In Zoetermeer vinden we het belangrijk dat iedereen volwaardig mee kan doen. We weten dat armoede en schulden een grote invloed hebben op hoe mensen denken, doen en zich voelen. Het zorgt voor stress, maar ook voor problemen op andere leefgebieden zoals gezondheid en werk. We zorgen, samen met partners, al jarenlang voor een breed netwerk waar inwoners terecht kunnen bij vragen over geldzaken, tijdelijk ondersteund kunnen worden met praktische hulp, ook in nood. Het laagdrempelige inloopspreekuur van het Geldpunt is daar een goed voorbeeld van. Onze focus ligt komende periode op het beter en eenvoudiger toegankelijk maken van de beschikbare voorzieningen. Ons streven is dat alle Zoetermeerders financiële rust en zelfstandigheid ervaren.

Inkomensondersteuning/armoedebeleid
We bieden inwoners met een laag inkomen verschillende vormen van ondersteuning. Voorbeelden zijn de collectieve zorgverzekering, de ZoetermeerPas, de kindpas en de schoolspullenpas van Stichting Leergeld. Ook zijn er mogelijkheden voor bijzondere bijstand en kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Deze voorzieningen helpen om armoede en financiële problemen te beperken. Daarbij spelen onze partners een belangrijke rol, zoals de Voedselbank en Stichting Urgente Noden Zoetermeer, die gezinnen in hun basisbehoeften ondersteunen. In 2026 geven we inzet op:

  • Na besluit van uw raad starten met uitvoering van de Actieagenda financiële bestaanszekerheid voor het versterken van de financiële bestaanszekerheid van onze inwoners. De acties die we binnen de drie programmalijnen bereik, preventie en bejegening al doen en nieuw ontwikkelen dragen daaraan bij. 
  • Het toepassen van het inwonersperspectief door het inzetten van ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid bij zowel beleid en uitvoering.
  • We gaan de huidige polishouders actief informeren over een zorgverzekering die past bij hun situatie. Met een informatiecampagne over de collectieve zorgverzekering maken we inwoners bewust van welke keuzes er zijn en helpen we om een verzekering te kiezen die het beste bij hen past.  
  • Binnen de G40 en andere relevante samenwerkingsverbanden blijven we ons inzetten om structurele oplossingen te zoeken om het inkomen van minima te verhogen en werken te laten lonen.
  • De ZoetermeerPas als minimapas wordt verder verbeterd. We optimaliseren het aanbod aan acties en aanbiedingen op de pas en zorgen ervoor dat de tegoeden meer keuzevrijheid bieden voor de gebruikers. Eind 2025 leggen we een raadsvoorstel voor om de ZoetermeerPas gefaseerd door te ontwikkelen naar een brede stadspas (kooppas). Uitgangspunt hierbij is dat de regelingen voor de minima geborgd zijn en zij niet hoeven te betalen voor deze pas. We voegen stapsgewijs meer specifieke regelingen aan de pas toe zodat de pas voor meerdere doelgroepen (zoals vrijwilligers en mantelzorgers) aantrekkelijk wordt en het bereik groter wordt. We zorgen dat de pas meer aanbieders stimuleert om zich aan te sluiten met aantrekkelijke acties en kortingen.

Schuldhulpverlening
Te veel inwoners hebben betaalachterstanden of kampen met problematische schulden. Specifieke groepen zoals jongeren en zelfstandige ondernemers springen eruit. Vaak heeft dit te maken met gebruik van diensten zoals achteraf betalen of de complexe manier waarop betalingen en schulden worden geïnd. Samen met diverse partners in het schuldhulpnetwerk wordt hulp bij administratie of formulieren geboden, maar ook budgetcursussen om kennis en kunde te versterken. Vanuit onze rol als gemeente zorgen we voor brede voorlichting, gerichte informatie en advies en proactieve hulp via vroegsignalering. Inwoners die in een hulptraject gaan, krijgen begeleiding waarbij er rekening wordt gehouden met stress. We willen daarbij inwoners duurzaam helpen aan een schuldvrije toekomst. In 2026 ligt de focus op:

  • Samen met scholen, vrijwilligers, schuldeisers, werkgevers en andere maatschappelijke partners geven we vorm aan diverse preventieactiviteiten. De activiteiten zijn ook gericht op financiële educatie in het onderwijs (van basis- tot mbo-onderwijs) en daarmee op jongeren.
  • Nu de schuldregeling is verkort van 36 naar 18 maanden, is er extra aandacht voor het starten van begeleiding vanaf het eerste gesprek en daarnaast, coaching en nazorg, zoveel mogelijk geboden door één vaste contactpersoon zodat de hulpvrager gedurende het gehele traject vertrouwen krijgt en rust ervaart.
  • We verkennen de mogelijkheid voor de inzet van budgetbeheer zonder dat iemand eerst de  schuldhulpverlening moet instromen om daarmee drempels tot hulp te verlagen.
  • We bieden continuïteit voor inwoners die terecht kunnen bij het Geldpunt, zowel via email, telefoon als fysiek op drie inlooplocaties van inZet in Buytenwegh, Seghwaert en Meerzicht. De focus ligt op versterking van de netwerkfunctie bij geldvragen en geldzorgen en op doorverwijzing naar en samenwerking met partners.
  • De aanpak voor vroegsignalering wordt blijvend doorontwikkeld met opgedane lessen uit de pilots met werkgevers, het CAK en uit de samenwerking met vastelastenpartners. Wij organiseren het vroegsignaleringsteam nu binnen de gemeente dicht bij de schuldhulpverlening, om de organisatie en aansturing te verbeteren, bereik te vergroten en de kans dat mensen hulp accepteren.
  • Na besluit van uw raad via het Programma Sociale Innovatie starten met het Jongerenperspectieffonds, een methodiek voor intensieve ondersteuning van jongeren met (dreigende) schulden.
  • Verder invoeren van de Elementen Basisdienstverlening schuldhulpverlening en borgen van kwaliteit volgens de eisen van de NVVK, de branchevereniging voor schuldhulp en financiële dienstverlening. De acties staan ook in relatie tot de Actieagenda financiële bestaanszekerheid die eind 2025 door de raad wordt vastgesteld.