Ontwikkelingen in de samenleving vragen om continue bijstelling en doorontwikkeling van overheidsdienstverlening. Mensen ervaren hoe gemakkelijk je vanaf huis of vakantieadres iets kan kopen bij een webshop of je bankzaken kan regelen. En men verwacht dat ook steeds meer van de overheid. Een andere ontwikkeling is dat steeds meer ouderen langer zelfstandig wonen. Dat leidt tot andere vragen en behoeften. Iemand die voor een eenvoudig product bij de gemeente komt heeft soms nog meer vragen en het is belangrijk hen te kunnen helpen. De manier waarop men contact zoekt met de gemeente verandert ook, er wordt steeds meer online en via social media een vraag gesteld, naast balie, telefonie en schriftelijke communicatie. De verwachtingen van inwoners, maar ook de normen vanuit het rijk en Europa op het gebied van dienstverlening komen op een steeds hoger niveau te liggen. Als gemeente anticiperen we op deze verdergaande professionalisering van dienstverlening. 

Vernieuwing website
Steeds meer producten en diensten kunnen (ook) digitaal worden aangeboden. De huidige gemeentelijke website geeft door de onderliggende techniek beperkingen voor de toegankelijkheid. Met de nieuwe website verbetert de kwaliteit van online dienstverlening en informatievoorziening.

Toegankelijkheid
Door steeds verdergaande digitalisering is het belangrijk oog te houden voor inwoners die moeite hebben met de digitale wereld. Dat kan zijn door een taalachterstand of door iets als een visuele beperking. De dienstverlening, waaronder de nieuwe website, wordt ingericht conform de geldende toegankelijkheidsnormen. 

In september 2020 sloot de VNG met diverse partners het Bibliotheekconvenant 2020-2023. Een van de onderdelen is participatie in de informatiesamenleving: digitale inclusie en digitaal burgerschap. In 2022 zoekt de gemeente verder de samenwerking op met partijen binnen het forum om gezamenlijk de (toegankelijkheid van de) dienstverlening te verbeteren en inwoners tijdig te helpen .

Ook bij de komende gemeenteraadsverkiezingen speelt toegankelijkheid een belangrijke rol. Er komt een stembureau voor visueel beperkte kiezers en voor doven en slechthorenden. Elk stembureau wordt ingericht volgens de normen van toegankelijkheid zoals die door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zijn vastgesteld. Bij communicatie rondom de verkiezingen is het uitgangspuntpunt een eenvoudig en duidelijk taalgebruik zodat voor iedereen begrijpelijk is wat hun democratische rechten en plichten zijn.

Inclusie, iedereen doet mee
Iedereen moet toegang hebben tot de dienstverlening van de overheid. Niemand moet het gevoel hebben buitengesloten te zijn. Dit uit zich onder andere door genderneutrale communicatie over al onze dienstverleningskanalen (conform motie  2106-56 MVX).

Informatievoorziening donorregistratie
Vanaf 1 juni 2021 zijn gemeenten wettelijk verplicht om burgers te informeren over de nieuwe donorwet. Iedereen die een paspoort, identiteitskaart of een rijbewijs aanvraagt krijgt aan de balie informatie over de nieuwe donorwet.

Gemeenteraadsverkiezingen en referendum afval- en grondstoffenbeleidsplan
Maart 2022 zijn er gemeenteraadsverkiezingen en het referendum afval- en grondstoffenbeleidsplan. Bij de voorbereiding op de verkiezingen maken we gebruik van de leerpunten van de Tweede Kamerverkiezingen die in 2021 zijn gehouden. 

Optimaliseren dienstverlening aan ondernemers
De uitkomsten van gemeentelijk onderzoek bevestigen dat ondernemers over het algemeen tevreden zijn met de dienstverlening van de gemeente (bron: Ondernemerspeiling 2020). Toch zijn er zeker verbeteringen mogelijk. Eén van de uitkomsten uit de Ondernemerspeiling waar in 2022 op wordt ingezet is de behoefte aan betere vindbaarheid van informatie over ondernemen in de gemeente. Daarnaast blijft de gemeente ook de (vlotte) afhandeling van (aan)vragen en vermindering van de regeldruk monitoren en bewaken.

Omgevingswet
De verwachte invoeringsdatum van de Omgevingswet (en onder andere de Wet Kwaliteitsborging Bouw) is 1 juli 2022. Door de moeizame ontwikkeling van de Omgevingswet en het bijbehorende landelijke Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) is tot die datum alle inzet gericht op het kunnen werken met de wetten en het DSO (voldoen aan de minimale vereisten met optimale dienstverlening). Na de invoeringsdatum wordt de wet verder lokaal ingericht en geoptimaliseerd om aan het beoogde (Zoetermeerse) dienstverleningsniveau te voldoen. De huidige planning is dat de wettelijk regelgeving en het DSO daarvoor in 2024/2025 gereed zijn. De volledige implementatie van de Omgevingswet en de daarbij behorende wijze van (samen)werken moet uiterlijk eind 2029 zijn afgerond. Zoals ook uit de Quickscan van de Rekenkamer naar voren is gekomen, zijn we als Zoetermeer goed op schema om de invoering te realiseren.