Uitgaven

7,28%
€ -40.602
x €1.000
7,28% Complete

Inkomsten

6,15%
€ 33.650
x €1.000
6,15% Complete

Saldo

67,46%
€ -6.952
x €1.000

Programma 7 Inrichting van de stad

Uitgaven

7,28%
€ -40.602
x €1.000
7,28% Complete

Inkomsten

6,15%
€ 33.650
x €1.000
6,15% Complete

Saldo

67,46%
€ -6.952
x €1.000

Maatschappelijk effect programma: Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect programma: Wat willen we bereiken?

Dynamische, functionele en mooie stad

Terug naar navigatie - Dynamische, functionele en mooie stad

De stad aantrekkelijker maken om in te wonen. Daar werken we in Zoetermeer hard aan. Voldoende beschikbaar woningaanbod dat aansluit bij de woningbehoefte van doelgroepen is daarom ontzettend belangrijk. Hieraan werken we via grootschalige gebiedsontwikkelingen en bouwinitiatieven in de stad. Kwaliteit, duurzaamheid en woonaantrekkelijkheid staan voorop. Naast woningen moet er ook voldoende ruimte zijn voor onder meer openbare ruimte, groen, water, voorzieningen, werkgelegenheid, cultuur en onderwijs. Allemaal zaken die ruimte vragen. Ruimte die schaarser wordt. Om onze opgaven en ambities te borgen werken we aan de Ruimtelijke Strategie Zoetermeer met als doel te komen tot een ruimtelijk strategisch kader. Met dit kader willen we ruimtevragen integraal afwegen en zo optimaal investeren in de stad. 

Speerpunten in 2025: Wat gaan we daarvoor doen?

Nieuw woonbeleid
De situatie op de Zoetermeerse woningmarkt vraagt om een serieuze aanpak en daarom komt er nieuw woonbeleid: woningbouw als aanjager. Het beleid wordt met input van allerlei partijen zoals ontwikkelaars en woningcorporaties ontwikkeld. Hierin komen de concrete maatregelen voor de komende jaren te staan. Zo zorgen we voor een toekomstbestendige woningvoorraad met aanbod voor elke doelgroep. 

Kwaliteit en ontwikkeling 
Samen met marktpartijen werken we aan ongeveer 60 projecten en programma’s. Er worden nieuwe woningen gebouwd in de Entree, in de binnenstad en op andere plekken in de stad. Kwaliteit, vernieuwing voor stad en regio, duurzaamheid en woonaantrekkelijkheid staan voorop. Binnen de projecten blijven we zoveel mogelijk inzetten op de versnelling van de woningbouwopgave en sturen we op kansrijke ontwikkelingen en transformatie. Een grote opgave met veel aandacht voor participatie. 

Verkeer en mobiliteit
We werken samen met de 21 gemeenten van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag aan een toekomstbestendige regio. We zijn actief in de regio en formuleren voor verschillende onderwerpen samen beleid en voeren dit uit. In 2025 werken we verder aan de ruimtelijke visie op mobiliteit op de lange(re) termijn. Bereikbaarheid, leefomgevingskwaliteit en verkeersveiligheid zijn belangrijke thema's. 

Uitwerking Vastgoednota
De Vastgoednota is in 2024 opgesteld met als belangrijkste thema’s verduurzaming en toegankelijkheid. We gaan door met het verduurzamen van onze panden zoals bijvoorbeeld de brandweerkazerne, het CKC, het Stadstheater en de Afvalinzameling. In de sociale-, sport en onderwijsportefeuille werken we aan de verbetering van de kwaliteit en capaciteit van de portefeuille.  

Doelstellingen

Indicatoren, trendgrafieken en financiën

Doelstelling 7.1 Bevorderen passende woonruimte voor iedere Zoetermeerder

Aantal op te leveren woningen per jaar (PB 2025)

Terug naar navigatie - Aantal op te leveren woningen per jaar (PB 2025)

Omschrijving

Het aantal per jaar bij te bouwen woningen (minimaal 700 woningen).

Bron: Woningbouwmonitor 24 januari 2024
Type 2023 2025 2026 2027 2028
Realisatie 681 - - - -
Begroting PB 2025 - 1.312 541 650
Begroting PB 2025 Optioneel extra in de Entree (staat nog niet vast) - 0 1.647 664
Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting:
Sinds de vaststelling van het Woningbouwprogramma in 2017 zetten we in op een jaarlijkse woningbouwproductie van gemiddeld 700 woningen. In 2023 is dit aantal bijna gehaald. Hoewel de prognoses voor 2024 en 2025 een daling laten zien, verwachten we dat het gemiddelde aantal woningen per jaar in de periode 2024-2027 rond de 815 ligt. Voor de periode 2024-2035 staan er in totaal 10.139 woningen in de planning.

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën
Bedragen x €1.000
Doelstelling Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Bevorderen passende woonruimte voor iedere Zoetermeerder (7.1) -1.504 -976 -874 -872 -872
Terug naar navigatie - Toelichting Financiën

Toelichting:
Het budget wordt met name ingezet voor de uitvoerings- en beleidstaken voor wonen (inclusief de Bestuurlijke Tafel Wonen Haaglanden). Voor de beleidstaken en de exploitatie woonwagenhuisvesting is afzonderlijk budget beschikbaar. Voor extra formatie wonen is voor 2025 1 fte toegevoegd € 0,1 mln.) In 2024 is eenmalig budget verstrekt voor milieufuncties € 0,1 mln.). Het budget voor de landschapstafel is overgeheveld naar programma 3 (€ 0,12 mln.)

Doelstelling 7.2 Bevorderen vernieuwende en gewenste functies voor stad en regio

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën
Bedragen x €1.000
Doelstelling Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Bevorderen vernieuwende en gewenste functies voor stad en regio (7.2) 488 -1.088 -1.384 -1.591 -1.813
Terug naar navigatie - Toelichting Financiën

Toelichting:
Onder deze doelstelling zijn per (sub)product de in gang gezette projecten zoals grondexploitaties Oosterheem en Palenstein opgenomen. Deze uitgaven zijn voor de exploitatie neutraal, omdat dekking plaatsvindt vanuit grondverkopen en andere opbrengsten waaronder subsidies. Een eventueel aanwezig saldo wordt gemuteerd als onderhanden werk (bouwgronden in exploitatie). Eventuele winstafdrachten vinden plaats via mutaties in de reserves. Voor verliezen wordt een voorziening getroffen. Over de gehele linie bezien laten de grondexploitaties gezamenlijk per saldo een verslechterd resultaat zien. Naast grondexploitaties zijn er faciliterend grondbeleid projecten. Dit is vaak neutraal omdat de kosten worden gedekt vanuit bijdragen. Op het product grondbedrijf algemeen vindt er naar aanleiding van het risicoprofiel zo nodig een vrijval of een toevoeging plaats. Op een afzonderlijk product overige financiële middelen worden de (vaste) kosten en opbrengsten verantwoord van gemeentelijke eigendommen (zoals grond). Hierop wordt jaarlijks een voordelig saldo behaald. Door incidentele opbrengsten en kosten kunnen deze jaarlijks wisselen, eventuele afwijkingen worden gemeld via de Tussenberichten.
Ten behoeve van de vernieuwing van de stad in onder andere de Binnenstad en Meerzicht worden voorbereidende werkzaamheden verricht. In de Reserve Fonds Zoetermeer 2040 zijn hiertoe middelen gereserveerd die via afzonderlijke raadsbesluiten beschikbaar kunnen worden gesteld. Voor de exploitatie zijn deze kosten vanwege de dekking vanuit de Reserve Fonds Zoetermeer 2040 neutraal. In 2024 en 2025 is budget met dekking van de Reserve Fonds Zoetermeer 2040 beschikbaar gesteld voor onder andere de uitvoering van de ruimtelijke strategie, woningbouw als aanjager, de uitvoering van de visie Zoermeer 2040 en nieuwe initiatieven. Daarnaast zijn er via het coalitieakkoord middelen beschikbaar gesteld voor Meerzicht en Buytenwegh. Voor de kapitaallasten en het onderhoud van het programma Entree zijn vanaf 2025 en verdere jaren oplopende budgetten opgenomen. In 2025 en 2026 zijn uitgaven met dekking van de Reserve Fonds Zoetermeer 2040 voorzien voor onder andere de aanleg van het evenemententerrein Markt 10, Centraal Park en de onrendabele top voor de parkeergarage. Vanaf 2026 is hiervan het onderhoud voorzien.

Doelstelling 7.3 Bevorderen kwaliteit van gebouwde omgeving en publieke ruimte

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën
Bedragen x €1.000
Doelstelling Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Bevorderen kwaliteit van gebouwde omgeving en publieke ruimte (7.3) -1.967 -2.121 -2.229 -2.229 -2.229
Terug naar navigatie - Toelichting Financiën

Toelichting:
Het budget wordt grotendeels ingezet voor personele inzet onder andere voor welstand, beeldkwaliteitsplannen, bestemmingsplannen, structuurvisie (omgevingsvisie) en groen. De uitgaven stijgen vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet. 

Doelstelling 7.4 Behouden goede bereikbaarheid en bevorderen verkeersveiligheid

Waardering verkeersveiligheid (PB 2025)

Terug naar navigatie - Waardering verkeersveiligheid (PB 2025)

Omschrijving

Gemiddeld algemeen rapportcijfer ten aanzien van de tevredenheid over de verkeersveiligheid op buurtniveau door respondenten van de Stadspeiling (18+).

Bron: Stadspeiling
Type 2023 2025 2026 2027 2028
Realisatie - - - -
Begroting PB 2025 - 7,5 7,5 7,5

Waardering bereikbaarheid auto (PB 2025)

Terug naar navigatie - Waardering bereikbaarheid auto (PB 2025)

Omschrijving

Het gemiddelde algemene rapportcijfer voor de bereikbaarheid per auto van bestemmingen binnen en buiten Zoetermeer. 

Bron: Stadspeiling
Type 2023 2025 2026 2027 2028
Realisatie - - - -
Begroting PB 2025 - 7,70 7,70 7,70

Waardering bereikbaarheid ov (PB 2025)

Terug naar navigatie - Waardering bereikbaarheid ov (PB 2025)

Omschrijving

Het gemiddelde algemene rapportcijfer voor de bereikbaarheid per openbaar vervoer van bestemmingen binnen en buiten Zoetermeer door respondenten van de Stadspeiling (18+).

Bron: Stadspeiling
Type 2023 2025 2026 2027 2028
Realisatie - - - -
Begroting PB 2025 - 7,5 7,5 7,5

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën
Bedragen x €1.000
Doelstelling Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Behouden goede bereikbaarheid en bevorderen verkeersveiligheid (7.4) -1.098 -1.381 -1.166 -880 -899
Terug naar navigatie - Toelichting Financiën

Toelichting:
Het budget wordt ingezet voor de uitvoering van de (exploitatie) mobiliteitsprojecten zoals fietslessen voor basisscholen en de inzet van verkeerskundigen. In het coalitieakkoord is incidenteel budget oplopend tot € 166.000 voor 2024/2025 en € 83.000 voor 2026 vrijgemaakt voor de verbetering van de verkeersveiligheid, de metropolitane fietsroute en de verbetering van de openbaar vervoerontsluiting van Rokkeveen en het LangeLand Ziekenhuis. In 2024 € 220.000 en 2025 € 183.000 is incidenteel budget beschikbaar voor uitvoering van de pilot verkeer inzet buurtvervoer en het project nachtbus € 200.000. Via de reserve fonds Zoetermeer 2040 is budget beschikbaar voor de OV schaalsprong.

Doelstelling 7.5 Overige

Waardering vastgoed (PB 2025)

Terug naar navigatie - Waardering vastgoed (PB 2025)

Omschrijving

Het percentage heeft betrekking op het minimaal landelijk gemiddelde %.

Bron: Klanttevredenheidsonderzoek
Type 2023 2025 2026 2027 2028
Realisatie 66,0% - - - -
Begroting PB 2025 - 70,0% 70,0%
Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting:
Sinds 2022 doet de gemeente mee met een landelijk gebruikerstevredenheidsonderzoek (Benchmark Gemeentelijk Vastgoed). In dit landelijk onderzoek wordt de eindscore door meerdere onderwerpen bepaald, zoals tevredenheid over de dienstverlening, de klachtenafhandeling, over het onderhoud en over het gebouw. De doelstelling is om gelijk aan het landelijk gemiddelde te scoren, dit was over het jaar 2023 70%. De meting van de klanttevredenheid vindt iedere twee jaar plaats, met als eerstvolgende meetmoment 2025. 

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën
Bedragen x €1.000
Doelstelling Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Overige (7.5) -1.754 -1.386 -1.429 -1.404 -1.412
Terug naar navigatie - Toelichting Financiën

Toelichting:
Het budget wordt ingezet voor het groot onderhoud van ambtelijke en commerciële huisvesting. Daarnaast is het exploitatieresultaat van het vastgoed van de gemeente en het totaal van de algemene kosten stedelijke ontwikkeling onder deze doelstelling verwerkt. 

Beleidswijzigingen

Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen

Wijziging effectindicator(en) waarderingen vastgoed
De waarderingscijfers voor binnensport, buitensport en sociaal-cultureel worden niet meer apart gemeten omdat het aantal respondenten te laag is. De effectindicatoren ‘Waardering vastgoed binnensport’, ‘Waardering vastgoed buitensport’ en ‘Waardering vastgoed sociaal-cultureel’ zijn hierdoor niet meer toepasselijk. Hiervoor komt in de plaats de effectindicator ‘Waardering vastgoed’ met als streefwaarde 70%.
Sinds 2022 doet de gemeente mee met een landelijk gebruikerstevredenheidsonderzoek (Benchmark Gemeentelijk Vastgoed). In dit landelijk onderzoek wordt de eindscore door meerdere onderwerpen bepaald, zoals tevredenheid over de dienstverlening, de klachtenafhandeling, over het onderhoud en over het gebouw. De doelstelling is om gelijk aan het landelijk gemiddelde te scoren. De meting van de klanttevredenheid vindt iedere twee jaar plaats, met als eerstvolgende meetmoment 2025.  

Seniorenmakelaar
In 2019 is gestart met de inzet van een seniorenmakelaar. De seniorenmakelaar verlaagt de druk op de woningmarkt door een betere benutting van de bestaande sociale huurvoorraad (meer inwoners in hetzelfde aantal woningen), zorgt voor een betere draagkracht van stedelijke - en buurtvoorzieningen en voorkomt dure Wmo-woningaanpassingen. Uit onderzoek blijkt dat er in Zoetermeer nog meer verhuizingen door senioren te realiseren zijn. Een deel daarvan doet dit op eigen kracht, een belangrijk deel daarvan komt niet in beweging. Om dit in gang te zetten is een extra seniorenmakelaar nodig. Dit vraagt extra budget 2024 van € 65.000 boven op het structurele budget van € 45.000. De drie corporaties dekken de overige 50% van het totale budget van in totaal € 220.000. Het jaarlijkse bedrag van € 65.000 wordt via 'oud voor nieuw’ gedekt door afroming van het budget voor woningaanpassingen (Wmo). De extra seniorenmakelaar is met de perspectiefnota opgenomen in de begroting voor de tweede helft van 2024 en in de begroting voor 2025. De werving is direct na 1 juli 2024 gestart, zodat deze extra doorstroommakelaar snel ingezet kon worden. 

Integrale gebiedsvisie Van Doornenplantsoen-rand van Palenstein
Op 26 juni 2023 heeft de gemeenteraad motie 2306-71 aangenomen, over een integrale Gebiedsvisie Van Doornenplantsoen. De gebiedsvisie voor het van Doornenplantsoen wordt in 2025 opgestart als de uitwerking van de Omgevingsvisie Zoetermeer 2040 in een Ruimtelijke Strategie eind 2024 gereed is. In de gebiedsvisie worden de kaders voor de verdere uitwerking van het gebied rond het Van Doornenplantsoen uitgewerkt. Bijvoorbeeld de relatie tot de omliggende wijken en de ligging aan de hoofdwegenstructuur (Australiëweg). Op basis van de stedenbouwkundige structuur en situatie is het voornemen om het Van Doornenplantsoen op te nemen in een iets bredere gebiedsvisie voor de noordelijke randzone van Palenstein. Een eerste product is een plan van aanpak met een participatievoorstel dat wordt voorgelegd aan de raad.

De uitvoering van de gebiedsvisie bedraagt ca. € 200.000 en duurt tot 2026. Naar verwachting wordt de Ruimtelijke Strategie Zoetermeer 2040 in de tweede helft van 2025 opgeleverd. Indien de financiële middelen en benodigde capaciteit beschikbaar worden gesteld door de raad, kan het proces om te komen tot een gebiedsvisie vanaf eind 2025 starten. De kosten worden gedekt vanuit de reserve Fonds Zoetermeer 2040.

Wet goed verhuurderschap/Wet betaalbare huur
In 2023 en 2024 zijn beide wetten in werking getreden. Deze wetten geven de gemeente meer mogelijkheden om wanpraktijken te voorkomen en de Zoetermeerse huurders te beschermen tegen onredelijke service- en huurkosten. Om invulling aan deze wetten te geven is er een gemeentelijk meldpunt ingericht. Het beleid en bijbehorende werkprocessen worden in 2024 en 2025 verder uitgewerkt. De eventuele financiële gevolgen worden in de eerstvolgende perspectiefnota inclusief de bijbehorende compensatie van het rijk nader toegelicht.

Subsidie woningbouwprojecten
Om betaalbare woningen in de regio Haaglanden te realiseren heeft de provincie budget beschikbaar gesteld. Daarnaast stelt het rijk subsidie hiervoor beschikbaar. De gemeente heeft voor verschillende projecten subsidie aangevraagd en toegekend gekregen. Het gaat vooral om woningbouwprojecten die uit sociale huurwoningen bestaan en verlieslatend zijn. De subsidie draagt bij aan onze volkshuisvestelijke doelstelling om het aantal betaalbare woningen te vergroten. De gemeente zorgt dat de subsidie binnen de subsidievoorwaarden ten goede komt aan het betreffende woningbouwproject bijvoorbeeld door dit een-op-een door te leggen aan de ontwikkelende partij. De subsidies die we ontvangen hebben voor de verschillende woningbouwprojecten bedragen voor 2024 € 845.000 en voor 2025 € 1.071.000. 

Senior planeconoom
De gemeente heeft 2 fte senior planeconoom en dat is voor de bouwopgave waar we voor staan te weinig. Om o.a. de programma's Entree en Binnenstad structureel goed te kunnen bedienen is er 1 fte extra nodig. Momenteel huren we extra seniorcapaciteit in. Om de kennis in huis te houden is uitbreiding van de vaste formatie nodig. Dit betekent een extra benodigd budget van € 128.000. Door inzet op o.a. de gebiedsprogramma's vindt dekking plaats vanuit de projectbudgetten.

Bedragen x € 1.000
Nieuw beleid 2025 2026 2027 2028 xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx
Seniorenmakelaar 65 65 65 65
Integrale gebiedsvisie Van Doornenplantsoen-rand van Palenstein 50 150 0 0
Dekking Reserve Fonds Zoetermeer 2040 -50 -150 0 0
Subsidie woningbouwprojecten 1.071 0 0 0
Subsidie woningbouwprojecten, dekking provincie -1.071 0 0 0
Senior planeconoom 128 128 128 128
Dekking senior planeconoom via inzet op projecten -128 -128 -128 -128
Saldo 65 65 65 65
xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx

Aangenomen moties voorjaarsdebat

Terug naar navigatie - Aangenomen moties voorjaarsdebat

 

Motie nr: 2406-11
Boek resultaten in Meerzicht 

Draagt het college op:

  1. Het 'Programma Meerzicht' op te delen in concrete deelprojecten met duidelijke onderscheid tussen het fysieke en sociale domein,
  2. Voor elk deelproject specifieke doelstellingen en beoogde resultaten te formuleren, met een duidelijke tijdlijn voor de uitvoering,
  3. In samenwerking met relevante stakeholders en bewoners van Meerzicht, de
    voortgang en resultaten van deze deelprojecten regelmatig te communiceren;
  4. Te zorgen voor zichtbare verbeteringen in de wijk op korte termijn, zodat de inwoners van Meerzicht merken dat er actief aan hun leefomgeving wordt gewerkt;
  5. De gemeenteraad periodiek te informeren over de voortgang en behaalde resultaten van de deelprojecten.

Stand van zaken:
De motie wordt in het eerste kwartaal van 2025 afgedaan. 

Motie nr: 2406-18
Ongelukken met Fatbikes voorkomen! 

Verzoekt het college:

  • Zich namens de gemeente Zoetermeer aan te sluiten bij de bestaande coalitie van gemeenten en organisaties tegen opgevoerde fatbikes;
  • Actief (mee) te werken aan bewustwordingscampagnes over fatbikes gericht aan ouders en kinderen;
  • Handhaving op het naleven van de wettelijke eisen waaraan fatbikes moeten voldoen.

Stand van zaken:
De motie wordt voor 31 december 2024 afgedaan. De raad ontvangt een bericht over de verrichte lobby door verschillende gemeenten en de resultaten daarvan. 

Motie nr: 2406-25
Van Groot naar Beter 

Draagt het college op:

  • Een pilot te starten met het inzetten van verhuispremies.
  • In samenwerking met de corporaties een pilot te starten met woonlastengewenning.
  • Deze pilot te evalueren en de uitkomsten voor het voorjaarsdebat van 2025 met de raad te delen.
  • De kosten hiervan te dekken uit het Fonds2040

Stand van zaken:
Na het zomerreces wordt met de corporaties en de seniorenmakelaar de pilots betreffende de verhuispremies en woonlastengewenning en bijbehorende spelregels verkend. De raad wordt geïnformeerd over de uitkomsten van beide pilots voor het voorjaarsdebat.

Motie nr: 2406-27
Groene bus- en tramhaltes 

Draagt het college op:
• Zich aan te sluiten bij de lobby van de Gemeente Den Haag
• Bij de MRDH aan te dringen op vergroening de bus- en tramhaltes

Stand van zaken:
Er is contact gezocht met de gemeente Den Haag over de lobby richting de MRDH. De motie wordt voor 31 december 2024 afgedaan.

Motie nr: 2406-57A
Werk vanuit de bedoeling van de woonzorgvisie 

Verzoekt het college:

  • Heldere afspraken te maken over de uitvoering van de woonzorgvisie met woningcorporaties en deze vast te leggen in de prestatieafspraken;
  • In overleg te gaan met particuliere verhuurders over de Zoetermeerse woonzorgvisie en te onderzoeken of er tot afspraken gekomen kan worden over de uitvoering;
  • Huurders bij noodzakelijke voorzieningen niet ingeklemd te laten worden tussen gemeente en verhuurder, maar te zorgen dat gemeente samen met de verhuurder tot een oplossing te laten komen;
  • De gemeenteraad voor eind 2024 te informeren over de voortgang.

Stand van zaken:

  • De uitvoering van de woonzorgvisie maakt al onderdeel uit van de prestatieafspraken. Na het zomerreces vinden er gesprekken plaats met de Zoetermeerse corporaties, zorg- en welzijnspartijen om gezamenlijk de uitvoeringsagenda van de woonzorgvisie op te stellen.
  • Na het zomerreces gaan we in overleg met de particuliere verhuurders om te verkennen hoe we hen kunnen betrekken bij de woonzorgvisie en ook de uitvoeringsagenda.
  • Huurder en verhuurder zijn een privaatrechtelijke overeenkomst met elkaar aangegaan. Dit betekent dat de gemeente hier geen partij in is en geen invloed heeft op het beleid van de verhuurder. Als er sprake is van ongewenst verhuurgedrag kunnen we een adviserende, doorverwijzende en handhavende rol aannemen. Vanaf 1 juni 2024 heeft de gemeente namelijk een Meldpunt Ongewenst Verhuurderschap. Bij dit meldpunt kunnen huurders terecht met meldingen en handhavingsverzoeken als het om ongewenst verhuurgedrag, intimidatie, woondiscriminatie, een te hoge borg en onredelijke servicekosten gaat. De gemeente gaat dan in gesprek met de verhuurder en huurder om gezamenlijk tot een oplossing te komen.
  • De raad wordt voor eind 2024 geïnformeerd over de voortgang van het bovenstaande.