Volwaardig kunnen deelnemen aan de maatschappij en je bijdrage kunnen leveren, maakt dat je voor jezelf en je naasten kunt zorgen. Daar draait het uiteindelijk om. Al spelend ontdek je de wereld, ontdek je wat je kunt, ontwikkel je nieuwe vaardigheden, leer je en vind je na je schooltijd werk of een dagbesteding die bijdraagt aan jouw bestaan en geluk. En op jouw beurt draag je dan bij aan de stad en wereld die we met elkaar vormen. Op die levensweg word je begeleid door veel personen. Ouders, familie, je buurtgenoten, je vrienden, maar ook professionals als pedagogische medewerkers, leraren en nog veel anderen. Allemaal met het belangrijkste doel om bij te dragen aan een passend aanbod in spelen en leren. 

Als gemeente hebben we vier belangrijke pijlers in onze onderwijsvisie. De speerpunten voor 2023 en volgende jaren volgen hieronder per pijler.  
1.    Stimuleren dat er een (onderwijs)aanbod op maat is, zodat ieder kind, iedere jongere en volwassene zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen in kwalitatief goede accommodaties.
Dit doen we door het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs uit te voeren, door schoolgebouwen te bouwen voor primair, speciaal en voortgezet onderwijs en samen met de schoolbesturen de bestaande scholen toekomstbestendig te maken. Daarbij ondersteunen we de schoolbesturen om het binnenklimaat in de bestaande scholen gezonder te maken. 

2.    Organiseren met partners dat kinderen gedurende hun ontwikkeling goed begeleid worden. Met name tijdens de overgangen naar en in het onderwijs krijgen kwetsbare leerlingen extra steun. Dit vindt plaats door: 

  • Het geld uit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) binnen het onderwijs en het gemeentelijke NPO-geld aanvullend op elkaar in te zetten voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Dit is gericht op de brede ontwikkeling van kinderen, inclusief de sociaal-emotionele ontwikkeling. Voorbeelden zijn het project ‘Kom erbij’: workshops in het voortgezet onderwijs m.b.t. het thema eenzaamheid of op het gebied van leefstijl, de uitbreiding van het spreekuur ‘Goed met geld’ voor leerlingen in het Voortgezet Onderwijs en het stimuleren van bewegen in de buitenruimte.
  • Het beperken van ontwikkelingsachterstanden bij jonge kinderen en het aanbieden van voorschoolse educatie. Dit doen wij onder andere door een kwalitatief goed aanbod aan te (blijven) bieden aan de peuters in de stad. Daarnaast willen wij, samen met de partners in de stad, het bereik van de doelgroep voor voorschoolse educatie verhogen. Om dit mogelijk te maken wordt er een nieuw monitoringssysteem aangeschaft.
  • Extra ondersteuningsmogelijkheden te bieden op de basisscholen waar veel kinderen zitten met onderwijsachterstanden. Dit gebeurt onder andere door het aanbieden van schakelklassen, taalklassen en brede school activiteiten. Verder worden de nieuwkomersvoorziening en de Internationale schakelklassen voor onder andere de Oekraïense kinderen en jongeren voortgezet, zolang hier behoefte aan is.
  • Integrale Kindcentra met meerdere partners realiseren, passend in de wijk, waarbij naast kinderopvang ook breder wordt gekeken naar partners op het gebied van sport, ontmoeting en zorg.
  • De samenwerking jeugdhulp en kinderopvang verder verbeteren en doorgaan met het deskundigheid-programma binnen de kinderopvang, zodat meer kinderen binnen de reguliere voorzieningen blijven en zodat er minder beroep wordt gedaan op de jeugdhulp.
  • De gemeente en de Gelijke Kansen Alliantie van het Ministerie van Onderwijs zetten in de periode 2023- 2024 de samenwerking en gezamenlijke GKA-Agenda voort om kansengelijkheid te bevorderen en talent maximaal te ontwikkelen. De Gelijke Kansen Alliantie maakt het onder andere mogelijk om in 2023 ondersteuning aan jongeren met een grote taalachterstand in het voortgezet onderwijs te bieden.

3.    Een goede start, maar ook actief kunnen blijven op de arbeidsmarkt, is belangrijk. Dit doen we door onderwijsinstellingen en ondernemers te ondersteunen om te komen tot een betere aansluiting tussen opleidingen en arbeidsmarkt door in te zetten op: 

  • Samenwerking binnen het programma Sterk Techniekonderwijs Vmbo met gemeenten, met mbo en bedrijfsleven om leerlingen vroegtijdig de kans te bieden bij bedrijven in de praktijk te leren, ongeachte hun achtergrond.
  • In het Coalitieakkoord ‘Samen doen wat nodig is’ is geld vrijgemaakt om een deel van de tijdelijke formatie voor onderwijs-arbeidsmarkt nu structureel in te zetten voor het versterken van het hoger onderwijs, de kenniseconomie en de arbeidsmarkt. Het geld wordt gebruikt voor de dekking van de kosten van de projectleider onderwijs-arbeidsmarkt.
  • Met de budgetten ‘Innolabs in de wijken’, ‘Verbinden jongeren aan de stad’, ‘CIV Smart Technology’ en ‘Versterkte inzet ontwikkeling onderwijs-arbeidsmarkt’ wordt in 2023 uitvoering gegeven aan twee hoofdlijnen van de omgevingsvisie Zoetermeer 2040. Dit zijn hoofdlijn 4: doorlopende ontplooiingskansen voor inwoners van Zoetermeer en hoofdlijn 5: stad van toegepaste innovatie. Vanuit de samenwerkingsovereenkomst (SOK) met De Haagse Hogeschool (HHs) wordt o.a. ingezet op een pop-up lab in de vorm van een gamelab in de Dutch Innovation Factory, waar 110 studenten werken aan challenges van bedrijven en overheden. De labs streven naar een vierjarige onderzoeksagenda. Ook vanuit de samenwerking met mboRijnland, De Haagse Hogeschool, CIV Smart Technology en CIV Welzijn en Zorg worden doorlopende leerlijnen ontwikkeld voor po-vmbo-mbo-hbo-arbeidsmarkt, hybride en modulair onderwijs in het kader van leven lang ontwikkelen. Hiervoor worden verschillende uitvoeringsagenda’s opgesteld. Verder start een vervolgonderzoek naar de mogelijkheden van Associate Degree (AD) onderwijs in Zoetermeer. Ook zal het programma van het Experimenteerhuis een vervolg krijgen, waarbij de nadruk ligt op preventieve zorg in Zoetermeer en medische monitoring op afstand. Voor de realisatie van deze ambities wordt samengewerkt met zowel de ambtelijke organisatie als (onderwijs)partners in de stad. 

4.    Iedere volwassen inwoner kan maximaal (naar vermogen) meedoen en beschikt over voldoende basisvaardigheden. Daar zetten we ons met partners voor in. Om zelfstandig en actief  te kunnen deelnemen in onze samenleving is het nodig om te beschikken over een goede beheersing van de Nederlandse taal, een basisrekenvaardigheid en digitale vaardigheden. Het vergroten van deze basisvaardigheden vindt plaats door: 

  • Te blijven werken aan het bereik van het aanbod, zodat nog meer mensen deelnemen; vooral in de groep met Nederlands als moedertaal. De adviezen uit het innovatieve traject met het Thrive instituut, zijn hierbij behulpzaam.
  • Uitvoering te geven aan de doelen en ambities, zoals vastgelegd in de notitie Aanpak laaggeletterdheid, Regioplan regio Zuid-Holland Centraal. Dit wordt gedaan door lessen voor de basisvaardigheden aan te bieden waarbij doorstroom van alfabetisering tot aan taalniveau B2 mogelijk is en waarbij vaak themagericht wordt gewerkt. Zo wordt zowel aan de basisvaardigheden gewerkt als aan bijvoorbeeld de(financiële) gezondheid. De formele en informele taalaanbieders werken goed samen om een doorlopende ontwikkellijn aan te bieden voor de deelnemers, zodat zij kunnen blijven leren op een manier dat voor hen goed werkt.