NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | |
Doel | Het doel/beleid van de gemeente is het gemeentelijke belang, samen met de andere aandeelhouders vanuit het publiek domein als bezitter van de BNG, handhaven. |
Beleid | De gemeente ziet het aandelenbezit in de BNG als een duurzame belegging. |
Financiële effecten (gemeente) | Het dividend 2021, in 2022 vastgesteld en ten gunste van het boekjaar 2022 gebracht, bedraagt € 8.000, per aandeel € 2,28 (2020 € 6.400, per aandeel € 1,81). |
Risico | De politieke, economische en monetaire ontwikkelingen. BNG heeft als rating tweemaal AAA en eenmaal een AA+. |
Financieel en bestuurlijk belang | De gemeente heeft 3.510 aandelen (nominaal à € 2,50, totaal € 8.775). Dit is een belang van 0,0063%. |
Bijdrage aan doel- stelling programma |
Het dividend is een algemeen dekkingsmiddel. |
Relatie met programma | Programma OAD. |
Beleidsvoornemens / beleidskader | De gemeente heeft geen specifieke beleidsvoornemens. |
Vestigingsplaats | Den Haag. |
Doel / openbaar belang | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. |
Beleid /voortgang | Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen. |
Eigen vermogen verbonden partij | Per begin 2021: € 5.062, waarvan € 4.329 mln. van aandeelhouders Per eind 2021: € 5.097, waarvan € 4.436 mln. van aandeelhouders |
Vreemd vermogen verbonden partij | Per begin 2021: € 143.995 mln. Per eind 2021: € 155.262 mln. |
Resultaat verbonden partij | De nettowinst 2021 voor aandeelhouders bedraagt € 211 mln. (2020: € 202 mln.). Hiervan wordt 60,0% uitgekeerd als dividend (€ 2,28 per aandeel, 2020 50%: € 1,81). |
Bijlage 10 Verbonden partijen
Stedin | |
Doel | Het aandelenbezit in Stedin betreft een duurzame belegging. |
Beleid | De gemeente ziet het aandelenbezit in Stedin in de gewone aandelen als een duurzame (langjarige) belegging. De deelname in de cumulatief preferente aandelen ondersteunen Stedin in haar financieringsbehoefte in het kader van de energietransitie. De gemeente heeft geen prestatiedoelstellingen. |
Financiële effecten (gemeente) |
Gewone aandelen Cumprefs (cumulatief preferente aandelen) |
Risico |
Het dividend staat onder druk. De verwachting is dat het dividend Stedin de komende jaren minimaal is en daarom is vanaf 2022 het dividend Stedin op nihil begroot. De potentiële investeringen voor de Energietransitie omvatten aanzienlijke bedragen, waardoor de financieringsbehoefte de komende jaren sterk toeneemt. Als gevolg van ‘Het Methodebesluit regionale netbeheerders elektriciteit en gas’ (op te stellen door de toezichthouder ACM/Autoriteit Consument & Markt) kunnen de uit de hogere financieringsbehoefte voortkomende extra rente en afschrijvingslasten pas op een later moment en mogelijk niet volledig in de tarieven worden doorbelast. Stedin bereidt in het kader van het project Lange Termijn Financiering (LTF) voorstellen voor om in de toegenomen financieringsbehoefte te voorzien, waarbij met name ook het versterken van het eigen vermogen een belangrijke pijler is. Stedin heeft als een rating van A-. |
Financieel en bestuurlijk belang | De gemeente bezit 116.280 aandelen (een belang van 2,34%) en 18.518 cumulatief preferente aandelen (4,45%). |
Bijdrage aan doel- |
Het aandelenbezit Stedin betreft een duurzame belegging. De deelname in de cumulatief preferente aandelen ondersteunen Stedin in haar financieringsbehoefte in kader van de energietransitie. |
Relatie met programma | Programma OAD. Programma 3: Leefbaarheid, duurzaam en groen. |
Beleidsvoornemens / beleidskader | De aandelen Stedin kunnen alleen vervreemd worden door een aan/verkoop aan overheidsinstellingen. |
Vestigingsplaats | Rotterdam. |
Doel / openbaar belang | Samen werk maken van een leefwereld vol nieuwe energie. Dat is onze missie. Met elkaar werken we aan een duurzame energievoorziening van vandaag en morgen. We zijn ervan overtuigd dat we de energietransitie mogelijk kunnen maken door focus op onze kerntaken voor (toekomstig) netbeheer en met excellente dienstverlening naar klanten. We richten ons daarbij op drie strategische speerpunten: beter netbeheer, energietransitie mogelijk maken en duurzame bedrijfsvoering. |
Beleid /voortgang | Beter netbeheer • Betrouwbare netten: zodat levering van energie op hoog niveau verzekerd blijft. • Betaalbare en efficiënte dienstverlening: zodat de energie-infrastructuur zo betaalbaar mogelijk blijft. • Hoge kwaliteit van producten en diensten: zodat klanten en stakeholders goed worden bediend. De energietransitie mogelijk maken • Toekomstbestendige netten: onze netten geschikt maken en houden tijdens de energietransitie. • Beschikbare netinformatie: om stakeholders (marktpartijen, gemeenten) te faciliteren. • Versnellen door samenwerking: alleen door samen te werken is de energietransitie te realiseren. Duurzame bedrijfsvoering • Veilige werkomstandigheden: veiligheid waarborgen voor medewerkers en de omgeving. • Vakbekwame medewerkers nu en straks: onszelf ervan verzekeren dat we over de juiste vaardigheden beschikken. • Financieel gezond: voldoen aan onze ratio’s en rendementsdoelstellingen. Positieve milieu-impact: onze eigen bedrijfsvoering verduurzamen conform de One Planet Thinking gedachte. |
Eigen vermogen verbonden partij | Per begin 2021: € 2.891 mln., waarvan van aandeelhouders € 2.390 mln. Per eind 2021: € 3.270 mln., waarvan van aandeelhouders € 2.764 mln. |
Vreemd vermogen verbonden partij | Per begin 2021: € 4.681 mln. Per eind 2021: € 4.912 mln. |
Resultaat verbonden partij | De nettowinst 2021 voor aandeelhouders bedraagt € 1 mln. (2020: € 41 mln.). Over deze € 1 mln. is 50% uitgekeerd als dividend 2021, € 0,11 per aandeel (2020: € 4,14). |
Dunea | |
Doel | Het gemeentelijk belang, samen met de andere aandeelhouders vanuit het publiek domein als bezitter van Dunea, handhaven. |
Beleid | Het aandelenbezit Dunea betreft een duurzame belegging. |
Financiële effecten (gemeente) | Conform de statuten keert Dunea geen winst of dividend uit aan de aandeelhouders. |
Risico | Geen. |
Financieel en bestuurlijk belang |
Vastgelegd is dat de verdeling van de aandelen Dunea naar rato van het inwonertal van de aandeelhoudende gemeenten is: Periodiek (ongeveer eenmaal per vijf jaar, laatste maal in 2018) vindt herverdeling van het geplaatste aandelenkapitaal plaats om niet. De gemeente bezit 387.302 (9,68%) aandelen à € 5 nominaal. Vanaf 2022 is het precario op ondergrondse leidingen (wettelijk) afgeschaft. |
Bijdrage aan doel- stelling programma |
Er zijn geen specifieke beleidsvoornemens. |
Relatie met programma | Programma 3: Leefbaarheid, duurzaam en groen. Programma OAD. |
Beleidsvoornemens / beleidskader |
Dunea zet in om de betrouwbaarheid van haar leveringsplicht robuuster vorm te geven door te investeren in de multi-bronnen strategie, het vergroten van de strategische zoetwatervoorraad in de duinen en het optimaliseren van het huidige systeem. Ook vraagt de kwaliteit van drinkwater als gevolg van toename in regelgeving op gebied van PFAS, de vervuiling van rivierwater en het onderhoud van het duingebied meer investeringen en beheer. Deze ontwikkelingen leiden tot hogere investeringen en exploitatiekosten en hebben ook gevolg voor de tarieven van het drinkwater. In november 2022 wordt in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders een besluit over de investeringen en tarieven genomen. |
Vestigingsplaats | Zoetermeer. |
Doel / openbaar belang | Onze klanten kunnen elke dag rekenen op natuurlijk, goed drinkwater en op rust en ruimte in de Randstad. Dunea zorgt voor duin & water. Water en duinen dragen bij aan een goed leven. In een veranderende wereld werkt Dunea aan haar toekomstbestendigheid. Dat doen we samen met anderen. Luisterend naar onze omgeving, komen we op voor de belangen van onze klanten en verbeteren we onze dienstverlening continu. |
Beleid /voortgang |
Op langere termijn willen we een gezond en groeiend bedrijf zijn dat midden in de maatschappij staat. De strategie Koers 2020 focust daarom op vier accenten: Dunea is/wordt, vanwege haar kennis en leidingennetwerk, steeds meer betrokken/ingeschakeld bij projecten die een bijdrage leveren aan de energietransitie. De betrokkenheid van Dunea is van belang om bij de voorbereiding en/of realisatie van projecten waarbij gebruik wordt gemaakt van de fysieke ondergrond, de belangen van de watertaken in een zo vroeg mogelijk stadium te onderkennen. |
Eigen vermogen verbonden partij | Per begin 2021: € 236,8 mln. Per eind 2021 € 245,3 mln. |
Vreemd vermogen verbonden partij | Per begin 2021: € 364,2 mln. Per eind 2021: € 366,9 mln. |
Resultaat verbonden partij | De nettowinst 2021 bedraagt € 8,5 mln. (2020: € 7,0 mln.). |
GR Gemeentelijke Gezondheidsdienst en Veilig Thuis Haaglanden | |
Doel | Doel van de Gemeenschappelijke Regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst en Veilig Thuis Haaglanden (hierna: GR GGD en VT Haaglanden) is: a. Het bevorderen, beschermen en bewaken van de publieke gezondheid. b. Het voorkomen van en de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling De Wet publieke gezondheid verplicht gemeenten gezamenlijk een GGD in te stellen en in stand te houden. De Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet bieden de wettelijke grondslag voor een advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling, dat op grond van de GR de uitvoeringsorganisatie Veilig Thuis wordt genoemd. De GR GGD en VT Haaglanden is de voortzetting van de GR GGD Haaglanden en is per 1 januari 2018 aangegaan door de gemeenten Den Haag, Delft, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer. |
Beleid | Het takenpakket van de GR GGD VT Haaglanden bestaat uit het basispakket GGD, het pluspakket GGD en het pakket VT. Het Algemeen Bestuur (AB) van de GR GGD en VT Haaglanden stelt het uitvoeringsniveau van de takenpakketten vast. De uitvoeringsorganisaties GGD en VT Haaglanden van de gemeente Den Haag voert de taken uit. Om de relatie opdrachtgever en opdrachtnemer invulling te geven en te versterken zijn afspraken en voorwaarden over de uitvoering vastgelegd in een raamovereenkomst en een dienstverleningshandvest tussen de GR (het openbaar lichaam) en de gemeente Den Haag. De uitwerking van het uitvoeringsniveau van de takenpakketten is vastgelegd in een uitvoeringsovereenkomst. Tot het basispakket GGD behoren de taken die de GGD wettelijk verplicht uitvoert. Tot het pluspakket GGD behoren met name de lijkschouw, de reizigersadvisering en –vaccinatie en de gemeenschappelijke taken inzake de inspectie van seksinrichtingen. Tot het pakket VT behoren de instandhouding van een advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling en taken als voorlichting, coördinatie huisverbod en het verstrekken van informatie en advies. De deelnemende gemeenten kunnen desgewenst ook kiezen voor een lokaal pakket. Dit valt buiten de scope van de GR GGD en VT Haaglanden. De afspraken over de lokale taken worden vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst tussen de gemeente Den Haag en de betreffende regiogemeente. De lokale taken worden uitgevoerd door de betreffende uitvoeringsorganisatie GGD of VT van de gemeente Den Haag. De kosten voor de taken uit het basispakket GGD worden in rekening gebracht op basis van het inwonertal (inwonerbijdrage). Een uitzondering hierop betreft de taak Toezicht kinderopvang. Die wordt bekostigd op basis van een tarief per eenheid. Dat geldt ook voor de taken uit het pluspakket GGD. Voor het pakket VT is in de begroting een onderscheid gemaakt tussen een Wmo-deel en een jeugddeel. Het Wmo-deel komt voor rekening van de centrumgemeenten Delft en Den Haag. Bij het jeugddeel zijn de variabele lasten verdeeld op basis van o.a. het aantal meldingen en adviezen. Daarnaast worden de vaste lasten verdeeld op basis van een inwonerbijdrage. |
Financiële effecten (gemeente) | De bijdrage van Zoetermeer aan de GGD bedraagt voor 2023 in totaal € 1.506.000 (excl. BTW), waarvan € 1.447.000 voor het basispakket en € 60.000 voor het pluspakket. De bijdrage Veilig Thuis voor Zoetermeer is voor 2023 vastgesteld op € 1.124.000. De bijdrage voor de GR-ondersteuning bedraagt € 49.000. De totale bijdrage 2023 aan de GR GGD en VT Haaglanden bedraagt daarmee € 2.679.000. |
Risico | In de GR is bepaald dat financiële tekorten van de uitvoeringsorganisaties GGD en VT Haaglanden, die niet worden gedekt door voorzieningen daaromtrent in de dienstverleningsovereenkomst, niet ten laste van het openbaar lichaam komen. Kosten in verband met veranderingen in taken of eisen aan de GR als gevolg van wetswijzigingen, calamiteiten e.d. zijn – voor zover deze niet binnen bepaalde bandbreedtes vallen – voor rekening van het openbaar lichaam. Eventuele additionele kosten worden ten laste van het weerstandsvermogen van de GR gebracht en - indien deze niet toereikend is - rechtstreeks in rekening gebracht bij de GR-deelnemers. |
Financieel en bestuurlijk belang | De wethouder Zorg vertegenwoordigt de gemeente in het Algemeen Bestuur (AB). Op grond van de GR kan het AB commissies van advies instellen, waaronder vaste bestuurlijke commissies, bestaande uit leden van colleges van B&W die deelnemen aan de regeling en Veilig Thuis en/of GGD in portefeuille hebben. In de vergadering van het AB van de GR GGD en VT Haaglanden op 9 juli 2018 heeft het AB besloten om vooralsnog geen Bestuurlijke Advies Commissie voor zowel GGD als VT Haaglanden in te stellen. Mocht daar behoefte aan zijn dan kan deze door het AB worden ingesteld. Daarnaast is besloten om de ambtelijke vaste commissies van advies Veilig Thuis en GGD, bestaande uit beleidsambtenaren met Veilig Thuis en/of GGD in portefeuille, in stand te houden. |
Bijdrage aan doel- |
Van programma 2 Samen leven en ondersteunen zijn de volgende doelstellingen van belang: Bevorderen vroegtijdige, toegankelijke, passende en effectieve jeugdhulp en Bevorderen gezondheid, veiligheid en welbevinden. |
Relatie met programma | Programma 2 Samen leven en ondersteunen. |
Vestigingsplaats | Den Haag. |
Beleid /voortgang |
Het AB heeft in 2021 het functioneren van de regeling geëvalueerd. De aandachtspunten die uit deze evaluatie zijn gekomen worden door de GGD opgepakt. De GGD heeft een uitvoeringsplan bij de regionale visie opgesteld en gaat hiermee werken en er komt een generiek model hoe om te gaan met de stijging van het inwoneraantal. Voor 2023 ligt de nadruk bij Veilig Thuis op: Het kabinet heeft in 2021 de vereenvoudiging van de jeugdbeschermingsketen aangekondigd in het toekomstscenario kind- en gezinsbescherming. Hierin wordt op termijn een nieuwe publiekrechtelijke organisatie opgericht bestaande uit Veilig Thuis, de Raad voor de Kinderbescherming en de Gecertificeerde Instellingen. |
Eigen vermogen verbonden partij | Het eigen vermogen per 31-12-2021 is € 2.754.000 positief. Dit eigen vermogen bestaat uit bestemmingsreserves VT radarfunctie/meldcode (€ 486.000) en VT DUVO-middelen diverse risico’s huiselijk geweld (€ 240.000) en het onverdeeld resultaat van de jaarrekening 2021 (€ 2.028.000). |
Vreemd vermogen verbonden partij | N.v.t. |
Resultaat verbonden partij |
Het resultaat 2021 van de GR GGD en VT Haaglanden is € 2.028.000 voordelig. Dit valt uiteen in een voordeel op programma GGD van € 647.000 (incl. overhead), een voordeel op het programma Veilig Thuis (VT) van € 1.330.000 (incl. overhead) en een voordeel op de GR-ondersteuning van € 51.000. |
GR Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden | |
Doel | Het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden is een bedrijfsvoeringsorganisatie die tot doel heeft het behartigen van de belangen van de deelnemende gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken jeugdhulp. De bedrijfsvoeringsorganisatie is een samenwerkingsverband van de gemeenten Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Voorschoten, Wassenaar, Westland en Zoetermeer. |
Beleid | De samenwerking richt zich met name op het uitvoeren van de gezamenlijke inkoop en contractering, het op verzoek namens gemeenten optreden richting leveranciers om de voorwaarden en eisen, waaronder de overeenkomsten worden afgesloten te harmoniseren en het op verzoek van een individuele (of cluster van) gemeente(n) contracteren met leveranciers. |
Financiële effecten (gemeente) | De door het Servicebureau begrote uitgaven worden door de gemeenten gedragen overeenkomstig vastgelegde verdeelafspraken. De bijdrage voor Zoetermeer is voor 2023 geraamd op € 420.913 (excl. BTW). Eventuele resterende tekorten worden verdeeld naar evenredigheid van het aantal inwoners van iedere gemeente. |
Risico | Terugtredende deelnemers is een risico voor de continuïteit van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden. |
Financieel en bestuurlijk belang | Het bestuur van het Servicebureau bestaat uit een voorzitter, plaatsvervangend voorzitter en een penningmeester. Financiële tekorten worden verdeeld naar evenredigheid van het aantal inwoners van iedere gemeente per 1 januari van het jaar voorafgaande aan het jaar waarop de begroting betrekking heeft. |
Bijdrage aan doel- stelling programma |
Het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden draagt bij aan de doelstelling Bevorderen vroegtijdige, toegankelijke, passende en effectieve jeugdhulp. |
Relatie met programma | Programma 2 Samen leven en ondersteunen. |
Vestigingsplaats | Pijnacker-Nootdorp. |
Beleid /voortgang |
In 2022 is de gemeenschappelijke regeling geëvalueerd. |
Eigen vermogen verbonden partij | Eind 2021: € 84.000. |
Vreemd vermogen verbonden partij | N.v.t. |
Resultaat verbonden partij | N.v.t. |
GR Veiligheidsregio Haaglanden | |
Doel | De begroting 2023–2026 is gebaseerd op de missie van de veiligheidsregio Haaglanden: Het bevorderen van de veiligheid van allen die zich in het gebied van de veiligheidsregio bevinden door de samenwerking tussen burgers, private en publieke partijen te stimuleren en te faciliteren. |
Beleid |
De VRH is een door de Wet Veiligheidsregio's verplichte gemeenschappelijke regeling die regionaal de belangen behartigt op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing, en geneeskundige hulpverlening. De 'kolom' Geneeskundige hulpverlening van de VRH bestaat uit de GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio) en de geneeskundige meldkamer (GnkM), die ook de Meldkamer Ambulancezorg (MKA) omvat. |
Financiële effecten (gemeente) | De bijdrage voor 2023 is € 10.331.000. |
Risico | Het weerstandsvermogen van de VRH is voldoende na het toevoegen van een deel van het resultaat van 2021. |
Financieel en bestuurlijk belang | De gemeente Zoetermeer heeft zowel een financieel als bestuurlijk belang in de VRH. De vertegenwoordiger is de burgemeester (lid van het Algemeen - en Dagelijkse Bestuur). |
Bijdrage aan doel- stelling programma |
Versterken van de brandveiligheid en voorzien en beheersen van de gevolgen van een mogelijke ramp. |
Relatie met programma | Programma 5 Veiligheid. |
Beleidsvoornemens / beleidskader |
De veiligheidsregio werkt toe naar een flexibelere, multidisciplinaire crisisbeheersingsorganisatie. Deze flexibiliteit is nodig omdat rampen en crises steeds complexer worden. Een flexibele, multidisciplinaire aanpak is mogelijk omdat elke hulpdienst door de drukte in deze regio beschikt over ruime en brede kennis en ervaring alsook operationele slagkracht. Goede samenwerking kan het effect van een ramp of crisis beperken en bijdragen aan de continuïteit van de samenleving. |
Vestigingsplaats | Den Haag. |
Doel / openbaar belang | De VRH behartigt de belangen van de gemeenten op het gebied van: brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. De VRH beoogt: - Betere bescherming van burgers; - Betere hulpverlening en nazorg; - Brandweerzorg, zorgen rampenbestrijding en crisisbeheersing; - Versterking bestuurlijke en operationele slagkracht. |
Beleid /voortgang | De kerntaken van de VRH zijn: - Risicobeheersing (brandveiligheid);.incidentenbestrijding (redden mens en dier). - Rampenbestrijding en crisisbeheersing. Daarbij zijn voorkomen, beperken, bestrijden en nazorg aandachtsgebieden. |
Eigen vermogen verbonden partij | Per eind 2021: € 4,1 mln. |
Vreemd vermogen verbonden partij | Per eind 2021: € 111,1 mln. |
Resultaat verbonden partij | Het gerealiseerde resultaat over het jaar 2021 bedraagt voordelig € 1,3 mln. |
Omgevingsdienst Haaglanden | |
Doel | De gemeenschappelijke regeling is getroffen ter ondersteuning van de deelnemers bij de uitvoering van hun taken op het gebied van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), alsmede de in artikel 5.1 Wabo genoemde wetten: • Wet Natuurbescherming • Kernenergiewet • Monumentenwet 1988 • Natuurbeschermingswet 1998 • Ontgrondingenwet • Wet bescherming Antarctica • Wet bodembescherming • Wet geluidhinder • Wet inzake de luchtverontreiniging • Wet milieubeheer • Wet ruimtelijke ordening • Waterwet • Woningwet |
Beleid | Als principe geldt dat de deelnemers verantwoordelijk zijn voor het beleid. Beleidsvorming gebeurt aan de hand van landelijke kaders, landelijke regelgeving, aanwezige eigen beleidsruimte en gemeentelijke en provinciale bestuurlijke ambities. De uitvoering van deze beleidskaders wordt gelegd bij de ODH, voor zover het de uitvoering van over te dragen taken betreft. Bij het ontbreken van beleidsdocumenten volgt de ODH de voor die betreffende overheid geldende landelijke wet- en regelgeving en/of adviseert de opdrachtgevers om beleid op te stellen. |
Financiële effecten (gemeente) | De deelnemersbijdrage 2023 voor Zoetermeer bedraagt € 1.193.848 . In 2016 is de begroting overgegaan naar een begroting op outputbasis. Met ingang van 2019 worden producten en diensten met de individuele deelnemers verrekend op basis van nacalculatie. |
Risico | Om goed zicht te houden op het niveau van taakuitvoering, de omvang van de taakuitvoering per deelnemer versus de door de deelnemer beschikbaar gestelde middelen, is 3 jaar na aanvang van de ODH (in 2015) een evaluatie uitgevoerd. Eventuele risico’s (bestuurlijk, financieel, uitvoering) zijn door de ODH in beeld gebracht. |
Financieel en bestuurlijk belang | De gemeente heeft zowel een financieel als bestuurlijk belang in de regeling. De deelnemers zijn samen eigenaar van de ODH en sturen deze samen aan. De vertegenwoordiger is met ingang van juli 2022 wethouder Weerwag (lid van het Algemeen Bestuur). |
Bijdrage aan doel- stelling programma |
De ODH zorgt voor een zo eenduidig mogelijke taakuitvoering in het gehele gebied van Haaglanden, met maatwerkafspraken als het gaat om ambities en bestuurlijke keuzes van de individuele organisaties. De ODH zorgt er voor dat de taakuitvoering beduidend efficiënter gaat plaatsvinden dan de som van de huidige taakuitvoering in de situatie voorafgaand aan de start van de ODH. |
Relatie met programma | Programma 5 Veiligheid (onderdeel toezicht en handhaving). Programma 6 Dienstverlening en Participatie (onderdeel vergunningverlening). |
Beleidsvoornemens / beleidskader | De ODH is een samenwerkingsverband van de deelnemende gemeenten en de provincie Zuid-Holland o.b.v. de Wet Gemeenschappelijke Regelingen (ingangsdatum 1 april 2013). |
Vestigingsplaats | Den Haag. |
Doel / openbaar belang | Op grond van het beoogde profiel en de daarbij behorende kenmerken is aan de ODH een aantal concrete doelstellingen verbonden. Deze zijn als volgt: - Zorgt er voor dat de taakuitvoering gaat voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen zoals die gelden voor robuustheid, onder voorwaarde dat zij daarvoor de opdracht en de financiële middelen krijgt. - Zorgt voor een goede afstemming/samenwerking met partijen. - Zorgt voor een zo eenduidig mogelijke taakuitvoering in het gehele gebied van Haaglanden, met maatwerkafspraken als het gaat om ambities en bestuurlijke keuzes van de individuele organisaties. - Zorgt er voor dat de taakuitvoering beduidend efficiënter gaat plaatsvinden dan de som van de huidige taakuitvoering in de situatie voorafgaand aan de start van de ODH. - Zorgt voor een breder pallet aan ontwikkelingsmogelijkheden in termen van specialisme vorming en doorgroeimogelijkheden dan de huidige die er zijn binnen de deelnemende organisaties. - Zorgt er voor dat specifieke expertise wordt geborgd en waar mogelijk verder wordt uitgebouwd. - Zorgt als klantgerichte organisatie voor borging van de relaties en contacten met de deelnemers c.q. opdrachtgevers (bestuurlijk en ambtelijk) en de bedrijven. |
Beleid /voortgang | De ODH staat voor professionele dienstverlening op gebied van milieuvergunningverlening en –handhaving en op het gebied van complexe milieu en ruimtelijke ordeningstaken in de regio Haaglanden. Uitgangspunten daarbij zijn slagvaardigheid en kwaliteit. De ODH geeft hieraan vorm door de capaciteit en gespecialiseerde kennis van de aan deze gemeenschappelijke regeling deelnemende overheden te bundelen. Eén van de nog in te vullen ambities van de ODH is het groeien naar een gezamenlijk ambitieniveau binnen vijf jaar na start. De meerwaarde van de ODH ligt de komende jaren vooral op het gebied van complexe milieu- en ruimtelijke ordeningstaken. |
Eigen vermogen verbonden partij | 31-12-2020: € 1.071.385 31-12-2021: € 1.817.085 |
Vreemd vermogen verbonden partij | 31-12-2020: € 18.667.793 31-12-2021: € 19.539.936 |
Resultaat verbonden partij | De jaarrekening 2021 sluit met een onverdeeld positief resultaat van € 745.700. |
Gemeenschappelijke Regeling Bleizo | |
Doel | De Gemeenschappelijke Regeling Bleizo is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Zoetermeer en Lansingerland. GR Bleizo heeft als doel realisatie van de Vervoersknoop Bleizo (inmiddels gerealiseerd) en het ontwikkelen van het gebied rondom de Vervoersknoop tot een hoogwaardig gebied met functies als kantoren, bedrijven en leisure. |
Beleid | Het ontwikkelen van het gebied rond het OV-knooppunt Bleizo, vindt plaats conform de in 2014 door de raden vastgestelde ontwikkelingsaanpak “Ontwikkeling Bleizo van plan naar strategie”. De ontwikkeling van het gebied richt zich onder andere op functies die goed passen bij het OV-knooppunt. |
Financiële effecten (gemeente) | Er zijn geen directe geldstromen tussen de gemeente Zoetermeer en de GR Bleizo. De deelnemende gemeenten delen ieder voor 50% in de winst of in het verlies van de gemeenschappelijke regeling. De grondexploitatie laat aan het einde van de looptijd een positief resultaat zien van € 10,5 mln. (NCW per 1-1-2021 en excl. vennootschapsbelasting). Tussentijdse bewaking van het resultaat geschiedt door het periodiek herzien van de grondexploitatie. De deelname in de gemeenschappelijke regeling heeft verder geen structureel financieel effect op de begroting. Het doorrekenen van de financiële effecten van een gewijzigd ontwikkelperspectief maakt deel uit van de bestuurlijke opdracht Bleizo-West. |
Risico | De benodigde weerstandscapaciteit voor de risico’s kan worden gedekt vanuit het positieve resultaat. Met het vaststellen van een nieuwe ontwikkelperspectief en ontwikkelstrategie zullen ook de risico’s veranderen. |
Financieel en bestuurlijk belang | De deelname in de gemeenschappelijke regeling heeft geen structureel financieel effect op de begroting. De vertegenwoordiging in de gemeenschappelijke regeling is als volgt: Algemeen bestuur: wethouders Weerwag en Iedema en raadsleden: Schoonbeek en Van der Vlies. Dagelijks bestuur: wethouders Weerwag en Iedema. |
Bijdrage aan doel- stelling programma |
Het sleutelproject Bleizo ligt buiten de gemeentegrenzen van Zoetermeer maar is van directe invloed op de ontwikkeling van Zoetermeer. |
Relatie met programma | Programma 7 Inrichting van de stad. |
Beleidsvoornemens / beleidskader | Versterken van de OV-bereikbaarheid, imago, economie en werkgelegenheid van Zoetermeer. |
Vestigingsplaats | Lansingerland. |
Doel / openbaar belang | De GR Bleizo opereert binnen een publiekrechtelijke setting met name in privaatrechtelijke zin. |
Beleid /voortgang |
Samen met de gemeente Lansingerland wordt gewerkt aan actualisatie van de ontwikkelvisie die de huidige ontwikkelingsaanpak voor de GR Bleizo uit 2014 zal vervangen. In de begroting zijn voor het jaar 2023 de volgende activiteiten voorzien: Deze activiteiten passen binnen de exploitatiebegroting van Bleizo. |
Eigen vermogen verbonden partij | Het eigen vermogen bedraagt € 4,7 mln. per ultimo 2021. Dit is opgebouwd via door de BBV-richtlijnen voorgeschreven tussentijdse winstnemingen. |
Vreemd vermogen verbonden partij | Per 1-1-2021: € 43,5 mln. Per 31-12-2021: € 40,3 mln. |
Resultaat verbonden partij | De grondexploitatie laat aan het einde van de looptijd een positief resultaat zien van € 15,1 mln. (NCW per 1/1/2022). Van het saldo komt 50% ten gunste van de gemeente Zoetermeer. |
Bedrijvenschap Hoefweg/Prisma | |
Doel | De Gemeenschappelijke Regeling Bedrijvenschap Hoefweg is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Zoetermeer en Lansingerland. Het doel is het ontwikkelen van vestigingsmogelijkheden voor bedrijven uit Lansingerland en Zoetermeer, alsmede uit de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, alsmede voor bedrijven van elders die een belangrijke bijdrage leveren aan de werkgelegenheid. |
Beleid | De van de algemene doelstelling “realiseren van een bedrijventerrein” afgeleide subdoelstellingen zijn vastgelegd en financieel vertaald in de grondexploitatie van het bedrijvenschap. Partijen zijn met de marktpartijen die ook grondposities bezitten een vorm van samenwerking (CV/BV-structuur) overeengekomen, genaamd Prisma, die gericht is op een optimale en integrale realisering van het gehele plangebied. |
Financiële effecten (gemeente) | De gemeente Zoetermeer neemt op basis van 50%-50% verdeling deel in de gemeenschappelijke regeling. Dat betekent dat de gemeente voor 50% participeert in het tekort of het overschot dat de gemeenschappelijke regeling uiteindelijk behaalt met de ontwikkeling van haar deel van het bedrijventerrein Prisma. De huidige verwachting is dat de grondexploitatie wordt afgesloten met een verwacht positief resultaat van € 12,1 mln. (NCW per 1-1-2022). Tussentijdse bewaking van dat resultaat gebeurt door het periodiek herzien van de grondexploitatie. De deelname in de gemeenschappelijke regeling heeft geen structureel financieel effect op de begroting. |
Risico | Het risico bestaat dat het resultaat van de grondexploitatie minder positief wordt. Eventuele tegenvallers worden dan in eerste instantie opgevangen binnen het verwachte positieve resultaat van de grondexploitatie. Uit de risicoanalyse van de actualisatie van de grondexploitatie per 1-1-2022 blijkt dat alle ingeschatte risico’s opgevangen kunnen worden binnen het resultaat van de grondexploitatie. |
Financieel en bestuurlijk belang | De deelname in de gemeenschappelijke regeling heeft geen structureel financieel effect op de begroting. De vertegenwoordiging in de gemeenschappelijke regeling is als volgt: • Algemeen bestuur: wethouders Weerwag en Iedema en de raadsleden Schoonbeek en Van der Vlies. • Dagelijks bestuur: wethouders Weerwag en Iedema. |
Bijdrage aan doel- stelling programma |
De ontwikkeling van het bedrijventerrein heeft een directe positieve invloed op de werkgelegenheid en het vestigingsklimaat voor bedrijven in Zoetermeer en haar omgeving. |
Relatie met programma | Programma 7 Inrichting van de stad. |
Beleidsvoornemens / beleidskader | Het realiseren van vestigingsmogelijkheden voor bedrijven door het aanbieden van bouwrijpe grond. Dit leidt tot een toename van de werkgelegenheid voor onder andere de Zoetermeerse bevolking. |
Vestigingsplaats | Lansingerland. |
Doel / openbaar belang | De GR Hoefweg opereert binnen een publiekrechtelijke setting met name in privaatrechtelijke zin. |
Beleid /voortgang | De Samenwerkingsovereenkomst Prisma zou tot 2021 lopen. Vanwege een juridisch dossier bij Prisma is de liquidatie daarvan nog niet mogelijk. Vanuit Bedrijvenschap Hoefweg wordt er ingezet op een zo snel mogelijke beëindiging van de samenwerking tussen Bedrijvenschap Hoefweg en de private partijen MRPD en Maasstede Bleiswijk BV in Prisma. Voor 2023 staan de werkzaamheden rond de afsluiting van Prisma en van het Bedrijvenschap centraal. Ca. 6 hectare van het gebied van Bedrijvenschap Hoefweg maakt deel uit van het onderzoek naar de toekomstige ontwikkelingsrichting voor het gebied Bleizo-West, zoals hierboven genoemd in de tekst van de GR Bleizo. Deze gronden kunnen overgeheveld worden naar de grondexploitatie Bleizo. |
Eigen vermogen verbonden partij | Het Bedrijvenschap Hoefweg heeft per 31-12-2021 een eigen vermogen van € 9,9 mln. Dit is opgebouwd via door de BBV-richtlijnen voorgeschreven tussentijdse winstnemingen. Op basis van de verwachting van een positief eindresultaat van de grondexploitatie wordt aan het einde van de looptijd een voordelig saldo verwacht dat voor 50% ten gunste van Zoetermeer komt. |
Vreemd vermogen verbonden partij | Per 1-1-2021: € 16 mln. Per 31-12-2021: € 10 mln. |
Resultaat verbonden partij | De grondexploitatie laat, op basis van peildatum einde looptijd, een positief resultaat zien van € 12,1 mln. (NCW op prijspeil 1-1-2022). Van het saldo komt 50% ten gunste van de gemeente Zoetermeer. |
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) | |
Doel | Het realiseren van een welvarende en bereikbare Metropoolregio Rotterdam Den Haag door het vrijwillig samenwerken met 23 gemeenten. |
Beleid |
Om deze doelstelling te halen wordt er in de MRDH gezamenlijk gewerkt aan het verbeteren van de bereikbaarheid en het vernieuwen van de economie. Daarvoor is op 12 juli 2019 de strategische agenda MRDH 2022 ‘Samen aan het werk!’ vastgesteld. De strategische agenda wordt in 2022 geactualiseerd en begin 2023 vastgesteld. Het strategische kader voor de begroting 2023 is daarom nog gebaseerd op de strategische agenda 2022. Hierin staan vier ambities centraal: vernieuwen economie, versterken stad en omgeving, verbeteren bereikbaarheid en veranderen energie. Binnen het programma Economisch Vestigingsklimaat wordt er in 2023 gewerkt aan vier doelstellingen: Naast de inzet op verbeteren van de bereikbaarheid en het vernieuwen van de economie zet de MRDH zich in 2023 ook weer in op meer regionale samenwerking bij de energietransitie om dit proces ambtelijk te ondersteunen en procesmatig te begeleiden. De 23 gemeenten werken samen binnen het Bestuurlijk Netwerk Energie aan de energietransitie. Gezamenlijk is de Regionale Energiestrategie regio Rotterdam Den Haag (opdracht vanuit het landelijk Klimaatakkoord) opgesteld (RES 1.0) die de komende jaren geactualiseerd zal worden. In een RES-regio maken provincie, gemeenten, waterschappen en netbeheerders afspraken over het opwekken van duurzame elektriciteit, de warmtevoorziening van de gebouwde omgeving en de ontwikkeling van een regionale energie infrastructuur. |
Financiële effecten (gemeente) | De gemeente Zoetermeer verstrekt via haar eigen begroting een jaarlijks bijdrage per inwoner. In 2023 is deze bepaald op € 2,82 per inwoner. In 2023 bedraagt dit in totaal € 354.626. |
Risico |
In 2019 is een geactualiseerde beleidsnota Risicomanagement en Weerstandsvermogen opgesteld. De beleidsnota is 12 juli 2019 vastgesteld. Voor de activiteiten binnen verkeer en vervoer is binnen de projecten een risicobuffer aanwezig. Wanneer deze niet toereikend is worden projecten uitgesteld of wordt de bijdrage vanuit BDU middelen lager. |
Financieel en bestuurlijk belang | De deelnemers zijn de 23 gemeenten en hebben daardoor een financieel en bestuurlijk belang. De burgemeester heeft zitting in het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur. Wethouder Iedema neemt deel aan de bestuurscommissie Economisch Vestigingsklimaat en wethouder Ter Laak is lid van de bestuurscommissie Vervoersautoriteit. |
Bijdrage aan doel- stelling programma |
1.3 Bevorderen vestigings-en ondernemersklimaat 1.4 Bevorderen groei werkgelegenheid 3.1 Bevorderen duurzame ontwikkeling 7.2 Bevorderen vernieuwende en gewenste functies voor stad en regio 7.4 Behouden goede bereikbaarheid en bevorderen verkeersveiligheid |
Relatie met programma | Programma 1 Onderwijs, economie en arbeidsparticipatie Programma 3 Leefbaarheid, duurzaam en groen Programma 7 Inrichting van de stad |
Beleidsvoornemens / beleidskader | Uitvoering geven aan de in de strategische agenda MRDH 2022 ‘Samen aan het werk!’ opgenomen ambities. |
Vestigingsplaats | Rotterdam. |
Doel / openbaar belang | Realisatie van een duurzame internationale metropoolregio waarin bewoners en bedrijven zich optimaal kunnen ontplooien, (internationale) bezoekers zich welkom voelen en belangrijke bestemmingen eenvoudig en goed bereikbaar zijn. Versterken internationale concurrentiepositie en economisch vestigingsklimaat van de regio. |
Beleid /voortgang |
• Nader uitwerken van de OV-ontwikkelstrategie Zoetermeer-Rotterdam, in samenhang met de diverse andere onderdelen van het programma MOVV (Metropolitaan OV en Verstedelijking). |
Eigen vermogen verbonden partij | Per begin 2021: € 30,2 mln. Per eind 2021: € 32,5 mln. |
Vreemd vermogen verbonden partij | Per begin 2021: € 1.472,5 mln. Per eind 2021: € 1.435,1 mln. |
Resultaat verbonden partij | 2021 € 2,3 mln. (2020: € 8,2 mln.) |
Werkbedrijf De Binnenbaan BV | |
Doel | Werkbedrijf De Binnenbaan BV heeft primair tot doel om zo effectief en efficiënt mogelijk de Wsw (Wet sociale werkvoorziening) uit te voeren voor mensen met een sw-indicatie voor de Zoetermeer, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg. De Binnenbaan BV is daarnaast verantwoordelijk voor de re-integratie naar werk van mensen uit de doelgroep van de Participatiewet. Onderdeel hiervan is de ondersteuning van mensen met een arbeidsbeperking naar (beschut) werk. |
Beleid |
Met de komst van de participatiewet in 2015 is de instroom in de Wsw afgesloten. Wel blijft De Binnenbaan BV verantwoordelijk voor de huidige sw-werknemers en speelt ze een rol in het aanbieden van de voorziening Beschut Werk onder de Participatiewet. |
Financiële effecten (gemeente) |
De deelnemende gemeenten betalen de werkelijke kosten voor de uitvoering van de Wsw aan De Binnenbaan BV. De rijksbijdrage per arbeidsjaar loopt terug doordat er geen instroom meer mogelijk is in de Wsw en het bestand langzaam ouder wordt en daardoor uitstroomt. De gemeente Zoetermeer staat garant voor het werkkapitaal van De Binnenbaan BV. Naast de werkelijke kosten van de uitvoering van de Wsw betalen de aandeelhoudende gemeenten Rijswijk en Leidschendam-Voorburg een tarief met risico-opslag voor de overige dienstverlening die zij afnemen. |
Risico |
De dalende rijksbijdrage en instroomstop voor de doelgroep Wsw leidt tot een daling van inkomsten van De Binnenbaan en daarmee tot druk op het exploitatieresultaat. De aandeelhoudende gemeenten hebben besloten de Wsw activiteiten voor te zetten in combinatie met re-integratie activiteiten in Werkbedrijf De Binnenbaan BV om deze ontwikkelingen het hoofd te bieden. |
Financieel en bestuurlijk belang | Werkbedrijf De Binnenbaan BV is een Privaatrechtelijke onderneming met drie aandeelhouders. De gemeente Zoetermeer houdt 98% van de aandelen en de gemeenten Rijswijk en Leidschendam-Voorburg elk 1%. |
Bijdrage aan doel- stelling programma |
Doelstelling 1.5: Stimuleren duurzame arbeidsparticipatie. |
Relatie met programma | Programma 1 Onderwijs, economie en arbeidsparticipatie. |
Beleidsvoornemens / beleidskader | Zie bij Beleid en de tekst onder doelstelling 1.5. |
Vestigingsplaats | Statutaire vestigingsplaats in Zoetermeer, nevenlocaties in Leidschendam-Voorburg en Rijswijk. |
Doel / openbaar belang | Werkvoorziening voor personen met een arbeidshandicap en begeleiding van mensen naar werk. Dat is een publiek belang. |
Beleid /voortgang | De aandeelhoudende gemeenten voeren de regie op de Wsw en beheren de geldstromen (rijksbijdrage + gemeentelijke bijdrage). Gemeente Zoetermeer voert alle re-integratie activiteiten via de Binnenbaan uit. De gemeenten Rijswijk en Leidschendam-Voorburg voeren de re-integratie van de doelgroep Participatiewet geheel, respectievelijk grotendeels zelf uit. |
Eigen vermogen verbonden partij | Per 1-1-2021: € 100.000. De jaarrekening 2021 wordt vastgesteld op 2 november 2022. |
Vreemd vermogen verbonden partij | Per 1-1-2021: € 0. De jaarrekening 2021 wordt vastgesteld op 2 november 2022. |
Resultaat verbonden partij | De Binnenbaan BV is per 1-1-2021 operationeel. De jaarrekening 2021 wordt vastgesteld op 2 november 2022. |
VNG | |
Doel | De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is de organisatie die alle gemeenten in Nederland en de overzeese gebieden verbindt. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Belangenbehartiging, kennisuitwisseling en het gezamenlijk uitvoeren van maatschappelijke opgaven zijn de kerntaken van de VNG. |
Beleid | Gemeenten houden zich bezig met een breed scala aan onderwerpen. De VNG houdt zich dan ook bezig met alle beleidsvelden waar gemeenten zich mee bezig houden. |
Financiële effecten (gemeente) |
Het bedrag dat een gemeente aan contributie betaalt, is afhankelijk van het aantal inwoners. Het uitgangspunt voor het aantal inwoners wordt per 1 januari van het voorgaande jaar bepaald aan de hand van de cijfers van het CBS: Zoetermeer had op 1 januari 2021 125.265 inwoners. |
Risico | Geen. |
Financieel en bestuurlijk belang | De afgelopen periode waren wethouder Van Driel lid van de Commissie Participatie, Schuldhulpverlening en Integratie en Wethouder Iedema lid van het college voor Arbeidszaken. In het najaar van 2022 wordt de nieuwe samenstelling van de commissies bekend gemaakt. |
Bijdrage aan doel- stelling programma |
De inspanningen op het gebied van belangenbehartiging, kennisuitwisseling en het gezamenlijk uitvoeren van maatschappelijke opgaven van de VNG dragen bij aan alle programma’s. |
Relatie met programma | Alle. |
Beleidsvoornemens / beleidskader | De VNG focust t/m 2024 op zes inhoudelijke thema’s; de informatiesamenleving, de gemeentelijke dienstverlening, fysieke opgaven, de inclusieve samenleving, democratisch besturen en een actieve ledenorganisatie. |
Vestigingsplaats | Den Haag. |
Doel / openbaar belang | Drie pijlers vormen de basis van de vereniging: kennisdeling, belangenbehartiging en dienstverlening. |
Beleid /voortgang | Om de vier jaar presenteert de VNG haar strategie, Voor 2020-2024 hebben de gemeenten gezamenlijk in kaart gebracht wat de belangrijkste thema’s voor de komende jaren zijn en wat deze betekenen voor de rol en het functioneren van het lokaal bestuur. In de VNG Kadernota 2022 heeft de VNG aangegeven welke onderwerpen binnen de eerder genoemde zes thema’s prioritair zijn. Deze lijst omvat o.a. Digitale veiligheid, de Omgevingswet, woningbouw, transformatie Sociaal Domein en de bestuurlijke verhoudingen met het rijk. |
Eigen vermogen verbonden partij | Eind 2021: € 63,912 mln. |
Vreemd vermogen verbonden partij | Eind 2021: € 94,719 mln. (schulden: € 112,974 mln. + voorzieningen: € 2,981 mln.) |
Resultaat verbonden partij | Financieel resultaat 2021: € 1,124 mln. positief. |
Vereniging De Brede Stroomversnelling | |
Doel | Uitvoering van het klimaatbeleid. De raad heeft op 12 september 2016 besloten om Nul op de Meter concepten toe te passen waar mogelijk. |
Beleid | Stroomversnelling en haar leden hebben als oogmerk een impuls te geven aan de energietransitie in de gebouwde omgeving. Stroomversnelling is in eerste instantie een vereniging van corporaties, bouwers, toeleverende industrie, netwerkbedrijven en regionale overheden maar de bedoeling - van de initiatiefnemers en de huidige trekkers – is breder. Stroomversnelling wil een beweging zijn waarin deelnemers zich gezamenlijk verantwoordelijk voelen voor de energietransitie en waarin ze, door samen op te trekken, versnelling weten te realiseren in het realiseren van deze doelstelling. |
Financiële effecten (gemeente) | Jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage € 5.000. |
Risico | Ten tijde van het uitbrengen van de jaarrekening 2020 van de vereniging is er nog steeds sprake van onduidelijkheid over het recht op teruggave van omzetbelasting op inkopen en de verplichting tot het afdragen van omzetbelasting over subsidieontvangsten. Hierover is overleg gaande met de Belastingdienst. Het overleg met de Belastingdienst kan leiden tot zowel een teruggave als een naheffing van omzetbelasting over de periode 2015 tot en met 2018. Er is ondertussen wel een formeel verzoek gedaan voor teruggave over de periode 2018 die kan leiden tot een storting van de belastingdienst. De gemeente is alleen lid en is geen risicodrager. Als de vereniging bij ontbinding een tekort heeft, hoeft de gemeente als lid daaraan niet bij te dragen. Dit hangt samen met de rechtspersoonlijkheid van de vereniging en het feit dat de vereniging een eigen, afgescheiden vermogen heeft. Als de vereniging wordt ontbonden, gaat dat volgens de regels over de vereffening van het afgescheiden vermogen. |
Financieel en bestuurlijk belang | Stroomversnelling heeft op dit moment ca. 60 leden en partners. De samenstelling van het ledenbestand geeft direct een helder beeld van de breedte van Stroomversnelling: woningcorporaties, aanbieders (bouwbedrijven), toeleverende industrie, gemeentes en netwerkbedrijven. Daarnaast heeft Stroomversnelling reeds een aantal partners - CVW, Federatie Ruimtelijke Kwaliteit, Efectis, de Woonbond en Hogeschool Utrecht. Stroomversnelling is zelf partner van de vernieuwingsagenda van Aedes. Stroomversnelling staat open voor elke partij die inzet wil leveren op, en kan bijdragen aan, de (door)ontwikkeling van woningconcepten en de transitieopgave. Omdat het een vereniging is van koplopers en actieve volgers wordt altijd kritisch gekeken hoe partijen die zich willen aansluiten de beweging en benodigde ontwikkeling verder kunnen versterken. Het doel is daarom niet veel groter te worden in aantallen dan ca. 100 leden. Deze beperkte groeidoelstelling heeft consequenties voor de financiële slagkracht van de vereniging. Om die reden is er veel aandacht voor bijdragen van overheden. |
Bijdrage aan doel- stelling programma |
3.1 Bevorderen duurzame ontwikkeling. |
Relatie met programma | Programma 7 Inrichting van de stad. |
Beleidsvoornemens / beleidskader |
1. Volop werken aan de ontwikkeling, van het aanbod, de vraag en de daaraan gerelateerde marktcondities voor concepten waarmee woningen en/of wijken aardgasvrij en spijtvrij CO2- en/of energieneutraal gemaakt kunnen worden in alle marktsegmenten. |
Vestigingsplaats | Den Haag. |
Doel / openbaar belang | De vereniging Stroomversnelling heeft als doel het verenigen van leden die renovatie- en nieuwbouwbouwconcepten met minimaal het ambitieniveau van Nul op de Meter (NOM) ontwikkelen, bouwen, afnemen of het afnemen willen faciliteren. De leden beogen NOM te bereiken met uitsluitend gebruik van duurzame energie, opgewekt uit niet fossiele brandstoffen. |
Beleid /voortgang | Ad 1. Pas wanneer 25% van het potentieel is bereikt, is de fase van ontwikkeling (door koplopers en volgers) afgerond en de fase van autonome opschaling bereikt. Ad 2. Jaarlijkse productieaantallen van 50.000 gekoppeld aan renovatie, 25.000 aan nieuwbouw en 100.000 aan installatievervanging. |
Eigen vermogen verbonden partij |
Per begin 2021: € 339.294 |
Vreemd vermogen verbonden partij |
Per begin 2021: € 874.340 |
Resultaat verbonden partij |
2021: € 68.748 |
Stichting BusinessPark Haaglanden (BPH) | |
Doel | Het versterken van de regionale samenwerking tussen de deelnemende gemeenten op het gebied van bedrijfshuisvesting ten behoeve van het behouden en vestigen van bedrijven en daarmee de werkgelegenheid in de Haagse regio. Met de samenwerking het thema ‘werken’ een gelijkwaardige plek geven in de complexe integrale verstedelijkingsopgave. Deelnemende gemeenten zijn: Den Haag, Rijswijk, Midden-Delfland, Pijnacker Nootdorp, Delft, Leidschendam-Voorburg en Zoetermeer. |
Beleid | De Stichting tracht haar doel te bereiken door onder meer: - het (verder) professionaliseren van het regionaal loket (front-office) van Businesspark Haaglanden voor ondernemers; - het intensiveren van de samenwerking met adviseurs in bedrijfshuisvesting; - het begeleiden van het proces van uitplaatsingen van bedrijven als gevolg van transformatie/herstructurering; - het leveren van een bijdrage aan het formuleren van nieuw beleid (door monitoring & signalering vraag/aanbodontwikkeling binnen de regio) en het tot uitvoering brengen van beleid; - het meedenken om te komen tot nieuwe werklocaties binnen de Haagse regio; - het als netwerkorganisatie aanspreekpunt zijn voor de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de Provincie Zuid-Holland. |
Financiële effecten (gemeente) | De gemeente Zoetermeer heeft op haar eigen begroting jaarlijks circa € 25.000 voor de bijdrage aan de stichting. Dit bedrag is gebaseerd op de verdeelsleutel die staat opgenomen in het reglement. Zoetermeer draagt 15% van de jaarlijkse kosten bij. |
Risico | Voor de gemeente zijn er geen financiële risico’s aanwezig. Bij een eventueel financieel risico van de stichting is de gemeente maximaal de eigen bijdrage voor een jaar kwijt. |
Financieel en bestuurlijk belang | De deelnemers zijn de 7 gemeenten en hebben daardoor een financieel en bestuurlijk belang. De wethouder economie heeft zitting in het Bestuur. De teammanager van team economie neemt deel aan de Directieraad. |
Bijdrage aan doel-stelling programma |
1.3 bevorderen vestigings-en ondernemersklimaat. 1.4 bevorderen groei werkgelegenheid. |
Relatie met programma | Programma 1 Onderwijs, economie en arbeidsparticipatie. |
Beleidsvoornemens / beleidskader | Uitvoering geven aan het jaarplan. Centrale actiepunten zijn: - BPH deelt als netwerkorganisatie beschikbare kennis en kunde. - BPH is een netwerkorganisatie en gesprekspartner voor PZH en MRDH en andere samenwerkingsverbanden gericht op bedrijvigheid. - BPH heeft het aanbod van bedrijfshuisvesting van de deelnemende gemeenten scherp in beeld. Vragen uit de markt worden geregistreerd. - BPH draagt op de schaal van de Haagse regio bij aan het bij elkaar brengen van vraag naar en aanbod van voldoende en passende bedrijfshuisvesting. |
Vestigingsplaats | Zetel in de gemeente ‘s- Gravenhage. |
Doel / openbaar belang | De schaal waarop de bedrijventerreinenmarkt zich beweegt, is bovengemeentelijk. Bedrijven kijken veelal op regionale schaal naar vestigingsplaatsen en uitbreidingsmogelijkheden. Activiteiten van bedrijven volgen zelden bestuurlijke grenzen maar vinden plaats in een marktregio. Binnen de MRDH is de Haagse regio één van de drie marktregio’s, waarbinnen bedrijven zich vestigen dan wel uitbreiden en/of verhuizen. De gezamenlijke doelen zijn economische ontwikkeling en het creëren en behoud van werkgelegenheid in de Haagse regio, het bieden van voldoende passende vestigingsplekken op bedrijventerreinen en het tegengaan van onnodige onderlinge concurrentie tussen gemeenten. Businesspark Haaglanden werkt vraaggericht en zoekt naar pragmatische oplossingen, op het juiste schaalniveau. |
Beleid /voortgang | In 2023 blijft er aandacht voor het verder optimaliseren van de front office (o.a. actualisatie website en het monitoren van een actueel overzicht van vraag en aanbod) en het uitwisselen van kennis en praktijkvoorbeelden over actuele thema’s. De focus komt te liggen op de verkenning naar de positionering van BPH, de uitdagingen waar zij als regio mee te maken heeft en krijgt en hoe daarop in te spelen. |
Eigen vermogen verbonden partij | Per eind 2021: € 75.225 Per begin 2021: € 31.705 |
Vreemd vermogen verbonden partij | Per eind 2021: € 0 Per begin 2021: € 0 |
Resultaat verbonden partij | 2021 € 43.521 voordelig 2020 € 44.880 voordelig |