Servicenormen
In 2023 is het streven om de vastgestelde servicenormen te realiseren. Inwoners hoeven niet langer dan nodig te wachten bij de aanvraag van een voorziening of reisdocument. Als iemand 14079 belt krijgt die snel een medewerker aan de telefoon. 

Digitalisering
In het coalitieakkoord zijn digitalisering en het verbeteren en versnellen van informatie benoemd als speerpunten van dienstverlening. In 2023 worden verdere stappen gezet in digitalisering. Dankzij het impulsbudget dienstverlening kunnen inwoners die dat willen voor een aantal diensten videobellen met een medewerker. Daarnaast wordt de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer ingevoerd. Daarmee wordt het mogelijk om formele berichten voor een product of dienst, digitaal te versturen. Wie dat wil kan ook bellen of het stadhuis bezoeken. 

Burgerzaken
Het kabinet scherpt de aanpak van identiteitsfraude aan. Het gaat om een aantal acties op korte termijn die gericht zijn op het goed naleven van werkvoorschriften en er komen technische aanpassingen om naleving van voorschriften te bevorderen. Daarnaast doet het rijk onderzoek naar maatregelen op het gebied van digitalisering en kwaliteit op de middellange termijn. De inschrijving van vluchtelingen zal naar verwachting ook in 2023 de nodige aandacht vragen. Medewerkers krijgen opleidingen zodat zij de juiste expertise hebben.   

Maatschappelijke initiatieven
Bij de oprichting van het Fonds Zoetermeer 2040 is aan de raad toegezegd om het voor inwoners en organisaties mogelijk te maken om op een eenvoudige manier met eigen initiatieven in aanmerking te komen voor een bijdrage uit het investeringsfonds. Met de subsidieregeling maatschappelijke initiatieven kunnen inwoners en organisaties subsidie aanvragen die bijdragen aan het realiseren van de doelen van Zoetermeer 2040. 

Dienstverlening aan ondernemers
In 2022 heeft er een zogenoemde nulmeting plaatsgevonden van de Ondernemerspeiling 2020. Deze peiling wordt om het jaar herhaald. Eind 2022 is de enquete uitgezet voor de ondernemerspeiling 2022. De uitkomsten van deze peiling zijn begin 2023 bekend en worden vertaald naar concrete acties. 

Invoering Omgevingswet
Verwacht wordt dat de Omgevingswet op 1 januari 2023 in werking treedt. De Eerste Kamer heeft hiermee ingestemd, mits de ICT-problemen bij het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) op landelijk niveau zijn opgelost. In oktober verwacht de Kamer een nieuw advies van het Adviescollege ICT-toetsing. Hierna wordt een besluit genomen over de datum van inwerkingtreding. Het is daarom nog steeds onzeker of de wet daadwerkelijk op 1 januari 2023 in werking treedt. Door de moeizame ontwikkeling van de Omgevingswet en het bijbehorende landelijke DSO wordt alle inzet gericht op het voldoen aan de minimale eisen van de wet. Uitgangspunt daarbij is dat de dienstverlening vergelijkbaar is met de dienstverlening die er nu is. Sommige werkzaamheden kunnen pas gestart worden als de invoeringsdatum definitief is, zoals de interne en externe communicatie. Invoeren van de Omgevingswet is complex. Na de invoering van de Omgevingswet wordt de wet- en regelgeving verder ontwikkeld en ook het DSO. Volgens de planning zou dat in 2024/2025 klaar moeten zijn, waarna de volledige implementatie in 2029 afgerond wordt.