Zoetermeer groeit naar verwachting de komende jaren met duizenden inwoners. We werken daarom aan een lokaal vrijetijdsaanbod dat bijdraagt aan de levendigheid van de stad en de wijken en dat meegroeit met het inwoneraantal. We zetten in op een levendige mix van aanbod op het gebied van sport en bewegen, kunst en cultuur, erfgoed, natuur- en milieueducatie en evenementen om iedere inwoner iets passends te bieden. Het jaar 2022 staat vooral in het teken van corona(maatregelen), inzet op veerkracht en herstel van de levendigheid van de stad.

Het Sportloket en het Cultuurloket monitoren ook in 2022 weer ontwikkelingen. Zij informeren sport- en cultuuraanbieders over het lokale beleid, over landelijke (corona)maatregelen, over mogelijkheden voor ondersteuning in praktische en financiële zin en ze zijn bereikbaar voor vragen.

Sport draagt bij aan het herstel en veerkracht van inwoners door de tijdelijke extra inzet van de combinatiefunctionarissen, gericht op het verbeteren van de leefstijl van zowel jeugd als volwassenen.
In 2022 loopt het Zoetermeerse Sportakkoord door: ‘partners’ van het akkoord komen in aanmerking voor een stimuleringsbijdrage voor actiepunten die sport (als middel) in Zoetermeer versterken.
Daarnaast is het de wens om weer zoveel mogelijk reguliere activiteiten op te pakken die in 2020 en 2021 niet mogelijk waren. Hierbij valt te denken aan meer ondersteuning van (top)sportevenementen, fysieke sportcafés en een editie van het Sportgala waarin wordt teruggeblikt op de prestaties van zowel 2020 als 2021. Na de coronaperiode wordt weer een ‘verenigingsmonitor’ opgesteld om de vitaliteit van de Zoetermeerse sportverenigingen in beeld te brengen.

Voor cultuurhistorie ligt in 2022 de focus op 60 jaar groeikern Zoetermeer. In samenwerking met partners HGOS, Schatbewakers, Architectuurpunt en Netwerk Zoetermeer wordt een programma van evenementen opgezet. Ook andere aanbieders worden uitgenodigd om activiteiten rond dit thema te programmeren. De Dag van de Architectuur en Open Monumentendag staan eveneens in dit thema. Verder wordt in 2022 gestart met het opstellen van een Kerkenvisie en een Zoetermeerse cultuurhistorische waardenkaart (conform motie 2106-36).

In de tijd dat Zoetermeer als groeikern werd ontwikkeld, is veel kunst in het openbaar gebied geplaatst. Dat betekent voor een aantal kunstwerken dat er nu een grotere reparatie of verduurzaming nodig is. In 2022 krijgen deze ‘kunstspecials’ extra aandacht binnen het onderhoudsplan.

In het ‘Strategisch canvas citymarketing 2021-2025’ staan de ambities en de belangrijkste thema’s van het Bureau Citymarketing Zoetermeer (BCMZ), te weten: wonen, ondernemen, vrije tijd/recreatie en studeren. Het document geeft richting en biedt houvast voor de uitvoering van de citymarketingactiviteiten. Voor 2022 zal de nadruk van de werkzaamheden van Bureau Citymarketing Zoetermeer liggen op het aantrekken en activeren van (interne en externe) partners om gezamenlijk stadsbrede activiteiten, evenementen en campagnes te organiseren.
In 2021-2022 wordt het ‘Evenementenbeleid 2016’ geëvalueerd en geactualiseerd. Hiermee zorgen we ervoor dat het evenementenaanbod nog beter aansluit op de huidige wensen en behoeften van onze stakeholders. Daarnaast wordt in het najaar van 2021 de nieuwe subsidieregeling ‘Evenementen 2020’ geëvalueerd. Op basis hiervan wordt de regeling herzien, zodat we organisaties optimaal kunnen faciliteren bij de totstandkoming van evenementen in de stad.