Beleidswijzigingen
Quickscan haalbaarheid landtunnel Afrikaweg
In het Entreegebied worden op basis van de vastgestelde bouwplannen zo’n 4.500 woningen gerealiseerd. In het coalitieakkoord is voor 2022 budget gereserveerd om te onderzoeken of het haalbaar is om een landtunnel over de Afrikaweg te bouwen en welke effecten dit heeft. Naar verwachting zijn de uitkomsten van dit haalbaarheidsonderzoek nog voor het einde van 2022 bekend. Voor het uitvoeren van dit onderzoek is € 80.000 beschikbaar.
Wijkaanpak Meerzicht en Buytenwegh
Het gebiedsprogramma Meerzicht geeft concreet invulling aan de omgevingsvisie Zoetermeer 2040. Een integraal programma is in concept opgesteld waarin de belangrijkste korte en lange termijn projecten en activiteiten zijn opgenomen. Het is een combinatie van sociale, ruimtelijk-fysieke, economische en veiligheidsmaatregelen. De gezamenlijke ambitie ligt in het verlengde van de omgevingsvisie en de opgave uit de wijkverkenning is als volgt geformuleerd: In 2035 zijn de huidige en toekomstige bewoners van Meerzicht thuis in hun buurt omdat het er prettig wonen en samenleven is.
Speerpunt voor 2023 is de uitwerking van de gebiedsontwikkeling van en rondom het winkelcentrum, het zogenaamde ‘Hart van Meerzicht’. De eigenaar van het winkelcentrum is bereid te investeren.
Buytenwegh is, na Meerzicht, de wijk met de meest kwetsbare ontwikkeling. Het is belangrijk om aan de voorkant, samen met de organisaties en inwoners van de wijk, met een open agenda te kijken naar de opgaven van de wijk. De insteek is om samen de toekomst van Zoetermeer vorm te geven en de krachten van de partners, de inwoners en de gemeente te bundelen om de ongewenste ontwikkelingen in de wijk Buytenwegh te keren. De ervaringen die zijn opgedaan in het gebiedsprogramma Meerzicht worden betrokken bij de aanpak in Buytenwegh.
De wijkanalyse van de vraagstukken en beeldvorming van Buytenwegh worden in 2023 opgestart. Voor de aanpak wordt een programmatische aanpak opgesteld met eenzelfde fasering als in Meerzicht. Voor de wijkaanpak Meerzicht en Buytenwegh is tot en met 2026 in totaal een bedrag van € 2,1 mln. beschikbaar gesteld.
Metropolitane fietsroute en hellingbaan station Lansingerland-Zoetermeer
De metropolitane fietsroute van Zoetermeer naar Rotterdam wordt afgerond. Daartoe wordt een hellingbaan aangelegd bij station Lansingerland-Zoetermeer en wordt bij de Bleiswijkseweg het ontbrekende deel van het fietspad aangelegd. In de begroting zijn, voor het gemeentelijk aandeel in deze route, voor de kapitaallasten en het onderhoud structureel € 71.000 opgenomen.
Afstemming regionale agenda vervoer
De opgaven voor onze stad zijn groot. Veel van deze opgaven hebben een (boven)regionale oorsprong en kunnen we niet alleen aanpakken. Zoetermeer blijft daarom inzetten op regionale samenwerking en benut de strategische samenwerkingsverbanden en partners, zoals de MRDH, de Verstedelijkingsalliantie en de Kennisregio aan zee, om te werken aan de opgaven van onze stad . Om deze taken in te vullen is de formatie uitgebreid. Hiervoor is een bedrag van € 120.000 structureel beschikbaar gesteld.
Onderzoek ontsluiting Rokkeveen en LangeLand Ziekenhuis met openbaar vervoer
Om inzicht te krijgen in de bereikbaarheid van de wijk Rokkeveen en het LangeLand Ziekenhuis wordt een onderzoek uitgevoerd. Hiervoor is eenmalig voor 2023 en 2024 een bedrag beschikbaar gesteld van € 140.000. Voor de interne ov-verbindingen heeft de ontsluiting van Rokkeveen prioriteit en bestaat de wens voor een randstadrailhalte (dan wel een betere ontsluiting) bij het LangeLand Ziekenhuis.
Monitoring parkeerdruk
De parkeerdruk in de stad wordt gemonitord en bijgestuurd waar dat nodig is. De parkeerproblemen in bepaalde buurten in Meerzicht en Buytenwegh worden met prioriteit opgepakt. Voor de monitoring is in het coalitieakkoord de komende vijf jaar jaarlijks € 10.000 bestemd.
Investeren in verkeersveiligheid
Om de verkeersveiligheid verder te verbeteren, stellen we een actieplan op. Dit Actieplan verkeersveiligheid wordt in 2023 aan de raad voorgelegd. Voor de uitvoering is vooruitlopend op het Actieplan jaarlijks een bedrag van € 150.000 opgenomen in het coalitieakkoord. Daarmee worden verkeersonveilige plekken aangepakt. Prioriteit wordt gegeven aan plekken bij scholen.
Flexwonen
We willen meer flexwoningen realiseren voor statushouders, urgente woningzoekers en starters. De pilotlocatie Ruimtebaan wordt volgens planning in 2024 opgeleverd. De locatie wordt straks ingezet voor statushouders, starters en overige bijzondere doelgroepen. Op dit moment zijn er geen andere projecten met flexwoningen gestart. Vanwege onduidelijkheid over de financiële gevolgen is er nog geen bedrag gereserveerd. Over het onderzoek naar potentiële andere locaties voor flexwoningen in de stad en de eventuele mogelijkheden tot versnelling op deze locaties wordt de raad nog dit jaar geïnformeerd.
Bedragen x € 1.000 |
|
|
|
|
Nieuw beleid |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
Wijkaanpak Meerzicht en Buytenwegh |
300 |
600 |
600 |
600 |
Wijkaanpak Meerzicht en Buytenwegh - Dekking Fonds Zoetermeer 2040 |
-300 |
-600 |
-600 |
-600 |
Metropolitane fietsroute |
0 |
71 |
71 |
71 |
Afstemming regionale agenda vervoer |
120 |
120 |
120 |
120 |
Onderzoek ontsluiting Rokkeveen en Langeland ziekenhuis met OV |
70 |
70 |
0 |
0 |
Monitoring parkeerdruk |
10 |
10 |
10 |
10 |
Investeren in verkeersveiligheid |
150 |
150 |
150 |
75 |
Flexwonen |
PM |
|
|
|
Saldo |
350 |
421 |
351 |
276 |