Uitgaven

24,32%
€ -136.085
x €1.000
24,32% Complete

Inkomsten

13%
€ 72.829
x €1.000
13% Complete

Saldo

15050,79%
€ -63.257
x €1.000

Programma 1 Onderwijs, economie en arbeidsparticipatie

Uitgaven

24,32%
€ -136.085
x €1.000
24,32% Complete

Inkomsten

13%
€ 72.829
x €1.000
13% Complete

Saldo

15050,79%
€ -63.257
x €1.000

Maatschappelijk effect programma: Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 1 Onderwijs, economie en arbeidsparticipatie - Maatschappelijk effect programma: Wat willen we bereiken?

Iedereen werkt, leert en/of doet naar vermogen mee

Terug naar navigatie - Programma 1 Onderwijs, economie en arbeidsparticipatie - Maatschappelijk effect programma: Wat willen we bereiken? - Iedereen werkt, leert en/of doet naar vermogen mee

Onderwijs
“Meer aandacht voor de kracht van het onderwijs en minder labelen”, dat is de ondertitel van het boek van Bert Wienen. Daarin schrijft hij hoe we de stap kunnen maken van individueel naar inclusief onderwijs. Hij is kritisch op de grote aandacht op het kind en het steeds benadrukken van de mentale kwetsbaarheid. We zien namelijk dat de afgelopen jaren steeds meer kinderen een vorm van jeugdhulp krijgen en dat steeds meer kinderen naar het speciaal onderwijs gaan. Daarom staat de vraag centraal: ‘Wat kunnen we als omgeving doen?’ We gaan niet alleen meer kijken naar wat een kind, jongere of volwassene nodig heeft. We gaan ook kijken naar wat een pedagogisch professional in de kinderopvang of leerkracht nodig heeft om te kunnen bieden wat nodig is. 
We werken samen met onze partners in het onderwijs, de kinderopvang, de zorg en vrije tijd, aan een situatie waar minder kinderen, jongeren en volwassenen iets ‘anders’ of ‘extra’s’ nodig hebben buiten het reguliere aanbod. Met andere woorden: we willen dat in de normale ontwikkel- en leeromgeving aanwezig is, wat iedereen nodig heeft om zich goed te kunnen ontwikkelen. Daarvoor investeren we als gemeente in schoolgebouwen, vervullen we onze wettelijke verplichtingen voor bijvoorbeeld de inzet van zorg, de uitvoering van leerplicht en het toezicht op de kinderopvang. En we leggen verbindingen tussen bestuurders en managers en uitvoering. Daarnaast faciliteren en subsidiëren we initiatieven en maken samenwerkingsafspraken. Zoals de afspraken die vastgelegd worden in de Lokaal Educatieve Agenda over onderwerpen als Zoetermeer 2040, gelijke kansen en een passende onderwijsplek. 

Economie
Zoetermeer is van oudsher een stad waar het goed ondernemen is.  Het is goed bereikbaar, de infrastructuur is prima en het ligt gunstig ten opzichte van de grote steden in de regio. Voor een gezonde ontwikkeling van onze stad is het belangrijk dat de groei van de bevolking en die van de economie, banen en voorzieningen hand in hand gaan. De grenzen voor uitbreiding  van de stad zijn bereikt.

De uitdaging voor de komende jaren is vooral dat de  juiste ontwikkeling op de juiste plek plaatsvindt. Om te zorgen dat er voor bewoners voldoende werk is, reserveren we voor iedere woning ruimte voor een baan.  Daarvoor moeten we ruimtelijke keuzes maken. Die staan in de Ruimtelijke strategie Zoetermeer. We reserveren ruimte voor bedrijven op de bedrijventerreinen die daarvan afhankelijk zijn.  Ook in de wijk moet ruimte worden gezocht voor werkfuncties die goed samen kunnen met woningen. Onze wijkcentra met de economische voorzieningen voor onze bewoners moeten worden verdicht.  Voor de leefbare stad behouden we een goed voorzieningenaanbod en een aantrekkelijk ondernemersklimaat. Met de verdere ontwikkeling van het Dutch Innovation Park ondersteunen we ontwikkelingen van toegepaste innovaties. In juli vestigde TNO zich op het park. Net als op andere campussen in Nederland groeit het aantal arbeidsplaatsen hier aantoonbaar sneller dan op andere bedrijventerreinen, dankzij de nauwe samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven. We versterken daarnaast het vestigingsklimaat door ondernemers te ondersteunen met eigentijdse dienstverlening.  We bieden makkelijk toegang tot kennis over digitalisering, cybersecurity en verduurzaming in het midden- en kleinbedrijf, zodat lokale bedrijven goed voorbereid zijn op de uitdagingen van de toekomst.    

Problemen met de aanleg van grote energieaansluitingen houden groei en de uitgiften van nog beschikbare gronden tegen. Daarom  richten we ons op de kwaliteit en het gebruik van de ruimte op de bestaande bedrijventerreinen, kantoorlocaties en retaillocaties.  We organiseren het accountmanagement om een proactieve relatie met het (georganiseerde) bedrijfsleven aan te gaan en te onderhouden. Samen zetten we stappen naar een prettig en toekomstbestendig ondernemers- en vestigingsklimaat (schoon, heel, veilig en energieneutraal). Ook verkrijgen we inzicht in mogelijkheden om de bestaande ruimte beter te gebruiken en sturen aan op het juiste gebruik via passende maatregelen.   

De bovenstaande opgaven worden in de hele regio erkend. Samen met regionale partners werken we aan een sterk economisch vestigingsklimaat voor Zoetermeer en Zuid-Holland. De ontwikkeling van het Dutch Innovation Park en de samenwerking met andere (regionale) campussen is hierbij erg belangrijk. 

Arbeidsparticipatie en bestaanszekerheid 
De vooruitzichten voor de economie en arbeidsmarkt in 2026 zijn overwegend positief. De werkloosheid blijft historisch laag en de koopkracht van huishoudens neemt door inkomensmaatregelen van het kabinet langzaam toe. Toch heeft niet iedereen bestaanszekerheid. Nog steeds zijn er inwoners die moeilijk rondkomen, nemen schulden bij bepaalde groepen toe en zijn er mensen die toch moeite hebben om (weer) aan het werk te gaan. 
In Zoetermeer vinden we dat iedereen mee moet kunnen doen. Daarom blijven we investeren in een inclusieve arbeidsmarkt en toegankelijke en laagdrempelige ondersteuning. In 2026 werken we verder aan de uitvoering van de landelijke koerswijziging van de Participatiewet in balans.  Daarbij staan de menselijke maat en meer ruimte voor maatwerk centraal. We zijn hier al mee begonnen. Met Spoor 3 versterken we het vakmanschap van onze medewerkers. Zo kunnen zij inwoners beter helpen met passende en integrale hulp. Ook bij geldzorgen en schulden blijven we inzetten op een brede aanpak: preventie, vroegsignalering, voorlichting en samenwerking met maatschappelijke partners en vrijwilligers, zowel stadsbreed, als dichtbij in de wijk. In lijn met de bestuurlijke afspraken tussen de VNG, de NVVK, Divosa en SZW die zijn opgenomen in de Elementen basisdienstverlening schuldhulpverlening, scherpen we onze werkprocessen aan. Zo blijven we zorgen dat hulp eenvoudig bereikbaar is, verminderen we stress bij de aanmelding en zorgen we dat inwoners bij de intake beter worden begeleid, zonder onnodig papierwerk. Ook tijdens het schuldhulptraject bieden we passende coaching en nazorg.  
Na besluitvorming door de raad starten we in 2026 met uitvoering van de actieagenda. Deze meerjarenagenda is gemaakt om de bestaanszekerheid van inwoners te versterken en de dienstverlening te verbeteren. 

 

Organisatieontwikkeling Sociaal Domein
In 2026 vindt een reorganisatie van de afdelingen van het Sociaal Domein plaats, gericht op het versterken van de kwaliteit van de dienstverlening, het verbeteren van interne sturing en het beheersbaar maken van de (personeels)kosten. 

Speerpunten in 2026: Wat gaan we daarvoor doen?
De focus voor het onderdeel ‘onderwijs’ komt te liggen op:

  • Het verder versterken van de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp;
  • Het bevorderen van gelijke kansen in het onderwijs;
  • Het toekomstbestendiger maken van het nieuwkomersonderwijs;
  • Het uitvoering geven aan de “Wet van school naar duurzaam werk” met het nieuwe regionale programma voorkomen schoolverlaten 2026-2029 in verbinding met de aanpak jeugdwerkloosheid en het domein zorg;
  • Het inzetten op het vergroten van de basisvaardigheden en het verlagen van laaggeletterdheid, door lokale en regionale samenwerking.

De focus voor het onderdeel ‘arbeidsparticipatie en bestaanszekerheid’ komt te liggen op:

Stimuleren duurzame arbeidsparticipatie door:

  • Gefaseerd invoeren van de maatregelen uit de nieuwe Participatiewet In Balans, met meer aandacht voor de menselijke maat, vertrouwen in inwoners en eenvoudiger regels;
  • Het verder ontwikkelen van het Werkcentrum Zuid Holland Centraal;
  • Het begeleiden van mensen naar duurzaam werk via De Binnenbaan, onder andere met loonkostensubsidies, beschut werk en meer bedrijfsscholen;
  • Statushouders al vanuit een COA-locatie te begeleiden naar werk.

Bestaanszekerheid bevorderen door:

  • Na besluit van uw raad te starten met de acties uit de Actieagenda financiële bestaanszekerheid. Deze acties zijn gericht op: het beter bereiken van inwoners met landelijke en lokale regelingen, het verbeteren van de manier waarop inwoners worden benaderd en het sterker inzetten op preventie;
  • De kwaliteit en zichtbaarheid van de huidige ZoetermeerPas te verbeteren en gefaseerd toe te werken naar een brede stadspas. ;
  • Verdergaan te  met de collectieve zorgverzekering voor minima en zorgen dat inwoners een verzekering hebben die past bij hun situatie;
  • Het inzetten van ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid bij het maken van beleid voor herstel en versterking van bestaanszekerheid.

Preventie en schuldhulpverlening door: 

  • Het organiseren van preventieactiviteiten, met daarbij aandacht voor financiële educatie in het onderwijs (van basis- tot mbo-onderwijs);
  • Na besluit van uw raad via het Programma Sociale Innovatie te starten met het Jongerenperspectieffonds, een methodiek voor intensieve ondersteuning van jongeren met (dreigende) schulden;
  • Vroegsignalering binnen de gemeente te organiseren, dicht bij de schuldhulpverlening, om de organisatie en aansturing te verbeteren, bereik te vergroten en de kans dat mensen hulp accepteren;
  • Verder invoeren van de Elementen Basisdienstverlening schuldhulpverlening en borgen van kwaliteit volgens de eisen van de NVVK, de branchevereniging voor schuldhulp en financiële dienstverlening. De acties staan ook in relatie tot de Actieagenda financiële bestaanszekerheid die eind 2025 door de raad wordt vastgesteld.

De focus voor het onderdeel ‘economie’ komt te liggen op:

Bevorderen van een beter ondernemersklimaat door ons te blijven richten op:

  • De basis goed op orde houden;
  • Versterken van het brede MKB;
  • Een sterke rol in de regio spelen;
  • Versterken ecosysteem voor start- & scale-ups.

Bevorderen werkgelegenheidsgroei door ons te blijven richten op:

  • Ruimte maken voor (brede) werkgelegenheidsgroei;
  • Beter benutten en verduurzamen van de bestaande werklocaties met aandacht voor werk in de wijk.

Doelstellingen

Indicatoren, trendgrafieken en financiën Programma 1

Doelstelling 1.1 Bijdragen aan maatwerk in spelen en leren

Score van de gemiddelde ontwikkeling van de VVE-kinderen op de ontwikkelingsdoelen taal en rekenen

Terug naar navigatie - Doelstelling 1.1 Bijdragen aan maatwerk in spelen en leren - Score van de gemiddelde ontwikkeling van de VVE-kinderen op de ontwikkelingsdoelen taal en rekenen

We meten de gemiddelde ontwikkeling in taal en rekenen van een groep kinderen, die een voor- en vroegschools programma (VVE) volgen. Dit is omgezet in een score. 
Een score van 0 tot en met 2,49 betekent dat de gemiddelde ontwikkeling van de VVE-kinderen als groep lager is dan past bij de leeftijd.
Een score van 2,50 tot en met 3,49 betekent dat de gemiddelde ontwikkeling van de VVE-kinderen als groep past bij de leeftijd.
Een score van 3,5 tot en met 5 betekent dat de gemiddelde ontwikkeling van de VVE-kinderen als groep hoger is dan past bij de leeftijd.
Bron: VVE-resultatenmonitor

Type 2026 2027 2028 2029
Begroting PB 2026 2,5 2,5 2,5 2,5

Doelstelling 1.2 Beperken uitval in het onderwijs

Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) in afgelopen schooljaar

Terug naar navigatie - Doelstelling 1.2 Beperken uitval in het onderwijs - Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) in afgelopen schooljaar

Het aantal vsv-ers ten opzichte van het totaal aantal deelnemers aan voortgezet onderwijs en mbo-onderwijs.
Bron: VSV-Atlas (OCW) Jaarverslag leerplicht/ Doorstroompunt 

Type 2024 2026 2027 2028 2029
Realisatie 2,67% - - - -
Begroting PB 2026 - 2,50% 2,50% 2,50% 2,50%
Terug naar navigatie - Doelstelling 1.2 Beperken uitval in het onderwijs - Toelichting

Toelichting:
Het percentage vsv-ers schommelt de afgelopen jaren tussen de 2,2 en 2,8%. Een deel van de schommelingen gebeurt zonder dat wij daar invloed op hebben. Het gaat namelijk om jongeren boven de 18 jaar, die uiteindelijk zelf (mogen) beslissen of ze stoppen met school of niet. Daarnaast is de arbeidsmarkt van invloed op het percentage dat we realiseren. Als de arbeidsmarkt aantrekt, kiezen scholieren sneller voor een baan en maken dan de keus om van school te gaan zonder startkwalificatie. Als er weinig kansen zijn op werk, dan daalt het percentage. Onze inzet is en blijft om zoveel mogelijk scholieren met een startkwalificatie hun schooltijd te laten beëindigen. Met ingang van 1 januari 2026 wordt de leeftijdgrens voor voortijdig schoolverlaters verhoogd tot 27 jaar (was 23 jaar voor het Doorstroompunt). We zullen hierdoor misschien het resultaat aan moeten passen. 

Doelstelling 1.3 Bevorderen van een beter ondernemersklimaat

Terug naar navigatie - Doelstelling 1.3 Bevorderen van een beter ondernemersklimaat - Toelichting

Toelichting:
De ondernemerspeiling is elke twee jaar. De nulmeting was in 2020. In de laatste peiling (eind 2024) is de waardering voor de dienstverlening licht gestegen: een 6,2 in 2022 naar een 6,6 in 2024.  We verwachten dat dit cijfer in 2026 iets verder stijgt. Dit komt door de inzet op een sterker ondernemersklimaat (doelstelling 1.3) en groei van de werkgelegenheid (doelstelling 1.4) met de acties die daarbij horen. Ook de ondersteuning en advisering van het bedrijfsleven bij de energietransitie, de verdere uitrol van ondernemerscollectieven en de bijdrage aan enkele belangrijke evenementen voor ondernemers zullen naar verwachting zorgen voor een hogere waardering.

Terug naar navigatie - Doelstelling 1.3 Bevorderen van een beter ondernemersklimaat - Toelichting Financiƫn

Toelichting:
Het budget wordt  gebruikt voor onderzoek, beleid en maatregelen om het ondernemersklimaat te versterken. Ook wordt het gebruikt voor samenwerking in de regio, bijvoorbeeld met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en Business Park Haaglanden. In het coalitieakkoord zijn voor 2024-2026 extra middelen (incidenteel) opgenomen voor het bevorderen van het vestigings- en ondernemersklimaat en een tweejaarlijkse Innovatieprijs.

Doelstelling 1.4 Bevorderen groei werkgelegenheid

Toename aantal arbeidsplaatsen

Terug naar navigatie - Doelstelling 1.4 Bevorderen groei werkgelegenheid - Toename aantal arbeidsplaatsen

Arbeidsplaatsen zijn arbeidsovereenkomsten van minimaal 1 uur per week. De toename is het aantal arbeidsplaatsen dat in het begrotingsjaar extra gerealiseerd wordt ten opzichte van het vorige jaar.
Bron: Regionale Arbeidsmarktprognose 2023-2024 Zuid-Holland Centraal (1 juni 2023), Werkgelegenheidsregister (1 april 2024) 

Type 2024 2026 2027 2028 2029
Realisatie 2.212 - - - -
Begroting PB 2026 - 650 650 650 650
Terug naar navigatie - Doelstelling 1.4 Bevorderen groei werkgelegenheid - Toelichting

Toelichting:
De prognose blijft hetzelfde, omdat het Centraal Planbureau een kleine banengroei van 1,1 % verwacht. Het aantal banen in Zoetermeer groeit al een tijd flink. Nieuwe bedrijven vestigen zich en bestaande bedrijven breiden uit. Een groot deel van de banengroei bestaat uit zelfstandigen: van de 2700 nieuwe banen waren er ruim 2000 zelfstandigen.  Vanaf  1 januari 2025 is de handhaving op schijnzelfstandigheid volledig hervat. Hierdoor stopt een deel van de zzp’ers met een grote opdrachtgever of gaat in loondienst. Zeer waarschijnlijk zorgt dit ervoor dat de werkgelegenheid minder snel groeit, vooral als een zelfstandige bij een werkgever buiten de gemeente in dienst gaat. Het is moeilijk te zeggen welk effect de aangescherpte handhaving precies heeft op het aantal banen in Zoetermeer. 

 

Doelstelling 1.5 Stimuleren duurzame arbeidsparticipatie

Terug naar navigatie - Doelstelling 1.5 Stimuleren duurzame arbeidsparticipatie - Toelichting

Toelichting:
De netto arbeidsparticipatie lag met 76 % in 2024 boven het landelijk gemiddelde van 73,2%. De ambitie voor de komende jaren is om op of boven het landelijk gemiddelde uit te komen. De gemeente heeft deels invloed op deze indicator door bijvoorbeeld de inzet op het gebied van arbeidstoeleiding, de ondersteuning van werkgevers en het stimuleren van de werkgelegenheid. Er zijn ook veel zaken van invloed op de arbeidsparticipatie waar de gemeente niet of nauwelijks invloed op heeft. Denk hierbij aan de demografische trend van vergrijzing: mensen worden gemiddeld ouder en hoe ouder mensen zijn hoe lager de arbeidsparticipatie. En verder maatregelen en trends zoals de ophoging van de AOW-leeftijd, de arbeidsparticipatie van vrouwen, de arbeidsmigratie, de groei van de bevolking en landelijke beleidsinterventies rond ouderschap. Al deze effecten maken de ontwikkeling van de arbeidsparticipatie in Zoetermeer onzeker. 

Terug naar navigatie - Doelstelling 1.5 Stimuleren duurzame arbeidsparticipatie - Toelichting

Toelichting:
De indicator zoals getoond in de tabel betreft de uitstroom naar werk vanuit de bijstand. De trendgrafiek laat de historie zien van deze indicator en voor de context is de totale instroom en uitstroom toegevoegd. Mensen vinden in de huidige krappe arbeidsmarkt makkelijker een (nieuwe) baan. De instroom in de bijstand is daarom relatief laag en de mensen die nu nog in de bijstand zitten ervaren vaak een grote afstand tot de arbeidsmarkt en stromen moeilijker uit. We verwachten dat de krapte nog jaren aanhoudt en daarom verwachten we dat de uitstroom uit de bijstand de komende jaren iets lager ligt dan in 2024. 

Terug naar navigatie - Doelstelling 1.5 Stimuleren duurzame arbeidsparticipatie - Toelichting

Toelichting:
Deze indicator is meer een kengetal dan een streefcijfer omdat het doel niet is dat mensen zoveel mogelijk parttime werken. Parttime werk is een middel om werkervaring en werkritme op te doen en daarmee de kans op volledige uitstroom – wat het hoofddoel is – groter te maken. We zetten in op meer uren werken zodat mensen volledig uit de uitkering stromen. De huidige krappe arbeidsmarkt helpt hierbij. Het aantal mensen dat een uitkering heeft naast een (parttime) baan daalt dan. De ambitie is tegelijk om meer mensen die nu geen baan hebben parttime aan het werk te krijgen. Per saldo verwachten we dat het aantal mensen dat parttime werkt min of meer gelijk blijft.

Terug naar navigatie - Doelstelling 1.5 Stimuleren duurzame arbeidsparticipatie - Toelichting

Toelichting:
Het betreft de uitstroom vanuit een bijstandsuitkering naar scholing. De inzet is erop gericht dat jongeren naar school gaan en een vak leren dat aansluit op de arbeidsmarkt. De realisatie is momenteel vrij laag en de verwachting is dat deze maar beperkt stijgt vanwege de beperkte instroom van jongeren in de bijstand. Deze indicator wordt beïnvloed door de krapte op de arbeidsmarkt: doordat mensen makkelijker de weg naar werk vinden kan ervoor gekozen worden om te gaan werken in plaats van naar school te gaan.

Doelstelling 1.6 Voorzien in noodzakelijke middelen van bestaan

Extra: uitsplitsing doelstelling 1.6 Voorzien in noodzakelijke middelen van bestaan

Terug naar navigatie - Doelstelling 1.6 Voorzien in noodzakelijke middelen van bestaan - Extra: uitsplitsing doelstelling 1.6 Voorzien in noodzakelijke middelen van bestaan
Bedragen x €1.000
uitsplitsing op sectorproduct Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
610.02.100 Bijzondere Bijstand Sociale Zaken
Lasten -1.979 -1.996 -1.952 -1.952 -1.952
Baten 1.340 1.373 1.373 1.373 1.373
Totaal 610.02.100 Bijzondere Bijstand Sociale Zaken -639 -623 -579 -579 -579
610.03.100 BUIG
Lasten -66.292 -63.182 -62.332 -61.832 -61.832
Baten 57.750 56.648 56.578 56.578 56.578
Totaal 610.03.100 BUIG -8.541 -6.534 -5.754 -5.254 -5.254
610.03.200 BBZ
Lasten -230 -239 -239 -239 -239
Baten 125 130 130 130 130
Totaal 610.03.200 BBZ -105 -110 -110 -110 -110
610.03.300 Bijzondere Bijstand
Lasten -8.945 -9.463 -9.463 -9.463 -9.463
Baten 638 826 826 826 826
Totaal 610.03.300 Bijzondere Bijstand -8.307 -8.637 -8.637 -8.637 -8.637
610.03.400 SHV
Lasten -6.572 -2.647 -2.647 -2.647 -2.647
Baten 3.684 223 223 223 223
Totaal 610.03.400 SHV -2.888 -2.424 -2.424 -2.424 -2.424
920.01.001 Kwijtschelding van OZB
Lasten -3 -3 -3 -3 -3
Totaal 920.01.001 Kwijtschelding van OZB -3 -3 -3 -3 -3
920.01.002 Kwijtschelding van hondenbelasting
Lasten 0 0 0 0 0
Totaal 920.01.002 Kwijtschelding van hondenbelasting 0 0 0 0 0
920.01.003 Kwijtschelding afvalstoffenheffing
Lasten -1.093 -1.137 -1.137 -1.137 -1.137
Totaal 920.01.003 Kwijtschelding afvalstoffenheffing -1.093 -1.137 -1.137 -1.137 -1.137
920.01.004 Beheer kwijtschelding
Lasten -226 -147 -147 -147 -147
Totaal 920.01.004 Beheer kwijtschelding -226 -147 -147 -147 -147
920.01.006 Kwijtschelding rioolrecht
Lasten -583 -607 -607 -607 -607
Totaal 920.01.006 Kwijtschelding rioolrecht -583 -607 -607 -607 -607

Risico's

Terug naar navigatie - Programma 1 Onderwijs, economie en arbeidsparticipatie - Risico's

Gevolgen netcongestie nieuwbouw MOTION Beweeg College
Het huidige elektriciteitsnetwerk heeft op piekmomenten niet meer voldoende capaciteit om de toegenomen vraag naar stroom te kunnen transporteren. Daarom is door de landelijke netbeheerder Tennet eind 2024 netcongestie afgekondigd. Dit betekent dat bouw- en verduurzamingsprojecten voorlopig geen grootverbruikersstroomaansluiting kunnen krijgen, en dat moet worden gezocht naar andere oplossingen. Het opvangen van de gevolgen van netcongestie is daardoor voor een aantal projecten een extra kostenpost. Het gaat dan bijvoorbeeld om projecten die voorbij de haalbaarheidsfase zijn en in hun exploitatie geen rekening hebben kunnen houden met de maatregelen die nu moeten worden genomen. Uit een analyse blijkt dat voor de nieuwbouw MOTION Beweeg College sprake is van meerkosten door netcongestie. Voor dit project wordt nog dit jaar een afzonderlijk raadsvoorstel voor inclusief meerkosten netcongestie aangeboden. 

Beleidswijzigingen/Nieuw beleid

Terug naar navigatie - Programma 1 Onderwijs, economie en arbeidsparticipatie - Beleidswijzigingen/Nieuw beleid
Bedragen x € 1.000 
Beleidswijzigingen/Nieuw beleid 2026 2027 2028 2029
1. Work in Nederland (WIN)
    - dekking via OAD
150 150    
2. Hervorming arbeidsmarktinfrastructuur Arbeidsmarktregio Zuid-Holland Centraal
    - dekking via OAD
966 1.256 1.430 1.172
3. Taakmutatie Arbeidsmarktregio Zuid-Holland Centraal - regionale doelgroepspecifieke aanpak
    - dekking via OAD
137      
4. Campagnebudget voor versterking preventie en vroegsignalering Schuldhulpverlening 25 25 25 25

5. Collegevoorstel inzet Geldpunt
    - dekking via SPUK

223
-223
223
-223
223
-223
223
-223
Saldo 1.278 1.431 1.455 1.197


Toelichting:
1. Work in Nederland (WIN)
Om goede informatievoorziening, hulp en dienstverlening aan EU-arbeidsmigranten te bieden stelt het rijk extra middelen beschikbaar ten behoeve van de verschillende arbeidsmarktregio’s. Voor de arbeidsmarktregio Zuid-Holland Centraal, waarvoor de gemeente Zoetermeer centrumgemeente is, gaat het om een bedrag van € 0,45 mln. verspreid over de jaren 2025 t/m 2027.Hiervoor is bij het rijk een decentralisatie-uitkering aangevraagd die bij de Meicirculaire 2025 is toegevoegd aan de algemene uitkering. Zie het Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen en onvoorzien (OAD).

2. Hervorming arbeidsmarktinfrastructuur Arbeidsmarktregio Zuid-Holland Centraal
In het kader van de hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur ontvangen centrumgemeenten vanwege hun regierol in de arbeidsmarktregio vanaf 2025 twee decentralisatie-uitkeringen. Het rijk heeft hiervoor bij de Meicirculaire 2025 extra middelen toegevoegd aan de algemene uitkering. Zie hiervoor OAD.
 
3. Taakmutatie Arbeidsmarktregio Zuid-Holland Centraal
Het rijk heeft in het kader van het plan van aanpak 'Statushouders aan het werk' en de hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur extra middelen beschikbaar gesteld aan centrumgemeenten van de arbeidsmarktregio's voor een regionale doelgroepspecifieke aanpak. Het beoogde doel is om de arbeidsparticipatie van statushouders en andere kwetsbare groepen te vergroten en hen extra te ondersteunen. Het betreft een bedrag van € 0,14 mln. in 2026 De dekking komt via de Algemene Uitkering uit het gemeentefonds, zie ook het Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen en onvoorzien.

4. Campagnebudget voor versterking preventie en vroegsignalering Schuldhulpverlening
Om de preventieve aanpak van campagnes en voorlichting duurzaam voort te zetten, wordt een structureel bedrag van € 25.000 opgenomen in de begroting.

5. Collegevoorstel inzet Geldpunt
Eind 2022 is het GeldPunt opgericht als tijdelijk steunpunt voor inwoners met vragen over financiële problemen en (dreigende) schulden. Directe aanleiding was de koopkracht- en energiecrisis, waardoor veel huishoudens te maken kregen met geldproblemen en vragen hadden. inZet heeft het GeldPunt opgezet op drie locaties: Buytenweg-De Leyens, Seghwaert-Noordhove en Meerzicht. Inwoners kunnen ook bellen of mailen met hun hulpvragen. Het GeldPunt bestaat nu drie jaar en bereikt steeds meer mensen. In 2024 waren er 1.231 hulpvragen, tegenover 705 in 2023. Vaak is advies of een praktische oplossing voldoende om verergering van financiële problemen te voorkomen. In situaties waar er meer aan de hand blijkt te zijn, wordt er snel intern doorgeleid naar ondersteuning van inZet. Hierom is het wenselijk om het GeldPunt in de huidige vorm, inclusief de spreekuren, voort te zetten. Daarvoor is structurele financiering nodig. 
Het rijk heeft in de brief van 11 oktober 2024 ('Kabinetsreactie IBO Problematische schulden') aangekondigd structureel extra middelen beschikbaar te stellen om het aantal huishoudens met problematische schulden terug te dringen. Het is nog niet duidelijk hoe het rijk deze extra middelen gaat inzetten. Daarmee is ook onduidelijk of en hoeveel extra middelen beschikbaar komen voor gemeenten. Op dit moment is de aanname dat het rijk in ieder geval voldoende middelen aan de gemeenten geeft zodat het geldpunt in stand kan worden gehouden. Als blijkt dat de middelen niet toereikend zijn, dan komt het college met een ander voorstel.

Bezuinigings- en dekkingsvoorstellen

Terug naar navigatie - Programma 1 Onderwijs, economie en arbeidsparticipatie - Bezuinigings- en dekkingsvoorstellen
Bedragen x € 1.000 
Bezuinigings- en dekkingsvoorstellen 2026 2027 2028 2029
1. Besparing subsidies Onderwijs 262 193 224 254
2. Economie, werkbudget en capaciteit 150 150 150 150
3. Verbonden partijen (maatregel 5, 27, 157, 167): 
    - De Binnenbaan BV
    - Gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag

450
9

450
9

450
9

450
9
4. Citymarketing 47 47 47 47
Saldo 918 849 880 910


Toelichting:
1. Besparing subsidies Onderwijs (maatregel 138b)
De maatregelen bestaan uit bezuinigingen op de volgende subsidies voor onderwijs:

  • a. Inleveren onderbesteding subsidie Speeltaalhuizen reguliere peuters (OKE-regeling PSZ) € 0,1 mln. en incidenteel € 0,1 mln. extra in 2026; 
  • b. Bezuiniging subsidie schoolbegeleiding OPOZ/UNICOZ € 0,123 mln. Dit is geen wettelijke taak van de gemeente en het onderwijs ontvangt zelf geld voor deze taak van het rijk; De subsidieafbouw wordt gespreid over 4 jaar. Startend met 25%, dan 50%, 75% en 100%. Dit betekent voor 2026 een korting op de subsidie van € 30.750. Dit loopt op tot het gehele bedrag in 2029 (dus € 0.123 mln). 
  • c. Digi-taalhuis Bibliotheek Zoetermeer € 31.000. Deze subsidie wordt vanaf 2026 betaald uit het rijksbudget voor volwasseneneducatie (WEB).

2. Economie, werkbudget en capaciteit (maatregel 1 en 3)
Vermindering van vacatureruimte: € 0,1 mln. en reductie van het werkbudget: € 50.000.

3. Verbonden partijen: De Binnenbaan BV en Gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag (maatregel 5, 27, 157, 167)
Aan het Werkbedrijf De Binnenbaan BV en de gemeenschappelijke regelingen is gevraagd om voor 2026 een aangepaste begroting in te dienen. De financiële omvang hiervan voor De Binnenbaan moet € 0,45 mln. en van de GR MRDH moet € 9.000 (6,2% )lager liggen dan in 2025.

4. Citymarketing (maatregel 237)
Het budget voor City Marketing is in het coalitieakkoord structureel opgehoogd. Bureau City Marketing zou zo met een ruimer budget meer impact gaan maken. Door de aangekondigde bezuiniging beperkt de impact van het bureau zich tot het ontsluiten en ‘in de etalage zetten’ van onderwerpen, activiteiten en evenementen die bijdragen aan het versterken van het merk Zoetermeer. Zoals beschreven in het strategisch canvas Zoetermeer is de Plek. De rol van het bureau gaat van trekker en organisator naar coördinator en kwaliteitbewaker. Wat blijft zijn de website, de social media en jaarlijks vier campagnes. Bij gelijkblijvende formatie kan ook de Uitagenda onderhouden worden.

Toelichting financiën op hoofdlijnen:
Doelstelling 1.1 - Bijdragen aan maatwerk in spelen en leren
Het meeste van dit budget wordt gebruikt voor onderwijshuisvesting. Daarnaast worden o.a. de kosten voor leerlingenvervoer, kinderopvang, brede school, schoolbegeleiding en onderwijsachterstanden uit dit budget betaald.

Doelstelling 1.2 - Beperken uitval in het onderwijs
Dit budget wordt voor een groot gedeelte gebruikt voor de uitvoering leerplicht, het terugdringen van voortijdig schoolverlaten en schoolmaatschappelijk werk.

Doelstelling 1.3 - Bevorderen van een beter ondernemersklimaat
Het budget wordt o.a. ingezet voor onderzoek, (strategisch) beleid en maatregelen voor het versterken van het ondernemersklimaat. Daarnaast voor de verschillende samenwerkingen in de regio, zoals: de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en Business Park Haaglanden. In het coalitieakkoord zijn voor 2024-2026 incidenteel middelen opgenomen voor het bevorderen van het vestigings- en ondernemersklimaat en een tweejaarlijkse Innovatieprijs.

Doelstelling 1.4 - Bevorderen groei werkgelegenheid
Het budget wordt o.a. ingezet voor monitoring leegstand kantorenvastgoed, aanpak beter benutten van bedrijventerreinen en het koopstromenonderzoek.

Doelstelling 1.5 - Stimuleren duurzame arbeidsparticipatie
Het budget wordt ingezet om werkzoekenden te laten participeren op de arbeidsmarkt, uitstroom naar school, sociale activering door middel van bijdragen aan de verbonden partij De Binnenbaan BV.

Doelstelling 1.6 - Voorzien in noodzakelijke middelen van bestaan
Het budget wordt ingezet voor uitkeringen levensonderhoud (bijstand), armoedebeleid (inkomensondersteunende voorzieningen zoals bijzondere bijstand of de ZoetermeerPas, maar ook bijvoorbeeld ondersteuning van partners) en voor zaken als handhaving.

Aangenomen amendementen en moties perspectiefdebat

Terug naar navigatie - Programma 1 Onderwijs, economie en arbeidsparticipatie - Aangenomen amendementen en moties perspectiefdebat

 

Motie 2506-12 De term 'fraude' en de participatiewet niet meer te koppelen

Verzoekt het college:

  • De website van de gemeente zo snel mogelijk aan te passen, zodat de term 'fraude' of het werkwoord 'frauderen' in en onder de knoppen 'Fraude-vermoeden-melden' en 'Anoniemmelden' niet meer voorkomt met betrekking tot de Participatiewet en andere sociale zekerheidswetten.

Stand van zaken:
In 2025 is de website aangepast en komen de term 'fraude' en het werkwoord 'frauderen' niet langer voor op de website van de gemeente. 

 Motie 2506-49 Samen bouwen aan verbinding en ontwikkeling

Verzoekt het college:

De pilot 'Samen bouwen aan verbinding en ontwikkeling' van Stichting Piëzo uit te laten voeren;
De eenmalige kosten van € 70.000 te dekken uit de onderbesteding van rijksmiddelen voor de opvang van ontheemden;
De pilot te laten evalueren op bereik, effectiviteit en vervolgpotentie, en de raad hierover te informeren.

Stand van zaken:
Er wordt gewerkt aan de uitwerking van de motie. Daarbij gaat speciale aandacht uit naar jonge asielzoekers en statushouders van 17 tot 20 jaar. Wij onderzoeken of zij via een triage een doorverwijzing kunnen krijgen naar onderwijs (ISK) of naar een programma voor dagbesteding, in samenwerking met Piëzo. Uiteindelijk eind 2025 wordt de raad geïnformeerd over de start van de pilot.

Motie 2506-52A Vertrouwen boven Wantrouwen

Verzoekt het college

  • Om te onderzoeken hoe we meer kunnen inzetten op ondersteuning en vertrouwen bij hoogwaardig handhaven;
  • Dit mee te nemen in de actieagenda bestaanszekerheid

Stand van zaken:
In de actieagenda financiële bestaanszekerheid is de uitvoering van deze motie meegenomen en wordt deze motie afgedaan.

Motie 2506-53 Bijverdienen als jongere in de bijstand

Verzoekt het college

  • Vooruitlopend op de inwerkingtreding van de nieuwe Participatiewet in Balans lokaal beleid op te stellen waarin jongeren onder de 27 jaar in de bijstand zo snel mogelijk gebruik kunnen maken van inkomstenvrijlating.

Stand van zaken:
Uiterlijk eind 2025 wordt vooruitlopend op de participatiewet in balans het beleid van de gemeente op dit punt aangepast, zodat jongeren onder de 27 jaar gebruik kunnen maken van inkomstenvrijlating.

Motie 2506-61 Aanpak overlast LED-borden

Draagt het college op:

  • De LED-reclameborden waarvan bekend is dat zij overlast veroorzaken, in overleg met de exploitant aan te passen of te herplaatsen, bijvoorbeeld door ze iets te draaien;
  • Op de gemeentelijke website duidelijk te vermelden waar en hoe inwoners melding kunnen doen van overlast door digitale reclameborden;
  • Te monitoren hoeveel meldingen hierover binnenkomen en of aanvullende maatregelen nodig zijn;

Stand van zaken:
De afdoening van de motie vindt plaats in het vierde kwartaal van 2025.

Motie 2506-64 Brede stadspas voor alle vrijwilligers

Draagt het college op:

  • Te onderzoeken wat de financiële gevolgen zijn van het met korting aanbieden van een brede stadspas aan vrijwilligers;
  • De uitkomsten te betrekken bij het raadsvoorstel over de brede stadspas,

Stand van zaken:
We werken nu verschillende scenario’s uit om de ZoetermeerPas door te ontwikkelen naar een brede stadspas. Eén van de opties is om vrijwilligers een brede stadspas met korting te geven. In het raadsvoorstel dat u eind 2025 ontvangt nemen we deze scenario’s mee.

Motie 2506-81 Kansen voor Kinderen

Verzoekt het college:

  • Om het mogelijk te maken dat in totaal 10 Zoetermeerse basisscholen, die voldoen aan de criteria, aangesloten worden bij het jeugdeducatiefonds, indien zij dit wensen;
  • Om ook als gemeente aan te sluiten bij het jeugdeducatiefonds, net zoals gemeenten in de regio (zoals Den Haag, Leiden, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg) dit hebben gedaan;
  • Dekking te vinden voor reallocatie van middelen binnen de begrotingen voor onderwijs en/of armoedebestrijding, zodat hiervoor € 35.000 extra per jaar beschikbaar komt en indien dit niet mogelijk is met een alternatief voorstel te komen;
  • Terug te koppelen naar de raad uiterlijk voor het begrotingsdebat 2025.

Stand van zaken:
We werken een voorstel uit voor deelname van 9 scholen. Beoogde startdatum is januari 2026. Voor het begrotingsdebat wordt de raad hierover geïnformeerd.

Waar staat je gemeente indicatoren

Terug naar navigatie - Programma 1 Onderwijs, economie en arbeidsparticipatie - Waar staat je gemeente indicatoren