Deze bijlage geeft een overzicht van alle recent afgeronde en lopende pilots die bij de gemeente lopen. De nadruk ligt op de evaluatie van deze pilots en, als van toepassing, de gevolgen van deze evaluatie.
Deze bijlage is een uitvloeisel van raadsmotie 21-0642, Oogst van de pilots en wordt twee keer per jaar geactualiseerd (en opgenomen in perspectiefnota en programmabegroting).
Bijlage 14 Monitoring evaluatie pilots
Buurtvervoer
Naam Pilot
Terug naar navigatie - Buurtvervoer - Naam PilotNaam pilot | Buurtvervoer/Maatwerkvervoer |
Korte omschrijving
Terug naar navigatie - Buurtvervoer - Korte omschrijvingDoor de verschraling van het openbaar vervoer zijn niet alle locaties binnen Zoetermeer voor iedere groep lopend bereikbaar. Voor mensen die minder goed ter been zijn maar niet binnen de Wmo-regeling vallen, betekent dit dat zij geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer (OV) in de wijken als de halte iets verder weg ligt of naar winkelcentra, ziekenhuis of gewoon naar familie binnen Zoetermeer. Voor reizigers die gezond van lijf en lede zijn is dit wel mogelijk. Ondanks dat het wenselijk is op sommige locaties zoals Rokkeveen een robuuster netwerk van OV-haltes te hebben. Om vervoersarmoede/vereenzaming tegen te gaan, is het voorstel om als antwoord op het verschralende OV in de wijken via Buurtvervoer Zoetermeerders gelegenheid te bieden om gebruik te maken van het OV en bezoeken binnen de gemeentegrenzen. Buurtvervoer om op een laagdrempelige manier deze groep op gepaste wijze te vervoeren binnen Zoetermeer. In de Collegevergadering van 15 juli is besloten om een inbesteding te starten voor de Pilot Maatwerkvervoer met de Binnenbaan. De uitvoering van het Maatwerkvervoer door de Binnenbaan zorgt tevens voor het opleiden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt tot regulier werk. De pilot is opgedeeld in twee fasen, waarbij in de eerste fase gestart wordt met een vaste verbinding en in de tweede fase uitgebreid wordt met flexibel maatwerkvervoer en een rechtstreekse verbinding met het HagaZiekenhuis.
Programma/Portefeuillehouder
Terug naar navigatie - Buurtvervoer - Programma/PortefeuillehouderProgramma | 7. Inrichting van de stad |
Portefeuille | Verkeer en mobiliteit |
Doel/Beoogd resultaat
Terug naar navigatie - Buurtvervoer - Doel/Beoogd resultaatDoel, beoogd resultaat | Realiseren pilot maatwerkvervoer en het daarmee opdoen van ervaring met het bieden van effectief, innovatief en betaalbaar maatwerkvervoer en tevens invulling geven aan afspraken in het coalitieakkoord. |
Data
Terug naar navigatie - Buurtvervoer - DataStartdatum | 1 januari 2026 |
Einddatum | 31 december 2028 |
Evaluatiemoment | Het eerste evaluatiemoment is gepland na een half jaar. |
Uitkomst evaluatie
Terug naar navigatie - Buurtvervoer - Uitkomst evaluatie
Pilot succesvol? |
De pilot is nog niet in de realisatie fase. Op dit moment is dus nog niet te beoordelen of de beoogde doelen worden gehaald. |
Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen? |
Gelet op de huidige status van het project kan hier nog geen antwoord op worden gegeven. |
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? | Gelet op de huidige status van het project kan hier nog geen antwoord op worden gegeven. |
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? | Naar aanleiding van het Collegebesluit van 15 juli 2025 is de gemeenteraad geïnformeerd met een raadsmemo Pilot Maatwerkvervoer Zoetermeer - iBabs Publieksportaal |
Flexwonen Ruimtebaan
Naam Pilot
Terug naar navigatie - Flexwonen Ruimtebaan - Naam PilotNaam pilot | Flexwonen Ruimtebaan |
Korte omschrijving
Terug naar navigatie - Flexwonen Ruimtebaan - Korte omschrijvingNaar aanleiding van motie 1911-35: Flexwonen is onderzoek gedaan naar 4 potentiële locaties in Zoetermeer die kansen bieden voor het realiseren van flexibele woonconcepten. Het college heeft een
voorkeur uitgesproken om de locatie Ruimtebaan nader te verkennen. Het project Flexwonen Ruimtebaan behelst de realisatie van ca. 80 tijdelijke sociale huurwoningen voor spoedzoekers op het voormalig baggerdepot aan de Ruimtebaan. Hiervoor is de samenwerking gezocht met woningcorporatie Vidomes.
In Q3 2024 is de omgevingsvergunning om te starten met de bouwwerkzaamheden afgegeven. Sinds november 2024 is er gestart met de bouw van de woningen. De eerste bewoners kunnen volgens verwachting eind Q3 2025 hun woning betrekken.
Programma/Portefeuillehouder
Terug naar navigatie - Flexwonen Ruimtebaan - Programma/PortefeuillehouderProgramma | 7. Inrichting van de stad |
Portefeuille | Wonen |
Doel/Beoogd resultaat
Terug naar navigatie - Flexwonen Ruimtebaan - Doel/Beoogd resultaatDoel, beoogd resultaat | De voorbereiding van de bouw van ca. 80 flexwoningen op de locatie Ruimtebaan, waarbij duidelijk is onder welke voorwaarden de flexwoningen ingepast kunnen worden, wie deze ontwikkelt, bouwt, verhuurt en beheert en welke financiële consequenties dit voor de gemeente heeft. |
Data
Terug naar navigatie - Flexwonen Ruimtebaan - DataStartdatum | 20 december 2021 (vaststelling projectopdracht door het college) |
Einddatum | 4de kwartaal 2025 |
Evaluatiemoment | 2x per jaar in Rapportage Ruimtelijk Fysiek |
Uitkomst evaluatie
Terug naar navigatie - Flexwonen Ruimtebaan - Uitkomst evaluatie
Pilot succesvol? |
Nog niet bekend. Het project bevindt zich in de uitvoeringsfase. |
Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen? |
Nog niet bekend. Het project bevindt zich in de uitvoeringsfase. |
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? | Nog niet bekend. Het project bevindt zich in de uitvoeringsfase. |
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? |
Besluitvorming over de haalbaarheidsfase heeft in oktober 2022 plaatsgevonden. Tevens wordt de raad twee maal per jaar geïnformeerd via de Rapportage Ruimtelijk Fysiek |
Woonoverlast
Naam Pilot
Terug naar navigatie - Woonoverlast - Naam PilotNaam pilot | Woonoverlast |
Korte omschrijving
Terug naar navigatie - Woonoverlast - Korte omschrijvingWoonoverlast als gevolg van het gedrag van omwonenden kan hardnekkige vormen aannemen. In de meest extreme gevallen kan de overlast jarenlang aanhouden. Woonoverlast kent verschillende gradaties: van geluidsoverlast tot en met ernstige overlast waar zelfs de veiligheid en leefbaarheid in het geding komen. Aanhoudende woonoverlast kan het woongenot en het veiligheidsgevoel van bewoners ernstig aantasten.
Om die reden is een speciale coördinator Woonoverlast aangesteld die de diverse gevallen van woonoverlast probeert op te lossen. Tevens is een apart meldpunt voor inwoners van de stad geopend. Via dit digitale meldpunt, ‘overlast van buren’ geheten, kunnen inwoners woonoverlast melden.
Het college heeft in november 2023 de beleidsregel Terugdringen woonoverlast 2023 Zoetermeer vastgesteld. De praktische uitwerking van deze beleidsregel wordt betrokken bij de algehele evaluatie.
Programma/Portefeuillehouder
Terug naar navigatie - Woonoverlast - Programma/PortefeuillehouderProgramma | 5. Veiligheid |
Portefeulle | Openbare orde en Veiligheid |
Doel/Beoogd resultaat
Terug naar navigatie - Woonoverlast - Doel/Beoogd resultaatDoel, beoogd resultaat |
Door integraal met ketenpartners samen te werken woonoverlast terugdringen of beëindigen, het woongenot van inwoners bevorderen én, als nodig, hulp en/of zorg bieden aan veroorzakers van woonoverlast en/of overlastmelders. |
Data
Terug naar navigatie - Woonoverlast - DataStartdatum | September 2020 |
Einddatum | December 2024 |
Evaluatiemoment | 1ste helft 2025 |
Uitkomst evaluatie
Terug naar navigatie - Woonoverlast - Uitkomst evaluatie
Pilot succesvol? |
Ja, de doelen zijn behaald. Het beleid wordt voortgezet. |
Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen? |
Nee |
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? | Nee |
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? | Tweemaal per jaar overleg met de burgemeester en de wethouder. |
IPTA
Naam Pilot
Terug naar navigatie - IPTA - Naam PilotNaam pilot | IPTA (Integrale Persoonsgerichte Toeleiding naar Arbeid) |
Korte omschrijving
Terug naar navigatie - IPTA - Korte omschrijvingDe gemeente Zoetermeer neemt sinds 2018 deel aan de landelijke pilot IPTA (Integrale Persoonsgerichte Toeleiding naar Arbeid) van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Het betreft een coachingsmethodiek gericht op jongeren die dreigen af te glijden in criminaliteit. Binnen dit project is vanaf de start gekozen voor een domeinoverstijgende aanpak. Hierbij is expertise op het gebied van coaching gevonden binnen het Sociaal domein en De Binnenbaan. Aansturing van het project en afstemming met het ministerie zijn belegd bij Veiligheid. De aanpak zorgt indirect voor een veiligere samenleving, daarnaast worden ook veel kosten bespaard. De maatschappelijke baten zitten niet alleen in het voorkomen van criminaliteit, maar ook in het voorkomen van kosten die voortkomen uit bijvoorbeeld vroegtijdig schoolverlaten, schuldenproblematiek en slachtofferschap. De methodiek dient als voorbeeld van een interventie waarin daadwerkelijk integraal wordt samengewerkt door professionals uit sociaal- en veiligheidsdomein.
Programma/Portefeuillehouder
Terug naar navigatie - IPTA - Programma/PortefeuillehouderProgramma | 5. Veiligheid |
Portefeuille | Openbare orde en Veiligheid |
Doel/Beoogd resultaat
Terug naar navigatie - IPTA - Doel/Beoogd resultaatDoel, beoogd resultaat | Middels intensieve coaching voorkomen dat jongeren (verder) afglijden in criminaliteit. Hiermee maatschappelijke kosten voorkomen die voortkomen uit bijvoorbeeld schooluitval, schulden en daderschap. |
Data
Terug naar navigatie - IPTA - DataStartdatum | 2018 |
Einddatum | onbekend |
Evaluatiemoment | jaarlijks |
Uitkomst evaluatie
Terug naar navigatie - IPTA - Uitkomst evaluatie
Pilot succesvol? |
Ja, jaarlijks worden de levens van enkele tientallen risicojongeren gestabiliseerd waarmee (verder) afglijden in criminaliteit wordt voorkomen en wordt bespaard op maatschappelijke kosten. De pilot wordt intensief gemonitord en geëvalueerd door het ministerie van Justitie en Veiligheid, die eigenaar is van de pilot. |
Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen? |
Nee. Wel zal vanaf 2027 moeten worden bekeken op welke manier (en omvang) de pilot in de gemeente kan worden geborgd, omdat de aanpak grotendeels met incidentele Rijksmiddelen wordt betaald. |
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? | Nog niet |
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? | De burgemeester wordt regelmatig geïnformeerd over IPTA als onderdeel van de jeugdaanpak. |
Pilot Expertisepool en Onderwijs-behandelgroep
Naam Pilot
Terug naar navigatie - Pilot Expertisepool en Onderwijs-behandelgroep - Naam PilotNaam pilot | Positieve gezondheid en het huishouden |
Korte omschrijving
Terug naar navigatie - Pilot Expertisepool en Onderwijs-behandelgroep - Korte omschrijvingKinderen die aangewezen zijn op ambulante jeugdhulpbegeleiding of behandeling om (weer) deel te kunnen nemen aan de lessen op school, krijgen soms korte of langere periode geen onderwijs. Dit is niet wenselijk. Een goede aansluiting tussen onderwijs en jeugdhulp is belangrijk om het leer- en ontwikkelproces van jonge kinderen zo min mogelijk te onderbreken. Daarom wordt een pilot gestart waarbij twee onderwijs-jeugdhulpvoorzieningen worden ingericht voor het primair onderwijs in Zoetermeer: Een Expertisepool en een Onderwijs-behandelgroep. Een Expertisepool betreft een multidisciplinair team van jeugdhulpprofessionals en onderwijsdeskundigen, verbonden aan het speciaal basisonderwijs (SBO) en het speciaal onderwijs (SO). De Expertisepool wordt ook gekoppeld aan ZOJA (Zoetermeerse Onderwijs-Jeugdhulparrangementen); de observatiegroep/Time-out bedoeld voor leerlingen die dreigen uit te vallen uit het onderwijs.
De Onderwijs-behandelgroep bestaat uit een behandelgroep en onderwijsklas voor leerlingen tussen de 4-7 jaar, waarin in gezamenlijkheid wordt gewerkt aan terugkeer naar het onderwijs. Op De Schatkist is er plek voor 16 kinderen.
Programma/Portefeuillehouder
Terug naar navigatie - Pilot Expertisepool en Onderwijs-behandelgroep - Programma/PortefeuillehouderProgramma | 2. Samen leven en ondersteunen |
Portefeuille | Jeugd en onderwijs |
Doel/Beoogd resultaat
Terug naar navigatie - Pilot Expertisepool en Onderwijs-behandelgroep - Doel/Beoogd resultaatDoel, beoogd resultaat |
Expertisepool
De Onderwijs-behandelgroep is in Q4 van 2023 gestart. Voor de Onderwijs-behandelgroep, De Schatkist genaamd, is ervoor gekozen om deze, in plaats van een pilot, als structureel aanbod aan te bieden binnen Zoetermeer. |
Data
Terug naar navigatie - Pilot Expertisepool en Onderwijs-behandelgroep - DataStartdatum | Project expertisepool is gefaseerd gestart: Cluster 4 onderwijs – Musketier gestart in Q1 2023 (en sinds begin 2024 bekostigd vanuit de expertisepool) Cluster 3 onderwijs – Keerkring gestart in Q3 2024 SBO onderwijs: de Horizon, het Zwanenbos en de Vuurtoren – Q1 van 2025 |
Einddatum | Eind 2025 |
Evaluatiemoment | Q2 2025 |
Uitkomst evaluatie
Terug naar navigatie - Pilot Expertisepool en Onderwijs-behandelgroep - Uitkomst evaluatie
Pilot succesvol? |
Een lange adem is nodig om de zichtbare resultaten te zien. Samenwerking van jeugdhulp op het onderwijs kost tijd, vooral om op kwantitatief niveau een instroomverlaging terug te zien van geïndiceerde individuele jeugdhulp. Op basis van de evaluaties worden inhoudelijk positieve ontwikkelingen ervaren. De zorg kan snel gestart worden en het werkt kwalitatief goed om jeugdhulpexpertise dichtbij het schoolklimaat te hebben. Hiermee wordt aangegeven dat er minder wordt aangemeld bij geïndiceerde jeugdhulp dan voor de komst van de Expertisepool. De schoolkwaliteit wordt verhoogd en onderwijs kan weer onderwijs geven vanwege de komst van de jeugdhulpprofessional verbonden aan de school/klas. De komende periode zal er dieper ingezoomd worden met de scholen en de betrokken jeugdhulpprofessionals met daarbij de focus op de gestelde resultaten om het aanbod nog passender vorm te geven. |
Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen? | Bestaand beleid hoeft niet aangepast te worden. |
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? |
N.v.t. |
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? | De pilot Expertisepool wordt meegenomen in de Perspectiefnota en de Jaarrekening. |
Vindplaats verborgen schulden
Naam Pilot
Terug naar navigatie - Vindplaats verborgen schulden - Naam PilotNaam pilot | Vindplaats verborgen schulden |
Korte omschrijving
Terug naar navigatie - Vindplaats verborgen schulden - Korte omschrijvingIn het project staat de rol van werkgevers als vindplaats van financiële problemen en schulden bij werknemers centraal. Doel is het verkrijgen van inzicht in de kennis- en informatiebehoefte van werkgevers en werknemers over financiële ondersteuning op de werkvloer. Dit doen we door voorlichting te geven aan werknemers en leidinggevenden om bewustwording over geldzorgen te creëren en informatie te delen over ondersteuningsmogelijkheden, waaronder het gemeentelijke aanbod. Werknemers die via werkgevers in beeld komen willen we snel schuldrust bieden door het opkopen van (kleine) schulden. Dit draagt bij aan het versterken van bestaanszekerheid. Het project is onderdeel van het Programma Sociale innovatie.
Programma/Portefeuillehouder
Terug naar navigatie - Vindplaats verborgen schulden - Programma/PortefeuillehouderProgramma | 1. Onderwijs, economie en arbeidsparticipatie |
Portefeuille | Armoedebeleid |
Doel/Beoogd resultaat
Terug naar navigatie - Vindplaats verborgen schulden - Doel/Beoogd resultaatDoel, beoogd resultaat | Vroegsignalering van geldzorgen via werkgevers. Inzicht krijgen in de kennis- en informatiebehoefte bij 10 werkgevers over het gemeentelijke aanbod van schuldhulpverlening en armoedebestrijding (inkomensvoorzieningen), in het bijzonder de groep 'werkende armen'. Op een laagdrempelige wijze verzorgen van geldclinics/voorlichting (op maat en gedifferentieerd naar leidinggevenden, HR-professionals en werknemers) en communicatie over het gemeentelijke aanbod. |
Data
Terug naar navigatie - Vindplaats verborgen schulden - DataStartdatum | maart 2023 |
Einddatum | Q3 2025 |
Evaluatiemoment | Als afronding van dit gedeelte van de pilot is een evaluatie opgesteld en zijn de opbrengsten en lessen met de interne stakeholders besproken. |
Uitkomst evaluatie
Terug naar navigatie - Vindplaats verborgen schulden - Uitkomst evaluatie
Pilot succesvol? |
Stand van zaken Scopeverbreding
|
Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen? |
Stand van zaken
|
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? | In het eerste deel van de pilot is een beperkt deel van het beschikbare budget gebruikt. Hierover wordt in de P&C-cyclus gerapporteerd. Voor de uitvoering van het vervolg is voldoende budget beschikbaar. Stand van zaken In het eerste deel van de pilot is een beperkt deel van het beschikbare budget gebruikt. Van de kostenraming is nog € 339.225 niet besteed. Voor het vervolg is een bedrag van € 160.000 geraamd. |
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? | Via Voortgangsrapportage aan de raad, via de projectrapportage Sociaal domein en de P&C-cyclus. |
RIO (re-integratie officier)
Naam Pilot
Terug naar navigatie - RIO (re-integratie officier) - Naam PilotNaam pilot | RIO (re-integratie officier) |
Korte omschrijving
Terug naar navigatie - RIO (re-integratie officier) - Korte omschrijvingDe gemeente Zoetermeer neemt sinds september 2022 deel aan de landelijke pilot RIO (re-integratie officier) van het ministerie van Justitie en Veiligheid. De pilot is gericht op ex-detentie jongeren die een high impact crime (HIC) hebben begaan. Met middelen van het ministerie is een re-integratie officier aangesteld die extra op deze doelgroep inzet. Het project wordt daarnaast gebruikt om het nazorgproces, van binnen (Penitentiaire Inrichting) naar buiten (gemeente) te verbeteren.
Programma/Portefeuillehouder
Terug naar navigatie - RIO (re-integratie officier) - Programma/PortefeuillehouderProgramma | 5. Veiligheid |
Portefeuille | Openbare orde en veiligheid |
Doel/Beoogd resultaat
Terug naar navigatie - RIO (re-integratie officier) - Doel/Beoogd resultaatDoel, beoogd resultaat | Het project heeft de volgende doelen: 1) verlagen kans op strafrechtelijke recidive. 2) resocialisatie van ex-detentie jongeren. 3) doorontwikkelen van de gemeentelijke aanpak nazorg ex-gedetineerden. |
Data
Terug naar navigatie - RIO (re-integratie officier) - DataStartdatum | 1 september 2022 |
Einddatum | Onbekend. |
Evaluatiemoment | jaarlijks |
Uitkomst evaluatie
Terug naar navigatie - RIO (re-integratie officier) - Uitkomst evaluatie
Pilot succesvol? |
Met de inzet van 2 re-integratieofficieren is de doelgroep verder verbreed. Naast meerderjarige-, kunnen nu ook minderjarige (ex-) detentiejongeren die een high impact crime (HIC) hebben begaan actief worden begeleid. De aanpak is daarnaast ondergebracht bij het team nazorg ex-gedetineerden, waar de nazorg voor alle Zoetermeerse (ex-) gedetineerden is belegd. De ervaringen met deze brede aanpak zullen worden verwerkt in een nieuw beleidsplan nazorg ex-gedetineerden. Hierin zal ook naar de borging en of integratie van de RIO-aanpak worden gekeken. De pilot RIO wordt intensief gemonitord en geëvalueerd door het ministerie van J&V, die eigenaar is van de pilot. |
Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen? |
Omdat de aanpak grotendeels met incidentele Rijksmiddelen wordt betaald moet op langere termijn worden bekeken of de pilot in de reguliere aanpak kan worden geborgd. Hiervoor wordt een plan van aanpak “Bureau Nazorg Zoetermeer” voorbereid. |
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? | Nog niet |
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? | De burgemeester wordt regelmatig geïnformeerd over RIO als onderdeel van de jeugdaanpak. |
Social Hub
Naam Pilot
Terug naar navigatie - Social Hub - Naam PilotNaam pilot | Social Hub |
Korte omschrijving
Terug naar navigatie - Social Hub - Korte omschrijvingHet college heeft op 23 april 2024 het besluit genomen om de haalbaarheidsfase van het project Social Hub in Meerzicht te starten en ingestemd met het participatievoorstel om de jongeren uit de wijk te betrekken. In dit memo informeren wij u hierover. Vanuit het Rijk bestaat er het programma ‘Preventie met gezag’ dat voortkomt uit de brede preventieaanpak (georganiseerde en ondermijnende) jeugdcriminaliteit. Uit dit programma heeft de gemeente Zoetermeer subsidie toegewezen gekregen voor een pilot van 2 jaar (2024 -2025) om een Social Hub op te richten. De reeds toegewezen subsidie staat los van de recente uitnodiging voor een andere subsidieaanvraag van het Ministerie van Justitie en Veiligheid vanuit het landelijke programma ‘Preventie met gezag’. Tijdens dit project richten we in de wijk Meerzicht een locatie in waar jongeren uit de wijk hun vrije tijd kunnen doorbrengen en op een laagdrempelige manier zelf, of met lokale partners, activiteiten kunnen ondernemen. Wanneer nodig kunnen jongeren aansluiten bij bestaande initiatieven binnen de gemeente. Zo draagt de Social Hub bij aan de bestaande activiteiten in de wijk in plaats van elkaar te beconcurreren. In de Social Hub vinden jongeren een gemeenschap en een derde thuis, naast hun eerste thuis (familie) en tweede thuis (vrienden). Dit versterkt de veerkracht en weerbaarheid van jongeren. Het project Social Hub start met het onderzoeken van de haalbaarheid voor een plek voor en door jongeren.
Programma/Portefeuillehouder
Terug naar navigatie - Social Hub - Programma/PortefeuillehouderProgramma | 2. Samen leven en ondersteunen |
Portefeuille | Programma Meerzicht |
Doel/Beoogd resultaat
Terug naar navigatie - Social Hub - Doel/Beoogd resultaatDoel, beoogd resultaat | Een actieve Social Hub op een fysieke locatie in de wijk Meerzicht waar jongeren een thuisbasis en gemeenschap vinden. In de Social Hub ondernemen jongeren en lokale partners activiteiten die een positief perspectief bieden voor, door en met kwetsbare en risicovolle jongeren. |
Data
Terug naar navigatie - Social Hub - DataStartdatum | 1 januari 2024 |
Einddatum | 31 december 2026 (toelichting: omdat het ruim 1 jaar duurde voor er een geschikte locatie was gevonden voor de Social Hub, is er gevraagd om verlenging van het project. Zowel het ministerie en de wethouder hebben hierop akkoord gegeven. De hoogte van de subsidie verandert hierdoor niet.) |
Evaluatiemoment | Q1/Q2 2026 |
Uitkomst evaluatie
Terug naar navigatie - Social Hub - Uitkomst evaluatie
Pilot succesvol? |
nnb |
Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen? |
nnb |
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? | nnb |
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? | nnb |
Tuinrangers
Naam Pilot
Terug naar navigatie - Tuinrangers - Naam PilotNaam pilot | Tuinrangers |
Korte omschrijving
Terug naar navigatie - Tuinrangers - Korte omschrijvingHet project Tuinrangers is gestart om het vergroenen van tuinen te bevorderen en zo een bijdrage te leveren aan de leefomgeving en de natuur. Tuinrangers zijn vrijwilligers uit Zoetermeer, die worden opgeleid om inwoners gratis met praktische adviseren te helpen om hun tuin te vergroenen. In dit initiatief werkt Zoetermeer samen met Stichting Steenbreek en IVN. Zie het raadsmemo pilotproject Tuinrangers.
Op 8 juni 2025 zijn de 10 opgeleide tuinrangers begonnen met het geven van tuinadviezen. Om het project te lanceren is een persbericht gemaakt en zijn er flyers in de stad opgehangen. Op 28 juli 2025 hebben er in totaal 34 tuinbezoeken plaatsgevonden. Ook staan er nog 17 afspraken klaar voor een tuinadvies. Daarnaast zijn er nog 7 aanvragen binnengekomen waar nog een afspraak voor gemaakt moet worden. Dit brengt het totale aantal aanvragen (al gegeven en nog niet gegeven) op 58. Hiernaast bemannen de tuinrangers een stand bij verschillende evenementen, zoals op 28 juni bij de opening van Happy Days en op 14 juni bij de open dag van De Tuin van Seghwaert. Daarnaast zullen de rangers op 3 momenten tijdens het dakenfestival aanwezig zijn met een stand en zullen ze op 11 oktober aanwezig zijn met bij MeerZoeterMeer.
Programma/Portefeuillehouder
Terug naar navigatie - Tuinrangers - Programma/PortefeuillehouderProgramma | 3. Leefbaarheid, duurzaam en groen |
Portefeuille | Natuur en milieu |
Doel/Beoogd resultaat
Terug naar navigatie - Tuinrangers - Doel/Beoogd resultaatDoel, beoogd resultaat | Doel van dit drie jaar durende pilotproject is om het ontstenen en vergroenen van particuliere tuinen door inwoners te vergemakkelijken en te stimuleren. Hierbij wordt uitgegaan van in totaal rond de 600 te geven tuinadviezen in Zoetermeer. |
Data
Terug naar navigatie - Tuinrangers - DataStartdatum | 27-8-2024 |
Einddatum | 31-12-2027 |
Evaluatiemoment | Aan het eind van het project, najaar 2027 |
Uitkomst evaluatie
Terug naar navigatie - Tuinrangers - Uitkomst evaluatie
Pilot succesvol? |
nvt |
Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen? |
nvt |
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? | nvt |
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? | nvt |