Wij willen dat alle Zoetermeerders volwaardig mee kunnen doen in de samenleving. Onze inzet richten we daarom op het voorkomen van financiële problemen. Als deze er toch zijn bieden wij passende en toegankelijke gemeentelijke inkomensondersteuning. Onze ambitie is: financiële stabiliteit en zelfstandigheid voor alle Zoetermeerders. Dit willen wij samen met onze inwoners en partners bereiken.

Inkomensondersteuning/armoedebeleid
Inkomensondersteuning bieden wij via een breed palet aan gemeentelijke voorzieningen. Denk aan: de collectieve zorgverzekering voor mensen met een laag inkomen, de ZoetermeerPas, de kindpas en de schoolspullenpas via Stichting Leergeld, de bijzondere bijstand en kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Deze voorzieningen dragen bij aan het beperken van (de gevolgen van) armoede en financiële problemen en daarom blijven we hier voldoende middelen voor inzetten. Een waardevolle bijdrage hierbij leveren ook de partners die huishoudens in absolute basisbehoeften materieel ondersteunen, zoals de Voedselbank en Stichting Urgente Noden Zoetermeer. In 2025 gaan we (extra) inzetten op een aantal punten:

  • We gaan na het gesprek met de raad verder met het onderzoek naar het bieden van ondersteuning op basis van besteedbaar inkomen.
  • We onderzoeken de mogelijkheden voor verbreding van de Zoetermeerpas.
  • We nemen een besluit over de voorwaarden in 2025 voor de collectieve zorgverzekering voor minima.
  • We geven ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid een structurele plek bij de ontwikkeling van beleid tot herstel en versterking van bestaanszekerheid.
  • We onderzoeken hoe we onze ondersteuning toegankelijker en passender kunnen maken. Het doel hierbij is ook het verhogen van ons bereik.
  • Binnen de G40 en andere relevante samenwerkingsverbanden blijven we structurele oplossingen zoeken om het inkomen van minima te verhogen en werken te laten lonen. 

Schuldhulpverlening
De gemeentelijke schuldhulpverlening is er voor inwoners met geldzorgen en schulden. Om mensen optimaal te ondersteunen bieden we maatwerk. Hiermee voorkomen we dat hun geldproblemen verergeren en kunnen ze werken aan toekomstperspectief. 
Het voorkomen en aanpakken van schulden vereist een integrale benadering en de gemeente werkt nauw samen met diverse ketenpartners die de beleidsdoelen en ambities mede helpen realiseren. De gezamenlijke opgave is om financieel kwetsbare inwoners zo vroeg mogelijk in beeld te krijgen en kennis en kunde van inwoners te versterken. In 2025 ligt de focus op:

  • Het implementeren van de elementen uit de bestuurlijke afspraken ‘Basisdienstverlening Schuldhulpverlening’ (tussen het kabinet, de VNG, de NVVK en Divosa) Er zijn 20 voorwaarden geformuleerd waaraan de gemeentelijke schuldhulpverlening moet voldoen, ook in relatie tot wijzigingen in de rol van de schuldhulpverlener. We nemen daarvoor onze dienstverlening onder de loep en op basis daarvan bepalen we waar accenten versterkt moeten worden. De nadruk komt te liggen op (financiële) begeleiding en nazorg.
  • Budgetcoaching: om mensen preventief uit de schulden te houden en hun financiële welzijn te vergroten, werken we de mogelijkheid uit om, naast budgetbeheer, budgetcoaching uit te breiden. Budgetcoaching helpt in de stabilisatiefase, voor, tijdens of na een minnelijke of wettelijke schuldregeling. Budgetcoaching kan ook los van een schuldregeling zorgen voor verbetering van het bestedingsgedrag en een stabiele toekomst zonder betalingsachterstanden.
  • Preventie en vroegsignalering. We benutten de leerpunten uit onze eigen pilots en die van andere gemeenten voor de doorontwikkeling van vroegsignalering. Belangrijke speerpunten zijn: het verbeteren van de werkwijze bij terugkerende signalen van mensen die niet op het hulpaanbod ingaan, preventieactiviteiten in samenwerking met het basis- en voortgezet onderwijs en het mbo, en het versterken van de samenwerking met eerstelijnszorgprofessionals.
  • Vervolg van het GeldPunt: op basis van de ervaringen in 2023 en 2024 wordt samen met inZet gewerkt aan de borging van het GeldPunt, zodat de werkzaamheden beter geïntegreerd worden in de reguliere activiteiten van inZet en verbonden zijn met het bredere netwerk van hulp, advies van ketenpartners en met de schuldhulpverlening van de gemeente.