Doelstelling 1.2 Beperken uitval in het onderwijs

Jongeren met een afgeronde beroepsopleiding hebben meer kans op een goede baan. Daarmee kunnen ze in hun eigen levensonderhoud voorzien. Met de aanpak van ongeoorloofd schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten dragen we eraan bij dat zoveel mogelijk jongeren een startkwalificatie halen.
Met de “Wet van school naar duurzaam werk” (ingangsdatum 1 januari 2026) komt er extra aandacht voor loopbaanbegeleiding tot aan de arbeidsplek. Mbo’s moeten een jaar nazorg bieden aan gediplomeerde studenten om hen te helpen aan het werk te komen. Dit is nieuw en voor studenten op vrijwillige basis. Scholen voor praktijk- en speciaal onderwijs moeten twee jaar nazorg bieden. De gemeentelijke dienstverlening op gebied van werk, inkomen en onderwijs (Doorstroompunt) brengt de jongeren zonder startkwalificatie, opleiding of werk in beeld en biedt ondersteuning waar nodig. De samenwerkingsafspraken tussen de onderwijsinstellingen, gemeenten en werkbedrijven in regio Haaglanden worden vastgelegd in het regionale Programma Voortijdig School Verlaten 2026-2029. Voor jongeren waarbij terugkeren naar school geen optie is, zorgen we voor een goede start op de arbeidsmarkt. Daarbij richten we ons vooral op de jongeren met een verhoogd risico op maatschappelijke uitval. Zoals jongeren uit het praktijkonderwijs, het voortgezet speciaal onderwijs, de entree-opleidingen (mbo 1) en nieuwkomers. Voor hen is het ontwikkelen van leeromgevingen in de praktijk erg belangrijk, zodat ook zij kunnen meedoen op hun eigen niveau en tempo.
Omdat elk kind recht heeft op een passende (onderwijs)plek zetten ouders, scholen, leerplicht/Doorstroompunt en zorgpartners (zoals het schoolmaatschappelijk werk) zich in 2026 hier samen voor in. Dat doen we door:
- Het realiseren van onderwijs-jeugdhulparrangementen met het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs, zodat meer kinderen en jongeren in het onderwijs blijven en niet uitvallen. Het preventief en vrij toegankelijk aanbod op gebied van zorg, vrije tijd en gezondheid wordt in een zo vroeg mogelijk stadium ingezet. Zo stimuleren we ook bewegen op scholen.
- Het opstellen van een nieuw strategisch plan voor het verminderen van schoolverzuim. De focus ligt hierbij op het bevorderen van aanwezigheid door aandacht en een positief schoolklimaat in plaats van het reageren op afwezigheid. Dit is in lijn met de landelijke ontwikkelingen.
- Er wordt een ketenregisseur thuiszitter ingezet. De ketenregisseur is verantwoordelijk voor het coördineren en optimaliseren van de samenwerking tussen onderwijs, passend onderwijs en jeugdhulp om het aantal thuiszitters te verlagen, deze effectief te ondersteunen en terug te leiden naar het onderwijs. De ketenregisseur zorgt voor een integrale aanpak en borgt dat alle betrokken partijen goed samenwerken.
- Er zijn samenwerkingsafspraken gemaakt over welke ondersteuning op locatie op het mbo wordt geboden (‘Mbo als werkplaats’) en hoe de toegang tot de gemeentelijke ondersteuning verloopt. We richten ons hierbij op een goede studieloopbaan, het voorkomen van armoede of schulden en een positieve gezondheid.
- Het stimuleren van een goede overstap naar de arbeidsmarkt door het organiseren van beroepenbeurzen On Stage en The Next Step, het bieden van ondersteuning bij het vinden van leerbanen en stages (Leerwerkmakelaar) en het bijdragen aan onderwijsprogramma’s als Sterk techniekonderwijs.