Meedoen moet niet worden beperkt door inkomen en inwoners zijn schulden(zorg)vrij
De gemeente heeft verschillende inkomensondersteunende voorzieningen. Belangrijk doel van die inkomensondersteunende voorzieningen is om huishoudens met lage inkomens en dus een relatief grote kans op onvoldoende financiële middelen hiervoor, mee te laten doen in de samenleving. Zoals met de ZoetermeerPas voor deelname aan culturele, sportieve en educatieve activiteiten. Andere inkomensondersteunende voorzieningen zijn bedoeld om huishoudens te ondersteunen in bepaalde kosten. Zoals met bijzondere bijstand voor onvoorziene noodzakelijke kosten.
We willen dat álle inwoners mee kunnen doen, niet beperkt door hun inkomen. Met de inkomensondersteunende voorzieningen dragen we daar voor veel inwoners aan bij.  Wel is het zo dat het begrip (lage) inkomensgrens maar ten dele afbakent of een huishouden risico's ten aanzien van bestaanszekerheid loopt. Besteedbaar inkomen en betaalbaarheid zijn bijvoorbeeld ook voor middeninkomens steeds vaker een probleem; afhankelijk van hoe het belastingstelsel uitpakt en zeker ook als de enige optie is om duur te huren. Daarom vragen we samen met andere gemeenten, o.a. in VNG verband, aan het rijk om landelijke stappen om bestaanszekerheid en welzijn beter te kunnen garanderen voor meer groepen.
Wanneer inwoners zorgen hebben over hun financiën, willen we dat ze hun financiële situatie bespreekbaar durven maken en op tijd hulp zoeken bij dreigende problemen.

Speerpunten 2022 inkomensondersteuning
We gaan door met onze inkomensondersteunende voorzieningen, het samenwerken met partners zoals in het Breed Overleg Armoedebestrijding Zoetermeer en met de Alliantie Kinderarmoede. Dit is iets dat de gemeente al deed en wat belangrijk blijft.

Samen met andere gemeenten en via Divosa en VNG steunt Zoetermeer de lobby richting het rijk over bestaanszekerheid. Omdat het voor het garanderen van bestaanszekerheid nodig is om ook te kijken naar hoe Nederland landelijk is georganiseerd. Bijvoorbeeld om wonen betaalbaar te maken voor veel groepen voor wie de woonlasten nu niet goed op te brengen zijn en te zeer drukken op de algehele huishoudelijke financiën. Of om het voorschotstelsel van toeslagen te herzien, omdat, als terugbetalingen later aan de orde blijken, dit te veel huishoudens problemen geeft. Of omdat onderzoeken van het Nibud tonen dat het hebben van werk met een inkomen rond modaal, niet altijd een garantie is voor een besteedbaar inkomen boven bijstandsniveau. Of om iets te bieden voor de steeds grotere groep met nulurencontracten die geen vangnet hebben bij geen werk.

Speerpunten 2022 schuldhulpverlening
Regie integrale schuldhulpverlening
We blijven schuldhulpverlening bieden aan inwoners die dat nodig hebben waarbij de focus ligt op een integrale benadering voor het stabiliseren van (problematische) schuldsituaties en waar mogelijk oplossen daarvan. We verrichten maatwerk bij het oplossen van schuldsituaties. Dit geldt ook voor onze dienstverlening en schuldhulpverlening aan ondernemers. De werkwijze organiseren we steeds meer in verbinding met De Binnenbaan, Stichting Vluchtelingenwerk (in voorbereiding op de nieuwe Wet inburgering) en andere maatschappelijke partners die vanuit hun eigen deskundigheid bijdragen aan de integrale ondersteuning van inwoners. Steunend op onze aansluiting bij het pact ‘Schuldzorgvrij Nederland’ van SchuldenlabNL en de komst van het Landelijk Waarborgfonds, willen we door met het plan om meer saneringskredieten in te zetten. Onze kwaliteit van dienstverlening borgen we door te voldoen aan de door de branchevereniging voor schuldhulpverlening, sociaal bankieren en bewindvoering (NVVK) en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening gestelde eisen.

Impuls vroegsignalering en schuldpreventie
Vanaf 2021 is vroegsignalering een nieuwe wettelijke taak. We scherpen onze aanpak van vroegsignalering en de schuldenaanpak door een extra impuls op schuldpreventie. De focus ligt op praktische preventietaken (o.a. signalen oppakken, de wijk in, gesprekken met inwoners voeren en het bevorderen van financiële zelfredzaamheid. Daarnaast investeren we in de samenwerking met wijkpartners en sluiten met schuldhulpverlening steviger aan bij de wijk-/gebiedsgerichte aanpak. Door wijkgericht te werken willen we de drempel aanzienlijk verlagen om het gesprek aan te gaan over financiën en om op tijd schuldhulp te zoeken.

Vergroten financiële rust
Het vergroten van financiële rust krijgt versterkte aandacht in de nasleep van de coronacrisis. We moeten anticiperen op het aflopen van de coronasteunmaatregelen van het kabinet en met de Actieagenda werk en schulden richten we ons op zowel op ondersteuning die nu nodig is als op het voorkomen van escalatie van schulden in brede zin. We gaan door met de stappen die zijn gezet om de dienstverlening aan ondernemers met schulden te verbeteren, processen te versnellen en het ondersteuningsaanbod uit te breiden zoals de Nederlandse Schuldhulproute/Geldfit, het Schuldenknooppunt en de pilot met de Buddy-app. We gaan onderzoeken hoe wij naast budgetbeheer, budgetcoaching kunnen bieden aan mensen die dat nodig hebben en in samenwerking met bewindvoerders zetten we in op experimenten om kosten voor bewindvoering terug te dringen.