Van waarde zijn in de maatschappij daar draait het om. Daarvoor moet je je talenten ontdekken, je vaardigheden ontwikkelen, blijvend leren en werk vinden dat bijdraagt aan jouw geluk. En dan draag je ook bij aan een levende, lerende stad.
We hebben in 2021 samen met het bestuurders vanuit onderwijs (po, vo, mbo, hbo), de kinderopvang, de bibliotheek en het CKC & Partners een nieuwe Lokaal Educatieve Agenda Zoetermeer 2021-2030 (LEA) opgesteld. De nieuwe opzet en overlegstructuur voldoet aan de vraag om meer focus, integraliteit en sturing op de gezamenlijke ambities te realiseren. De LEA is een document dat in 2022 de mogelijkheid biedt om gaandeweg bij te sturen door regelmatig met elkaar stil te staan bij onze ambities, bij wat we doen en hoe we dat gezamenlijk doen. In de komende jaren dienen zich nieuwe ontwikkelingen aan, die hun impact hebben op de samenwerking tussen onderwijs, kinderopvang, gemeente, zorgpartners en andere ketenpartners.
Als gemeente hebben we vier belangrijke pijlers in onze visie. De speerpunten voor 2022 en volgende jaren zijn hieronder per pijler vermeld.

  1. Stimuleren dat er een (onderwijs)aanbod op maat is, zodat ieder kind, jongere en volwassene zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen in kwalitatief goede accommodaties.
    Dit doen we door:
    • Het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs uit te gaan voeren door accommodaties voor het primair onderwijs en voortgezet onderwijs te vervangen en/of toekomstbestendig te maken.
    • Integrale Kindcentra met meerdere partners initiëren passend in de wijk, waarbij naast kinderopvang ook breder wordt gekeken naar partners op het gebied van sport, ontmoeting en zorg.

  2. Organiseren met partners dat kinderen gedurende hun ontwikkeling goed begeleid worden. Met name tijdens de overgangen naar en in het onderwijs krijgen kwetsbare leerlingen extra steun.
    Dit vindt plaats door:
    • In te zetten op het leggen van de basis bij de jeugd voor een leven lang ontwikkelen (hoofdlijn 4 van Zoetermeer 2040).
    • De middelen uit het Nationaal Programma Onderwijs binnen het onderwijs en de gemeentelijke NPO-middelen complementair en afgestemd in te zetten voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Niet alleen cognitief, maar ook op de brede ontwikkeling op sociaal-emotioneel vlak.
    • Het beperken van ontwikkelingsachterstanden bij jonge kinderen en voorschoolse educatie aan te bieden.
    • Extra ondersteuningsmogelijkheden te bieden op de basisscholen waar veel kinderen zitten met onderwijsachterstanden. Dit gebeurt onder andere door het aanbieden van schakelklassen, taalklassen en brede school activiteiten.
    • De samenwerking jeugdzorg en kinderopvang verder verbeteren en de deskundigheid binnen de kinderopvang versterken, zodat meer kinderen binnen de reguliere voorzieningen blijven en er zo minder beroep gedaan wordt op de jeugdzorg.
    • Het uitvoeren van de gezamenlijke Gelijke Kansen Agenda met aandacht voor het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs.
    • Binnen de aanpak voorkomen schoolverlaten en aansluiting onderwijs – arbeidsmarkt, ook extra in te zetten op jongeren in een kwetsbare positie. Zo is er extra ondersteuning bij de overgang van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs en van voortgezet onderwijs naar het middelbaar beroepsonderwijs.
    • De verbinding tussen passend onderwijs en jeugdhulp te leggen, waardoor meer mogelijkheden ontstaan voor maatwerk binnen het onderwijs en ook wordt samengewerkt aan vroegtijdig preventieve ondersteuning.

  3. Een goede start, maar ook actief kunnen blijven op de arbeidsmarkt, is belangrijk. Ondersteunen van onderwijsinstellingen en ondernemers om te komen tot een betere aansluiting tussen opleidingen en arbeidsmarkt door in te zetten op:
    • Het verder stimuleren van een divers aanbod van mbo- en hbo-opleidingen, passend bij de economische structuur en de belangrijke sectoren van de stad. En ons daarnaast blijven inspannen op hoofdlijn 4 in Zoetermeer 2040 om de verbinding te leggen met het bedrijfsleven en instellingen in de stad om zo vernieuwende onderwijsconcepten te realiseren zoals bijvoorbeeld associate degree-onderwijs, en modulair en certificeerbaar onderwijs.
    • Samenwerking binnen het programma Sterk Techniekonderwijs Vmbo met gemeenten, met mbo en bedrijfsleven om leerlingen vroegtijdig de kans te bieden bij de bedrijven in de praktijk te leren, ongeachte hun achtergrond.

  4. Iedere volwassen inwoner beschikt over voldoende basisvaardigheden. Om zelfstandig en actief deel te kunnen nemen in onze samenleving is het nodig om te beschikken over een goede beheersing van de Nederlandse taal, een basisrekenvaardigheid en digitale vaardigheden. Het vergroten van deze basisvaardigheden vindt plaats door:
    • Te blijven werken aan het bereik van het aanbod, zodat nog meer mensen deelnemen. Vooral in de groep met Nederlands als moedertaal. De adviezen uit het innovatieve traject met het Thrive instituut, zullen hierbij behulpzaam zijn.
    • Uitvoering te geven aan de doelen en ambities, zoals vastgelegd in de notitie Aanpak laaggeletterdheid, Regioplan regio Zuid-Holland Centraal.