Jongeren met een afgeronde beroepsopleiding hebben meer kans op een goede baan om daarmee in hun eigen levensonderhoud te kunnen voorzien. De gezamenlijke ambities van de gemeenten en regionale onderwijsinstellingen Haaglanden zijn vastgelegd in de regionale Voortijdig School Verlaten-agenda 2021-2024. De regionale doelstelling is dat alle jongeren een gelijke kans krijgen op een plek op de arbeidsmarkt en dat zij goed kunnen meedoen in onze samenleving. Via de aanpak van ongeoorloofd schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten dragen we er daarom aan bij dat zoveel mogelijk jongeren een startkwalificatie halen. Voor die jongeren waarbij terugkeren naar school geen optie is, zorgen we voor een vlotte start op de arbeidsmarkt. Daarbij richten we ons vooral op de jongeren uit het praktijkonderwijs, het voortgezet speciaal onderwijs en de entree-opleidingen (mbo 1); de zogenaamde ‘Jongeren in een kwetsbare positie’. Vooral voor hen is het ontwikkelen van leeromgevingen in de praktijk van groot belang, zodat ook zij kunnen deelnemen op hun eigen niveau en tempo. 

Omdat elk kind recht heeft op een passende (onderwijs)plek zetten ouders, scholen, leerplicht/RMC en zorgpartners (zoals het schoolmaatschappelijk werk) zich in 2024 hier samen voor in. Het is belangrijk dat elke jongere op de plek komt die voor hem of haar het meest passend is en dat we deze kwetsbare jongeren in beeld houden. Waar nodig begeleiden we ze bij hun overstap en blijven we ze volgen om te kijken of zij hun plek behouden. Dat doen we door:

  • Te streven dat geen enkele leerling langer dan 3 maanden thuis zit zonder een passend onderwijs(zorg)aanbod. Dat is het doel van het landelijk thuiszitterspact.
  • Onderwijs-jeugdhulparrangementen te realiseren met het samenwerkingsverband passend onderwijs zodat meer kinderen en jongeren in het onderwijs blijven. Met het samenwerkingsverband passend onderwijs richten we ons in 2024 op het doorontwikkelen van de onderwijsbehandelgroep jonge kind (4-8 jaar) en de verbinding met de observatiegroep/time-out Zoja (Zoetermeers Onderwijsjeugdhulp Arrangement) (8-12 jaar). Daarnaast starten we in 2024 met een team van onderwijs en jeugdhulpprofessionals verbonden aan het speciaal basisonderwijs (sbo) en speciaal onderwijs (so) om te komen tot een gezamenlijke ondersteuning op deze scholen. Dit team kan ook een preventieve taak vervullen richting het reguliere onderwijs wanneer daar leerlingen dreigen uit te vallen. In het voortgezet onderwijs zullen de resultaten van het driejarig onderzoek naar de zorgstructuur en de kennis over welke leerlingen er op de scholen zitten, ons helpen om tot ideeën voor verbetering te komen. 
  • Een goede aansluiting van onderwijs en zorg (jeugdhulp en Wmo) te maken op de mbo-instellingen in de regio waarbij problemen die te maken hebben met in welke gemeente je woont en de veranderingen als je 18 jaar wordt, opgelost worden. De inzet van een ‘schakelfunctionaris zorg’ op mboRijnland heeft bijgedragen aan een goede samenwerking met en het vergroten van kennis over het sociaal domein. In 2024 wordt het project uitgebreid van ‘School als vindplaats’ voor jongeren met ondersteuningsbehoefte, naar het model ‘School als werkplaats”. Samen met het gemeentelijke sociaal domein en partners in de stad wordt gekeken hoe zoveel mogelijk samengewerkt kan worden op de locatie van het mbo. De focus ligt hierbij op een goede studieloopbaan, voorkomen van armoede of schulden en een positieve gezondheid. 
  • Evenementen te organiseren zoals On Stage en Next Step waarbij scholieren diverse bedrijven en instellingen ontmoeten en meelopen op de werkvloer. Hierdoor krijgen ze een goed beeld wat er allemaal mogelijk is en kunnen ze beter de keus maken voor een vervolgopleiding.
  • De stap naar de arbeidsmarkt te ondersteunen door o.a. de Leerwerkmakelaar, die extra begeleiding geeft bij het vinden en behouden van leerbanen voor (kwetsbare) mbo-studenten. Jongeren met een afgeronde beroepsopleiding hebben meer kans op een goede baan en kunnen daarmee in hun eigen levensonderhoud voorzien. De gezamenlijke ambities van de gemeenten en regionale onderwijsinstellingen Haaglanden zijn vastgelegd in de regionale Voortijdig School Verlaten-agenda 2021-2024.
  • In het plan voor de ‘Sluitende Aanpak Jongeren’ werken we gericht samen vanuit de aanpak jeugdwerkloosheid en de aanpak voortijdig schoolverlaten. We zorgen ervoor dat de hulp vanuit beide kanten goed bij elkaar past. Met het wetsvoorstel ‘Van school naar duurzaam werk’ gaan we jongeren met een (risico) op een afstand tot de arbeidsmarkt, nog beter ondersteunen. Door deze wet wordt de aanpak voor jongerenwerkeloosheid verplicht en blijvend, met geld en een plan erachter. Ook zullen de samenwerkingsafspraken vanuit de participatiewet en de onderwijswet vastgelegd worden. Het mbo gaat er dan voor zorgen dat studenten die hun diploma gehaald hebben, hulp krijgen bij het vinden van werk als dat nodig is. De wet gaat waarschijnlijk vanaf juli 2025 gelden. In 2024 gaan we op lokaal en regionaal niveau kijken hoe we dit allemaal gaan doen, zodat we goed voorbereid zijn.