Een inwoner die net naar Zoetermeer is verhuisd belt: ze heeft voor de verzekering op heel korte termijn de inschrijving bij de gemeente nodig, maar ligt door een ongelukje in het ziekenhuis. Voor de inschrijving is een identificatie nodig en dat vindt op het gemeentehuis plaats. Omdat zij in het ziekenhuis ligt kan ze niet naar het gemeentehuis komen. Om haar uit de brand te helpen, organiseert het team dat een medewerker wat extra tijd voor deze mevrouw kan uittrekken om naar het ziekenhuis te gaan om daar de identiteit vast te stellen. Dit tussen alle drukte van de zomerperiode met vermindering van de reisbeperkingen door COVID-19 door, waarin veel meer reisdocumenten zijn aangevraagd dan in een 'normale' tijd.
Dienstverlening sluit zoveel mogelijk aan bij wat iemand nodig heeft. In veel gevallen hechten inwoners aan eenvoudige en snelle dienstverlening en bij het merendeel van de producten en diensten is dat ook mogelijk. Dat doen we zoveel mogelijk digitaal. Maar soms is persoonlijke aandacht en maatwerk nodig. En dan springt er bijvoorbeeld wel eens iemand vanachter de balie op de fiets richting het ziekenhuis om een inschrijving met spoed rond te krijgen.
We streven ernaar dat waar dienstverlening digitaal kan, die mogelijkheid er ook is. Met de nieuwe website kan de digitale dienstverlening verder worden uitgebreid. Daarbij is veel aandacht voor digitale toegankelijkheid: het moet in principe voor iedereen mogelijk zijn digitaal zaken te kunnen doen met de gemeente. Mocht dat toch niet lukken of is er behoefte aan persoonlijk contact dan is het ook altijd mogelijk een medewerker te spreken. Dit geldt ook voor dienstverlening aan bedrijven. Zaken doen met de gemeente moet eenvoudig zijn en dat is vaak digitaal. Maar het moet ook eenvoudig zijn om waar nodig persoonlijk contact te leggen.
Participatie gebeurt ook veel vaker dan voorheen digitaal. De afgelopen periode heeft online participatie zich snel ontwikkeld, daarbij leren we wat wel en niet werkt. Ook bij participatie geldt: online participatie en fysieke bijeenkomsten zijn aanvullend op elkaar. Afhankelijk van de mogelijkheden en doelstelling wordt de best passende methode ingezet.
Speerpunten in 2022: Wat gaan we daarvoor doen?
- uitbreiden digitaal aanbod producten en diensten;
- verhogen digitale toegankelijkheid en formele berichtgeving (implementatie Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer, Wet open overheid);
- organiseren Gemeenteraadsverkiezingen en referendum afval- en grondstoffenbeleidsplan;
- verbeteren vindbaarheid van informatie voor ondernemers op www.zoetermeerisdeplek.nl en een nieuwe ondernemerspagina op www.zoetermeer.nl.;
- invoering van de Omgevingswet per 1 juli 2022;
- doorontwikkeling online participatie in combinatie met fysieke bijeenkomsten.