Het behouden en verbeteren van een veilige woon-, werk- en leefomgeving is en blijft een voortdurend aandachtspunt waaraan samen met inwoners, ondernemers en ketenpartners op wijk- en stadsniveau wordt gewerkt. Hierbij wordt verbinding gezocht met interne en externe stakeholders.
Speerpunten in 2024: Wat gaan we daarvoor doen?
Voor een veilig Zoetermeer. Kadernota veiligheidsbeleid 2023-2026 is door de raad vastgesteld. De aanpak van de volgende al bestaande speerpunten wordt voortgezet:
- problematische jeugdgroepen;
- ondermijning;
- maatschappelijk ongenoegen en extremisme;
Nieuwe speerpunten zijn:
Digitale criminaliteit
In 2024 wordt naar verwachting geïnventariseerd wat de aanpak van dit speerpunt in de praktijk wordt. Voor de gemeente ligt er vooral een taak op de gebieden bewustwording en voorlichting.
Zorg en veiligheid
- Op het snijvlak van veiligheid en zorg doen zich soms problemen voor die eenvoudig zijn op te lossen. Het betreft personen die overlast veroorzaken of zelfs crimineel gedrag vertonen, maar ook zorg en hulp nodig hebben. Daarom is de Zorg- en Veiligheidskamer Zoetermeer (kortweg: ZVK) opgericht. In dit ZVK werken diverse partners uit het sociaal en veiligheidsdomein samen om deze ingewikkelde en zorgelijke gevallen te behandelen. De praktijk uitwijzen of de persoonsgerichte aanpak beter vorm krijgt en de verbinding tussen zorg en veiligheid wordt versterkt.
- Daar waar nodig wordt een tijdelijk huisverbod opgelegd of een crisismaatregel genomen.
Jeugdaanpak
De afgelopen jaren is Zoetermeer opgeschrikt door een aantal heftige geweldsincidenten waarbij jongeren bij betrokken waren. Ook in omliggende steden en regio’s is deze problematiek van rivaliserende jeugd en excessief geweld aan de orde. Zowel lokaal, met onder andere onderwijsinstellingen, jongerenwerk, jeugdbeschermers en politie, als regionaal wordt deze problematiek aangepakt. De samenwerking met Gemeenten Den Haag en Delft en het Zorg en Veiligheidshuis Haaglanden wordt voortgezet en verder ontwikkeld.
IPTA 2023 en verder
Het intensieve coachingstraject Integrale Persoonsgerichte Toeleiding naar Arbeid (kortweg: IPTA) wordt voortgezet om jongeren die dreigen af te glijden in criminaliteit preventief te kunnen aanpakken. Door medefinanciering vanuit het sociaal domein wordt IPTA domeinoverstijgend geborgd.
Ontvangen subsidie IPTA van ministerie in 2024 en verder
De subsidie voor 2024 is toegekend. De subsidie wordt gebruikt om de inzet van twee IPTA-coaches en de projectleider van de aanpak te borgen. Bij het coalitieakkoord zijn vanaf 2023 structureel middelen beschikbaar gesteld als aanvulling op de subsidie.
De vervolgfinanciering vanaf 2025 zal in de loop van 2024 worden aangevraagd. De verwachting is dat de subsidie vanuit het rijk wordt voortgezet.
RIO (re-integratie officier ex-gedetineerden)
De subsidie voor RIO is toegekend voor 2023 en 2024. De inzet van 1 Fte is hierdoor geborgd tot en met 2024. De vervolgfinanciering vanaf 2025 wordt in de loop van 2024 aangevraagd. De verwachting is dat de subsidie vanuit het rijk wordt voortgezet.
Dealbreakers
Dealbreakers is een pilot, gefinancierd door het ministerie van Justitie en Veiligheid, gericht op het voorkomen van jonge aanwas in de drugscriminaliteit. Het project is gestart in 2021. Het ministerie heeft opnieuw een financiële bijdrage toegekend voor maximaal € 200.000 waarmee het project kan worden voorgezet over de periode van 1 januari 2023 tot 31 december 2024.
Campagnes tegen wapenbezit onder jongeren
Samenwerking met netwerkpartners (politie, scholen, jongerenwerk).
Naar aanleiding van de evaluatie van het landelijk actieplan 'Wapens en Jongeren' is besloten de campagne niet meer op jongeren te richten. Uit de evaluatie is gebleken dat de aandacht op wapenbezit een averechts effect zou kunnen hebben op het veiligheidsgevoel onder jongeren. Uit de evaluatie is ook gebleken dat er meer inzet nodig is van de hulpverleners en rolmodellen om de jongeren heen.
De ontwikkeling voor het omvormen van de campagne naar een platform voor hulpverleners waarop zij terecht kunnen voor preventieaanbod van de gemeente Zoetermeer, is in gang gezet. Hierin worden ook de trajecten met rolmodellen aangeboden. De veiligheidspartners worden hierbij betrokken (o.a. scholen, politie, jongerenwerk en Halt).
Ondermijning
De ondermijningsaanpak wordt in 2024 (en verder) verbreed. Naast een blijvende focus op bedrijventerreinen willen we zicht krijgen op de aard en omvang van vastgoedcriminaliteit, illegale prostitutie (in relatie tot de beautybranche) en drugscriminaliteit. Deze thema’s worden als risico benoemd in het ondermijningsbeeld en het rekenkameronderzoek, maar zijn vooralsnog een blinde vlek. Hierbij vindt naast een inhoudelijke focusverschuiving ook een verschuiving plaats in de doelgroepen waarop wij ons richten. Waar dit eerst met name ondernemers en bedrijven waren, zal nu ook gericht worden op inwoners en (woon)wijken. Door zicht te creëren op de aard en omvang van de problematiek, kan bepaald worden welke aanpak nodig is. Het kan hierbij zowel gaan om een aanpak op fenomeenniveau als op niveau van het individu, onderneming of locatie.
Het doel van de Zoetermeerse aanpak van ondermijning blijft het voorkomen, signaleren en aanpakken van ondermijnende criminaliteit. Hiertoe wordt zowel monodisciplinair als integraal (samen)gewerkt met andere afdelingen en externe partners.
Er is blijvend aandacht voor het weerbaarder maken van de stad. Zo wordt meegedacht over het te actualiseren Bibob-beleid en de toepassing daarvan, het tegengaan van gelegenheidsstructuren o.a. door mee te werken aan een gebiedsvisie voor bedrijventerreinen, en zal ingezet worden op het vergroten van het bewustzijn van specifieke doelgroepen zowel in- als extern.
Extremisme en maatschappelijk ongenoegen
Het doel van de Zoetermeerse aanpak is om te komen tot een kwalitatieve en duurzame aanpak waarin er voor alle Zoetermeerse inwoners een veilig leefgebied wordt gecreëerd door hun weerbaarheid te versterken en veiligheidsrisico’s te voorkomen en tegengaan.
Dit doen wij, onder andere, door in te zetten op:
- informatie- en kennisvergaring;
- bewustwording van en inzetten op lokale fenomenen;
- deskundigheidsbevordering van professionals;
- ontwikkelen en inzetten van interventies gericht op het weerbaar maken van kwetsbare groepen;
- persoonsgerichte aanpak;
- opbouwen en onderhouden van een (in)formeel netwerk
Tot nu toe is er jaarlijks financiële steun ontvangen d.m.v. de Versterkingsgelden om de lokale aanpak van radicalisering, extremisme en terrorisme te versterken.
Handhaving
Basis op orde handhaving: prio jeugd, ondermijning, snelheid meldingen/incidenteel extra impuls handhaving – dekking fonds Zoetermeer 2040.
Door de extra gelden wordt extra formatie beschikbaar gesteld voor de jeugdboa, het meldingenproces en projecten. Door deze uitbreidingen wordt de inzetbaarheid en zichtbaarheid van de boa’s in de openbare ruimte versterkt en vergroot en wordt de samenwerking in de regio en met ketenpartners versterkt.
Daarnaast worden knelpunten in de bedrijfsvoering weggenomen, wordt sturing georganiseerd. Hierbij wordt ingezet op een toekomstbestendige inrichting van het team waarbij rekening wordt gehouden met verdere groei.
Pilot innen Bestuurlijke Boetes
Per 1 januari 2024 treedt de nieuwe systematiek (BBOOR) voor het innen van de bestuurlijke boetes in werking. Dit houdt in dat per die datum de te innen bedragen te gunste komen van de gemeente Zoetermeer. De nieuwe systematiek wordt door middel van een pilot vormgegeven. De pilot duurt één jaar. Aan het eind van de pilot wordt een evaluatie uitgevoerd.
Tot op heden kwamen de opbrengsten van de opgelegde (bestuurlijke) boetes ten gunste van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Het gaat hier alleen om overtredingen op de Algemene plaatselijke verordening (Apv). Het opleggen van de boetes valt onder de reguliere taken van team Handhaving/ gemeentelijke boa’s. De kosten voor het opleggen van de bestuurlijke boetes vallen onder de reguliere kosten voor de buitengewone opsporingsambtenaren/team handhaving.