Woonzorgvisie
In 2024 worden de woonvisie uit 2017 en woonzorgvisie die in november 2021 is vastgesteld geactualiseerd en voorzien van een uitvoeringsagenda binnen het programma 'woningbouw als aanjager' dat sinds september jl. van start is. De uitvoeringsagenda komt tot stand in nauwe samenwerking met o.a. corporaties, ontwikkelaars, zorgaanbieders - en financiers, regiogemeenten en uiteraard inwoners en is de komende jaren de basis voor (prestatie)afspraken met woon- en zorgpartijen en de ontwikkelingen op het gebied van wonen en zorg.

Huishoudelijke ondersteuning
Door vergrijzing en het abonnementstarief groeit de vraag naar huishoudelijke ondersteuning vanuit de Wmo. Als we niks zouden doen, is de prognose dat deze vraag in 2026 met 40% toeneemt ten opzichte van 2021. Het college en aanbieders lopen nu al tegen de grenzen van de capaciteit aan. Om huishoudelijke ondersteuning toegankelijk te houden voor inwoners die het echt nodig hebben, moeten we actie ondernemen. Het college is daarom gestart met het project 'Positieve gezondheid in het huishouden', vanuit het programma Sociale Innovatie. Het doel van dit project is om te onderzoeken hoe we de huishoudelijke ondersteuning op een nieuwe manier vorm kunnen geven, zodat de juiste ondersteuning beschikbaar blijft voor inwoners die de hulp het meest nodig hebben. U bent hierover per memo geïnformeerd. Het college is gestart met de uitvoering van het project en maakt in het eerste kwartaal van 2024 een plan met richtingen voor innovatie van de huishoudelijke ondersteuning. Voor het voorjaarsdebat wordt u geïnformeerd over de uitkomsten van het project.

Maatwerk Begeleiding
De Wmo maatwerkvoorzieningen voor begeleiding, dagbesteding en kortdurend verblijf worden regionaal ingekocht. In 2023 zijn deze voorzieningen opnieuw aanbesteed samen met de gemeenten Lansingerland, Leidschendam-Voorburg en Wassenaar. De geplande startdatum van het nieuwe contract is 1 januari 2024. Voor de nieuwe inkoop is geen nieuw Wmo beleid opgesteld, de inkoop vindt plaats binnen het bestaande beleid en de bestaande kaders. De huidige inkoop kent geen grote knelpunten en is op hoofdlijnen voorgezet in de nieuwe inkoop. Alleen de in te kopen producten zijn op inhoud gewijzigd als gevolg van een evaluatie van de huidige producten: in de nieuwe productindeling staat het toekomstperspectief van de cliënt zo veel mogelijk centraal en minder het aanbod van de zorgaanbieder. Ook zijn de kwaliteitseisen voor de aanbieders duidelijker beschreven zodat beter gestuurd kan worden op de kwaliteit van de geboden ondersteuning en op het voorkomen van zorgfraude.

Sinds 1 mei 2021 is een deel van de Wmo voorzieningen voor begeleiding en dagbesteding georganiseerd als algemene voorziening in de gebiedsgerichte ondersteuning (inZet). Alleen inwoners die hele specifieke ondersteuning nodig hebben komen in aanmerking voor een maatwerkvoorziening. Hierdoor neemt Zoetermeer nog maar weinig maatwerkvoorzieningen af en de behoefte aan diensten is anders. In aanvulling op het aanbod van inZet hebben wij met name nog behoefte aan zeer specifieke maatwerkdiensten, hiermee is rekening gehouden in de nieuwe inkoop.

Gebiedsgerichte ondersteuning
inZet voert sinds ruim 2 jaar de gebiedsgerichte ondersteuning uit en heeft de opdracht om het ondersteuningsaanbod gericht op Wmo (begeleiding en dagbesteding), welzijnsactiviteiten en preventieve jeugdhulp op een nieuwe manier vorm te geven; waar mogelijk groepsgewijs, op locatie en flexibel. De eerste jaren stonden in het teken van opstarten, implementeren en overdracht van alle cliënten. Inmiddels loopt de organisatie goed en richten het college en inZet zich op het verder ontwikkelen van de dienstverlening en het ondersteuningsaanbod. In de opdracht van de gebiedsgerichte ondersteuning zit een ontwikkelopdracht om wijkgerichte ondersteuningspakketten te ontwikkelen. Deze opdracht is uitgewerkt in het project 'innovatief wijkgericht en integraal ondersteuningsaanbod gericht op preventie' als onderdeel van het programma Sociale Innovatie. Het doel is om per wijk specifieke ondersteuningspakketten te ontwikkelen die passen bij de behoefte en vragen van de inwoners van de wijken. In 2024 wordt verder onderzoek gedaan naar mogelijk nieuw, innovatief ondersteuningsaanbod en de uitkomsten van het onderzoek en eerder gemaakte wijkscans geïmplementeerd.  

Sterke sociale basis
Vrijwilligers zijn van groot belang voor een sterke sociale basis in de stad. Verenigingen en vrijwilligers(organisaties) versterken de onderlinge betrokkenheid tussen mensen, ondersteunen mensen in het zelfstandig kunnen blijven wonen en helpen in het bestrijden van eenzaamheid. De gemeente ondersteunt, faciliteert en waardeert vrijwilligers onder de noemer 'Zoetermeer voor Elkaar'. Er is een vacatureplatform voor werving en matching. De gemeente zet in op communicatie en maakt daarmee de waarde van vrijwilligerswerk (zowel voor jezelf als voor de ander) helder om zo het aantal actieve vrijwilligers te laten toenemen. In 2024 blijft dit een speerpunt. Via het vinden en binden van relevante samenwerkingspartners breidt het ondersteuningsaanbod verder uit. Hiernaast zijn er leer- en netwerkbijeenkomsten, vrijwilligersinformatiepunten in de wijk, de subsidieregeling vrijwilligersondersteuning, een vrijwilligersverzekering en een vrijwilligersondersteuner.

Inclusie en diversiteit
Voor de aanpak van inclusie en diversiteit wordt een meerjarenvisie ontwikkeld. In 2024 wordt de coalitie Diversiteit en Inclusie verder uitgebouwd met als hoofdlijnen de aanpak van discriminatie en sociale uitsluiting, vrouwenemancipatie en Zoetermeer Regenboogstad. We bouwen verder aan de netwerken rondom deze hoofdthema's en stellen een breed gedragen uitvoeringsagenda op. Voor Zoetermeer Regenboogstad zijn er extra middelen ontvangen via een rijkssubsidie.