Omschrijving | Boekwaarde 01-01-2021 |
Inves- teringen |
Desinves- teringen |
Afschrij- vingen |
Bijdragen van derden | Duurzame waarde- verminder. |
Boekwaarde 31-12-2021 |
Kosten voor onderzoek en ontwikkeling | 368 | 82 | 316 | -107 | 241 |
Immateriële vaste activa zijn investeringen die niet tastbaar zijn. Door wijziging in het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) worden de voorbereidingskosten voor grondexploitaties vanaf 2016 geactiveerd als kosten van onderzoek en ontwikkeling. Na maximaal 5 jaar moeten de kosten hebben geleid tot een actuele grondexploitatie dan wel worden afgeboekt ten laste van het jaarresultaat. Het verloop hiervan in 2021 is als volgt:
Omschrijving | Boekwaarde 01-01-2021 |
Inves- teringen |
Desinves- teringen |
Afschrij- vingen |
Bijdragen van derden | Duurzame waarde- verminder. |
Boekwaarde 31-12-2021 |
Kosten voor onderzoek en ontwikkeling | 368 | 82 | 316 | -107 | 241 |
Materiële vaste activa zijn investeringen die een meerjarig nut hebben en in termijnen worden afgeschreven. Onderscheid wordt gemaakt tussen investeringen met een economisch nut en investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut.
In de toelichting bij de reserves is vermeld uit welke bestemmingsreserves middelen zijn onttrokken voor de (gedeeltelijke) dekking van de afschrijvingen van geactiveerde investeringen.
Investeringen met een economisch nut
Gronden uitgegeven in erfpacht
Dit betreffen de gronden die in erfpacht uitgegeven zijn, waarvoor jaarlijks een canon in rekening wordt gebracht. Het verloop hiervan in 2021 is als volgt:
Omschrijving | Boekwaarde 01-01-2021 |
Inves- teringen |
Desinves- teringen |
Afschrij- vingen |
Bijdragen van derden | Duurzame waarde- verminder. |
Boekwaarde 31-12-2021 |
Gronden en terreinen | 4.771 | 4.771 |
Overige investeringen met een economisch nut
Investeringen met een economisch nut zijn investeringen die kunnen bijdragen aan het genereren van middelen en/of verhandelbaar zijn. Het verloop hiervan in 2021 is als volgt:
Omschrijving | Boekwaarde 01-01-2021 |
Inves- teringen |
Desinves- teringen |
Afschrij- vingen |
Bijdragen van derden | Duurzame waarde- verminder. |
Boekwaarde 31-12-2021 |
Gronden en terreinen | * 48.801 | 3.388 | 45.413 | ||||
Woonruimten | 461 | 443 | 904 | ||||
Bedrijfsgebouwen | 250.334 | 8.788 | 5.387 | 12 | 912 | 252.811 | |
Grond-/weg-/water- bouwkundige werken | 5.780 | 376 | 5.404 | ||||
Vervoersmiddelen | 438 | 217 | 72 | 583 | |||
Machines, apparaten en installaties | 5.928 | 307 | 1.084 | 5.151 | |||
Overige materiële vaste activa | 5.057 | 71 | 485 | 4.643 | |||
TOTAAL | 316.799 | 9.826 | 3.388 | 7.404 | 12 | 912 | 314.909 |
* Verschil met jaarrekening 2020 betreft correctie bladgroen 48K.
De belangrijkste investeringen in 2021 waren:
Omschrijving | |
Moerbeigaarde 58 | 3.473 |
Balijhoeve - hoofdgebouw | 526 |
Huis van Beeldende kunst | 810 |
Zwembad | 2.027 |
De belangrijkste desinvesteringen in 2021 waren:
Omschrijving | |
Aanleg parkeergarage Markt 10 | 526 |
Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
Dit betreffen de boekwaarden van de begraafplaats (gronden, gebouwen en infrastructurele werken), de afvalinzameling (huisvuilauto’s, overige tractiemiddelen, mini- en ondergrondse containers) en de apparatuur voor het betaald parkeren. Het verloop hiervan in 2021 is als volgt:
Omschrijving | Boekwaarde 01-01-2021 |
Inves- teringen |
Desinves- teringen |
Afschrij- vingen |
Bijdragen van derden | Duurzame waarde- verminder. |
Boekwaarde 31-12-2021 |
Gronden en terreinen | 1.683 | 1.683 | |||||
Bedrijfsgebouwen | 1.648 | 41 | 1.607 | ||||
Grond-/weg-/water- bouwkundige werken | 2.478 | 72 | 2.406 | ||||
Vervoersmiddelen | 272 | 117 | 155 | ||||
Machines, apparaten en installaties | 1.180 | 1 | 53 | 1.128 | |||
Overige materiële vaste activa | 6.628 | 34 | 256 | 6.406 | |||
TOTAAL | 13.889 | 35 | 539 | 13.385 |
Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut
Investeringen met een maatschappelijk nut betreffen de investeringen die worden gedaan in met name groen, wegen en kunstwerken. Het verloop hiervan in 2021 is als volgt:
Omschrijving | Boekwaarde 01-01-2021 |
Inves- teringen |
Desinves- teringen |
Afschrij- vingen |
Bijdragen vanderden | Duurzame waarde- verminder. |
Boekwaarde 31-12-2021 |
Grond-/weg-/waterbouwkundige werken | 20.319 | 11.525 | 525 | 3.590 | 27.729 |
De belangrijkste investeringen in 2021 waren:
Omschrijving | |
Upgrade Stadshart | 2.558 |
Reconstructie ontsluitingsweg Nutricia | 1.507 |
VTA vervangingsinvesteringen | 616 |
Entree Zoetermeer | 1.805 |
Asfalt verharding | 695 |
Elementen verharding | 1.456 |
Betonnen bruggen, viaducten en tunnels | 740 |
De belangrijkste desinvesteringen in 2021 waren:
De aanleg van het vervoersknoop Bleizo wordt voor een groot deel gefinancierd door bijdragen vanuit de Metropoolregio Rotterdam Den Haag:
Omschrijving | |
Investeringsbijdrage MRDH | 350 |
TOTAAL | 350 |
Kapitaalverstrekking aan deelnemingen
De kapitaalverstrekking aan deelnemingen betreft het volgende:
Omschrijving | Aantal | Nominaal (€) | Waarde (€) |
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank) | 3.510 | 2,50 | 8.775 |
De Binnenbaan | 980 | 100,00 | 98.000 |
Stedin | 18.518 | 480,69 | 8.901.417 |
TOTAAL | 9.008.192 |
Hiernaast bezit de gemeente nog de volgende aandelen die in de balans tegen € 0,00 zijn opgenomen:
Omschrijving | Aantal | Aandeel | Nominaal (€) | Waarde (€) |
Stedin | 116.280 | 2,50% | 0 | 0 |
Dunea | 387.302 | 9,68% | 5 | 1.936.510 |
Dataland B.V. | 57.504 | Onbekend | 0,10 | 5.750 |
TOTAAL | 1.942.260 |
Overige langlopende geldleningen
De overige langlopende geldleningen betreffen de volgende leningen:
Omschrijving | 31-12-2021 | 31-12-2020 |
Startersleningen | 3.635 | 4.814 |
In 2021 zijn via het Stimuleringsfonds Vereniging Nederlandse Gemeenten (SVn) geen startersleningen verstrekt. De starterslening is bij aanvang renteloos en aflossingsvrij. Bij voldoende financiële draagkracht wordt vanaf het vierde jaar door de SVn een marktconform rentepercentage gehanteerd gebaseerd op 15 jaar vast en aflossing op basis van annuïteiten. Naast de reguliere aflossingen van € 96.127 werden er in 2021 leningen vervroegd gedeeltelijk of geheel afgelost tot € 1,08 mln.
Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie
Deze categorie betreft de lopende grondexploitaties. Het zijn de projecten waarvoor de raad de grondexploitatie voor de volledige looptijd heeft vastgesteld.
De grondexploitaties zijn herzien naar de situatie per ultimo 2021. Bij negatieve grondexploitaties is de Voorziening Nadelige complexen op de juiste hoogte gebracht. Dit deel van de voorziening is in de balans in mindering gebracht op de boekwaarde. In de gevallen dat de voorziening hoger is dan de boekwaarde per complex dan gebeurt dit tot de (netto) boekwaarde per complex nihil is. Het restant wordt in dat geval vermeld bij de Voorziening nadelige complexen grondbedrijf aan de passiva zijde.
In het licht van de huidige marktomstandigheden zijn de materiële vastgoedwaarderingen belangrijke schattingsposten. Er bestaat een wezenlijk risico dat zich materiële aanpassingen kunnen voordoen in de waardering in het volgende boekjaar als gevolg van gewijzigde marktomstandigheden of onvoorziene omstandigheden.
Nr. | Complex | Boek- waarde 31-12-20 |
Voor- ziening 31-12-20 |
Balans- waarde 31-12-20 |
Boek- waarde 01-01-21 |
Investe- ringen |
Winstne- ing/afsl. compl. |
Inkom- sten |
Boek- waarde 31-12-21 |
Voor- ziening 31-12-21 |
Balans- waarde 31-12-21 |
5 | Dwarstocht | 8.103 | - | 8.103 | 8.103 | 252 | 5 | - | 8.360 | - | 8.360 |
11 | Lansinghage | -2.328 | - | -2.328 | -2.328 | 157 | -256 | 4 | -2.423 | - | -2.423 |
18 | Oosterheem | 23.560 | - | 23.560 | 23.560 | 2.115 | 6.696 | -16.455 | 15.916 | - | 15.916 |
20 | Zegwaartseweg Noord | -2.518 | - | -2.518 | -2.518 | 111 | 30 | - | -2.377 | - | -2.377 |
22 | Gasfabriekterrein Delftsewallen | 2.804 | 2.233 | 571 | 2.804 | 57 | - | -90 | 2.771 | 2.232 | 539 |
26 | Centrum Oost/Cadenza | 1.933 | 63 | 1.870 | 1.933 | 275 | - | - | 2.208 | 221 | 1.987 |
32 | Van Leeuwenhoeklaan | 2.623 | 471 | 2.152 | 2.623 | 144 | 1.088 | - | 3.855 | - | 3.855 |
37 | Boerhaavelaan | 882 | - | 882 | 882 | 3 | -4 | - | 881 | 288 | 593 |
42 | Palenstein | 8.912 | 8.912 | - | 8.912 | 3.099 | - | - | 12.011 | 12.011 | - |
44 | Tango locatie (vm) | 287 | 287 | - | 287 | 10 | - | - | 297 | 297 | - |
85 | Bladgroen | - | - | - | - | 317 | 155 | -556 | -84 | - | -84 |
97 | Katwijkerlaantracé | -335 | - | -335 | -335 | 259 | 740 | -1.305 | -641 | - | -641 |
102 | Amerikaweg | 47 | 47 | - | 47 | 32 | - | - | 79 | 79 | - |
108 | Voorweg Noord | 2.399 | 196 | 2.203 | 2.399 | 48 | - | - | 2.447 | - | 2.447 |
115 | Toverberg | -109 | - | -109 | -109 | 76 | 33 | - | - | - | - |
127 | Kleurlaan | - | - | - | - | 308 | 99 | -988 | -581 | - | -581 |
128 | Reigersblauw (DGW) | -106 | - | -106 | -106 | 129 | -23 | - | - | - | - |
129 | Plataanhout | 190 | 190 | - | 190 | 138 | - | -369 | -41 | - | -41 |
130 | Markt 10 | 889 | - | 889 | 889 | 308 | - | - | 1.197 | - | 1.197 |
131 | Engelandlaan 140 | - | - | - | - | 158 | 4 | -46 | 116 | - | 116 |
137 | Edisonpark | - | - | - | - | 3.541 | 17 | -186 | 3.372 | - | 3.372 |
afrondingsverschil | -1 |
-1 |
|||||||||
TOTAAL | 47.232 | 12.399 | 34.833 | 47.232 | 11.537 | 8.584 | -19.991 | 47.362 | 15.128 | 32.234 |
In onderstaand overzicht zijn de geraamde lasten en baten opgenomen van de bouwgronden in exploitatie en het geschatte eindresultaat. De inschattingen zijn gebaseerd op externe makelaarsrapporten en kostencalculaties van derden.
Boekwaarde 31-12-2021 |
Lasten | Baten | Rente | Resultaat | |
TOTAAL grondexploitaties | 47.362 | 53.990 | 117.435 | 13 | 16.070 |
De uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar bestaan uit:
Omschrijving | 31-12-2021 | 31-12-2020 |
|||
a. Vorderingen op openbare lichamen | 2.300 | 1.688 | |||
b. Rekening-courantverhoudingen met niet-financiële instellingen | 626 | 245 | |||
c. Rekening-courantverhoudingen met Rijk (schatkistbankieren) | 80.209 | 87.209 | |||
d. Overige vorderingen: | |||||
Belastingvorderingen | 7.691 | 4.377 | |||
Af: Voorziening dubieuze belastingdebiteuren | -538 | -597 | |||
Vorderingen bijstand | 13.078 | 13.347 | |||
Af: Voorziening dubieuze bijstandsdebiteuren | -8.816 | -9.590 | |||
Overige vorderingen | 12.727 | 11.080 | |||
Af: Voorzieningen dubieuze debiteuren | -2.507 | -2.482 | |||
Totaal overige vorderingen | 21.635 | 16.135 | |||
Afrondingsverschil | -1 | -3 | |||
TOTAAL | 104.769 | 105.274 |
Vorderingen op openbare lichamen
De vorderingen op openbare lichamen bestaan uit vorderingen op de volgende openbare lichamen, waaronder gemeenten, gemeenschappelijke regelingen, het Rijk en overige openbare lichamen.
Rekening-courantverhoudingen met niet financiële instellingen
Dit betreft een rekening-courantverhouding met de stichting Stimuleringsfonds Nederlandse Gemeenten (SVn), waar de startersleningen worden geadministreerd. Via deze rekening-courant worden de kosten (beheervergoeding) en opbrengsten van de startersleningen verrekend.
Rekening-courantverhoudingen met het Rijk (Schatkistbankieren)
De wet Schatkistbankieren verplicht decentrale overheden om hun overtollige liquide middelen aan te houden in de schatkist van het Rijk. Het betreft middelen die decentrale overheden niet onmiddellijk nodig hebben voor de publieke taak. Tot een bepaald bedrag (drempelbedrag, gebaseerd op de begrotingsomvang) mogen de decentrale overheden overtollige middelen buiten de schatkist van het Rijk aanhouden.
Onderstaand een overzicht met de drempelbedragen per kwartaal. In geen van de kwartalen is sprake van een overschrijding van het drempelbedrag.
(1) | Drempelbedrag | 2.942 | 2.942 | 7.844 | 7.844 |
kwartaal 1 | kwartaal 2 | kwartaal 3 | kwartaal 4 | ||
(2) | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 442 | 49 | 234 | 31 |
(3a) = (1) > (2) | Ruimte onder het drempelbedrag |
2.500 | 2.893 | 7.610 | 7.813 |
(3b) = (2) > (1) | Overschrijding van het drempelbedrag |
Overige vorderingen
De overig vorderingen zijn verdeeld naar categorieën op basis van de aard van de vordering.
Belastingvorderingen
De openstaande vorderingen betreffen de belastingjaren 2011 tot en met 2021. Hiervan is € 0,6 mln. Als dubieus aangemerkt. Voor dit bedrag is een voorziening dubieuze belastingdebiteuren getroffen, die in de balans is verrekend met de betreffende vorderingen.
Vorderingen bijstand
De openstaande vorderingen hebben voornamelijk betrekking op vorderingen op (voormalige) bijstandscliënten. Hiervan is € 8,8 miljoen als dubieus aangemerkt, o.a. door het ontbreken van afloscapaciteit bij de bijstandscliënten of doordat cliënten vertrokken zijn met een onbekende bestemming. Voor dit bedrag is een voorziening dubieuze bijstandsdebiteuren getroffen, die in de balans is verrekend met de betreffende vorderingen. Het percentage oninbare debiteuren is in 2021 met 4% gedaald ten opzichte van 2020, namelijk 67%. Deze daling is grotendeels toe te schrijven aan de kwijtscheldingen in het kader van de toeslagenaffaire en een flinke kwijtschelding van de fraudevorderingen. In 2021 heeft een aanwending i.v.m. oninbaar gestelde debiteuren van in totaal € 1,530 mln. plaatsgevonden, waarvan € 295.000 buiten invorderingen en € 1,235 kwijtscheldingen. Op grond van de debiteurenpositie per ultimo 2021 is € 774.000 aan de voorziening onttrokken.
Overige vorderingen
De openstaande vorderingen betreffen diverse overige debiteuren. Hiervan is € 2,5 mln. als dubieus aangemerkt. Voor dit bedrag is een voorziening dubieuze debiteuren getroffen, die in de balans is verrekend met de betreffende vorderingen.
De grootste posten zijn:
Omschrijvingen | |
Leges omgevingsvergunningen | 3.892 |
Bijdragen in de exploitatielasten scholen | 901 |
Exploitatiebijdrage grondexploitatie- en realisatieovereenkomst (GROK 2021) 1e termijn | 1.037 |
De liquide middelen bestaan uit kasgelden en banksaldi.
De van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel
Het verloop hiervan in 2021 is als volgt:
Uitkeringen van het Rijk | Saldo 01-01-2021 |
Toevoegingen | Ontvangen bedragen |
Saldo 31-12-2021 |
|
1 | ESF subsidie Taal op Maat | 54 | 54 | ||
54 | 54 | ||||
Saldo 01-01-2021 |
Toevoegingen | Ontvangen bedragen | Saldo 31-12-2021 | ||
1 | Min. van SZW - ZHC Aan de slag | 124 | 124 | 0 | |
2 | COA Noodopvang | 69 | 69 | ||
3 | TOZO | 1.679 | 1.679 | ||
4 | Toeslagenaffaire | 755 | 755 | ||
5 | Toeslagenaffaire kwijtschelding gem bel | 95 | 95 | ||
Totaal | 124 | 2.598 | 124 | 2.598 | |
Uitkeringen van overige Nederlandse overheidslichamen |
Saldo 01-01-2021 |
Toevoegingen | Ontvangen bedragen |
Saldo 31-12-2021 |
|
1 | MRDH - Zoro busbaan | 1.459 | 1.459 | 0 | |
2 | MRDH - Randstadrail Stadhuis Zoetermeer | 614 | 614 | 0 | |
3 | MRDH - Snelfietsroute Zoetermeer | 285 | 285 | 0 | |
4 | MRDH - Verbeteren afslag A12 Zoetermeer | 32 | 32 | 0 | |
5 | MRDH - Haalbaarheidssubsidie AVLM Dutch Innovation Park | 9 | 9 | 0 | |
6 | MRDH - Innolab structuur Dutch Innovation Park | 27 | 27 | 0 | |
7 | MRDH - Praktische fietslessen | 20 | 10 | 20 | 10 |
8 | MRDH - 1e en 2e actualisatie bewegwijzering fiestpaden | 32 | 32 | 0 | |
9 | MRDH - School op Seef | 9 | 8 | 9 | 8 |
10 | MRDH - verbeteren verkeersveiligheid schoolomgeving | 0 | 92 | 92 | |
11 | MRDH - Nutricia fietspad | 0 | 416 | 416 | |
12 | MRDH - brug Nutricia | 0 | 105 | 105 | |
13 | MRDH - Fietspad van Tuyllpark | 0 | 45 | 45 | |
14 | MRDH - Veilig thuis | 0 | 161 | 161 | |
16 | GR GGD Haaglanden | 0 | 21 | 21 | |
18 | Mountainbike route | 0 | 35 | 35 | |
Totaal |
2.487 | 893 | 2.487 | 893 | |
TOTAAL | 2.611 | 3.545 | 2.611 | 3.545 |
Overige nog te ontvangen bedragen en vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen
De overige nog te ontvangen bedragen en vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen bestaan uit diverse posten van verschillende aard en omvang.
De grootste posten zijn als volgt:
Omschrijving | |
Nog te ontvangen | |
BCF 2021 | 20.480 |
Vooruitbetaalde bedragen | |
VRH | 4.918 |
Binnenbaan | 1.604 |
Onder de overige nog te ontvangen bedragen bevinden zich ook vorderingen in het kader van faciliterend grondbeleid. Volgens de notitie grondbeleid 2019 van de Commissie BBV zijn deze onderverdeeld naar de onderstaande categorieën. De verhaalbare kosten betreffen de projecten waarvoor al een anterieure overeenkomst is gesloten. De nog te verrekenen kosten betreffen de projecten waarvoor nog geen anterieure overeenkomst is gesloten.
Omschrijving | |
Verhaalbare kosten | |
Faciliterend grondbeleid | 82 |
Nog te verrekenen kosten | |
Faciliterend grondbeleid | 340 |
TOTAAL | 422 |
Reserves
In de jaarrekening (realisatie) zijn toevoegingen of onttrekkingen aan reserves slechts verantwoord als daarvoor bij de begroting of begrotingswijziging autorisatie door de raad is verleend en voor zover ook nodig en tot maximaal het daarvoor gebudgetteerde bedrag. Uitzondering hierop zijn de volgende resultaatbestemmingen, die in de jaarrekening zijn verantwoord ongeacht de hiervoor begrote bedragen:
Gerealiseerd resultaat
Het gerealiseerde resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening is afzonderlijk in de balans vermeld als onderdeel van het eigen vermogen.
Toelichting reserves
Het verloop van de reserves in 2021 is als volgt:
A |
Algemene reserves: |
Saldo 01-01-2021 |
Resultaat bestemming |
Toevoegingen | Onttrekkingen | Verminderingen i.v.m. dekking afschrijving activa |
Saldo 31-12-2021 |
1 | Reserve verstrekking financiële positie grondbedrijf | 2.236 | 3.393 | 861 | 4.768 | ||
2 | Reserve i.v.m. risico's grondbedrijf | 1.722 | 203 | 334 | 1.591 | ||
3 | Vrij inzetbare reserve | 30.374 | 4.502 | 7.855 | 6.037 | 36.694 | |
Afrondingsverschil | 1 | ||||||
Totaal A. Algemene reserves | 34.333 | 4.502 | 11.451 | 7.232 | 43.053 | ||
B |
Bestemmingsreserves: |
Saldo 01-01-2021 |
Resultaat bestemming |
Toevoegingen | Onttrekkingen | Verminderingen i.v.m. dekking afschrijving activa |
Saldo 31-12-2021 |
1 | Reserve Integraal veiligheidsbeleid | 183 | 183 | ||||
2 | Reserve egalisatie investering schoolgebouwen | 5.031 | 1.743 | 1.437 | 5.337 | ||
3 | Reserve investeringsimpuls amateurverenigingen | 50 | 6 | 44 | |||
4 | Reserve beeldende kunst in de openbare ruimte | 482 | 12 | 60 | 434 | ||
5 | Egalisatiereserve groot onderhoud bovengronds | 649 | 1.715 | 2.364 | |||
6 | Reserve algemeen dekkingsmiddel | 158.038 | 1.500 | 156.538 | |||
7 | Brede bestemmingsreserve | 11.016 | 1.527 | 9.489 | |||
8 | Reserve dekking kapitaallasten | 1.274 | 1.274 | ||||
9 | Rente-egalisatie reserve | 2.189 | 139 | 2.050 | |||
10 | Investeringsfonds 2030 | 45.714 | 4.799 | 8.960 | 41.554 | ||
11 | Reserve EU-initiatieven | 93 | 93 | ||||
12 | Reserve Enecogelden | 79.438 | 67.861 | 11.577 | |||
13 | Reserve risico's programma Entree | 5.460 | 5.460 | ||||
14 | Reserve fonds Zoetermeer 2040 | 60.000 | 60.000 | ||||
Totaal B. Bestemmingsreserves |
304.157 | 73.729 | 81.490 | 296.397 | |||
TOTAAL RESERVES | 338.490 | 4.502 | 85.180 | 88.722 | 339.450 |
Exploitatieresultaat 2020
Het voordelig exploitatieresultaat van 2020 is op grond van het raadsbesluit van 31 mei 2021 (Resultatendebat) toegevoegd aan de vrij inzetbare reserve.
De definitieve resultaatbestemming heeft plaatsgevonden in de raad van 28 juni 2021 bij de behandeling van de Perspectiefnota 2022; deze is verwerkt in de toevoegingen en onttrekkingen bij de betreffende reserves.
Hierna volgt een toelichting van de aard en de reden van elke reserve en de mutaties daarin. De vermelde bedragen zijn x €1.000.
A1. Reserve versterking financiële positie Grondbedrijf
Deze reserve dient om samen met de reserve in verband met risico’s Grondbedrijf te waarborgen dat het totaal van de risico’s binnen het Grondbedrijf afdoende kan worden gedekt. Deze reserve vormt het belangrijkste onderdeel van de weerstandscapaciteit van het Grondbedrijf. Vooruitlopend op de definitieve resultaatbestemming wordt jaarlijks 50% van het resultaat van het Grondbedrijf aan deze reserve toegevoegd dan wel onttrokken.
Toevoegingen | Bedrag |
tussentijdse winstneming van de winstgevende grondexploitaties en het resultaat grondbedrijf 2021 | 3.393 |
TOTAAL TOEVOEGINGEN | 3.393 |
Onttrekkingen | Bedrag |
Afroming reserve ten gunste van het RIF2030 in het kader van het maximale benodigde weerstandsvermogen voor de grondbedrijf functie | 861 |
TOTAAL ONTREKKINGEN | 861 |
A2. Reserve i.v.m. risico's Grondbedrijf
Deze reserve dient ter beperking van het risico dat vanuit de winstgevende grondexploitaties te vroeg winst wordt genomen en maakt ook deel uit van de weerstandscapaciteit Grondbedrijf. Het risico heeft uitsluitend betrekking op de grondexploitaties waarvoor tussentijds winst is genomen. Deze reserve bedraagt op peildatum 2,5% van de nog te maken kosten en de nog te realiseren verkoopopbrengsten tot maximaal het bedrag van de gecumuleerde tussentijdse winstnemingen.
Toevoegingen | Bedrag |
Herziene en nieuwe grondexploitaties | 203 |
TOTAAL TOEVOEGINGEN | 203 |
Onttrekkingen | Bedrag |
Vrijval vanwege de voortgang van met name de grondexploitatie Oosterheem. |
334 |
TOTAAL ONTREKKINGEN | 334 |
A3. Vrij inzetbare reserve
Deze reserve dient om reservemiddelen waarop geen verplichting rust in beeld te brengen. Hierdoor vervult deze reserve ook de functie van financiële buffer voor het opvangen van negatieve rekeningresultaten en risico’s. Als zodanig maakt deze reserve deel uit van het weerstandsvermogen zoals aangegeven in de nota weerstandsvermogen en risicomanagement van 14 december 2020.
Toevoegingen | Bedrag |
Overheveling van Reserve Enecogelden | 7.565 |
Ambtelijke huisvesting en duurzaamheid | 290 |
TOTAAL TOEVOEGINGEN | 7.855 |
Onttrekkingen | Bedrag |
Dekking budgetoverheveling 2020 | 5.617 |
Dekking tegenvaller gebiedsgerichte ondersteuning | 300 |
Dekking budgetoverhevelingen 2018 | 120 |
TOTAAL ONTREKKINGEN | 6.037 |
B1. Reserve Integraal Veiligheidsbeleid
Deze reserve dient om de kosten te dekken van maatregelen tegen onveilige situaties in de openbare ruimte, waaronder cameratoezicht (raadsbesluit 9 juli 2007).
B2. Reserve egalisatie investering schoolgebouwen
Deze reserve dient om pieken en dalen in de lasten van investeringen te egaliseren. Op deze wijze ontwikkelen de lasten zich in de jaren geleidelijk en minder schoksgewijs. Dit is noodzakelijk omdat de schoolgebouwen (vooral in het voortgezet onderwijs) in een relatief korte periode zijn neergezet en daarom ook de kosten van renovatie of herbouw in een korte periode op de gemeente af zullen komen. De reserve wordt om de vijf jaar herijkt. In de raad van 23 mei 2016 is het integraal huisvestingsplan primair onderwijs 2016-2020 vastgesteld dat de basis vormt voor de herijking van de reserve. Naast de reguliere storting is in 2020 tot een extra storting besloten in verband met vervroegde nieuwbouw (van 2027 naar 2022) SSVOZ-locatie aan het Van Doornenplantsoen.
Toevoegingen | Bedrag |
Storting egalisatie | 1.647 |
waardeaanpassing | 96 |
TOTAAL TOEVOEGINGEN | 1.743 |
Onttrekkingen | Bedrag |
Naar programma 1 t.b.v. afschrijvingen van geactiveerde investeringen schoolgebouwen | 1.437 |
TOTAAL ONTREKKINGEN | 1.437 |
B3. Reserve investeringsimpuls amateurverenigingen
Deze reserve dient ter dekking van subsidies op grond van de verordening investeringssubsidie en gemeentegarantie amateurverenigingen, die op 23 februari 2006 door de raad is vastgesteld.
Toevoegingen | Bedrag |
geen | |
TOTAAL TOEVOEGINGEN | |
Onttrekkingen | Bedrag |
Naar programma 4 t.b.v. dekking kosten investeringssubsidies aan amateurverenigingen | 6 |
TOTAAL ONTREKKINGEN | 6 |
B4. Reserve beeldende kunst in de openbare ruimte
Deze reserve dient om de kosten van het realiseren van beeldende kunst in de openbare ruimte te dekken. De reserve is ingesteld bij het raadsbesluit van 11 mei 2019, gelijktijdig met het opheffen van de reserve kunstopdrachten en de vaststelling van een geactualiseerde verordening "Percentageregeling beeldende kunst in de openbare ruimte".
Toevoegingen | Bedrag |
Grondbedrijf | 12 |
Onttrekkingen | Bedrag |
Naar programma 4 t.b.v. dekking kosten beeldende kunst | 60 |
TOTAAL ONTREKKINGEN |
B5. Egalisatiereserve groot onderhoud bovengronds
Deze reserve dient om wisselingen/pieken in feitelijke uitgaven door de jaren op te vangen. De reserve is in 2014 ingesteld bij de vaststelling van de begroting 2014 (op 11 november 2013). De hoogte van deze reserve is gemaximeerd op € 5 mln. Als de reserve boven dit bedrag uitkomt, wordt deze bij de jaarrekening afgeroomd ten gunste van de vrij inzetbare reserve. Over- of onderschrijding op de budgetten voor groot onderhoud worden verrekend met de reserve.
Toevoegingen | Bedrag |
Van programma 3 i.v.m. eindafrekening groot onderhoud 2021 | 1.715 |
TOTAAL TOEVOEGINGEN | 1.715 |
Onttrekkingen | Bedrag |
geen | |
TOTAAL ONTREKKINGEN |
B6. Reserve algemeen dekkingsmiddel
Deze reserve staat tegenover de activa op de balans en zorgt ervoor dat niet voor alle activa een lening hoeft worden aangetrokken. Dit zorgt voor lagere rentelasten in de exploitatie.
Toevoegingen | Bedrag |
geen | |
TOTAAL TOEVOEGINGEN | |
Onttrekkingen | Bedrag |
Overheveling naar reserve egalisatie investeringen schoolgebouwen t.b.v. een eenmalige toevoeging IHP-PO 2016-2020 | 1.500 |
TOTAAL ONTREKKINGEN | 1.500 |
B7. Brede bestemmingsreserve
Deze reserve dient om expliciet door de raad aangegeven kosten te dekken. Deze reserve heeft een financieel-technisch karakter.
Toevoegingen | Bedrag |
geen | |
TOTAAL TOEVOEGINGEN | |
Onttrekkingen | Bedrag |
Naar overhead t.b.v. ambtelijke huisvesting | 92 |
Naar programma 1 t.b.v. Perspectief op werk 2021 | 619 |
Naar programma 3 t.b.v. nazorg afgesloten grondexploitaties 2021 | 646 |
Naar programma 3 t.b.v. Klimaatakkoord / Duurzaam en Groen | 82 |
Naar programma 7 t.b.v. Wijkplan Palenstein | 37 |
Naar OAD t.b.v. Wijkplan Palenstein |
50 |
TOTAAL ONTREKKINGEN | 1.526 |
B8. Reserve dekking kapitaallasten
De reserve dient ter (gedeeltelijke) dekking van kapitaallasten. Op basis van de laatste BBV-regelgeving dienen meer investeringen te worden geactiveerd. Waar in het verleden bijvoorbeeld investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut mochten worden gedekt uit reserves, moeten deze nu net zoals investeringen met economisch nut worden geactiveerd. De daaruit voortvloeiende kapitaallasten drukken structureel op het saldo van de begroting. De reserve dekking kapitaallasten wordt aangewend ter (gedeeltelijke) dekking van kapitaallasten en heeft zodoende een dempende werking op het begrotingssaldo.
B9. Rente-egalisatie reserve
Deze reserve dient om de effecten van een wijziging in rentedruk voor de exploitatie van de begroting op te vangen. Door de aanwezigheid van deze reserve zijn schommelingen in de marktrente niet van invloed op het rekeningresultaat. Bij raadsbesluit van 5 november 2018 (Rentenota 2018) is besloten tot de generieke gedragslijn om de reserve boven de bovengrens bij de jaarrekening af te romen ten gunste van de vrij inzetbare reserve. De bovengrens is bepaald op 1,5% van de financieringsbehoefte voor 4 jaar.
Toevoegingen | Bedrag |
geen | |
TOTAAL TOEVOEGINGEN | |
Onttrekkingen | Bedrag |
Naar OAD i.v.m. saldo rentelasten en baten | 139 |
TOTAAL ONTREKKINGEN | 139 |
B10. Reserve Investeringsfonds 2030
Deze reserve dient om de investeringskosten die voortvloeien uit de stadsvisie 2030 te dekken (raadsbesluit 14 december 2009).
Toevoegingen | |
Resultaatbestemming | 4.799 |
TOTAAL TOEVOEGINGEN | 4.799 |
Onttrekkingen | Bedrag |
Naar programma 1 t.b.v. Dutch Innovation Park | 366 |
Naar programma 1 t.b.v. in strat werklocaties | 14 |
Naar programma 7 t.b.v. schaalsprong Binnenstad | 274 |
Naar programma 7 t.b.v. upgrade Binnenstad | 9 |
Naar programma 7 t.b.v. vorming ris reserve Entree | 5.460 |
Naar programma 7 t.b.v. schaalsprong stationsgebied | 265 |
Naar programma 7 t.b.v. CP Markt | 186 |
Naar programma 7 t.b.v. schaal woningb progr | 100 |
Naar programma 7 t.b.v. Schaal regie voorber samenhang | 190 |
Naar programma 7 t.b.v. wijkverkennig Meerzicht | 419 |
Naar programma 7 t.b.v. school voorber en best plannen | 49 |
Naar programma 7 t.b.v. rela netwerk en invest in de stad | 69 |
Naar programma 7 t.b.v. schaalsprong Bstad communicatie | 22 |
Naar programma 7 t.b.v. OV schaalsprong | 155 |
Naar programma 7 t.b.v. verplaatsing Oude Gemaal | -300 |
Naar programma 7 t.b.v. schaalsprong nieuwe initiatieven | 431 |
Naar OAD i.v.m. bijdrage aan expl. Veiligheid en og | 1.000 |
Naar OAD i.v.m. bijdrage aan expl. doelst. collegeakk. | 250 |
TOTAAL ONTREKKINGEN | 8.959 |
B11. Reserve EU-initiatieven
In 2004 is een zogeheten ‘Revolving Fund subsidieverwerving’ ingesteld. In 2006 is dit gewijzigd in de huidige reserve. De reserve wordt gevoed uit de netto-subsidieopbrengsten van EU-projecten (het surplus aan vrije subsidiemiddelen). Uit dit budget kan de incidentele inzet van vakinhoudelijke medewerkers aan subsidieverwervingsprojecten worden gedekt. De restrictie hierbij is, dat de netto inkomsten uit de betreffende subsidieprojecten jaarlijks worden toegevoegd aan het ‘Revolving fund’. Het plafond van de reserve is gesteld op een maximum van € 150.000. In 2021 is er geen onttrekking gedaan.
B12. Reserve Enecogelden
Deze reserve heeft nog geen concreet bestedingsdoel. In 2022 wordt hiervoor een bestedingsplan opgesteld. De reserve kan worden ingezet voor een scala aan activiteiten waarbij te denken valt aan:
Uitgangspunt is dat de financiële bijdrage aan activiteiten niet leidt tot een structureel hogere beheer- of exploitatielast en dat deze een langdurig c.q. meerjarig rendement voor stad, inwoners en bedrijven oplevert.
Toevoegingen | Bedrag |
geen | |
TOTAAL TOEVOEGINGEN | |
Onttrekkingen | Bedrag |
Van OAD naar vrij inzetbare reserve | 7.565 |
Van OAD naar reservefonds Zoetermeer 2040 | 60.000 |
Dekking incidentele steun Corona | 296 |
TOTAAL ONTREKKINGEN | 67.861 |
B13. Reserve risico's programma Entree
Met Raadsbesluit- geamendeerd raadsvoorstel voorstel Ruimtelijk kader en Investeringsbudget middengebied Entree is budget beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het programma Entree.
Voor deze risico’s is een inhoudelijke analyse opgesteld van het risico zelf en van de beheersmaatregelen. Na deze beheersmaatregelen blijft er met de kennis van dit moment, een rest-risico over. Hieraan is een bedrag verbonden van € 5,46 mln.
Toevoegingen | Bedrag |
Via resultaatbestemming | 5.460 |
TOTAAL TOEVOEGINGEN | 5.460 |
Onttrekkingen | Bedrag |
geen | |
TOTAAL ONTREKKINGEN |
B14. Reserve fonds Zoetermeer 2040
Bij de start van het Investeringsfonds heeft de raad de volgende thema's benoemd: a) Sociaal Innovatie Fonds b) De Gebouwde Omgeving c) Leefomgeving d) Duurzaamheid e) Innovatie, Ontwikkeling en de Kenniseconomie f) Citymarketing, profilering van Zoetermeer.
Als thematische criteria worden de volgende hoofdlijnen gehanteerd:
Als ondergrens voor voorstellen worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:
Voor de technische uitvoering van de uitgangspunten is besloten om:
De reserve is op 28 juni 2021 ingesteld (Raadsbesluit 06 37 69 47 55 - Afwegingskader Investeringsfonds op basis van Eneco-middelen).
Toevoegingen | Bedrag |
Van OAD Reserve Enecogelden | 60.000 |
TOTAAL TOEVOEGINGEN | 60.000 |
Onttrekkingen | Bedrag |
geen | |
TOTAAL ONTREKKINGEN |
Het verloop van de voorzieningen 2021 is als volgt:
Bedragen x € 1.000
A |
Middelen van derden die specifiek besteed moeten worden, m.u.v. de van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren: |
Saldo 01-01-2021 |
Toevoegingen | Vrijval tgv de exploitatie | Aanwendingen | Saldo 31-12-2021 |
1 | Voorziening afkoopsommen onderhoud graven | 578 | 32 | 45 | 122 | 443 |
2 | Voorziening afvalstoffenheffing | 1.283 | 196 | - | 67 | 1.412 |
3 | Voorziening riolering | 23.754 | 3.236 | - | 1.910 | 25.080 |
Afrondingsverschil | 1 | -1 | - | - | 0 | |
Totaal A. Middelen van derden enz. | 25.616 | 3.463 | 45 | 2.099 | 26.935 |
B |
Egalisatievoorzieningen: |
Saldo 01-01-2021 |
Toevoegingen | Vrijval tgv de exploitatie | Aanwendingen | Saldo 31-12-2021 |
1 | Voorz. onderhoud schoolgebouwen gemeente | 1.457 | 252 | - | 401 | 1.308 |
2 | Voorziening groot onderhoud overige accommodaties | 8.280 | 2.303 | - | 1.815 | 8.768 |
Afrondingsverschil | - | - | - | - | - | |
Totaal B. Egalisatievoorzieningen | 9.737 | 2.555 | - | 2.216 | 10.076 |
C |
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's: |
Saldo 01-01-2021 |
Toevoegingen | Vrijval tgv de exploitatie | Aanwendingen | Saldo 31-12-2021 |
1 | Voorziening spaarverlof | 9 | - | - | - | 9 |
2 | Voorziening wethouderspensioenen | 6.287 | 167 | - | 132 | 6.322 |
3 | Voorziening juridische geschillen | - | - | - | - | - |
4 | Voorziening Bleizo | - | - | - | - | - |
5 | Voorziening nadelige complexen Grondbedrijf | 9.220 | 253 | - | 2.024 | 7.449 |
6 | Voorziening pensioencomp. zwembadmedew. | 448 | - | - | 39 | 409 |
7 | Voorziening verplichtingen afgesloten grondexploitaties | 833 | - | 194 | 31 | 608 |
8 | Voorziening opheffing gemeenschappelijke regeling | - | - | - | - | - |
Afrondingsverschil | -1 | 1 | - | 1 | 2 | |
Totaal C. Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's | 16.796 | 421 | 194 | 2.227 | 14.799 |
Totaal voorzieningen | 52.149 | 6.439 | 239 | 6.552 | 51.810 |
A1. Voorziening afkoopsommen onderhoud graven
Deze voorziening dient ter dekking van de kosten die de gemeente de komende jaren moet maken voor de aangegane verplichting om het onderhoud aan graven en bijbehorende omgeving te plegen en de graven te ruimen. De waardeaanpassing en de van derden ontvangen afkoopsommen voor onderhoud zijn aan de voorziening toegevoegd. Jaarlijks vindt er een vrijval plaats ter dekking van het onderhoud.
A2. Voorziening afvalstoffenheffing
Deze voorziening is in 2016 gevormd om uitgestelde investeringen met betrekking tot de afvalstoffeninzameling in latere jaren te compenseren. Per ultimo 2017 is het eindsaldo van de reserve groot onderhoud ondergrondse afvalcontainers overgeboekt naar de voorziening in verband met de vereisten vanuit het BBV. In 2021 zijn de kosten voor groot onderhoud ondergrondse containers gedekt uit de voorziening.
A3. Voorziening riolering
De van burgers ontvangen bedragen uit de rioolheffing moeten ook besteed worden aan kosten van de riolering. Een resultaat op het rioolbudget (waarvan dat budget gedekt is uit de inkomsten uit rioolheffing) als gevolg van bijvoorbeeld niet uitgevoerd werk moet gestort worden in de voorziening, zodat deze middelen in de toekomst beschikbaar zijn voor het uitvoeren van deze werken. Een positief resultaat komt dus niet ten gunste van het rekeningresultaat.
B1. Voorziening onderhoud schoolgebouwen gemeente
Per 1 januari 2015 is de verantwoordelijkheid voor het onderhoud buitenzijde van schoolgebouwen voor primair en (voortgezet) speciaal onderwijs verlegd van gemeenten naar schoolbesturen. De kosten voor brandbeveiliging, die op initiatief van de gemeente zijn aangebracht, blijven voor rekening van de gemeente. Dat geldt ook voor de kosten van extra onderhoud aan schoolpleinen door openbaar gebruik.
Het doel van deze voorziening is om de kosten voor onderhoud aan schoolgebouwen, waarvoor de gemeente geheel of gedeeltelijk verantwoordelijk blijft (multifunctionele gebouwen met onder meer een onderwijsbestemming) te egaliseren. Daarmee worden sterke fluctuaties van uitgaven voor gebouwenonderhoud voorkomen. Omdat deze voorziening is gebaseerd op contante waarde wordt deze aangepast met inflatierente. Op basis van het raadsbesluit van 2 februari 2015 is in de voorziening € 857.000 gereserveerd voor een eenmalige verrekening met schoolbesturen voor uitgesteld onderhoud van voor 1 januari 2015.
Aan de basis van deze voorziening ligt het beheerplan onderhoud schoolgebouwen, dat eens in de vijf jaar wordt herijkt. Na actualisatie van de beheerplannen groot onderhoud eind 2016 blijkt dat een jaarlijkse storting van € 150.000 in de voorziening voldoende is om de kosten groot onderhoud over een periode van 50 jaar te kunnen opvangen.
Naar aanleiding van een aantal externe ontwikkelingen, zoals schaarste aan bouwmaterialen en de hoge inflatie, zijn de voorzieningen voor groot onderhoud als gevolg daarvan mogelijk niet toereikend. Wij hebben de effecten daarvan nog niet geïnventariseerd.
B2. Voorziening groot onderhoud overige accommodaties
Deze voorziening is ingesteld bij raadsbesluit op 14 december 2020 en vervangt de reserve groot onderhoud welzijnaccommodaties. Deze voorziening dient om de instandhoudingskosten van de welzijnsaccommodaties te egaliseren. In de onderliggende prognose voor groot onderhoud wordt ervan uitgegaan dat alle welzijnsaccommodaties eeuwigdurend in stand worden gehouden. De onttrekkingen vinden plaats uit de voorziening en bedroegen in 2021 € 400.806.
Naar aanleiding van een aantal externe ontwikkelingen, zoals schaarste aan bouwmaterialen en de hoge inflatie, zijn de voorzieningen voor groot onderhoud als gevolg daarvan mogelijk niet toereikend. Wij hebben de effecten daarvan nog niet geïnventariseerd.
C1. Voorziening spaarverlof
De voorziening is getroffen voor de bekostiging bij het opnemen van het spaarverlof. Op grond van de toenmalige CAO hadden ambtenaren (tot 1 april 2006) de mogelijkheid om uren te sparen, om deze later gedurende een aaneengesloten periode op te nemen. Ultimo 2021 resteert er nog 1 deelnemer. De hoogte van de voorziening voldoet om de toekomstige verplichtingen te kunnen dekken.
C2. Voorziening wethouderspensioenen
Op grond van de Wet Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) is een voorziening getroffen voor de pensioenverplichtingen aan wethouders. Jaarlijks worden de verplichtingen op basis van nieuwe actuariële berekeningen herijkt. Voor het bepalen van de hoogte van deze voorziening wordt de door het ministere van BZK voorgeschreven wettelijke overdrachtsrente gehanteerd. Eind 2021 is deze rente gestegen van 0,082% naar 0,528%.
Ultimo 2021 zijn er 14 deelnemers die een (nabestaanden) pensioen ontvangen en er zijn 17 huidige en voormalige bestuurders, die pensioenrechten hebben opgebouwd, maar nog niet de pensioenleeftijd hebben bereikt. De aanwending betreft de uitbetaling van pensioenen.
C3. Voorziening juridische geschillen
Deze voorziening is in 2010 gevormd voor de kosten en/of schadevergoeding in juridische procedures waartoe de gemeente naar verwachting zal worden veroordeeld. Deze voorziening kent geen saldo, omdat per eind 2021 geen lopende zaken zijn waarvan het risico dermate groot is dat de voorziening moet worden gevuld.
C4. Voorziening Bleizo
Deze voorziening dient om het Zoetermeerse aandeel in een negatief eindresultaat van de GR Bleizo op te kunnen vangen. Inmiddels is er geen sprake meer van een negatief eindresultaat van de GR Bleizo. Dus staat deze voorziening per ultimo 2021 op 0.
C5. Voorziening nadelige complexen Grondbedrijf
Bij een negatief eindresultaat van een grondexploitatie dient direct een voorziening getroffen te worden ter grootte van het volledige verlies. De voorziening nadelige complexen is gewaardeerd op eindwaarde. De voorziening is in de balans in mindering gebracht op de boekwaarde van deze complexen (activazijde van de balans). In die gevallen waarbij de voorziening hoger is dan de boekwaarde per complex is dat gebeurd tot de (netto) boekwaarde per complex nihil is. Het restant blijft in de voorziening aan de passiefzijde van de balans. Dit laatste bestaat per ultimo 2021 uit:
Dit bestaat per ultimo 2021 uit
Complex: | |
Bouwgrond in exploitatie | Bedrag |
042 - Palenstein Herstructurering | 6.865 |
044 - Voormalige Tango locatie Palenstein | 11 |
102 - Amerikaweg | 359 |
129- Plataanhout | 214 |
TOTAAL | 7.449 |
C6. Voorziening pensioencompensatie zwembadmedewerkers
Op grond van de uitplaatsing van een zestal zwembadmedewerkers is in 2015 een voorziening getroffen voor toekomstige verplichtingen die voortvloeien uit rechten op pensioen- en loonsuppletie.
C7. Voorziening verplichtingen afgesloten grondexploitaties
Deze voorziening is ingesteld bij raadsbesluit van 28 november 2016 (Technische aanpassingen grondexploitaties BBV) voor verplichtingen i.v.m. afrondende werkzaamheden die voortvloeien uit grondexploitaties die worden afgesloten.
De aanwendingen in 2021 betreffen met name werkzaamheden voor de inrichting van Bentwoud. Een bedrag van € 194.356 is vrijgevallen ten gunste van de reserve Investeringsfonds 2030.
C8. Voorziening opheffing gemeenschappelijke regeling
In 2017 is door de deelnemende gemeenten van de gemeenschappelijke regeling DSW een intentieverklaring getekend voor het opheffen van de gemeenschappelijke regeling en het op een andere wijze invulling geven aan de uitvoering van de activiteiten. In 2020 heeft de finale afrekening van de liquidatiekosten DSW plaatsgevonden. Dus is het resterende bedrag van de voorziening ten gunste van de exploitatie geboekt. Deze voorziening wordt opgeheven.
A. Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen
De onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen betreffen de volgende leningen:
Bank | Looptijd | 31-12-2021 | 31-12-2020 |
Bank voor Nederlandse Gemeenten | 30 jaar (3 januari 1994 / 2024) | 138 | 180 |
Bank voor Nederlandse Gemeenten | 30 jaar (3 januari 1994 / 2024) | 124 | 161 |
Bank voor Nederlandse Gemeenten | 10 jaar (19 december 2017 / 2027) | 10.000 | 10.000 |
Bank voor Nederlandse Gemeenten | 5 jaar (20 juni 2019 / 2024) | 20.000 | 20.000 |
Bank voor Nederlandse Gemeenten | 10 jaar (6 december 2019 / 2029) | 16.006 | 18.004 |
Nederlandse Waterschapsbank | 10 jaar (8 december 2011 / 2021) | 0 | 10.000 |
TOTAAL | 46.268 | 58.345 |
B. Onderhandse leningen van buitenlandse instellingen
De onderhandse leningen van buitenlandse instellingen betreffen de onderstaande lening(en). De totale rentelast in 2021 bedraagt afgerond € 0,8 mln.
Bank | Looptijd | 31-12-2021 | 31-12-2020 |
AG Insurance | 20 jaar (27 februari 2018 / 2038) | 20.000 | 20.000 |
TOTAAL | 20.000 | 20.000 |
C. Waarborgsommen
De waarborgsommen hebben vooral betrekking op verhuurde objecten en aangekochte gronden. Als de afspraken zijn nagekomen door de andere partij wordt de waarborgsom teruggestort.
A. Overige kasgeldleningen
Saldo van de kasgeldleningen is € 0
B. Banksaldi
De banksaldi betreffen negatieve banksaldi bij de BNG
C. Overige schulden
De overige schulden bestaan uit een veelvoud van kortlopende schulden aan diverse crediteuren. De volgende posten zijn groter dan € 0,5 mln.:
Omschrijving: | |
Belastingdienst loonheffing december 2021 incl. naheffing 2016, 2017 en 2019 | 6.065 |
Gebr. van Doorn Geldermalsen BV | 685 |
Blanksma Bouw bv | 753 |
ABP pensioen december 2021 | 1.141 |
A. Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen, met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
Deze post bestaat uit diverse posten van verschillende aard en omvang. De grootste posten zijn als volgt:
Omschrijving: | |
Zorg in Natura Jeugdhulp | 8.566 |
Regiotaxi 2021 | 1.090 |
Vakantietoeslag uitkeringsgerechtigden | 1.076 |
Verplichtingen Wmo | 1.574 |
CAO effect | 1.574 |
Omzetbelasting | 2.846 |
B. De van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren
Het verloop hiervan in 2021 is als volgt:
Uitkeringen van het Rijk |
Saldo 01-01-2021 |
Ontvangen bedragen |
Vrijgevallen bedragen of terug betalingen |
Saldo 31-12-2021 |
|
1 | Rijksbijdr. Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie (Wet Oke) | 2.563 | 4.846 | 3.791 | 3.618 |
2 | Rijksbijdrage Volwasseneneducatie | 257 | 1.199 | 1.176 | 280 |
3 | Rijksbijdrage sanering verkeerslawaai | 31 | 31 | ||
4 | Rijksbijdrage Aanval op de Uitval | 52 | 88 | 52 | 88 |
5 | Rijksbijdrage AMIF-projecten | 424 | 72 | 496 | 0 |
6 | Rijksbijdrage Basta-traject | 50 | 50 | 0 | |
7 | Rijksbijdrage RRE subsidie | 1.582 | 1.582 | 0 | |
8 | Rijksbijdrage Toeslagenaffaire | 160 | 226 | 160 | 226 |
9 | Rijksbijdrage TOZO | 3.335 | 3.335 | 0 | |
10 | Rijksbijdrage RREW subsidie | 0 | 1.341 | 645 | 696 |
11 | Rijksbijdrage Kwalificatieplicht | 0 | 57 | 0 | 57 |
12 | Rijksbijdrage Corona | 0 | 378 | 378 | |
13 | Rijksbijdrage actieplan wapens en jongeren | 0 | 40 | 40 | |
14 | Rijksbijdrage Sportakkoord | 0 | 120 | 116 | 4 |
15 | Rijksbijdrage Woningbouwimpuls | 0 | 11.553 | 11.553 | |
16 | Rijksbijdrage Levensstijl | 0 | 135 | 135 | |
17 | Rijksbijdrage NPO | 0 | 506 | 506 | |
Totaal | 8.454 | 20.561 | 11.403 | 17.612 | |
Uitkeringen van overige Nederlandse overheidslichamen |
Saldo 01-01-2021 |
Ontvangen bedragen |
Vrijgevallen bedragen of terug betalingen |
Saldo 31-12-2021 |
|
1 | Provincie Zuid-Holland / ISV-subsidie | 26 | 246 | 272 | |
2 | GR Bleizo / Bijdrage Vervoersknoop Bleizo | 4.713 | 350 | 4.363 | |
3 | Gemeente Leidschendam-Voorburg / DHW Landschapstafel verblijfsvoorz. Fauna buitengebied | 101 | 85 | 16 | |
4 | Zonmw / Van kijken naar zien | 62 | 62 | 0 | |
5 | GR Bleizo e.a. / A12 Corridor | 19 | 28 | 19 | 28 |
6 | Ventilatie scholen | 652 | 652 | ||
7 | Corona toegangsbewijzen | 323 | 117 | 206 | |
8 | Versterkingsgelden | 297 | 261 | 36 | |
9 | ZHC Active inclusie | 106 | 106 | ||
10 | Stapstenen | 25 | 25 | ||
11 | Moerasparels | 60 | 60 | ||
12 | PZH | 40 | 40 | ||
13 | Knelpuntenpot Sociale Huur | 200 | 200 | ||
Totaal |
4.921 | 1.977 | 894 | 6.004 |
C. Overige vooruitontvangen bedragen die ten bate komen van volgende begrotingsjaren
Deze post bestaat uit diverse posten van verschillende aard en omvang.
De grootste post in 2021 is:
Omschrijving: | |
Vooruit gefactureerde huur jaar 2022 | 922 |
Vooruit gefactureerde huur Q1/2022 | 790 |
In het volgende overzicht is een specificatie opgenomen naar de aard van de geldleningen, waarvoor de gemeente garant staat. Hierbij worden twee categorieën van gewaarborgde geldleningen onderscheiden:
Geldnemer | Doel van de geldlening | Oorspronkelijk bedrag geldlening | % waarvoor borg is verleend | Restant geldlening | |
Primair risico: | 31-12-2020 | 31-12-2021 | |||
Woningcorporaties | Gemeentegarantie | 157.758 | 100% | 148.758 | 141.778 |
Zorgcentra / gezondheidsinstellingen | Gemeentegarantie | 29.496 | 100% | 5.258 | 4.552 |
Sportverenigingen c.a. | Gemeentegarantie | 786 | 100% | 602 | 575 |
Overige instellingen | Gemeentegarantie | 1.549 | 100% | 988 | 867 |
Overige instellingen (glasnet) | Gemeentegarantie | 850 | 15% | 559 | 474 |
TOTAAL PRIMAIR RISICO | 190.439 | 156.165 | 148.245 | ||
Secundair risico: | |||||
Woningcorporaties t/m 31-07-2021 | Achter vang | 455.265 | 50% | 423.587 | 405.500 |
Woningcorporaties t/m 31-07-2021 | Vrijwaring WSW | 90.201 | 50% | 71.440 | 70.289 |
Sportverenigingen | Vrijwaring SWS | 309 | 50% | 348 | 329 |
Woningcorporaties vanaf 01-08-2021 | Achter vang | 79.681 | divers | 0 | 12.701 |
TOTAAL SECUNDAIR RISICO | 625.456 | 495.376 | 488.819 | ||
TOTALEN: | 815.895 | 651.541 | 637.064 |
Woningcorporaties
Het betreft garantstellingen die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van Diensten van Algemeen en Economisch Belang (DAEB). Onder DAEB wordt verstaan: investeringen in nieuwe en bestaande sociale huurwoningen en de directe leefomgeving door een toegelaten instelling (woningcorporatie). DAEB-activiteiten komen ten goede aan de primaire doelgroep: mensen met een laag tot modaal inkomen.
In het overzicht zijn de leningen voor de woningcorporaties onderverdeeld in de volgende categorieën:
Primair risico: Gemeentegaranties
Dit zijn garanties op leningen voor woningcomplexen die, op één na, voor 1996 zijn verstrekt, met een looptijd van meestal 50 jaar en met het woningcomplex als onderpand. Door de raad is in 2009 voor één woningcomplex nog gemeentegarantie verleend. In het overzicht staan meerdere (ingangs)data van na 1996. Deze hebben betrekking op de herfinanciering/ nieuwe rentevaste periode van een lening, die binnen de gestelde voorwaarden van de verstrekte garantie zijn toegestaan.
In 2021 is voor één lening ingestemd met een gedeeltelijke herfinanciering/ nieuwe rentevaste periode voor een bedrag van € 9.000.000. Voor het resterende deel van deze lening van € 3.480.000 en voor een lening van € 3.500.000 waarvan de rentevaste periode is afgelopen, is geen herfinanciering aangevraagd en is de gemeentegarantie komen te vervallen.
Secundair risico: Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW)
De landelijke systematiek van garantstelling en borgtocht is met ingang van 1 augustus 2021 gewijzigd. De gemeente heeft een nieuwe overeenkomst afgesloten met het WSW. Voor garantstellingen vanaf deze datum wordt het percentage van de garantstelling jaarlijks opnieuw bepaald door het WSW. Voor de garantstellingen die voor 1 augustus 2021 zijn overeengekomen, blijft het percentage ongewijzigd (50 %). Deze garantstellingen komen te vervallen bij het einde van de rentevaste periode, het einde van de looptijd van de lening of door vervroegde aflossing van de lening.
Eigen woningen
Niet in het overzicht opgenomen zijn de gemeentegaranties voor eigen woningen. In het verleden zijn hiervoor ongeveer 10.000 gemeentegaranties verstrekt, die gevrijwaard zijn door de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW). Nieuwe garanties voor eigen woningen worden niet meer door de gemeente verstrekt maar door het WEW. De gemeente fungeert als achter vang voor het WEW. Het risico dat de gemeente hierop wordt aangesproken, wordt miniem geacht.
Het rijk en de VNG zijn overeengekomen dat het rijk vanaf 1 januari 2011 de achter vang van nieuwe leningen volledig op zich neemt. Hiervoor is de gemeente op 29 juni 2010 een wijzigingsovereenkomst met het WEW aangegaan. Het fondsvermogen van het WEW blijft voor alle gevallen beschikbaar.
Zorgcentra, gezondheidsinstellingen en sportverenigingen en overige instellingen
Er zijn leningen afgesloten door gezondheidsinstellingen, sportverenigingen en andere instellingen met een maatschappelijk nut, waarvoor de raad een garantie heeft verstrekt. De meeste garanties zijn van vóór 1996; in dat jaar heeft de raad besloten in beginsel geen garanties meer te verstrekken. Als onderdeel van de investeringsimpuls voor amateurverenigingen heeft de raad in november 2005 besloten om dit instrument in relatie tot deze verenigingen weer toe te passen.
In 2021 zijn er geen nieuwe garanties afgegeven.
Toezicht op risico’s
De omvang en de risico’s van de garanties worden bewaakt en regulier via de geëigende instrumenten van de P&C-cyclus gerapporteerd aan de raad.
Specifiek voor garantstellingen zijn de financiële risico’s gemeentegaranties in beeld (zie de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing):
Overzicht gewaarborgde geldleningen
In bijlage 4 van deze jaarrekening is een overzicht opgenomen van alle gewaarborgde geldleningen.
Garantieaanspraken
Er zijn in 2021 geen garantieaanspraken.
Garantstellingen (bankgaranties)
Per ultimo 2021 waren bij de gemeente 36 bankgaranties met een totaalwaarde van afgerond € 5,9 mln. aanwezig. Het betreffen vooral garanties van aannemersbedrijven die de gemeente als financiële zekerheid vraagt bij de uitvoering van werken.
Per ultimo 2021 bestonden de volgende niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen voor de toekomst (met een ondergrens van € 0,5 mln.):
Bedragen x € 1.000 | ||
Omschrijving: | ||
1 | Jeugdhulp en -zorg | 42.282 |
2 | Schoolmaatschappelijk werk | 771 |
3 | Praktijkondersteuning huisartsen | 530 |
4 | Licenties | 354 |
5 | Overslag, transport en verwerking huishoudelijk afval | 7.212 |
6 | GFT overslag en verwerking | 500 |
7 | Onderhoudscontract containers | 976 |
8 | Reiniging containeropstellingen | 214 |
9 | schoonmaak sport en scholen incl. sociaal cultureel | 653 |
10 | Schoonmaak stadhuis en afvalinzameling | 1.727 |
11 | Installatie en bouwkundige werkzaamheden | 6.550 |
12 | Regulier onderhoud Stadhuis | 2.747 |
13 | Regulier onderhoud buitensport | 953 |
14 | Wegen | 8.190 |
15 | Riool | 6.241 |
16 | Groen | 1.206 |
17 | Verkeer/ovl/overig | 2.787 |
TOTAAL | 83.893 |
1 Jeugdhulp
Voor de Jeugdhulp zijn in H10-verband regionaal nieuwe contracten per 1 januari 2021 afgesloten, uitgezonderd de Gecertificeerde Instellingen Jeugdhulp Plus die al eerder aanbesteed waren. Met de nieuwe contractering wordt gewerkt met een bestedingsruimte per aanbieder.
2. Schoolmaatschappelijk werk
Met het inzetten van schoolmaatschappelijk werk worden preventieve activiteiten uitgevoerd op school, hulpvragen gesignaleerd en ondersteuning geboden (individueel of groepsgewijs) aan leerkrachten, leerlingen en hun ouders. Indien nodig wordt er doorverwezen naar andere hulpverlening. De schoolmaatschappelijk werker heeft een belangrijke rol als schakel tussen de school, het gezin en andere hulpverlening.
3. Praktijkondersteuning huisartsen
Met het inzetten van praktijkondersteuning huisartsen jeugd wordt de eerstelijns jeugdzorg vanuit huisartsenpraktijken versterkt en is er een verbinding met het brede veld van de jeugdhulpverlening. Hierdoor zullen kinderen en jeugdigen passende zorg ontvangen, zullen huisartsen worden ondersteund en zal de inzet van onnodig dure jeugdhulp worden voorkomen.
4. Licenties
Voor Microsoft licentie is een drie jarig contract afgesloten voor de jaren 2019 tot en met juli 2022. Het contract biedt de mogelijkheid om dit te verlengen met telkens drie jaar.
5. Overslag, transport en verwerking (grof) huishoudelijk afval
Voor de verwerking van het (grof) huishoudelijk afval is een vijfjarig contract voor de jaren 2015 tot en met 2019 gesloten, met een optie tot 3x een verlenging van 2 jaar. Contract is nu verlengd tot en met 2023. Hierna nog 1 verlenging van 2 jaar mogelijk (tot en met 2025).
6. GFT-overslag en verwerking
Voor de overslag en verwerking van het GFT-afval is een drie jarig contract voor de jaren 2020 tot en met 2022 gesloten, met een optie tot 2x een verlenging van 1 jaar tot en met 2024.
7. Onderhoudscontract containers
Voor het onderhoud van de ondergrondse containers is het contract met twee jaar verlengd tot en met 2023.
8. Reiniging containeropstelling
Voor het reinigen van de diverse containeropstellingen is het contract, vanwege het stoppen van deze activiteit door het bedrijf, vervroegd beëindigd per 31-12-2021. In 2022 wordt een tijdelijk contract afgesloten van maximaal 1 jaar en een nieuwe aanbesteding gehouden.
9. Schoonmaakcontracten sport en scholen incl. sociaal cultureel
Contract voor het schoonmaken van de sportaccommodaties, en sociaal culturele accommodaties voor de periode 1 december 2018 tot en met 1 december 2021.
10. Schoonmaak Stadhuis en Afvalinzameling
Contract voor het schoonmaken van het stadhuis en het schoonmaken van het pand waarin het personeel van de afvalinzameling gehuisvest is
11. Installatie en bouwkundige werkzaamheden
Contracten voor het regulier- en groot-/vervangingsonderhoud aan de elektrotechnische- en werktuigbouwkundige installaties van de objecten binnen de portefeuille van het Vastgoedbedrijf voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2021.
De bouwkundige elementen van de objecten binnen de portefeuille van het Vastgoedbedrijf voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2022.
12. Regulier onderhoud Stadhuis
Contract voor het regulier onderhoud aan de installatietechnische- en bouwkundige elementen van het Stadhuis Forum voor de periode 1 mei 2017 tot 1 mei 2032.
13. Regulier onderhoud Buitensport
Contract voor het onderhoud van de buitensportparken voor de periode van 2 jaar (2022 en 2023).
14. Wegen
Diverse raamovereenkomsten en contracten voor werkzaamheden van percelen voor asfalt en elementenverharding en markering en belijning.
15. Riool
Diverse contracten voor werkzaamheden, waaronder onderhoudsovereenkomst pompen en gemalen, schoonmaak riolering, camera-inspectie in diverse wijken, rioolrenovatie, relining en reiniging riolering.
16. Groen
Diverse contracten voor groenwerkzaamheden. Het betreft o.a. Inspectie bomen en verwijderen Eikenprocessierups en het leveren van speeltoestellen.
17. Verkeer / ovl / overig
Raamovereenkomsten onderhoud verkeersregelinstallaties diverse kruispunten Zoetermeer en leveren & vervangen lichtmasten/armaturen. Dienstverleningsovereenkomst afhandelingsservice betaalpassen. Het verzorgen van parkeerbeheer en onderhoud fietsenstalling.
Bovengenoemde ‘niet in de balans opgenomen financiële verplichtingen’ zijn niet allen volledig onderbouwd bij de jaarrekeningcontrole. Dit wordt in 2022 nader uitgezocht.