Doelstelling 1.1 Bijdragen aan maatwerk in spelen en leren

We hebben vier belangrijke onderwerpen in onze onderwijsvisie. De speerpunten voor 2026 en volgende jaren volgen hieronder per onderwerp.
1. Stimuleren dat er een (onderwijs)aanbod op maat is, zodat ieder kind, iedere jongere en volwassene zich optimaal kan ontwikkelen.
- Samen met de scholen werken we aan een divers, aantrekkelijk en kwalitatief goed onderwijsaanbod. Zo willen we uitstroom van leerlingen naar scholen buiten Zoetermeer zoveel mogelijk beperken. Daarnaast onderzoeken we de samenwerking tussen het vmbo en het mbo (inhoudelijk en fysiek) in het Entreegebied. Daardoor kan er in de toekomst een breder aanbod aan beroepsopleidingen gerealiseerd worden.
- We actualiseren de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Gemeente Zoetermeer 2015. Dit gebeurt in goed overleg met de schoolbesturen.
2. Organiseren met partners, zoals het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs, dat kinderen gedurende hun ontwikkeling goed begeleid worden. Met name tijdens de overgangen naar en in het onderwijs krijgen kwetsbare leerlingen extra steun. De acties die hierbij horen zijn:
- Het beperken van ontwikkelingsachterstanden bij kinderen in de leeftijd van 2-12 jaar. Dit doen we onder andere door een kwalitatief goed voorschools aanbod aan te (blijven) bieden aan de peuters. We verhogen, samen met de partners in de stad, het bereik van de doelgroep voor voorschoolse educatie.
Aan de kinderen op de basisschool bieden wij via subsidies, schakelklassen, taalklassen en brede schoolactiviteiten aan. Verder zetten we extra in op het aanbieden van zomer- en vakantiescholen en het optimaliseren van het meten en het rapporteren van de behaalde resultaten. Deze activiteiten kunnen in 2026 uitgevoerd worden met onder andere geld van het Rijk. Na 2026 wordt er 10% bezuinigd op het rijksbudget voor onderwijsachterstanden. Daarom maken we in 2026 nieuwe afspraken over de uitvoering met minder geld. - In 2026 werken we aan een toekomstbestendig nieuwkomersonderwijs, dat voorbereid is op de wisselende instroom van nieuwkomers in Zoetermeer. Dit onderwijs is bedoeld voor Oekraïense kinderen en jongeren, voor statushouders en voor kinderen en jongeren uit de COA-locatie.
- We versterken de deskundigheid van pedagogisch professionals in de kinderopvang door de inzet van coaches en het organiseren van workshops en webinars. Door meer kennis en vaardigheden zijn zij in staat om nog meer kinderen passend te begeleiden in de kinderopvanggroepen en deze jonge Zoetermeerders te bieden wat zij nodig hebben.
- We werken ook aan gelijke toelatingskansen op de scholen. Vanuit de gemeente krijgen de ouders van driejarige kinderen een brief om hen tijdig te wijzen op de centrale aanmeldingsprocedure voor het basisonderwijs.
3. Een goede start op de arbeidsmarkt, maar er ook actief kunnen blijven, is belangrijk. Dit doen we door onderwijsinstellingen en ondernemers te ondersteunen om te komen tot een betere aansluiting tussen opleidingen en arbeidsmarkt.
We richten ons in lijn met Zoetermeer 2040 in ieder geval op de kernsectoren ICT/IT, Bouw &Installatie, Zorg/(e-)Health en Logistiek& Handel op de volgende kansen:
- We zorgen voor een soepele overgang naar werk. We verbeteren de aansluitingen van kinderopvang tot hbo en van onderwijs naar de regionale arbeidsmarkt. We laten bijvoorbeeld leerlingen en studenten werken aan praktijkvraagstukken in de werkomgeving en we stimuleren samenwerking tussen voortgezet onderwijs, mbo en hbo.
- We versterken de samenwerking met het onderwijs en het bedrijfsleven door de samenwerkingsovereenkomst (2021–2025) te evalueren en te vernieuwen. Door deze samenwerking zorgen we voor een breed aanbod aan leer- en ontwikkelmogelijkheden in om- en bijscholing voor werkenden.
- We zorgen voor ontmoetingsplekken voor leren en ontwikkelen. Locaties zoals de Technische Praktijklocatie en het Dutch Innovation Park zijn inspirerende voorbeeldplekken voor ‘een leven lang ontwikkelen’. We streven naar meer van dit soort plekken waar onderwijs, bedrijfsleven en overheid met elkaar samenwerken. We richten ons onder andere op de sectoren Zorg & Welzijn en Logistiek & Handel.
- We versterken het Dutch Innovation Park (DIP) door samenwerking rondom de structurele onderzoeksprogramma's verder uit te breiden met nieuwe lokale en regionale partners. Zo kan het DIP een toonaangevende mbo-en hbo-campus blijven waar onderwijsinstellingen samenwerken aan innovatie. Ook gaan we aan de slag met een nieuwe uitvoeringsagenda voor Informatie- en Communicatietechnologie en zoeken naar aanvullende financiering voor het gebiedsprogramma. Nu wordt dat gesubsidieerd door de gemeente en externen.
- Verder zullen we via het regionale programma WE-IT 3.0 investeren in om- en bijscholing in de informatietechnologie om personeelstekorten op te vangen. WE-IT 3.0 wordt gecoördineerd door De Haagse Hogeschool. Het is een samenwerkingsverband met verschillende partners (werkgevers, onderwijsinstellingen en gemeenten), dat erop gericht is om samen het tekort aan IT’ers tegen te gaan. Gemeente Zoetermeer is voor 2025 en 2026 betalend lid van het samenwerkingsverband.
4. Iedere volwassen inwoner kan maximaal (naar vermogen) meedoen en beschikt over voldoende basisvaardigheden.
Om zelfstandig en actief te kunnen deelnemen in onze samenleving is het nodig om een basis aan reken- en digitale vaardigheden te hebben en uiteraard goed de Nederlandse taal te spreken en schrijven. We blijven ons in Zoetermeer inzetten op het vergroten van deze basisvaardigheden. We zorgen voor een dekkend en passend educatieaanbod in de stad, zetten verder in op nieuwe en slimme manieren om laaggeletterden te bereiken en blijven integraal kijken naar manieren om laaggeletterdheid te verminderen. Daar zetten we ons met partners (zoals het Taalhuis) voor in.
Daarnaast blijven we goed samenwerken in de regio. In 2026 ondertekenen we een nieuwe samenwerkingsovereenkomst en maken we een nieuw regioplan. Hiermee brengen we verdieping aan op de al bestaande samenwerking en doelen om laaggeletterdheid in de regio Zuid-Holland Centraal te beperken. We zetten in op doorontwikkeling en innovatie door ruimte te bieden aan nieuwe ideeën. Hiervoor zoeken we de samenwerking met werkgevers, gebruiken we de effectenmonitor om datagedreven te werken en stimuleren we het delen van kennis.