Dienstverlening
Bij onze dienstverlening staat de klant voorop. We handelen correct en met begrip voor onze inwoners. We maken regels en kaders begrijpelijk door uitleg te geven en leveren maatwerk waar dat mogelijk is.
We zorgen ervoor dat servicenormen worden gehaald, er korte wachttijden zijn en dat inwoners en ondernemers op een veilige manier digitaal zaken kunnen doen met de gemeente. Voor wie digitalisering lastig vindt of als het even niet lukt, staan onze deskundige medewerkers klaar om verder te helpen.
Na jaren van uitstel treedt de Omgevingswet op 1 januari 2024 in werking. De Omgevingswet is complex en wordt daarom gefaseerd ingevoerd. Het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) is nog volop in ontwikkeling. Er zijn landelijk afspraken gemaakt over het vereiste niveau van het DSO bij de invoering van de Omgevingswet. Inmiddels is duidelijk geworden dat het oorspronkelijke doel niet haalbaar is en wordt gestart met een DSO met beperktere functionaliteiten. Tot 2027 wordt het DSO doorontwikkeld tot het oorspronkelijk afgesproken niveau en pas vanaf 2029 wordt verwacht dat het DSO voldoet aan het beoogde ambitieniveau. Dit heeft invloed op onze dienstverlening. Het DSO is bij de invoering van de Omgevingswet nog niet erg gebruiksvriendelijk. Verwacht wordt dat veel klanten die normaal aanvragen digitaal zelf kunnen afhandelen nu naar de Omgevingsbalie gaan. Om de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen, wordt de bereikbaarheid van de Omgevingsbalie versterkt en wordt extra aandacht besteed aan duidelijke informatievoorziening aan de klant, zowel via de website als in begrijpelijke brieven.
Zodra de Omgevingswet in werking treedt is er van rechtswege een tijdelijk Omgevingsplan. Voor 1 januari 2032 moet dit tijdelijke Omgevingsplan worden omgezet naar een nieuw Omgevingsplan. Door het nieuwe Omgevingsplan eenduidig en transparant in te richten kan de dienstverlening verbeterd worden. Vanaf 1 januari 2027 moet de Omgevingsvisie voldoen aan alle eisen van de Omgevingswet. De Ruimtelijke Strategie is hier een onderdeel van.
Participatie
Inwonersparticipatie is al jaren een belangrijk speerpunt voor de gemeente. We werken eraan om inwoners op een juiste manier te betrekken bij gemeentelijke plannen en projecten. Hierbij hebben we ook aandacht voor inwoners die zich minder laten horen.
Het is vooral belangrijk om inwoners te betrekken bij plannen over de eigen leefomgeving. En om inwoners al in een vroeg stadium te betrekken bij gemeentelijke plannen en projecten en samen te zoeken naar oplossingen.
Afgelopen jaar hebben we onder andere met de buurtvisie Nederlandlaan/Luxemburglaan een belangrijke stap gezet. Inwoners waren van begin af aan betrokken bij het opstellen van de visie voor de buurt. Met behulp van verschillende werkvormen konden inwoners met de gemeente en elkaar in gesprek over de toekomstige ontwikkelingen in deze buurt. In het najaar 2023 zijn de resultaten van de evaluatie bekend, deze verwerken we in het participatiebeleid.
Als de raad akkoord gaat in het najaar van 2023, start de gemeente begin 2024 met een burgerberaad over het thema Afvalbeleid. Een gelote groep van 150 inwoners stelt een zwaarwegend advies op voor de gemeenteraad over het toekomstige afvalbeleid dat kan rekenen op een breed draagvlak in de stad.
Verder gaat per 1 januari 2024 de Omgevingswet in. Het wordt voor inwoners makkelijker om met goede ideeën voor de stad te komen, zonder lange en ingewikkelde procedures. Dit is een kans om de verbinding en betrokkenheid van inwoners bij de stad verder te vergroten.
Speerpunten in 2024: Wat gaan we daarvoor doen?
- Ook in 2024 blijven we inzetten op het behalen van de servicenormen.
- We zetten ambassadeurs dienstverlening in de gehele organisatie in. Dienstverlening is van ons allemaal.
- Het extra personeel dat nodig is voor de piek in het aantal aanvragen van reisdocumenten in 2024 wordt geworven en opgeleid.
- Inwoners en ondernemers kunnen hun formele berichten aan de gemeente digitaal inzenden (invoering Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer) en inwoners die dat willen kunnen voor een aantal diensten videobellen met de gemeente.
- Er vindt in 2024 een nieuwe ondernemerspeiling plaats met vragen over de dienstverlening.
- Vanaf 1 januari 2024 extra informatie en beschikbaarheid bij de Omgevingsbalie i.v.m. de invoering van de Omgevingswet.
- Doorontwikkelen participatiebeleid: ervaringen buurtvisies verwerken.
- Organiseren burgerberaad afvalbeleid (onder voorbehoud akkoord raad).