Doelstelling 7.4 Behouden goede bereikbaarheid en bevorderen verkeersveiligheid

In 2026 zetten we in op een bereikbare, veilige en leefbare stad. We verbeteren de infrastructuur, stimuleren duurzaam vervoer en versterken de verbindingen binnen de stad én met de regio. Denk hierbij aan de railverbinding richting Rotterdam, snellere busroutes naar Leiden en het verbeteren van bestaande lijnen zoals de ZoRo en LeiZo.
Mobiliteit benaderen we integraal: in samenhang met woningbouw, leefomgeving en duurzaamheid. Om deze opgaven goed te kunnen uitvoeren, breiden we tijdelijk de ambtelijke capaciteit uit met 1,5 fte voor Mobiliteit.
Regionale samenwerking en strategische projecten
Krakeling
MRDH en HTM zijn gestart met een onderzoek naar de toekomst van de Krakeling (deel Randstadraillijn 3). Zoetermeer is hierbij aangesloten. In dit onderzoek worden ook de opties uit motie 2411-76 meegenomen. Naar verwachting wordt in 2025/2026 een besluit genomen over het toekomstbeeld van deze verbinding.
ZoRo railverbinding
Door de geplande ontwikkeling van BleiZo (circa 5.000 woningen en 15–20 hectare bedrijvigheid) is de urgentie voor de ZoRo railverbinding toegenomen. Samen met Lansingerland en MRDH werken we aan de realisatie van deze verbinding. We werken aan gezamenlijke propositie waarin we de meerwaarde, urgentie en aanpak van de verbinding verder onderbouwen voor het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT).
LeiZo (Lijn 400/401)
Voor Lijn 400 worden verbeteringen doorgevoerd zoals vastgesteld in de eindrapportage. Daarnaast starten we een vervolgonderzoek naar de essentiële doortrekking van Lijn 400 naar de stations in Zoetermeer.
Samenwerking met MRDH
In 2026 werken we met de 21 gemeenten van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag verder aan een strategische agenda en uitvoeringsprogramma op basis van de mobiliteitsvisie MRDH.
Bereikbaarheid en toegankelijkheid
Nachtbus
Voor de nachtbus Leiden–Zoetermeer wordt gezocht naar een oplossing voor na 2026. Het college heeft Qbuzz gevraagd een voorstel te doen. Voor de nachtbus Zoetermeer–Den Haag blijven we aandringen bij de MRDH op hervatting van de dienstregeling conform de concessieafspraken.
Omgevingsprogramma Mobiliteit
We werken aan een hernieuwde visie op mobiliteit, passend bij de Visie Zoetermeer 2040 en de Ruimtelijke Strategie 2040. Deze visie wordt opgenomen in een thematisch omgevingsprogramma, waarbij participatie op inhoudelijke onderdelen wordt georganiseerd.
Onderzoek alternatieve verkeerscirculatie
In lijn met de Ruimtelijke Strategie 2040 voeren we een onderzoek uit naar alternatieve verkeerscirculatie. Doel is om maatregelen te identificeren die bijdragen aan het verminderen van het autogebruik. Voorbeelden zijn betere fietsvoorzieningen en openbaar vervoer.
Verkeersveiligheid en educatie
Verkeersveiligheidsbeleid
We implementeren nieuw beleid dat ervoor zorgt dat wegen bij projecten en nieuwbouwlocaties worden ingericht volgens de richtlijnen. Dit gebeurt onder andere via het SPV (Strategisch Plan Verkeersveiligheid) en het Programma Mobiliteit en Bereikbaarheid. Accent hierbij ligt op de inrichting van de weg (drempels, versmallingen etc). De inrichting van de wegen moet passen bij de nieuwe richtlijnen van de CROW en het gebruik van deze wegen.
Via het verkeerseducatieprogramma, zoals School op Seef, worden basisschoolleerlingen gestimuleerd om verkeerskennis op te bouwen en toe te passen. Ook worden van november tot en met januari worden activiteiten georganiseerd om de zichtbaarheid van kinderen in het verkeer te vergroten. Dit gebeurt via het uitdelen van reflecterende materialen en educatie op school.
Evaluatie parkeerbeleid
In 2026 vindt een evaluatie plaats van de Parkeernota en uitvoeringsregels uit 2019, zodat het beleid blijft aansluiten bij actuele inzichten en behoeften. De evaluatie geeft aan hoe het parkeerbeleid de afgelopen jaren heeft gewerkt. Naar aanleiding van de uitkomsten van de evaluatie wordt de Nota Parkeernomen aangepast. De evaluatie staat gepland voor het tweede kwartaal van 2026 en op basis hiervan volgen de aanpassingen dan in het derde kwartaal van datzelfde jaar.