Uitgaven

30,28%
€ -169.446
x €1.000
30,28% Complete

Inkomsten

2,06%
€ 11.561
x €1.000
2,06% Complete

Saldo

37565,86%
€ -157.884
x €1.000

Programma 2 Samen leven en ondersteunen

Vergroten zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie

Uitgaven

30,28%
€ -169.446
x €1.000
30,28% Complete

Inkomsten

2,06%
€ 11.561
x €1.000
2,06% Complete

Saldo

37565,86%
€ -157.884
x €1.000

Maatschappelijk effect programma: Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 2 Samen leven en ondersteunen - Maatschappelijk effect programma: Wat willen we bereiken?

Vergroten zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie

Terug naar navigatie - Programma 2 Samen leven en ondersteunen - Maatschappelijk effect programma: Wat willen we bereiken? - Vergroten zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie

Het college werkt aan het versterken van de veerkracht van onze inwoners en het bevorderen van een gezond leven. Een belangrijk uitgangspunt is Positieve Gezondheid. Een benadering waarbij het gaat om wat iemand wel kan, wat iemand belangrijk vindt en eventueel wil veranderen. Normaliseren is een ander belangrijk uitgangspunt. We zetten in op de kracht van inwoners en netwerken. De basis is inwoners die meer naar elkaar omkijken en zelf initiatieven opzetten. Daarbij ondersteunen we mensen zoveel mogelijk om zelf problemen op te lossen, waar nodig met hulp vanuit het sociaal netwerk. Door samen te bouwen aan een sterke sociale basis laten we zien dat we vertrouwen hebben in de kracht van onze inwoners. En we zorgen ervoor ondersteuning beschikbaar blijft voor wie dat nodig heeft. Het is niet voor iedereen vanzelfsprekend om op eigen kracht of met behulp van naasten zelfredzaam en gezond te leven. Voor inwoners die het nodig hebben, streven we ernaar om ondersteuning snel en dichtbij huis beschikbaar te hebben en zo preventief mogelijk in te zetten. Ondersteuning moet passend zijn; het duurt niet langer dan nodig en is niet zwaarder dan nodig. Op deze manier blijft specialistische hulp beschikbaar voor inwoners die dit echt nodig hebben.

Voor jeugdigen en gezinnen zetten we in op het versterken van het gewone leven. De Lokale Teams krijgen een belangrijke rol in het adviseren en begeleiden van gezinnen en kijken samen met het gezin welke ondersteuning passend is. We zetten in op het voorkomen van vroegtijdig labelen en medicaliseren. Preventieve ondersteuning is passend bij de vragen van gezinnen. We maken daarbij gebruik van bewezen effectieve en groepsgerichte voorzieningen. Via de Lokale Teams versterken we de coördinatie op de toegang. Specialistische jeugdhulp is alleen beschikbaar als andere voorliggende voorzieningen niet passend zijn. De Lokale Teams blijven betrokken en monitoren of de doelen bereikt worden en de hulp effectief is. 

In 2026 vindt een reorganisatie plaats in verband met de opschaling van Lokale Teams. De Lokale Teams gaan lichte jeugd- en gezinshulp en ondersteuning bieden, beter sturen op de toeleiding naar specialistische jeugdhulp  en meer regie voeren over jeugdhulptrajecten. De consequenties voor organisatie, personeel en financiën worden de komende periode verder uitgewerkt. Parallel daaraan loopt een reorganisatie van de afdelingen van het Sociaal Domein gericht op het versterken van de kwaliteit van de dienstverlening, het verbeteren van interne sturing en het beheersbaar maken van de (personeels-)kosten.  

Speerpunten in 2026: Wat gaan we daarvoor doen? 
Jeugdbeleid

  • Doorontwikkeling Lokale Teams; 
  • Uitvoering regionale inkoop specialistische jeugdhulp vanaf 2027;
  • Regionale aanpak kostenbeheersing;
  • Verbinding onderwijs-jeugdhulp;
  • Versterking vrij toegankelijk aanbod.

Wmo-beleid

  • Inzetten op een Sterke Sociale Basis: inwoners ontmoeten en helpen elkaar;
  • Positieve Gezondheid en vitaal ouder worden;
  • Verschuiving van medisch domein naar sociaal domein;
  • Verstevigen van de strategische samenwerking met Samen Zoetermeer Gezond;
  • Gezonde Stad: uitvoering van de gezondheidsnota van het plan 'Integraal werken aan een gezonde stad' (GALA);

Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling
De negen gemeenten in Haaglanden hebben de regiovisie huiselijk geweld opnieuw vastgesteld. Deze vernieuwde visie belicht twee onderwerpen die eerder minder duidelijk aan bod kwamen: het voorkomen van femicide én een verbeterde samenwerking tussen organisaties en gemeentelijke afdelingen op het gebied van veiligheid, zorg en welzijn. In 2026 stelt de gemeente Zoetermeer een lokale uitvoeringsagenda op. Hierin wordt beschreven hoe de afspraken uit de regiovisie in de praktijk worden gebracht en welke onderdelen extra aandacht krijgen in Zoetermeer.

Sociaal Innovatiefonds
Als onderdeel van het programma Sociale Innovatie worden de projecten Preventie in de Praktijk en Wijkimpact Jeugd in 2025 geëvalueerd. Op basis van deze evaluaties wordt bepaald op welke wijze in 2026 vervolg aan deze projecten wordt gegeven. Daarnaast besluit de Raad in de tweede helft van 2025 over drie nieuwe projecten voor het programma Sociale Innovatie. Voor programma 2 gaat het om de projecten 'Kunst op Recept' en 'Meten, Leren en Verbeteren'. Met het project Kunst op Recept wordt cultuurparticipatie toegevoegd aan Welzijn op recept om de mentale en fysieke gezondheid van deelnemers te verbeteren en sociale verbindingen te versterken. Het project Meten, Leren en Verbeteren richt zich op het methodisch verbeteren van het functioneren van hulpverleners in de hulpverleningspraktijk.

Doelstellingen

Indicatoren, trendgrafieken en financiën Programma 2

Doelstelling 2.1 Bevorderen vroegtijdige, toegankelijke, passende en effectieve jeugdhulp

Aantal unieke jeugdigen 0-23 jaar dat in het betreffende jaar een vorm van specialistische jeugdhulp ontvangt

Terug naar navigatie - Doelstelling 2.1 Bevorderen vroegtijdige, toegankelijke, passende en effectieve jeugdhulp - Aantal unieke jeugdigen 0-23 jaar dat in het betreffende jaar een vorm van specialistische jeugdhulp ontvangt

Het aantal jeugdigen in de leeftijd van 0-23 jaar dat een vorm van specialistische jeugdhulp ontvangt.
Bron: Gemeente Zoetermeer

Type 2024 2026 2027 2028 2029
Realisatie 4.761 - - - -
Begroting PB 2026 - 4.525 4.000 3.750 3.500

Aantal unieke jeugdigen dat uitstroomt uit de specialistische jeugdhulp

Terug naar navigatie - Doelstelling 2.1 Bevorderen vroegtijdige, toegankelijke, passende en effectieve jeugdhulp - Aantal unieke jeugdigen dat uitstroomt uit de specialistische jeugdhulp

Het aantal jeugdigen waarvoor het laatst in het voorgaande jaar gedeclareerd is en in het daaropvolgende jaar niet meer (minimaal zes maanden).
Bron: Gemeente Zoetermeer

Type 2024 2026 2027 2028 2029
Realisatie 1.502 - - - -
Begroting PB 2026 - 1.550 1.650 1.750 1.800

% Jeugdigen dat drie jaar aaneengesloten of langer een vorm van specialistische jeugdhulp ontvangt

Terug naar navigatie - Doelstelling 2.1 Bevorderen vroegtijdige, toegankelijke, passende en effectieve jeugdhulp - % Jeugdigen dat drie jaar aaneengesloten of langer een vorm van specialistische jeugdhulp ontvangt

Het aandeel jeugdigen dat drie jaar of langer aangesloten een vorm van specialistische jeugdhulp ontvangt, afgezet tegen het totaal aantal jeugdigen met specialistische jeugdhulp in het betreffende jaar.
Bron: Gemeente Zoetermeer

Type 2024 2026 2027 2028 2029
Realisatie 47,9% - - - -
Begroting PB 2026 - 45,0% 45,0% 45,0% 45,0%
Terug naar navigatie - Doelstelling 2.1 Bevorderen vroegtijdige, toegankelijke, passende en effectieve jeugdhulp - Toelichting

Toelichting:
In 2024 kregen 2.280 jeugdigen drie jaar of langer aaneengesloten hulp. Op een totaal aantal jeugdigen met jeugdhulp van 4.761 is dit 47,9%.
Hoewel het totaal jeugdigen met jeugdhulp vooralsnog iets lager ligt, neemt het aantal jeugdigen dat langdurig jeugdhulp ontvangt nog toe. Dit is in lijn met het landelijke beeld. De komende jaren wordt vanuit de Lokale Teams sterker gestuurd op het resultaat en de effectiviteit van de hulp. Hierdoor moet het percentage jeugdigen dat langdurig specialistische jeugdhulp ontvangt iets afnemen.

Terug naar navigatie - Doelstelling 2.1 Bevorderen vroegtijdige, toegankelijke, passende en effectieve jeugdhulp - Toelichting Financiƫn

Toelichting:
De begroting voor jeugd bestaat uit 16 onderdelen (zie het memo Duiding kosten jeugdhulp). Het grootste deel van het budget is bestemd voor regionaal en landelijk ingekochte specialistische jeugdhulp. Daarnaast wordt het geld onder meer besteed aan preventieve ondersteuning en de inzet van medewerkers in Lokale Teams. 

Doorontwikkeling Lokale Teams
In februari 2025 heeft de raad het college de opdracht gegeven om Lokale Teams binnen de gemeentelijke organisatie door te ontwikkelen en te starten met de voorbereidingen voor de implementatie en de reorganisatie van de ambtelijke organisatie. Voor het uitvoeren van deze opdracht is een traject gestart dat doorloopt in 2026, in samenhang met de uitvoering van de reorganisatie sociaal domein. In 2024 is niet het gehele budget uitgegeven. Voor 2026 is echter nog wel budget nodig. Het aanvullend benodigde budget voor 2026 is € 0,1975 mln. 

Doelstelling 2.2 Bevorderen meedoen aan de samenleving en zelfstandig wonen

% Klanten dat tevreden is over de kwaliteit van het ondersteuningsaanbod

Terug naar navigatie - Doelstelling 2.2 Bevorderen meedoen aan de samenleving en zelfstandig wonen - % Klanten dat tevreden is over de kwaliteit van het ondersteuningsaanbod

Het college voert jaarlijks het cliëntervaringsonderzoek uit onder Wmo cliënten naar de ervaring met gemeentelijke voorzieningen op grond van de Wmo.
Bron: Cliëntervaringsonderzoek Wmo 

Type 2024 2026 2027 2028 2029
Realisatie 74% - - - -
Begroting PB 2026 - 75% 75% 75% 75%

% Klanten dat vindt dat de ondersteuning past bij de hulpvraag

Terug naar navigatie - Doelstelling 2.2 Bevorderen meedoen aan de samenleving en zelfstandig wonen - % Klanten dat vindt dat de ondersteuning past bij de hulpvraag

Het college voert jaarlijks het cliëntervaringsonderzoek uit onder Wmo cliënten naar de ervaring met gemeentelijke voorzieningen op grond van de Wmo. 
Bron: Cliëntervaringsonderzoek Wmo

Type 2024 2026 2027 2028 2029
Realisatie 77% - - - -
Begroting PB 2026 - 80% 80% 80% 80%

% Klanten v/h samenwerkingsverband dat tevreden is over de kwaliteit v/d ondersteuning

Terug naar navigatie - Doelstelling 2.2 Bevorderen meedoen aan de samenleving en zelfstandig wonen - % Klanten v/h samenwerkingsverband dat tevreden is over de kwaliteit v/d ondersteuning

Het samenwerkingsverband inZet voert ieder jaar een onderzoek uit om ervaring van cliënten met de ondersteuning en dienstverlening te meten. 
Bron: Cliënttevredenheidsonderzoek inZet 

Type 2024 2026 2027 2028 2029
Realisatie 75,0% - - - -
Begroting PB 2026 - 80,0% 80,0% 80,0% 80,0%

% Mantelzorgers dat (zeer) tevreden is over de kwaliteit van de mantelzorgondersteuning van inZet

Terug naar navigatie - Doelstelling 2.2 Bevorderen meedoen aan de samenleving en zelfstandig wonen - % Mantelzorgers dat (zeer) tevreden is over de kwaliteit van de mantelzorgondersteuning van inZet

Tevredenheid van mantelzorgers wordt jaarlijks gemeten via het mantelzorgerstevredenheidsonderzoek (MTO) van inZet. Een mantelzorger is tevreden wanneer die minstens het cijfer 7,5 geeft voor de kwaliteit van mantelzorgondersteuning.
Bron: Stadspeiling 

Bron: Mantelzorgtevredenheidsonderzoek inZet
Type 2024 2026 2027 2028 2029
Realisatie - - - -
Begroting PB 2026 - 80,0% 80,0% 80,0% 80,0%

Coƫfficiƫnt voor eenzaamheid onder inwoners (> 18 jaar)

Terug naar navigatie - Doelstelling 2.2 Bevorderen meedoen aan de samenleving en zelfstandig wonen - Coƫfficiƫnt voor eenzaamheid onder inwoners (> 18 jaar)

Deze indicator is de uitkomst van elf stellingen die in de omnibusenquête worden voorgelegd en betrekking hebben op eenzaamheid. Hieruit wordt een eenzaamheidsscore berekend volgens de methode van De Jong Gierveld en Kamphuis (1985). Iemand die de enquête invult, kan een totale score halen tussen nul (niet eenzaam) en 11 (zeer sterke eenzaamheid).
Bron: Stadspeiling 

Type 2024 2026 2027 2028 2029
Realisatie 2,60 - - - -
Begroting PB 2026 - 2,40 2,40 2,30 2,30
Terug naar navigatie - Doelstelling 2.2 Bevorderen meedoen aan de samenleving en zelfstandig wonen - Toelichting Financiƫn

Toelichting:
Het budget wordt ingezet ten behoeve van de individuele maatwerkvoorzieningen Wmo (huishoudelijke hulp, vervoers- en woonvoorzieningen e.d.) en voor specialistische ondersteuning (Toekomst Sociaal Domein Wmo) onder regie van de gemeente. Daarnaast is een belangrijk deel van het budget bestemd voor het samenwerkingsverband gebiedsgerichte ondersteuning (Inzet) en voor de algemene Wmo-voorzieningen die worden gesubsidieerd door de gemeente.

Doelstelling 2.3 Bevorderen gezondheid, veiligheid en welbevinden

% Mensen dat een goede gezondheid ervaart

Terug naar navigatie - Doelstelling 2.3 Bevorderen gezondheid, veiligheid en welbevinden - % Mensen dat een goede gezondheid ervaart

In de omnibus enquête wordt gevraagd aan te geven wat de deelnemers aan de enquête vinden van hun gezondheid. Het cijfer geeft aan hoeveel deelnemers aangeven een zeer goede of een goede gezondheid ervaren.
Bron: Stadspeiling 

Type 2024 2026 2027 2028 2029
Realisatie 75,0% - - - -
Begroting PB 2026 - 75,0% 75,0% 75,0% 75,0%
Terug naar navigatie - Doelstelling 2.3 Bevorderen gezondheid, veiligheid en welbevinden - Toelichting

Toelichting:
Het college werkt aan integraal beleid om de gezondheid van inwoners verder te bevorderen en het maken van gezonde keuzes te stimuleren. Dit doen we in samenwerking met verschillende partners, zowel lokaal als regionaal. In Zoetermeer werken we via 'Samen Zoetermeer Gezond' nauw samen met zorg- en welzijnsorganisaties. Regionaal trekken we op met andere gemeenten en maken we afspraken met de zorgverzekeraar om gezamenlijk de gezondheid van inwoners te versterken.

Risico's

Terug naar navigatie - Programma 2 Samen leven en ondersteunen - Risico's

Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord
Sinds 2023 voeren gemeenten het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Integraal Zorgakkoord (IZA) uit. De gemeente Zoetermeer ontvangt hiervoor middelen via Specifieke Uitkeringen (SPUK GALA en SPUK IZA), die beschikbaar zijn tot en met 2026. Het is de bedoeling dat de activiteiten van zowel GALA als IZA worden voortgezet binnen het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA). Dit akkoord is nu nog in de onderhandelingsfase. De inzet is dat via het AZWA structureel extra middelen beschikbaar komen vanaf 2027. Omdat de onderhandelingen met het rijk nog lopen, zijn de exacte afspraken en de hoogte van de beschikbare budgetten nu nog niet bekend.

Beleidswijzigingen/Nieuw beleid

Terug naar navigatie - Programma 2 Samen leven en ondersteunen - Beleidswijzigingen/Nieuw beleid
Bedragen x € 1.000
Beleidswijzigingen/Nieuw beleid 2026 2027 2028 2029
1. Realisatie gemeentelijke opvang pm      

2. Crisisorganisatie Sociaal Domein
    - Regie te voeren, te starten bij GI's
    - Opstarten Zorg in Natura team
    - Regie op thuiszitters


77
446
130

     
Saldo 653 0 0 0


Toelichting:
1. Realisatie gemeentelijke opvang 
Om te voldoen aan onze inspanningsverplichting voor ontheemden uit Oekraïne en de taakstelling voor statushouders, is het essentieel om passende huisvesting te realiseren. Een zorgvuldige zoektocht naar geschikte opvanglocaties vereist gedegen voorbereiding. Wij willen dit breed oppakken zodat de locatie na vertrek van ontheemden ook ingezet kan worden voor andere doelgroepen zoals statushouders, spoedzoekers, studenten en starters.

2. Crisisorganisatie Sociaal Domein
In 2024 is de crisisorganisatie Sociaal Domein gestart. Het doel van deze crisisorganisatie is het ombuigen van de kostenstijgingen in de gespecialiseerde jeugdhulp. Er zijn diverse maatregelen gestart om steviger te sturen op de kosten en de inzet van jeugdhulp. Het is noodzakelijk dit voort te zetten in 2026 om de gewenste effecten te bereiken. 
De diverse maatregelen die we startten, vragen aanvullende capaciteit van Jeugd- en Gezinshulp, zoals het verstevigen van de regie op de gecertificeerde instellingen en regie op de thuiszitters. Daarnaast is een aanvullend Zorg-in-Natura team gestart dat de verwijzingen naar specialistische jeugdhulp toetst. De extra activiteiten en inzet, voornamelijk door Jeugd- en Gezinshulp en het ZiN team leiden tot een benodigd incidenteel budget van € 0,65 mln.  

Vanwege de start van de Lokale Teams in 2026 zijn niet alle middelen nodig zoals voorzien in de Perspectiefnota 2026. Hiervoor wordt een melding gedaan in het Tweede Tussenbericht. 

Bezuinigings- en dekkingsvoorstellen

Terug naar navigatie - Programma 2 Samen leven en ondersteunen - Bezuinigings- en dekkingsvoorstellen
Bedragen x € 1.000
Bezuinigings- en dekkingsvoorstellen 2026 2027 2028 2029
1. Besparing subsidies Jeugd 250 250 250 250
2. Effectiever inrichten individuele voorzieningen (Wmo/HH)  250 250 250 250
3. Vrijwilligerswaardering 20 20 20 20
4. Verbonden partijen (maatregel 5, 27, 157, 167), Gemeenschappelijke regelingen:
    - GGD/VT
    - Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden

189
11

189
11

189
11

189
11
Saldo 720 720 720 720


Toelichting:
1. Besparing subsidies Jeugd (maatregel 318c)  
De maatregel kenmerkt zich door het uitgangspunt dat het beschikbare budget voor preventieve ondersteuning op het gebied van opvoeden en opgroeien zo doelmatig en effectief mogelijk wordt ingezet. Bij de toekenning van de subsidies jeugd 2025 zijn de subsidieaanvragen scherper dan voorheen getoetst op hun doelmatigheid (de mate waarin zij zich richten op de belangrijkste zorgvragen in Zoetermeer) en hun effectiviteit. Deze ontwikkeling wordt de komende jaren doorgezet waarbij een deel van de bestaande activiteiten steeds meer plaats gaan maken voor bewezen effectieve interventies. Dit zijn interventies die op grote schaal zijn onderzocht en waarvan bekend is dat zij van positieve invloed zijn op bijvoorbeeld de opvoedvaardigheden van ouders of het sociaal-emotioneel welzijn van jeugdigen. Door meer gebruik te maken van deze interventies neemt het gebruik van specialistische jeugdhulp naar verwachting af. 

Vanuit de hierboven geschetste ontwikkeling zijn drie onderdelen waarbinnen besparing mogelijk is:

  • A: Het aandeel bewezen effectieve interventies opvoeden en opgroeien wordt vergroot en de gemeente stopt met onvoldoende onderbouwde activiteiten en interventies (€ 0,145 mln.). Onder dit onderdeel wordt een aantal interventies genoemd waarvan de effectiviteit moet worden onderbouwd, zoals het Maatjesproject en Vakantiemaatjes van Jong Perspectief.
  • B: Aanscherpen van de opdracht aan organisaties met een breed palet aan activiteiten en interventies (€ 50.000). 
  • C: Stoppen met een aantal activiteiten zoals de Mentortrajecten van Jong Perspectief, Jongeren in Actie van het Jongeren Informatie Punt (JIP), Huttenbouwweek, jongerenactiviteiten en zomerkamp van YMCA en Stadhuis van de Democratie (totaal € 55.000).

Bij het Perspectiefdebat is de motie 'Geef plaats aan subsidies waar ze thuishoren' (motie 2506-85) aangenomen. Bij het kopje 'Aangenomen amendementen en moties Perspectiefdebat' staat toegelicht wat de stand van zaken is met betrekking tot de maatregel Besparing subsidies Jeugd en de aangenomen motie 2506-85.

2. Effectiever inrichten individuele voorzieningen (Wmo/HH) (maatregel 43/44)
Door de maatwerkvoorziening huishoudelijke ondersteuning effectiever in te richten, verwachten we structureel te kunnen besparen. Het uitgangspunt wordt dat inwoners in hun huishouden zelf blijven doen wat zij nog kunnen. Daarbij gaan we inwoners ondersteunen middels drie ondersteuningsniveaus:

  • Een algemene voorziening om de inzet van een maatwerkvoorziening te voorkomen;
  • Een kortdurende maatwerkvoorziening;
  • Een maatwerkvoorziening voor langere duur als dit echt noodzakelijk is. 

3. Vrijwilligerswaardering (maatregel 47)
Het bevorderen van vrijwilligerswerk is opgenomen in de Wmo. De invulling van vrijwilligerswaardering en -ondersteuning biedt keuzevrijheid en op onderdelen kan hierop bezuinigd worden.  Het stoppen met de inkoop van externe expertise levert een besparing op van € 20.000.

4. Verbonden partijen (maatregel 5, 27, 157, 167): Gemeenschappelijke regelingen GGD/VT en Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden 
Aan de gemeenschappelijke regelingen is gevraagd om voor 2026 een aangepaste begroting in te dienen. De financiële omvang hiervan moet 6,2% lager liggen dan in 2025.

Toelichting financiën op hoofdlijnen:
De middelen onder doelstelling 2.1 zijn voor het grootste deel bestemd voor regionaal en landelijk ingekochte specialistische jeugdhulp. Daarnaast wordt het geld onder meer besteed aan preventieve ondersteuning en de inzet van medewerkers in Lokale Teams. 

De middelen onder doelstelling 2.2 worden in hoofdzaak ingezet ten behoeve van de individuele maatwerkvoorzieningen en voor specialistische ondersteuning Wmo onder regie van de gemeente. Daarnaast is een belangrijk deel van het budget bestemd voor het samenwerkingsverband gebiedsgerichte ondersteuning (Inzet) en voor de algemene Wmo-voorzieningen die worden gesubsidieerd door de gemeente.

De middelen onder doelstelling 2.3 zijn grotendeels bestemd voor preventief gezondheidsbeleid (GALA en IZA) en voor de gemeentelijke bijdrage aan de GGD Haaglanden.

Aangenomen amendementen en moties perspectiefdebat

Terug naar navigatie - Programma 2 Samen leven en ondersteunen - Aangenomen amendementen en moties perspectiefdebat

 

Motie 2506-16A Startpakket voor jongeren die uit de jeugdzorg komen

Vraagt het college:

  • te onderzoeken of een dergelijk startpakket voor 18+ jongeren die uit de residentiële jeugdzorg komen kan worden aangeboden
  • te kijken naar voorbeelden uit Hilversum, Amersfoort en Eindhoven
  • de raad hierover voor het begrotingsdebat te informeren.

Stand van zaken:
De moties is in behandeling. Naar verwachting wordt de raad voor het begrotingsdebat over de afdoening geïnformeerd.

Motie 2506-18 Fraudebestrijding zorgaanbieders

Draagt het college op:

  • voor de raad inzichtelijk te maken wat deze investering heeft opgeleverd
  • in dit laatste jaar van de tijdelijke middelen stevig in te zetten op deze doelstelling
  • resultaten te laten zien die het verlengen of structureel maken van deze investering rechtvaardigen.

Stand van zaken: 
De motie is in behandeling. De raad wordt over de inzet van de tijdelijke middelen, die vooral zijn ingezet op preventie, in Q2 van 2026 geïnformeerd.

Motie 2506-24 Lokaal suicidepreventie beleid

Verzoekt het college om:

  • Suicidepreventie binnen bestaande budgetten op te nemen in het gezondheidsbeleid, via het kosteneffectieve model van 113;
  • Hierbij maximaal gebruik te maken van:
    • Gratis landelijke tools (trainingen, campagnemateriaal van 113/RIVM);
    • Bestaande netwerken (bijv. JlP, WMO-teams, GGD-preventieprogramma's);
    • Subsidiemogelijkheden (bijv. vanuit het VWS-programma 'Gemeentelijke aanpak suïcidepreventie').

Stand van zaken:
De uitvoering van de motie loopt. Het suïcidepreventiebeleid wordt vormgegeven samen met netwerkpartners, 113 en andere gemeenten in Haaglanden. De motie wordt naar verwachting afgedaan voor het begrotingsdebat 2025.

Motie 2506-44 Niemand slaapt buiten

Verzoekt het college,

  • Te onderzoeken hoeveel mensen in Zoetermeer dak- en thuisloos zijn, inclusief degene die buiten de reguliere opvang vallen;
  • Te verkennen hoe samengewerkt kan worden met woningcorporaties, zorgpartijen, werkgevers en buurgemeenten om deze doelgroep effectief te ondersteunen;
  • Binnen de regio te pleiten voor meer opvangplekken en betere afspraken voor mensen uit Zoetermeer;
  • Met voorstellen te komen voor oplossingen zoals tijdelijke huisvesting, begeleiding en maatwerkondersteuning;
  • De raad voor Q4 2025 te informeren over de voortgang en bevindingen.

Stand van zaken:
De afhandeltermijn van de motie is 31 december 2025. De afhandeling wordt opgepakt in combinatie met de uitkomst van de Ethos telling (telling van het aantal daklozen in de gemeente) die in oktober bekend is. 

Motie 2506- 47 Parkeerproblemen scootmobielen

Verzoekt het college:

  • om woningcorporaties, VvE's en de Wmo afdeling samen met bewoners te laten zoeken naar maatwerkoplossingen, passend bij de lokale situatie en het gebouw;
  • om daarbij samen met de bewoners, woningcorporaties of VvE bekijken of er in de directe omgeving van het complex een overdekte, beveiligde en eventueel verwarmde stalling kan worden gerealiseerd, bijvoorbeeld in een containerruimte;
  • om nog dit jaar met concrete oplossingen te komen om het stallen van scootmobielen te regelen voor de bestaande wooncomplexen waar dit probleem speelt;
  • het gedoogbeleid (tijdelijk) uit te breiden voor nieuwe aanvragen totdat een oplossing is gevonden voor het stallen van de scootmobielen om ongelijkheid te voorkomen;
  • om duidelijk naar betrokkenen te communiceren over het gedoogbeleid en het nieuwe beleid om onduidelijkheid te voorkomen,

Stand van zaken:
Er is een project gestart om uitvoering te geven aan deze motie, in samenwerking met woningcorporaties, huurdersverenigingen, de veiligheidsregio en inwoners. Het college verwacht de motie op tijd af te doen. In Q1 2026 kunnen we over de voortgang van het project rapporteren.

Motie 2506-54 Jong geleerd, groen gedaan

Verzoekt het college

  • Eenmalig een bedrag van maximaal € 10,000 beschikbaar te stellen aan de Greenteams Zoetermeer ten behoeve van de uitvoering van het project "lespakket duurzame en gezonde voeding" en greenteamconferentie 2025;
  • Dit bedrag te dekken uit het Potje van de raad.

Stand van zaken:
De motie wordt uitgevoerd en naar verwachting afgedaan voor het begrotingsdebat 2025.

Motie 2506-55 Minder gedoe, meer resultaat in de Wmo

Draagt het college op:

  1. In aansluiting op de eerder gedane wijzigingen te onderzoeken op welke wijze een verdere vereenvoudiging in de beoordeling van Wmo-aanvragen kan plaatsvinden, daaronder in ieder geval begrepen de volgende maatregelen:
    • a. het gebruik van gestandaardiseerde indicaties bij voorspelbare of veel voorkomende hulpvragen;
    • b. het ambtshalve verlengen van voorzieningen bij ongewijzigde omstandigheden,
    • c. het ruimer inzetten van telefonische of digitale afhandeling bij lichte of herhaalde aanvragen;
    • d. het versnellen van toegang tot algemene voorzieningen via een verkorte toets,
    • e. het gebruik van triagehulpmiddelen en beslisbomen om eenduidiger en sneller te beoordelen.
  2. De Raad uiterlijk in het vierde kwartaal van 2025 te informeren over de uitkomsten van het onderzoek en de voorgenomen verbeteringen, inclusief een voorstel voor monitoring en evaluatie

Stand van zaken:
De motie wordt uitgevoerd en de raad ontvangt in Q4 2025 een memo.

Motie 2506-62A Aanpak huiselijk geweld

Verzoekt het college om

Een breed pakket aan maatregelen te nemen voor de aanpak van huiselijk geweld, waarin ook femicide expliciet wordt benoemd;
Daarbij aandacht te besteden aan onder meer:

  • preventie en vroegsignalering (bijv. door training bij professionals);
  • samenwerking en informatíedeling tussen relevante partners;
  • de beschikbaarheid van opvang- en hulpstructuren voor slachtoffers;
  • langere inzet van opvolging en nazorg in situaties van tijdelijke huisverboden;

Bij andere gemeenten (Rijswijk is een goed voorbeeld) te polsen welke andere maatregelen effect (kunnen) hebben;
Zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk voor 1 maart 2026, de raad te informeren over de ingestelde maatregelen.

Stand van zaken:
De punten worden meegenomen in de nieuwe regiovisie huiselijk geweld. De raad ontvangt vóór 1 maart 2026 een memo over de afdoening van de motie.

Motie 2506-66 Startpunt opfrissen

Draagt het college op:

  • In gesprek te gaan met het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden met als doel de informatie op het Startpunt Jeugdhulp Haaglanden te verbeteren.

Stand van zaken:
De motie wordt uitgevoerd en de raad ontvangt vóór 31 december 2025 een memo.

 Motie 2506-84 Geen verschraling van onze preventieve zorg (WMO)

Verzoekt het college:

  • Deze bezuinigingsmaatregel niet door te voeren
  • Dit te dekken door € 234.000 extra op te halen uit maatregel 4.2 Ramingsystematiek (p-max-1), omdat deze maatregel naar verwachting een structurele besparing oplevert van minimaal € 1,5 miljoen met ruimte voor verdere intensivering
  • Indien deze maatregel onverhoopt niet of niet helemaal de verwachte structurele besparing oplevert, bij de Begroting 2026 een alternatief dekkingsvoorstel te doen.

Stand van zaken:
De motie is uitgevoerd en financieel verwerkt in deze programmabegroting.

Motie 2506-85 Geef plaats aan subsidies waar ze thuishoren

Verzoekt het college:

  • de onderdelen het maatjesproject, het jongerenkamp, democratieproject en huttenbouw per 2026 onder te brengen bij het programma Vrije Tijd;
  • in de Perspectiefnota 2026 terug te komen met een onderbouwd voorstel over de structurele positionering van het maatjesproject.

Stand van zaken:
In de motie wordt opgeroepen om subsidies te plaatsen op programma 4 Vrije tijd. Hierbij wordt het Maatjesproject van Jong Perspectief genoemd. Jong Perspectief voert drie interventies uit in Zoetermeer. Het Maatjesproject en Vakantiemaatjes vallen onder onderdeel A van de maatregel 'Besparing subsidies Jeugd'. De Mentortrajecten van Jong Perspectief vallen onder onderdeel C van de maatregel 'Besparing subsidies Jeugd'. Ervan uitgaande dat de motie oproept om de subsidies die vallen onder onderdeel C van de maatregel te verplaatsen, is als volgt uitvoering gegeven aan de motie. De Mentortrajecten van Jong Perspectief, de huttenbouwweek, de jongerenactiviteiten en het zomerkamp van YMCA en Stadhuis van de Democratie zijn ondergebracht bij het programma Vrije Tijd. 

Doordat in het vastgestelde bezuinigingspakket de subsidie voor deze interventies is komen te vervallen, ontstaat er een nadeel van € 52.450 in programma 4.

Een voorstel voor de positionering van het Maatjesproject van Jong Perspectief (genoemd onder onderdeel A van de maatregel Besparing subsidies Jeugd) volgt in de Perspectiefnota 2027-2030. Hierbij wordt ook een voorstel opgenomen voor de positionering van Vakantiemaatjes van Jong Perspectief, ervan uitgaande dat de structurele positionering betrekking heeft op alle trajecten van Jong Perspectief die worden genoemd onder onderdeel A van de maatregel Besparing subsidies Jeugd.