Bedragen x € 1.000 |
Beleidswijzigingen/Nieuw beleid |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
1. Subsidiewerver - dekking via OAD (reservering groei van de stad) |
130 |
130 |
130 |
130 |
2. Public Affairs: (extra adviseur) - dekking via OAD (reservering groei van de stad) |
130 |
130 |
130 |
130 |
3. Public Affairs: uitvoeringsbudget - dekking via OAD (reservering groei van de stad) |
40 |
40 |
40 |
40 |
4. Personeelsvergoedingen: reiskostenregeling - dekking vanuit bezuinigingsvoorstel Ramingssystematiek (p-max -1) via OAD |
250 |
250 |
250 |
250 |
5. Integriteitscoördinatoren (2 fte) en integriteitsonderzoek |
300 |
300 |
300 |
300 |
Saldo |
850 |
850 |
850 |
850 |
Toelichting:
1. Subsidiewerver
In de jaren 2024 en 2025 zijn incidenteel middelen beschikbaar gesteld voor het aantrekken van een subsidiewerver, gericht op het verwerven van nationale en Europese subsidies. Dankzij deze extra investering is een begin gemaakt met het centraliseren van informatie over subsidies en subsidieaanvragen. Dit heeft geleid tot een efficiëntere benutting van bestaande subsidiekansen en een actieve verkenning van nieuwe mogelijkheden.
De toegevoegde waarde van centrale subsidieverwerving ligt momenteel vooral in de steeds professionelere aanpak. Waar in voorgaande jaren kansen onbenut bleven, worden subsidiemogelijkheden nu grondig onderzocht en in veel gevallen succesvol aangevraagd. Laaghangend fruit wordt effectief geplukt. De totale subsidie ontvangsten op de balans van de gemeente zijn momenteel ongeveer € 140 mln.
Om deze inspanningen voort te zetten en verder uit te bouwen, wordt vanaf 2026 structureel een subsidiewerver (fte schaal 12) aangesteld. De benodigde dekking vindt plaats binnen de reservering voor stedelijke groei op het Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen (OAD).
2. Public affairs (extra adviseur) / 3. Public Affairs: uitvoeringsbudget
Zoetermeer staat als groeiende stad voor grote maatschappelijke opgaven op het gebied van woningbouw, mobiliteit, duurzaamheid en economische ontwikkeling. In dit krachtenveld is het van belang dat de gemeente zich strategisch opstelt en haar belangen actief onder de aandacht brengt bij regionale, nationale en Europese besluitvormers.
De inzet van een adviseur Public Affairs draagt hier direct aan bij. Door proactief te opereren in lobbytrajecten en netwerken, kan Zoetermeer tijdig inspelen op beleidsontwikkelingen, kansen benutten en risico’s beperken. Denk hierbij aan het beïnvloeden van besluitvorming rondom gebiedsontwikkelingen zoals Bleizo-West, het versterken van de positie van de New Towns, en het verwerven van subsidies en investeringen die bijdragen aan de groei van de stad.
Om deze lobbyactiviteiten vorm te geven, is het noodzakelijk dat Public Affairs niet alleen personele capaciteit heeft, maar ook beschikt over middelen om uitvoering te geven aan de bijbehorende taken. Daarom is € 0,04 mln beschikbaar gesteld voor ondersteunende activiteiten. Deze middelen maken het mogelijk om strategische communicatie, netwerkvorming en inhoudelijke voorbereiding professioneel te organiseren.
Samen met de structurele inzet vanaf 2026 van een adviseur Public Affairs (fte schaal 12, € 0,13 mln.) ontstaat zo een solide basis voor een krachtige vertegenwoordiging van Zoetermeer op verschillende platforms. De totale dekking van € 0,17 miljoen kan worden gevonden binnen de reservering voor stedelijke groei op het Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen (OAD).
4. Personeelsvergoedingen: reiskostenregeling
De nieuwe reiskostenregeling, die op 1 april 2024 is ingevoerd, omvat de vergoeding voor woon-werkverkeer, de thuiswerkvergoeding en de fiscale uitruilregeling voor een fiets. Vanaf 2026 is € 0,25 mln. extra budget nodig om de regeling voort te zetten. Het bedrag van € 0,25 mln. dat vanaf 2026 benodigd is wordt gedekt vanuit de beschikbare ruimte binnen het bezuinigingsvoorstel Ramingssystematiek (p-max -1, maatregel 322), zoals opgenomen in het Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen (OAD).
5. Integriteitscoördinatoren (2 fte) en onderzoek
De gemeente groeit en ontwikkelt zich. Met die groei neemt ook de kans toe op integriteitskwesties, zoals:
- Ongewenst gedrag
- Belangen die elkaar in de weg zitten
- Fraude
- Het lekken van vertrouwelijke informatie
De regelingen integriteit zijn aangepast, zowel voor bestuurders als voor medewerkers. Voor medewerkers is het nu makkelijker om een melding te doen als ze denken dat er iets niet klopt.
Omdat het makkelijker is om te melden, komen meer meldingen binnen. Hierdoor is ook vaker onderzoek nodig naar integriteitskwesties.
De nieuwe integriteitsmedewerkers gaan:
- Trainingen geven over integriteit
- Controleren of het beleid nog actueel is
- Zorgen dat alles goed op elkaar aansluit
- Ervoor zorgen dat meldingen op dezelfde manier worden opgevolgd
Naast het aanpakken van problemen, is het ook belangrijk om problemen te voorkomen en mensen bewust te maken van wat wel en niet kan. Op deze manier versterken we in 2026 verder het vertrouwen binnen onze organisatie en zorgen we dat we als gemeente betrouwbaar en transparant werken.