Uitgaven

5,77%
€ -32.276
x €1.000
5,77% Complete

Inkomsten

4,76%
€ 26.673
x €1.000
4,76% Complete

Saldo

1333,19%
€ -5.603
x €1.000

Programma 7 Inrichting van de stad

Uitgaven

5,77%
€ -32.276
x €1.000
5,77% Complete

Inkomsten

4,76%
€ 26.673
x €1.000
4,76% Complete

Saldo

1333,19%
€ -5.603
x €1.000

Maatschappelijk effect programma: Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 7 Inrichting van de stad - Maatschappelijk effect programma: Wat willen we bereiken?

Dynamische, functionele en mooie stad

Terug naar navigatie - Programma 7 Inrichting van de stad - Maatschappelijk effect programma: Wat willen we bereiken? - Dynamische, functionele en mooie stad

Inrichting van de stad: Sturen op goede groei
Zoetermeer groeit – en dat willen we goed doen. De inrichting van onze stad vraagt om slimme keuzes, op het juiste moment, op de juiste plek. Met stedelijk programmeren vertalen we onze langetermijnvisie naar een concreet stadsprogramma en gebiedsagenda’s voor de komende tien jaar. Zo creëren we overzicht, samenhang en handelingsperspectief om gericht te sturen op een leefbare, duurzame en inclusieve stad.

De opgaven zijn groot: woningbouw, mobiliteit, klimaatadaptatie, leefbaarheid en sociale samenhang. Tegelijkertijd groeit het besef dat strategisch handelen noodzakelijk is. Daarom is er een kwartiermakersopdracht gestart om de strategische oriëntatie van onze organisatie te versterken en te verankeren.

Onze aanpak:

  • We denken vooruit: door op tijd in te spelen op grote opgaven, kunnen we beter plannen en investeren.
  • We werken vanuit een duidelijke visie: de Omgevingsvisie 2040 en de Omgevingswet geven richting aan onze keuzes.
  • We doen het samen: bewoners, ondernemers en maatschappelijke partners zijn actief betrokken.
  • We kijken verder dan onze grenzen: samenwerking in de regio is essentieel om maatschappelijke impact te vergroten.

Speerpunten 2026: Wat gaan we hiervoor doen?
Woonbeleid en volkshuisvesting
In 2026 voeren we het nieuwe woonbeleid Woningbouw als aanjager uit. Met het Volkshuisvestingsprogramma geven we richting aan de woningbouwopgave in samenhang met zorg, welzijn en voorzieningen.

Omgevingsprogramma Kwaliteit van de Leefomgeving
We starten met het omgevingsprogramma dat richting geeft aan ruimtelijke kwaliteit in Zoetermeer. Het programma omvat onder meer deelprogramma’s voor een toekomstbestendige buitenruimte, bouwkwaliteit, cultureel erfgoed en een gezond leefmilieu, en ondersteunt opgaven zoals woningbouw, klimaatadaptatie en leefbaarheid. 

Duurzaam en toegankelijk vastgoed
We verduurzamen gemeentelijk vastgoed en verbeteren de toegankelijkheid van  voorzieningen.

Gebiedsontwikkeling en participatie
We werken aan 69 projecten, met nadruk op kwaliteit, duurzaamheid en betrokkenheid van bewoners.

Verkeer en mobiliteit
We verbeteren de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefkwaliteit, met o.a. lightrail en snelle busverbindingen.

Voorbereiding Regiodeal
We starten met de uitvoering van de Regiodeal Zuid-Hollandse Groeikernen om de leefbaarheid in kwetsbare wijken te versterken.

Doelstellingen

Indicatoren, trendgrafieken en financiën Programma 7

Doelstelling 7.1 Bevorderen passende woonruimte voor iedere Zoetermeerder

Terug naar navigatie - Doelstelling 7.1 Bevorderen passende woonruimte voor iedere Zoetermeerder - Toelichting

Toelichting:
In 2024 gaven huishoudens in Zoetermeer hun woonruimte gemiddeld een 7,8 – de laagste waardering sinds 2014. Opvallend is het grote verschil in tevredenheid tussen eigenaren en huurders van eengezinswoningen. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat woningeigenaren doorgaans meer mogelijkheden hebben om hun woning aan te passen aan persoonlijke wensen dan huurders. Daarnaast speelt de aanhoudende woningnood en de aanwezigheid van onderhoudsachterstanden in sommige wijken een rol in de dalende waardering.

Aantal op te leveren woningen per jaar

Terug naar navigatie - Doelstelling 7.1 Bevorderen passende woonruimte voor iedere Zoetermeerder - Aantal op te leveren woningen per jaar

Het weergegeven aantal betreft het aantal woningen dat per jaar gepland is om te worden gebouwd (minimaal 700 woningen per jaar).
Bron: Woningbouwmonitor, 8 juli 2025. NB: De aantallen voor Entree zijn in deze cijfers meegenomen.

 

Type 2024 2026 2027 2028 2029
Realisatie 451 - - - -
Begroting PB 2026 - 567 225 1.269 1.944
Terug naar navigatie - Doelstelling 7.1 Bevorderen passende woonruimte voor iedere Zoetermeerder - Toelichting

Toelichting:
Sinds de vaststelling van het Woningbouwprogramma in 2017 streven we naar een gemiddelde jaarlijkse woningbouwproductie van 700 woningen. Voor de periode 2025 tot en met 2031 zijn 7.033 woningen gepland, wat neerkomt op gemiddeld 1.000 woningen per jaar. Dit is 130% van de oorspronkelijke doelstelling en sluit aan bij landelijke normen. In deze prognose is rekening gehouden met circa 30% planuitstel.

Het zwaartepunt van de woningbouwproductie ligt in de jaren vanaf 2028, wanneer de oplevering van meerdere grote projecten in de Binnenstad en Entree gepland staat. Voor de langere termijn, tot 2040, zijn projecten voorzien voor in totaal 11.354 woningen.

De genoemde aantallen betreffen woningbouwontwikkelingen die projectmatig door de gemeente worden ondersteund. Woningen die via reguliere vergunningprocedures worden gerealiseerd, komen hier nog bovenop en dragen aanvullend bij aan de totale woningbouwproductie.

Terug naar navigatie - Doelstelling 7.1 Bevorderen passende woonruimte voor iedere Zoetermeerder - Toelichting Financiƫn

Toelichting:
Het budget wordt met name ingezet voor de uitvoerings- en beleidstaken voor wonen (inclusief de Bestuurlijke Tafel Wonen Haaglanden). Voor de beleidstaken en de exploitatie woonwagenhuisvesting is afzonderlijk budget beschikbaar. Voor extra formatie wonen is voor 2026 en 2027 1 fte toegevoegd (€ 0,1 mln.). Daarnaast is voor de uitvoering van de Wet Goed Verhuurderschap van 2025 tot en met 2029 ca. € 0,1 mln. (bedrag is aflopend) opgenomen.

Doelstelling 7.2 Bevorderen vernieuwende en gewenste functies voor stad en regio

Terug naar navigatie - Doelstelling 7.2 Bevorderen vernieuwende en gewenste functies voor stad en regio - Toelichting Financiƫn

Toelichting:
Onder deze doelstelling zijn per (sub)product de in gang gezette projecten zoals grondexploitaties Oosterheem, Markt 10 en Palenstein opgenomen. Deze uitgaven zijn voor de exploitatie neutraal, omdat dekking plaatsvindt vanuit grondverkopen en andere opbrengsten waaronder subsidies. Een eventueel aanwezig saldo wordt gemuteerd als onderhanden werk (bouwgronden in exploitatie). Eventuele winstafdrachten vinden plaats via mutaties in de reserves. Voor verliezen wordt een voorziening getroffen. Naast grondexploitaties zijn er faciliterend grondbeleid projecten. Dit is vaak neutraal omdat de kosten worden gedekt vanuit bijdragen. Op het product grondbedrijf algemeen vindt er naar aanleiding van het risicoprofiel zo nodig een vrijval of een toevoeging plaats. Op een afzonderlijk product overige financiële middelen worden de (vaste) kosten en opbrengsten verantwoord van gemeentelijke eigendommen (zoals grond). Hierop wordt jaarlijks een voordelig saldo behaald. Door incidentele opbrengsten en kosten kunnen deze jaarlijks wisselen, eventuele afwijkingen worden gemeld via de Tussenberichten. Ten behoeve van de vernieuwing van de stad in onder andere de Binnenstad worden voorbereidende werkzaamheden verricht. In de Reserve Fonds Zoetermeer 2040 zijn hiertoe middelen gereserveerd die via afzonderlijke raadsbesluiten beschikbaar kunnen worden gesteld. Voor de exploitatie zijn deze kosten vanwege de dekking vanuit de Reserve Fonds Zoetermeer 2040 neutraal. Voor het programma woningbouw als aanjager is voor 2026 en 2027 budget verstrekt met als dekking de Reserve Fonds Zoetermeer 2040. Daarnaast zijn er via het coalitieakkoord middelen beschikbaar gesteld voor Meerzicht en Buytenwegh. Via het raadsbesluit Meer voor Meerzicht 2035 is met subsidie van het rijk en een gemeentelijke bijdrage voor de jaren 2026/2028 budget beschikbaar gesteld. Voor de kapitaallasten en het onderhoud van het programma Entree zijn vanaf 2026 en verdere jaren oplopende budgetten opgenomen. 

Doelstelling 7.3 Bevorderen kwaliteit van gebouwde omgeving en publieke ruimte

Doelstelling 7.4 Behouden goede bereikbaarheid en bevorderen verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Doelstelling 7.4 Behouden goede bereikbaarheid en bevorderen verkeersveiligheid - Toelichting Financiƫn

Toelichting:
Het budget wordt ingezet voor de uitvoering van de (exploitatie) mobiliteitsprojecten zoals fietslessen voor basisscholen en de inzet van verkeerskundigen. De formatie van de verkeerskundigen wordt met 1,5 fte uitgebreid. Hiervoor is eerst een bijdrage van de reserve beschikbaar en daarna wordt dit vanuit de groei van de stad gedekt. In het coalitieakkoord is incidenteel budget oplopend tot € 166.000 voor 2024/2025 en € 83.000 voor 2026 vrijgemaakt voor de verbetering van de verkeersveiligheid en de metropolitane fietsroute. Daarnaast is er in 2026 incidenteel budget voor het project nachtbus € 200.000 en Mobiliteit participatie en onderzoek € 240.000. 

Doelstelling 7.5 Overige

Terug naar navigatie - Doelstelling 7.5 Overige - Toelichting

Toelichting:
De tabel laat de resultaten van 2024 en verder zien, de laatste klanttevredenheidsmeting is in 2023 uitgevoerd. Tijdens deze meting heeft 66% van de respondenten aangegeven tevreden of zeer tevreden te zijn over het gebruik van gemeentelijke accommodaties. De volgende meting vindt plaats in 2025.

Beleidswijzigingen/Nieuw beleid

Terug naar navigatie - Programma 7 Inrichting van de stad - Beleidswijzigingen/Nieuw beleid
Bedragen x € 1.000 
Beleidswijzigingen/Nieuw beleid 2026 2027 2028 2029
1. Omgevingswet 102 102 102 102
2. Extra vastgoedadviseur
    - dekking via inzet op projecten
116
-58
116
-58
116
-58
116
-58
3. Dakenteam
    - dekking via reserve Zoetermeer 2040
    - dekking via subsidie en kostenverhaal
200
-120
-80
200
-120
-80
   
4. Volkshuisvestingsprogramma
    - dekking via reserve Zoetermeer 2040
300
-300
300
-300
   
5. Formatie wonen
    - dekking via reserve Zoetermeer 2040
116
-116
116
-116
pm pm
6. Formatie verkeer/mobiliteit
    - dekking via reserve Fonds Zoetermeer 2040

Mobiliteit participatie en onderzoek
    - dekking via reserve Fonds Zoetermeer 2040
195
-195

240
-240
195
-195



195




195




7. Wet Goed Verhuurderschap en Wet betaalbare huur
    - dekking via OAD
135 106 97 93
8. Voorbereiding regiodeal
    - dekking via reserve Fonds Zoetermeer 2040
100
-100
pm pm pm
9.  Penvoerderschap Hoefweg
    - dekking via reserve Fonds Zoetermeer 2040 
20
-20
20
-20
20
-20
20
-20
Saldo 295 266 452 448


Toelichting
1. Omgevingswet
Sinds 1 januari 2024 geldt de Omgevingswet en is het beheer van omgevingsdocumenten complexer geworden. Het nieuwe Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) vervangt eerdere systemen en vraagt om nauwkeurige afstemming van kaarten, regels en beleid. Om dit goed te organiseren, zetten we in 2026 één fulltime stedenbouwkundig medewerker in. Deze medewerker beheert en publiceert de omgevingsdocumenten, stemt softwarewijzigingen af en ondersteunt collega’s. Zo zorgen we voor een betrouwbaar DSO, voldoen we aan de wet en beperken we juridische risico’s. De kosten voor deze inzet bedragen € 0,102 mln.

2. Extra vastgoedadviseur (1,0 fte)
Om de groeiende bouwopgave in Zoetermeer goed te kunnen ondersteunen, is uitbreiding van de vaste formatie vastgoedadviseurs voor de grondexploitaties, het kostenverhaal en de gebiedsprogramma’s noodzakelijk. De afgelopen jaren is hiervoor structureel 1,0 fte ingehuurd, deels bekostigd vanuit projectbudgetten. Gezien de omvang van de woningbouwprojecten, gebiedsprogramma’s (zoals Binnenstad en Meerzicht) en de uitgifte van (bedrijfs)kavels, is het wenselijk deze capaciteit structureel in de formatie op te nemen. Met deze uitbreiding houden we kennis en continuïteit in huis en verminderen we de afhankelijkheid van externe inhuur. Het benodigde budget bedraagt € 0,116 mln. waarvan circa 50% gedekt wordt uit projectbudgetten.

3. Dakenteam
In 2026 zetten we de volgende stap met het Dakenteam om daken in Zoetermeer beter te benutten. Na de voorbereidende fase in 2024 en 2025 richten we ons nu op concrete resultaten, met focus op de aanpak Optoppen–Aanplakken–Uitplinten (OAU). Deze aanpak draagt bij aan het verminderen van het woningtekort én aan de leefbaarheid en klimaatbestendigheid van bestaande buurten.
Samen met woningcorporaties zijn intenties vastgelegd om woningen toe te voegen aan bestaande complexen. Daarnaast verkennen we kansen bij VvE’s, parkeergarages en wijkwinkelcentra, en stimuleren we groene en blauwe daken via collectieve acties. Ook organiseren we de Week van het Dak (Dakenfestival 2.0).

Voor de uitvoering is in 2026 en 2027 een budget van € 0,2 mln. nodig (€ 0,1 mln. per jaar). Dit wordt ingezet voor projectleiding, kwartiermakers en ondersteuning. De kosten worden gedekt uit het Fonds Zoetermeer 2040 en diverse subsidies. Zodra OAU-projecten in voorbereiding of uitvoering gaan, zijn de reguliere regels voor kostenverhaal van toepassing.

4. Volkshuisvestingsprogramma
Met het Volkshuisvestingsprogramma geven we richting aan de woningbouwopgave in samenhang met sociaaleconomische ontwikkelingen in Zoetermeer. We spelen in op de groei en veranderende samenstelling van de bevolking, het tekort aan betaalbare woningen en de druk op voorzieningen.
De uitvoeringsagenda, gekoppeld aan de Woonzorgvisie, bevat concrete acties waarmee we als gemeente actief sturen. Voor monitoring worden nieuwe indicatoren ontwikkeld. Om het programma goed uit te voeren, is extra ambtelijke capaciteit nodig.

Voor 2026 en 2027 is jaarlijks € 0,3 mln. aan programmabudget nodig. Dit is nodig om de continuïteit en kwaliteit van het programma te waarborgen en Zoetermeer goed voor te bereiden op toekomstige ontwikkelingen.

5. Formatie Wonen
De huidige formatie voor Wonen is onvoldoende om de toenemende opgaven en werkdruk op te vangen. Daarom wordt voorgesteld om tijdelijk 1 fte toe te voegen. Deze uitbreiding is nodig om de kwaliteit en voortgang van het werk te waarborgen, onder andere bij de advisering over woningbouwprojecten en de samenwerking met corporaties en de regio.

De kosten bedragen € 0,116 mln. per jaar. Voor 2026 en 2027 worden deze gedekt uit het Fonds Zoetermeer 2040. Daarna wordt beoordeeld of structurele opname in de begroting mogelijk is via de groei van de algemene uitkering van het Gemeentefonds.

6. Formatie Mobiliteit en werkbudget
De ambities op het gebied van mobiliteit in Zoetermeer zijn groot, onder meer binnen gebiedsprogramma’s, regionale samenwerking en de uitvoering van Zoetermeer 2040. De huidige capaciteit is hiervoor onvoldoende. Daarom wordt voorgesteld om de formatie tijdelijk uit te breiden met 1,5 fte voor vijf jaar.

De extra capaciteit wordt ingezet voor:

  • Regionale samenwerking (MRDH, provincie, rijk);
  • Uitvoering van de Ruimtelijke Strategie Zoetermeer;
  • Opstart van projecten zoals de metropolitane snelfietsroute en de OV-schaalsprong (ZoRo-lijn, LeiZo);
  • Opstellen en uitvoeren van het Actieplan Verkeersveiligheid.

Deze inzet voorkomt versnippering, borgt kwaliteit en voorkomt vertraging in besluitvorming. De kosten bedragen € 0,195 mln. per jaar. Voor 2026 en 2027 worden deze gedekt uit het Fonds Zoetermeer 2040; daarna wordt gekeken naar structurele dekking via de algemene uitkering.

Daarnaast is een werkbudget van € 0,24 mln. nodig voor:

  • Participatie bij het thematisch Omgevingsprogramma Mobiliteit (€ 80.000);
  • Onderzoek naar alternatieve verkeerscirculatie en voorrang voor fietsverkeer, inclusief verkeerstellingen (€ 110.000);
  • Evaluatie van het parkeerbeleid en advies over mobiliteitsnormen (€ 50.000).

Ook dit budget wordt gedekt uit het Fonds Zoetermeer 2040.

7. Wet goed verhuurderschap en Wet betaalbare huur
Sinds 2024 is de gemeente verantwoordelijk voor het behandelen van meldingen en klachten over verhuurders op basis van de Wet goed verhuurderschap (Wgv). Met de invoering van de Wet betaalbare huur (Wbh) per 1 juli 2024 komen daar extra toezichtstaken bij, zoals controle op huurprijsbescherming in het middenhuursegment.

De gemeente heeft hiervoor een meldpunt ingericht en werkprocessen opgezet. In 2025 wordt dit verder uitgebouwd. De inzet richt zich op het behandelen van meldingen, handhaving, juridische ondersteuning en het aanpassen van processen. Voor de uitvoering van deze taken is opdracht gegeven aan het Huurteam van Stichting Steenvlinder. De tussenevaluatie van deze samenwerking vindt na zes maanden plaats. Het college informeert de raad hierover in februari 2026.

De kosten voor 2025 bedragen € 0,135 mln. Deze worden ingezet voor extra capaciteit bij de teams Handhaving en Wonen en juridische ondersteuning. De middelen worden gedekt uit de structurele en tijdelijke rijksbijdrage (tot 2029) via de algemene uitkering. In de jaren daarna wordt de inzet naar verwachting geleidelijk afgebouwd.

8. Voorbereiding Regiodeal
Het rijk heeft begin 2025 een Regiodeal van € 10 mln. toegekend aan de New Town-gemeenten Nissewaard, Zoetermeer en Capelle aan den IJssel. Deze deal is bedoeld om de leefbaarheid en sociale samenhang in kwetsbare wijken te verbeteren. Voor Zoetermeer sluit dit aan op de Visie Zoetermeer 2040 en de inzet op wijkverbetering.

De Regiodeal wordt in 2025 en 2026 voorbereid. Hiervoor is onderzoek nodig en wordt een projectmanager ingezet. De kosten voor Zoetermeer bedragen € 50.000 in 2025 en € 0,1 mln. in 2026. Deze worden gedekt uit het Fonds Zoetermeer 2040. De subsidie dekt slechts beperkt uitvoeringskosten (3% van het totaal), waardoor aanvullende inzet vanuit de gemeente nodig is. Cofinanciering zal grotendeels plaatsvinden vanuit bestaande budgetten. Na toekenning van de subsidie volgt een afzonderlijk raadsvoorstel voor de uitvoering.

9. Penvoerderschap Hoefweg
De gemeenschappelijke regeling Bedrijvenschap Hoefweg wordt per 1 januari 2025 opgeheven. Na goedkeuring van de jaarrekening 2024 is Zoetermeer aangewezen als penvoerende gemeente.

Zoetermeer ontvangt € 0,2 mln. uit het voordelig resultaat bij opheffing voor de uitvoering van het penvoerderschap. Dit omvat het afhandelen van alle contacten, vorderingen en eventuele juridische procedures gedurende een periode van tien jaar na de opheffingsdatum.

Vervallen prestatie-indicator bestemmingsplannen
De indicator ‘Aantal vastgestelde bestemmingsplannen’ bij doelstelling 7.2 vervalt per 2025. Door de invoering van de Omgevingswet worden traditionele bestemmingsplannen vervangen door één integraal omgevingsplan voor het hele grondgebied van de gemeente. Daarmee is deze indicator niet langer bruikbaar als maatstaf.
In lijn met de Omgevingsvisie en de Ruimtelijke Strategie Zoetermeer werken we aan nieuwe effect- en prestatie-indicatoren die beter passen bij de doelen van Zoetermeer 2040. Deze nieuwe systematiek is nog in ontwikkeling. Zodra deze gereed is, stellen we passende indicatoren vast die bijdragen aan een transparante en samenhangende sturing op ruimtelijke kwaliteit.

Toelichting financiën op hoofdlijnen:

Doelstelling 7.1
De uitgaven voor wonen van ongeveer € 1,5 mln. werden met name ingezet voor de uitvoerings- en beleidstaken voor wonen (inclusief de Bestuurlijke Tafel Wonen Haaglanden en woonwagenhuisvesting). Hier staat een opbrengst van € 0,4 mln. (standplaatsenvergoeding, aandeel overige gemeenten Bestuurlijke Tafel Wonen en bijdrage woningcorporaties) tegenover. 

Doelstelling 7.2
De uitgegeven gelden voor vernieuwing hadden vooral betrekking op grondexploitaties (€ 15 mln. lasten en baten voor 2026 daarna aflopend), uitgaven diverse gebiedsontwikkelingen zoals de Binnenstad € 0,5 mln. en Meerzicht € 4,8 mln. Ivoor 2026 en 2026 is € 0,3 mln. beschikbaar voor het volkshuisvestingsprogramma en € 0,2 mln. voor het dakenteam. De inkomsten uit incidentele verkopen, huren en pachten bedragen € 2 mln. en daar tegenoverstaande kosten € 1,3 mln.

Doelstelling 7.3
De uitgaven voor ruimtelijke ordening van € 2,2 mln. werden voor het grootste deel gedaan voor de personele inzet op het gebied van welstand en ruimtelijke ordening.

Doelstelling 7.4
De uitgaven voor verkeer van € 1,7 mln. en bijdrage reserve 0,5 mln. zijn gedaan voor verkeer en eenmalige projecten verkeer.

Doelstelling 7.5
De overige uitgaven van € 3,4 mln. en € 1,7 mln. inkomsten betreffen met name de exploitatie van de commerciële panden van de vastgoedportefeuille en overhead.

Aangenomen amendementen en moties perspectiefdebat

Terug naar navigatie - Programma 7 Inrichting van de stad - Aangenomen amendementen en moties perspectiefdebat

 

Motie 2506-15 Toegankelijkheid OV

Verzoekt het college om:

  • In kaart te brengen welke haltes in Zoetermeer nog niet aan de toegankelijkheidsnormen voldoen en voor haltes waar dat van toepassing en op dit moment opportuun is, een
    subsidieverzoek bij de Provincie in te dienen.

Stand van zaken: 
De mogelijke halteplaatsen zijn in beeld. Op dit moment wordt onderzocht of we in aanmerking komen voor subsidie. Als dat het geval is, wordt eerst een projectplan met een sluitende begroting opgesteld voordat de aanvraag kan worden ingediend. De raad wordt in het vierde kwartaal van 2025 geïnformeerd over de voortgang.

Motie 2506-17 Kerkenvisie

Draagt het college op:

  • in vervolg op de inventarisatie nu verder te gaan met het opstellen van een kerkenvisie, inclusief participatie, om zo te komen tot visie, beleid en samenwerking over het gebruik van gebouwen door geloofsgemeenschappen
  • de eerste concrete stappen in deze ontwikkeling nog deze raadsperiode te zetten.

Stand van zaken:
Het college geeft uitvoering aan een kerkenvisie via de Inventarisatie religieus vastgoed, gestart in 2024. Deze is inmiddels opgesteld in samenwerking met religieuze gemeenschappen en belangenverenigingen. Eind augustus is de inventarisatie religieus vastgoed afgerond en openbaar gemaakt. In het vierde kwartaal van 2025 volgt het eindverslag van de participatie.

Motie 2506-26 ThuisPlusFlats

Draagt het college op om:

  1. In gesprek te gaan met de wooncorporaties in Zoetermeer om te onderzoeken of er mogelijkheden zijn om in bestaande flats in Zoetermeer op twee of drie woonlagen een ThuisPlusFlat is te realiseren.
  2. In gesprek te gaan met demissionair minister Mona Keijzer en de wooncorporaties over de nieuwe wijk Entree om te onderzoeken of het mogelijk is om op deze locatie een ThuisPlusFlat is te realiseren.
  3. Een terugkoppeling te geven aan de raad voor 1 januari 2026.

Stand van zaken:
In de Uitvoeringsagenda van de Woonzorgvisie 2025–2028 is opgenomen dat vijf woonzorgconcepten worden ontwikkeld in samenwerking met onder andere de Zoetermeerse woningcorporaties. Eén van deze concepten is de Thuisplusflat. In het najaar van 2025 worden samen met partners bezoeken georganiseerd aan bestaande Thuisplusflats elders in het land, als voorbereiding op de ontwikkeling van een vergelijkbaar concept in Zoetermeer.

Daarnaast wordt onderzocht of het mogelijk is om extra woonlagen toe te voegen aan bestaande woongebouwen. Deze mogelijkheid wordt meegenomen in de structurele overleggen met woningcorporaties, waarbij ook wordt gekeken naar de koppeling met de aanpak OAU.

2506-50 Maak inwoners vooraf wegwijs in het proces van gebiedsontwikkeling en nieuwbouw

Verzoekt het college

  • Te zorgen voor heldere en toegankelijke informatie voor inwoners over het verloop van gebiedsontwikkelingen en nieuwbouwprojecten in Zoetermeer, inclusief de fasen, het verwachte tijdspad, de rol van de gemeente, en de momenten waarop waarover participatie en inspraak mogelijk is;
  • Deze informatie op maximaal B1-niveau beschikbaar te maken, in woord en beeld (bijvoorbeeld als praatplaat of digitale tijdlijn), en standaard mee te sturen bij uitnodigingen voor participatiebijeenkomsten - ook wanneer deze namens projectontwikkelaars worden verzonden;
  • De kosten te dekken uit de bestaande participatiebudgetten.

Stand van zaken:
De raad ontvangt uiterlijk in het laatste kwartaal van 2026 een voorstel hierover.

Motie 2506-63A Veilig lopend of fietsend naar school

Verzoekt het college

  • Een stadsbrede campagne op te zetten om ouders gericht te wijzen op verkeersonveilig gedrag én de impact ervan op omwonenden rondom scholen;
  • Hiervoor eenmalig € 100.000 beschikbaar te stellen, te dekken uit het Fonds Zoetermeer 2040;
  • De raad uiterlijk eind 2026 te informeren over de uitvoering en behaalde resultaten.

Stand van zaken:
De raad ontvangt in het eerste kwartaal van 2026 een voorstel hierover. De inhoudelijke uitwerking start in september en vergt enige tijd, waardoor het voorstel pas begin volgend jaar gereed is voor besluitvorming.