Bijlage 14 Monitoring evaluatie pilots

Inleiding

Terug naar navigatie - Bijlage 14 Monitoring evaluatie pilots - Inleiding

Deze bijlage geeft een overzicht van alle recent afgeronde en lopende pilots die bij de gemeente lopen. De nadruk ligt op de evaluatie van deze pilots en, als van toepassing, de gevolgen van deze evaluatie.
Deze bijlage is een uitvloeisel van raadsmotie 21-0642, Oogst van de pilots en wordt twee keer per jaar geactualiseerd (en opgenomen in perspectiefnota en programmabegroting).

Buurtvervoer

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Buurtvervoer - Korte omschrijving

Door de verschraling van het openbaar vervoer zijn niet alle locaties binnen Zoetermeer voor iedere groep lopend bereikbaar. Voor mensen die minder goed ter been zijn maar niet binnen de Wmo-regeling vallen, betekent dit dat zij geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer (OV) in de wijken als de halte iets verder weg ligt of naar winkelcentra, ziekenhuis of gewoon naar familie binnen Zoetermeer. Voor reizigers die gezond van lijf en lede zijn is dit wel mogelijk. Ondanks dat het wenselijk is op sommige locaties zoals Rokkeveen een robuuster netwerk van OV-haltes te hebben. Om vervoersarmoede/vereenzaming tegen te gaan, is het voorstel om als antwoord op het verschralende OV in de wijken via Buurtvervoer Zoetermeerders gelegenheid te bieden om gebruik te maken van het OV en bezoeken binnen de gemeentegrenzen. Buurtvervoer om op een laagdrempelige manier deze groep op gepaste wijze te vervoeren binnen Zoetermeer. In de Collegevergadering van 15 juli is besloten om een inbesteding te starten voor de Pilot Maatwerkvervoer met de Binnenbaan. De uitvoering van het Maatwerkvervoer door de Binnenbaan zorgt tevens voor het opleiden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt tot regulier werk. De pilot is opgedeeld in twee fasen, waarbij in de eerste fase gestart wordt met een vaste verbinding en in de tweede fase uitgebreid wordt met flexibel maatwerkvervoer en een rechtstreekse verbinding met het HagaZiekenhuis.

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Buurtvervoer - Doel/Beoogd resultaat
Doel, beoogd resultaat Realiseren pilot maatwerkvervoer en het daarmee opdoen van ervaring met het bieden van effectief, innovatief en betaalbaar maatwerkvervoer en tevens invulling geven aan afspraken in het coalitieakkoord. 

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Buurtvervoer - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

De pilot is nog niet in de realisatie fase. Op dit moment is dus nog niet te beoordelen of de beoogde doelen worden gehaald.

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

Gelet op de huidige status van het project kan hier nog geen antwoord op worden gegeven.
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? Gelet op de huidige status van het project kan hier nog geen antwoord op worden gegeven.
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? Naar aanleiding van het Collegebesluit van 15 juli 2025 is de gemeenteraad geïnformeerd met een raadsmemo Pilot Maatwerkvervoer Zoetermeer - iBabs Publieksportaal 

Flexwonen Ruimtebaan

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Flexwonen Ruimtebaan - Korte omschrijving

Naar aanleiding van motie 1911-35: Flexwonen is onderzoek gedaan naar 4 potentiële locaties in Zoetermeer die kansen bieden voor het realiseren van flexibele woonconcepten. Het college heeft een
voorkeur uitgesproken om de locatie Ruimtebaan nader te verkennen. Het project Flexwonen Ruimtebaan behelst de realisatie van ca. 80 tijdelijke sociale huurwoningen voor spoedzoekers op het voormalig baggerdepot aan de Ruimtebaan. Hiervoor is de samenwerking gezocht met woningcorporatie Vidomes.
In Q3 2024 is de omgevingsvergunning om te starten met de bouwwerkzaamheden afgegeven. Sinds november 2024 is er gestart met de bouw van de woningen. De eerste bewoners kunnen volgens verwachting eind Q3 2025 hun woning betrekken.

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Flexwonen Ruimtebaan - Doel/Beoogd resultaat
Doel, beoogd resultaat De voorbereiding van de bouw van ca. 80 flexwoningen op de locatie Ruimtebaan, waarbij duidelijk is onder welke voorwaarden de flexwoningen ingepast kunnen worden, wie deze ontwikkelt, bouwt, verhuurt en beheert en welke financiële consequenties dit voor de gemeente heeft.

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Flexwonen Ruimtebaan - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

Nog niet bekend. Het project bevindt zich in de uitvoeringsfase.

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

Nog niet bekend. Het project bevindt zich in de uitvoeringsfase.
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? Nog niet bekend. Het project bevindt zich in de uitvoeringsfase.
Hoe bestuurlijk gerapporteerd?

Besluitvorming over de haalbaarheidsfase heeft in oktober 2022 plaatsgevonden. Tevens wordt de raad twee maal per jaar geïnformeerd via de Rapportage Ruimtelijk Fysiek

Woonoverlast

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Woonoverlast - Korte omschrijving

Woonoverlast als gevolg van het gedrag van omwonenden kan hardnekkige vormen aannemen. In de meest extreme gevallen kan de overlast jarenlang aanhouden. Woonoverlast kent verschillende gradaties: van geluidsoverlast tot en met ernstige overlast waar zelfs de veiligheid en leefbaarheid in het geding komen. Aanhoudende woonoverlast kan het woongenot en het veiligheidsgevoel van bewoners ernstig aantasten. 
Om die reden is een speciale coördinator Woonoverlast aangesteld die de diverse gevallen van woonoverlast probeert op te lossen. Tevens is een apart meldpunt voor inwoners van de stad geopend. Via dit digitale meldpunt, ‘overlast van buren’ geheten, kunnen inwoners woonoverlast melden. 
Het college heeft in november 2023 de beleidsregel Terugdringen woonoverlast 2023 Zoetermeer vastgesteld. De praktische uitwerking van deze beleidsregel wordt betrokken bij de algehele evaluatie. 

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Woonoverlast - Doel/Beoogd resultaat
Doel, beoogd resultaat

Door integraal met ketenpartners samen te werken woonoverlast terugdringen of beëindigen, het woongenot van inwoners bevorderen én, als nodig, hulp en/of zorg bieden aan veroorzakers van woonoverlast en/of overlastmelders.

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Woonoverlast - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

Ja, de doelen zijn behaald. Het beleid wordt voortgezet.

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

Nee
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? Nee
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? Tweemaal per jaar overleg met de burgemeester en de wethouder.

IPTA

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - IPTA - Korte omschrijving

De gemeente Zoetermeer neemt sinds 2018 deel aan de landelijke pilot IPTA (Integrale Persoonsgerichte Toeleiding naar Arbeid) van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Het betreft een coachingsmethodiek gericht op jongeren die dreigen af te glijden in criminaliteit. Binnen dit project is vanaf de start gekozen voor een domeinoverstijgende aanpak. Hierbij is expertise op het gebied van coaching gevonden binnen het Sociaal domein en De Binnenbaan. Aansturing van het project en afstemming met het ministerie zijn belegd bij Veiligheid. De aanpak zorgt indirect voor een veiligere samenleving, daarnaast worden ook veel kosten bespaard. De maatschappelijke baten zitten niet alleen in het voorkomen van criminaliteit, maar ook in het voorkomen van kosten die voortkomen uit bijvoorbeeld vroegtijdig schoolverlaten, schuldenproblematiek en slachtofferschap. De methodiek dient als voorbeeld van een interventie waarin daadwerkelijk integraal wordt samengewerkt door professionals uit sociaal- en veiligheidsdomein.

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - IPTA - Doel/Beoogd resultaat
Doel, beoogd resultaat Middels intensieve coaching voorkomen dat jongeren (verder) afglijden in criminaliteit. Hiermee maatschappelijke kosten voorkomen die voortkomen uit bijvoorbeeld schooluitval, schulden en daderschap.

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - IPTA - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

Ja, jaarlijks worden de levens van enkele tientallen risicojongeren gestabiliseerd waarmee (verder) afglijden in criminaliteit wordt voorkomen en wordt bespaard op maatschappelijke kosten. De pilot wordt intensief gemonitord en geëvalueerd door het ministerie van Justitie en Veiligheid, die eigenaar is van de pilot.

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

Nee. Wel zal vanaf 2027 moeten worden bekeken op welke manier (en omvang) de pilot in de gemeente kan worden geborgd, omdat de aanpak grotendeels met incidentele Rijksmiddelen wordt betaald.
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? Nog niet
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? De burgemeester wordt regelmatig geïnformeerd over IPTA als onderdeel van de jeugdaanpak.

Pilot Expertisepool en Onderwijs-behandelgroep

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Pilot Expertisepool en Onderwijs-behandelgroep - Korte omschrijving

Kinderen die aangewezen zijn op ambulante jeugdhulpbegeleiding of behandeling om (weer) deel te kunnen nemen aan de lessen op school, krijgen soms korte of langere periode geen onderwijs. Dit is niet wenselijk. Een goede aansluiting tussen onderwijs en jeugdhulp is belangrijk om het leer- en ontwikkelproces van jonge kinderen zo min mogelijk te onderbreken. Daarom wordt een pilot gestart waarbij twee onderwijs-jeugdhulpvoorzieningen worden ingericht voor het primair onderwijs in Zoetermeer: Een Expertisepool en een Onderwijs-behandelgroep. Een Expertisepool betreft een multidisciplinair team van jeugdhulpprofessionals en onderwijsdeskundigen, verbonden aan het speciaal basisonderwijs (SBO) en het speciaal onderwijs (SO). De Expertisepool wordt ook gekoppeld aan ZOJA (Zoetermeerse Onderwijs-Jeugdhulparrangementen); de observatiegroep/Time-out bedoeld voor leerlingen die dreigen uit te vallen uit het onderwijs.
De Onderwijs-behandelgroep bestaat uit een behandelgroep en onderwijsklas voor leerlingen tussen de 4-7 jaar, waarin in gezamenlijkheid wordt gewerkt aan terugkeer naar het onderwijs. Op De Schatkist is er plek voor 16 kinderen.

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Pilot Expertisepool en Onderwijs-behandelgroep - Doel/Beoogd resultaat
Doel, beoogd resultaat

Expertisepool

  • Instroom verlaging van leerlingen naar geïndiceerde individuele jeugdhulp;
  • Minder thuiszitters;
  • De tijd die zit tussen het besluit dat er (kortdurende) hulp nodig is en de daadwerkelijke start is maximaal 3 weken;
  • Duur van de begeleiding wordt verkort van gemiddeld 24 naar 16 weken;
  • Samenwerking tussen school, ouder(s)/verzorger(s) en hulpverlening verbetert;
  • De pedagogische vaardigheden van de leerkrachten en ondersteuners is vergroot.

De Onderwijs-behandelgroep is in Q4 van 2023 gestart. Voor de Onderwijs-behandelgroep, De Schatkist genaamd, is ervoor gekozen om deze, in plaats van een pilot, als structureel aanbod aan te bieden binnen Zoetermeer.

Data

Terug naar navigatie - Pilot Expertisepool en Onderwijs-behandelgroep - Data
Startdatum Project expertisepool is gefaseerd gestart:
Cluster 4 onderwijs – Musketier gestart in Q1 2023 (en sinds begin 2024 bekostigd vanuit de expertisepool)
Cluster 3 onderwijs – Keerkring gestart in Q3 2024
SBO onderwijs: de Horizon, het Zwanenbos en de Vuurtoren – Q1 van 2025
Einddatum Eind 2025
Evaluatiemoment Q2 2025

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Pilot Expertisepool en Onderwijs-behandelgroep - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

Een lange adem is nodig om de zichtbare resultaten te zien. Samenwerking van jeugdhulp op het onderwijs kost tijd, vooral om op kwantitatief niveau een instroomverlaging terug te zien van geïndiceerde individuele jeugdhulp.
Op basis van de evaluaties worden inhoudelijk positieve ontwikkelingen ervaren. De zorg kan snel gestart worden en het werkt kwalitatief goed om jeugdhulpexpertise dichtbij het schoolklimaat te hebben. Hiermee wordt aangegeven dat er minder wordt aangemeld bij geïndiceerde jeugdhulp dan voor de komst van de Expertisepool.
De schoolkwaliteit wordt verhoogd en onderwijs kan weer onderwijs geven vanwege de komst van de jeugdhulpprofessional verbonden aan de school/klas.
De komende periode zal er dieper ingezoomd worden met de scholen en de betrokken jeugdhulpprofessionals met daarbij de focus op de gestelde resultaten om het aanbod nog passender vorm te geven.
Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen? Bestaand beleid hoeft niet aangepast te worden. 

Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg?

N.v.t.

Hoe bestuurlijk gerapporteerd? De pilot Expertisepool wordt meegenomen in de Perspectiefnota en de Jaarrekening.

Vindplaats verborgen schulden

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Vindplaats verborgen schulden - Korte omschrijving

In het project staat de rol van werkgevers als vindplaats van financiële problemen en schulden bij werknemers centraal. Doel is het verkrijgen van inzicht in de kennis- en informatiebehoefte van werkgevers en werknemers over financiële ondersteuning op de werkvloer. Dit doen we door voorlichting te geven aan werknemers en leidinggevenden om bewustwording over geldzorgen te creëren en informatie te delen over ondersteuningsmogelijkheden, waaronder het gemeentelijke aanbod. Werknemers die via werkgevers in beeld komen willen we snel schuldrust bieden door het opkopen van (kleine) schulden. Dit draagt bij aan het versterken van bestaanszekerheid. Het project is onderdeel van het Programma Sociale innovatie.

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Vindplaats verborgen schulden - Doel/Beoogd resultaat
Doel, beoogd resultaat Vroegsignalering van geldzorgen via werkgevers. Inzicht krijgen in de kennis- en informatiebehoefte bij 10 werkgevers over het gemeentelijke aanbod van schuldhulpverlening en armoedebestrijding (inkomensvoorzieningen), in het bijzonder de groep 'werkende armen'. Op een laagdrempelige wijze verzorgen van geldclinics/voorlichting (op maat en gedifferentieerd naar leidinggevenden, HR-professionals en werknemers) en communicatie over het gemeentelijke aanbod. 

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Vindplaats verborgen schulden - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

  • De uitvoeringsfase is succesvol afgerond. Er zijn voorlichtingssessies bij negen werkgevers gehouden en informatie verstrekt over het signaleren en aangaan van een gesprek over geldzorgen en het doorverwijzen naar (gemeentelijke) hulp. Drie werknemers zijn doorgeleid naar hulp.
  • Over de opbrengsten en lessen zijn presentaties verzorgd bij een SEBO-bijeenkomst met ruim 30 werkgevers en een G40 ambtelijk overleg.

Stand van zaken Scopeverbreding

  • 10-15 extra werkgevers voor een groter bereik aan werkgevers en samenstelling werknemers (rekening houdend met het type sector/branche). 
  • Definitie van de juiste doelgroep werknemers voor de werkgeversaanpak. 
  • Een dienstverleningsaanbod voor werkgevers dat tegemoet aan de vraag van werkgevers. 
  • Een aanpak die voor de gemeente kosteffectief is.
  • Inzicht in effecten ten behoeve van verantwoording en doorontwikkeling van een aanpak.
    • Op welke manier wordt de netto-effectiviteit  in kaart gebracht die optreedt als gevolg van een interventie vanuit het project? 
    • Welke schulden/problemen zijn met deze interventie verholpen of eventueel voorkomen (bijv. aanmaningen, loonbeslag, bronheffing CAK, ontslag, uitkeringen).
    • Welke problematische schulden kosten de gemeente het meeste geld? Is er een classificatie mogelijk te maken van de doelgroep?

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

  • Uit de evaluatie komt de wens naar voren de pilot nog op grotere schaal uit te testen en een beter inzicht te verkrijgen over de (financiële) baten van het project. Ook vanuit werkgevers is er vraag naar nieuwe leersessies met managers over moeilijke thema’s rondom geld.
  • Bij een positief besluit vanuit de betrokken wethouders volgt een plan voor het op grotere schaal uitvoeren van de pilot. 

Stand van zaken

  • De betrokken wethouders hebben besloten om het project in 2025 op grotere schaal toe te passen.
  • De projectaanpak voor het vervolg in 2025 is opgesteld en met betrokken wethouders vastgesteld.
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? In het eerste deel van de pilot is een beperkt deel van het beschikbare budget gebruikt. Hierover wordt in de P&C-cyclus gerapporteerd. Voor de uitvoering van het vervolg is voldoende budget beschikbaar.
Stand van zaken
In het eerste deel van de pilot is een beperkt deel van het beschikbare budget gebruikt. Van de kostenraming is nog € 339.225 niet besteed. Voor het vervolg is een bedrag van € 160.000 geraamd.
Hoe bestuurlijk gerapporteerd?  Via Voortgangsrapportage aan de raad, via de projectrapportage Sociaal domein en de P&C-cyclus.

RIO (re-integratie officier)

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - RIO (re-integratie officier) - Korte omschrijving

De gemeente Zoetermeer neemt sinds september 2022 deel aan de landelijke pilot RIO (re-integratie officier) van het ministerie van Justitie en Veiligheid. De pilot is gericht op ex-detentie jongeren die een high impact crime (HIC) hebben begaan. Met middelen van het ministerie is een re-integratie officier aangesteld die extra op deze doelgroep inzet. Het project wordt daarnaast gebruikt om het nazorgproces, van binnen (Penitentiaire Inrichting) naar buiten (gemeente) te verbeteren. 

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - RIO (re-integratie officier) - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

Met de inzet van 2 re-integratieofficieren is de doelgroep verder verbreed. Naast meerderjarige-, kunnen nu ook minderjarige (ex-) detentiejongeren die een high impact crime (HIC) hebben begaan actief worden begeleid. De aanpak is daarnaast ondergebracht bij het team nazorg ex-gedetineerden, waar de nazorg voor alle Zoetermeerse (ex-) gedetineerden is belegd. De ervaringen met deze brede aanpak zullen worden verwerkt in een nieuw beleidsplan nazorg ex-gedetineerden. Hierin zal ook naar de borging en of integratie van de RIO-aanpak worden gekeken. De pilot RIO wordt intensief gemonitord en geëvalueerd door het ministerie van J&V, die eigenaar is van de pilot.

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

Omdat de aanpak grotendeels met incidentele Rijksmiddelen wordt betaald moet op langere termijn worden bekeken of de pilot in de reguliere aanpak kan worden geborgd. Hiervoor wordt een plan van aanpak “Bureau Nazorg Zoetermeer” voorbereid.
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? Nog niet
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? De burgemeester wordt regelmatig geïnformeerd over RIO als onderdeel van de jeugdaanpak.

Social Hub

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Social Hub - Korte omschrijving

Het college heeft op 23 april 2024 het besluit genomen om de haalbaarheidsfase van het project Social Hub in Meerzicht te starten en ingestemd met het participatievoorstel om de jongeren uit de wijk te betrekken. In dit memo informeren wij u hierover. Vanuit het Rijk bestaat er het programma ‘Preventie met gezag’ dat voortkomt uit de brede preventieaanpak (georganiseerde en ondermijnende) jeugdcriminaliteit. Uit dit programma heeft de gemeente Zoetermeer subsidie toegewezen gekregen voor een pilot van 2 jaar (2024 -2025) om een Social Hub op te richten. De reeds toegewezen subsidie staat los van de recente uitnodiging voor een andere subsidieaanvraag van het Ministerie van Justitie en Veiligheid vanuit het landelijke programma ‘Preventie met gezag’. Tijdens dit project richten we in de wijk Meerzicht een locatie in waar jongeren uit de wijk hun vrije tijd kunnen doorbrengen en op een laagdrempelige manier zelf, of met lokale partners, activiteiten kunnen ondernemen. Wanneer nodig kunnen jongeren aansluiten bij bestaande initiatieven binnen de gemeente. Zo draagt de Social Hub bij aan de bestaande activiteiten in de wijk in plaats van elkaar te beconcurreren. In de Social Hub vinden jongeren een gemeenschap en een derde thuis, naast hun eerste thuis (familie) en tweede thuis (vrienden). Dit versterkt de veerkracht en weerbaarheid van jongeren. Het project Social Hub start met het onderzoeken van de haalbaarheid voor een plek voor en door jongeren.

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Social Hub - Doel/Beoogd resultaat
Doel, beoogd resultaat Een actieve Social Hub op een fysieke locatie in de wijk Meerzicht waar jongeren een thuisbasis en gemeenschap vinden. In de Social Hub ondernemen jongeren en lokale partners activiteiten die een positief perspectief bieden voor, door en met kwetsbare en risicovolle jongeren.

Data

Terug naar navigatie - Social Hub - Data
Startdatum 1 januari 2024
Einddatum 31 december 2026 (toelichting: omdat het ruim 1 jaar duurde voor er een geschikte locatie was gevonden voor de Social Hub, is er gevraagd om verlenging van het project. Zowel het ministerie en de wethouder hebben hierop akkoord gegeven. De hoogte van de subsidie verandert hierdoor niet.)
Evaluatiemoment Q1/Q2 2026

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Social Hub - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

nnb

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

nnb
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? nnb
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? nnb

Tuinrangers

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Tuinrangers - Korte omschrijving

Het project Tuinrangers is gestart om het vergroenen van tuinen te bevorderen en zo een bijdrage te leveren aan de leefomgeving en de natuur. Tuinrangers zijn vrijwilligers uit Zoetermeer, die worden opgeleid om inwoners gratis met praktische adviseren te helpen om hun tuin te vergroenen. In dit initiatief werkt Zoetermeer samen met Stichting Steenbreek en IVN. Zie het raadsmemo pilotproject Tuinrangers.

Op 8 juni 2025 zijn de 10 opgeleide tuinrangers begonnen met het geven van tuinadviezen. Om het project te lanceren is een persbericht gemaakt en zijn er flyers in de stad opgehangen. Op 28 juli 2025 hebben er in totaal 34 tuinbezoeken plaatsgevonden. Ook staan er nog 17 afspraken klaar voor een tuinadvies. Daarnaast zijn er nog 7 aanvragen binnengekomen waar nog een afspraak voor gemaakt moet worden. Dit brengt het totale aantal aanvragen (al gegeven en nog niet gegeven) op 58. Hiernaast bemannen de tuinrangers een stand bij verschillende evenementen, zoals op 28 juni bij de opening van Happy Days en op 14 juni bij de open dag van De Tuin van Seghwaert. Daarnaast zullen de rangers op 3 momenten tijdens het dakenfestival aanwezig zijn met een stand en zullen ze op 11 oktober aanwezig zijn met bij MeerZoeterMeer.

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Tuinrangers - Doel/Beoogd resultaat
Doel, beoogd resultaat Doel van dit drie jaar durende pilotproject is om het ontstenen en vergroenen van particuliere tuinen door inwoners te vergemakkelijken en te stimuleren. Hierbij wordt uitgegaan van in totaal rond de 600 te geven tuinadviezen in Zoetermeer.

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Tuinrangers - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

nvt

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

nvt
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? nvt
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? nvt