Uitgaven

4,34%
€ -24.215
x €1.000
4,34% Complete

Inkomsten

0,49%
€ 2.658
x €1.000
0,49% Complete

Saldo

209,18%
€ -21.557
x €1.000

Programma 5 Veiligheid

Uitgaven

4,34%
€ -24.215
x €1.000
4,34% Complete

Inkomsten

0,49%
€ 2.658
x €1.000
0,49% Complete

Saldo

209,18%
€ -21.557
x €1.000

Maatschappelijk effect programma: Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect programma: Wat willen we bereiken?

Veiligheid en leefbaarheid

Terug naar navigatie - Veiligheid en leefbaarheid

Inwoners, ondernemers en ketenpartners werken samen met de gemeente aan het behouden en verbeteren van een veilige woon-, werk- en leefomgeving in de wijken en in de stad. 

Speerpunten 2025: Wat gaan we hiervoor doen?
In de kadernota veiligheidsbeleid 2023-2026 'Voor een veilig Zoetermeer' zijn de volgende speerpunten vastgesteld:

  • Problematische jeugdgroepen
  • Ondermijning
  • Maatschappelijk ongenoegen en extremisme
  • Digitale criminaliteit
  • Zorg en Veiligheid

Daarnaast wordt ingezet op overige veiligheidsthema's zoals benoemd in de kadernota 2023-2026 'Voor een veilig Zoetermeer’. 

Jeugd
Aanpak problematische jeugd(groepen
De integrale persoonsgerichte aanpak (PGA) op de problematische jeugd wordt voortgezet. Jongeren die in beeld komen in verband met het plegen van high impact crimes, structurele overlast, wapenbezit, online aangejaagd geweld en de jongeren die uit detentie komen behoren tot de doelgroep van de PGA.
Wanneer sprake is van problematische groepsgedrag zullen deze groepen tijdig gesignaleerd en geduid worden middels het 7-stappen model. Zo nodig wordt er een nieuwe groeps- of netwerkaanpak opgestart door de Lokale Driehoek (burgemeester, Openbaar Ministerie, politie).

Ook worden de periodieke netwerkoverleggen met politie, jongerenwerk, jeugdbescherming en andere relevante partners voortgezet om tijdig signalen over problematische groepsgedrag te ontvangen, gecontinueerd. Deze structuur wordt in 2025 ook gebruikt ten bate van de deskundigheidsbevordering van de lokale jeugdveiligheidsprofessionals waar via Preventie Met Gezag subsidiegeld voor ontvangen vanuit het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Bij de inzet van deze subsidie zal ook gezocht worden naar de samenhang met deskundigheidsbevordering van professionals vanuit andere expertises (zoals extremisme en maatschappelijk ongenoegen en aanpak ex-gedetineerden).

Vanuit Preventie met Gezag is ook geld beschikbaar voor de pilot met het specialistisch jongerenwerk gericht op jeugdveiligheidsproblematiek. Deze pilot is in aanvulling op het reguliere jongerenwerk dat vanuit het Sociaal Domein wordt aangestuurd. Het doel van de inzet van specialistisch jongerenwerk is een gedragsverandering teweeg te brengen bij de moeilijk te bereiken doelgroep van problematische jongeren en daarmee meer grip te krijgen op hun problematiek.

De samenwerking met Gemeenten Den Haag en Delft en het Zorg- en Veiligheidshuis Haaglanden in het kader van de aanpak van de gewelddadige regionale rivaliserende jeugdgroepen wordt voortgezet. In het najaar van 2024 wordt deze aanpak geëvalueerd. Ook wordt er gekeken of deze regionale samenwerking benut kan worden voor andere regionale jeugdveiligheidsfenomenen. 

Schoolveiligheid
Vanuit het Convenant Schoolveiligheid is de samenwerking tussen scholen, politie, OM en gemeente verder geïntensiveerd. Drie keer per jaar wordt het Schoolveiligheidsoverleg gehouden, waarbij alle middelbare scholen, het MBO, politie en andere samenwerkingspartners bij elkaar komen om actuele onderwerpen en casuïstiek te bespreken. Ook in 2025 vindt het jaarlijkse bestuurdersoverleg Onderwijs Zoetermeer plaats. Op de scholen zijn verder diverse partners actief op gebied van preventie, zoals Stichting Halt en Gro-Up Jongerenwerk. De gemeente coördineert de samenwerking tussen deze verschillende partners en de scholen.

Integrale Persoonsgerichte Toeleiding naar Arbeid (IPTA)
De preventieve aanpak IPTA wordt voorgezet met de inzet van drie fulltime coaches. Het doel is het voorkomen dat jongeren (verder) afglijden in criminaliteit. De aanpak wordt deels met rijkssubsidie en deels vanuit structurele middelen bekostigd. Er is aanvraag gedaan voor vervolgfinanciering vanuit het rijk voor 2 fte IPTA-coaches. Hiervan is inmiddels subsidie voor 1 fte toegekend. De aanvraag voor subsidie voor de 2e fte ligt nog ter beoordeling bij het ministerie. 

Re-integratieofficier (RIO)
De aanpak RIO wordt in 2025 uitgebreid van 1 naar 2 re-integratieofficieren. Hiervoor is een subsidieaanvraag ingediend voor 2 Fte re-integratieofficier. De aanpak is gericht op het voorkomen van recidive en het resocialiseren van detentiejongeren die een HIC (High Impact Crime) hebben begaan. Daarnaast worden de ervaringen met RIO benut om het beleid rondom nazorg ex-gedetineerden te actualiseren. Met de uitbreiding van de RIO-capaciteit kan de doelgroep worden verbreed met minderjarige detentiejongeren en kan tegemoet worden gekomen aan de wens van het Ministerie van Justitie en Veiligheid om de Zoetermeerse RIO als landelijk boegbeeld in te zetten.  

Dealbreakers
De rijkssubsidie voor de pilot Dealbreakers zal na 2024 niet worden verlengd. De aanpak, die gericht is op het voorkomen van jonge aanwas in de georganiseerde (drugs)criminaliteit, zal echter worden voorgezet. Het accent komt te liggen op schoolgerichte interventies (doorlopende leerlijn) die door de RIEC's (Regionale Informatie- en Expertisecentra) worden aangeboden. De gemeente Zoetermeer blijft aangesloten bij de 'Learning community' van het RIEC en gemeenten in de regio Haaglanden.    

Wapens en jongeren
In het kader van de herijking van het (landelijke) Actieplan Wapens en Jongeren is een onderzoek verricht naar de achterliggende motieven en factoren voor bezit, dragen en gebruik van wapens onder jongeren en de effectiviteit en bruikbaarheid van interventies die daarop zijn gericht. Uit dit onderzoek blijkt dat interventies, zoals langdurige intensieve educatieve programma's, effectief zijn. In 2024-2025 wordt daarom gekeken of Zoetermeer in samenwerking met partners een educatief lesprogramma kan ontwikkelen. Als dit positief is, wordt mogelijk een voorstel hiervoor opgenomen in de Perspectiefnota 2026. Verder wordt de aanpak ten aanzien van jongeren die wapens dragen en daarmee worden opgepakt, voortgezet. Dit wordt bijvoorbeeld door middel van het inzetten van een bestuurlijke maatregel gedaan. Daar waar nodig wordt de jongere opgenomen in de persoonsgerichte aanpak (PGA).

Social Hub
Er is een rijkssubsidie toegekend om in de periode 2024-2025 een plek voor jongeren in te richten met het doel hun veerkracht en weerbaarheid te vergroten en daarmee de kans te verlagen dat zij worden aangetrokken door (ondermijnende) criminaliteit. Het gaat hier om een vorm van primaire preventie. Gezien de aard van deze vorm van preventie is ervoor gekozen om de opdracht naar het sociaal domein over te hevelen. De Hub zal worden opgericht in de wijk Meerzicht.  
 
Ondermijning
In 2025 wordt vanuit ondermijning verdere uitvoering gegeven aan de Uitvoeringsnotitie 2023-2026. Het gaat hierbij om het voortzetten van al gestarte werkzaamheden, zoals het in beeld krijgen van drugscriminaliteit en onvergunde prostitutie in de stad. Het is de bedoeling om in 2025 de (eerste) contouren van een passende aanpak te schetsen, op basis van de gevormde beelden over de (aard en omvang van de) problematiek. Ook worden enkele nieuwe werkzaamheden gestart, zo is het de bedoeling om in 2025 een publiekscampagne over ondermijning te starten, om het bewustzijn en de weerbaarheid van onze inwoners op dit vlak te vergroten. De focusthema's zoals opgenomen in de Uitvoeringsnotitie blijven ongewijzigd. 

Het doel van de Zoetermeerse aanpak van ondermijning blijft het voorkomen, signaleren en aanpakken van ondermijnende criminaliteit. Hiertoe wordt zowel monodisciplinair als integraal (samen)gewerkt met andere afdelingen en externe partners. Doorlopend wordt casuïstiek behandeld, vinden (integrale) controles plaats en wordt gewerkt aan interne bewustwording en weerbaarheid van de gemeentelijke organisatie. In 2025 wordt ook aandacht besteed aan de verdere professionalisering van Cluster Ondermijning. Hierbij kan gedacht worden aan de aanschaf van software en het zetten van de eerste stappen richting een Veiligheidsinformatieknooppunt.

Bibob (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur)
Het Bibob-beleid is geactualiseerd en voor 2025 wordt ingezet op het opzetten van een centraal Bibob-team. Door het Bibob-proces te centraliseren kan het toepassingsgebied van Bibob worden uitgebreid naar andere gemeentelijke taken, zoals zorg, vastgoed en subsidies.

Extremisme en maatschappelijk ongenoegen
Het doel van de Zoetermeerse aanpak extremisme voortkomend uit maatschappelijk ongenoegen en/of ideologie (hierna EMO) is om te streven naar een veilige, tolerante en rechtvaardige leefomgeving voor alle Zoetermeerse inwoners. Met een sterke sociale basis en een kwalitatieve, duurzame aanpak wordt ingezet om extremisme te voorkomen, vroegtijdig te signaleren en tegen te gaan. Samen met partners wordt ingezet om de weerbaarheid en veerkracht van de inwoners te vergroten en zorg te leveren aan kwetsbare inwoners. Samen met de netwerkpartners wordt actief gewerkt aan het minimaliseren van veiligheidsrisico’s.

Dit wordt gedaan door continu in te zetten op de 'basis op orde' binnen de aanpak EMO:

  • Informatie- en kennisvergaring;
  • bewustwording van en inzetten op lokale fenomenen;
  • deskundigheidsbevordering van professionals;
  • ontwikkelen en inzetten van interventies gericht op het weerbaar maken van kwetsbare groepen;
  • persoonsgerichte aanpak;
  • opbouwen en onderhouden van een (in)formeel netwerk

In 2025 richten wij ons op het doorontwikkelen van de aanpak EMO. Dit naar aanleiding van de actuele, huidige (inter)nationale dreigingen. Om te voorzien in de bewustwording hierin en het weerbaar maken van de stad vindt er in 2025 een verbreding plaats van de focusgebieden:

  • Het voorzien in deskundigheidsbevordering van professionals in andere werkvelden, zoals: deurwaarders, hulpverlening organisaties en collega’s vanuit bijvoorbeeld de vakafdelingen, Belastingen, Sociaal Domein.
  • Het intensiveren van de samenwerking met het zorg- en sociaal domein om de huidige dreigingen het hoofd te kunnen bieden met als doel het netwerk en zo ook de signaleringsstructuur versterken.
  • Het ontwikkelen en inzetten van preventieve interventies op een bredere doelgroep in relatie tot alle verschillende vormen van extremisme. 

Digitale criminaliteit
In 2025 wordt uitvoering gegeven aan de uitvoering van de twee cybermoties. Het onderzoek naar gedigitaliseerde jeugdcriminaliteit dat in het voorjaar van 2024 is gestart wordt afgerond. Aanbevelingen uit dit onderzoek worden benut om de aanpak van hybride jeugdcriminaliteit te versterken.
Vanuit de toekenning Preventie met Gezag zijn middelen beschikbaar gesteld om (vervolg) onderzoeken te doen naar gedigitaliseerde criminaliteit en het online aanjagen van criminaliteit. De onderzoeken worden gericht op de online omgeving van jongeren en de juridische mogelijkheden om online in contact te (mogen) treden met jongeren. Doel is om een beter beeld te krijgen van de online omgeving waar jongeren elkaar ontmoeten en van manieren om met jongeren in contact te komen en hier een (preventief) interventiepalet op te ontwikkelen.

Zorg en veiligheid
In het eerste kwartaal van 2025 worden de resultaten van de evaluatie van het beleid, waaronder de werking van de Zorg- en Veiligheidskamer, inzichtelijk. Daar waar nodig wordt het beleid geactualiseerd en aangepast.

Team Handhaving
Team Handhaving wordt dagelijks ingezet om de leefbaarheid in de stad te vergroten en is daar waar het nodig is. Team Handhaving werkt volgens het principe van 'het ritme van de stad' en is zoveel als mogelijk zichtbaar en aanspreekbaar voor de inwoners, ondernemers, bezoekers en externe partners in Zoetermeer. De focus ligt hierbij op de speerpunten wijkzorg, meldingen, specifieke inzet zoals jeugd, alcohol, evenementen en ondermijning. Door daadkrachtig optreden, zelfbewust en open in het contact te zijn, wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de leefbaarheid in het Zoetermeer van vandaag én morgen. Hierbij zoeken wij pro-actief de samenwerking op met de ketenpartners.

Pilot innen Bestuurlijke Boetes-2025
Verwacht wordt dat de nieuwe systematiek (BBOOR) voor het innen van de bestuurlijke boetes in werking treedt in het eerste kwartaal van 2025. Vanaf dat moment komen de innen bedragen ten gunste van de gemeente Zoetermeer en niet meer ten gunste van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Hierbij gaat het alleen om overtredingen op de Algemene plaatselijke verordening (Apv). De nieuwe systematiek wordt als pilot voor één jaar vormgegeven en deze wordt aan het einde geëvalueerd. De kosten die aan het opleggen van de bestuurlijke boetes verbonden zijn, vallen onder de reguliere kosten voor de buitengewone opsporingsambtenaren/team handhaving. Het opleggen van de boetes blijft onderdeel van de reguliere taken van team Handhaving/ gemeentelijke boa’s.

Doelstellingen

Indicatoren, trendgrafieken en financiën

Doelstelling 5.1 Bevorderen van de veiligheid in de woning

Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting:
In het eerste kwartaal van 2025 worden de resultaten van de evaluatie van het beleid, waaronder de werking van het meldpunt Woonoverlast, inzichtelijk. Daar waar nodig wordt het beleid geactualiseerd en aangepast. Het tijdelijk huisverbod wordt, daar waar nodig, opgelegd. Het tijdelijk huisverbod is een maatregel die zowel repressief als preventief is. Deze maatregel is repressief omdat de pleger van het geweld voor een periode van maximaal 28 dagen uit huis wordt gezet. Deze maatregel is preventief omdat de zorg- en hulpverlening voor alle partijen (dader, slachtoffer en kinderen) wordt opgestart. Er worden veiligheidsafspraken gemaakt om te voorkomen dat opnieuw huiselijk geweld wordt gepleegd. 

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën
Bedragen x €1.000
Doelstelling Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Bevorderen van de veiligheid in de woning (5.1) 267 -13 -13 -13 -13

Doelstelling 5.2 Behouden veiligheid en leefbaarheid in de wijk

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën
Bedragen x €1.000
Doelstelling Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Bevorderen /behouden veiligheid en leefbaarheid in de wijk (5.2) -3.947 -3.237 -3.292 -3.306 -3.306
Terug naar navigatie - Toelichting Financiën

Toelichting:
Het budget wordt ingezet voor projecten op het gebied van veiligheid en leefbaarheid in de wijken. Hieronder vallen de inzet van team Handhaving, de projectaanpak jaarwisseling, flexibel cameratoezicht, Buurtpreventieteams, Whatsapp Heterdaadkracht en diverse participatieprojecten met bewoners.

Doelstelling 5.3 Behouden veiligheid in de stad

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën
Bedragen x €1.000
Doelstelling Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Behouden veiligheid in de stad (5.3) -17.094 -18.307 -17.723 -17.816 -17.678
Terug naar navigatie - Toelichting Financiën

Toelichting:
Het budget wordt grotendeels besteed aan de deelnemersbijdrage aan de volgende gemeenschappelijke regelingen/samenwerkingsverbanden:

  • Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Haaglanden (VRH);
  • Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Haaglanden (ODH);
  • Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC);
  • Regionaal Samenwerkingsverband Integrale Veiligheid (RSIV);
  • Zorg- en veiligheidshuis Haaglanden.

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

De risico's binnen het veiligheidsdomein liggen vooral in de vastgestelde speerpunten in de kadernota veiligheidsbeleid 2023-2026. Veiligheidsvraagstukken zijn niet altijd vooraf in te schatten maar kunnen zich, ondanks de preventieve aanpak, plotsklaps voordoen als gevolg van de verharding van de maatschappij en de hiermee gepaard gaande snelle ontwikkelingen. Hierdoor kan extra inzet op diverse gebieden binnen het veiligheidsdomein, noodzakelijk zijn.

Beleidswijzigingen

Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen

Social hub
Er is een rijkssubsidie toegekend om in de periode 2024-2025 een plek voor jongeren in te richten met het doel hun veerkracht en weerbaarheid te vergroten en daarmee de kans te verlagen dat zij worden aangetrokken door (ondermijnende) criminaliteit. Het gaat hier om een vorm van primaire preventie. Gezien de aard van deze vorm van preventie is ervoor gekozen om de opdracht naar het sociaal domein over te hevelen. De Hub zal worden opgericht in de wijk Meerzicht.  

Bedragen x € 1.000
Nieuw beleid 2025 2026 2027 2028 xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx
Social hub 240
Saldo 240
xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx

Aangenomen moties voorjaarsdebat

Terug naar navigatie - Aangenomen moties voorjaarsdebat

Motie nr: 2406-39A
APV in begrijpelijke taal 

Verzoekt het college:

  • De officiële APV beter vindbaar te maken op de website van de gemeente (zonder links naar andere pagina's)
  • Een begrijpelijke toelichting daarop te maken op begrijpelijk taalniveau (B1)
  • Deze APV-toelichting in begrijpelijke taal met een voorleesknop op de website te zetten
  • De extra kosten om de APV-toelichting in begrijpelijke taal te maken te betalen uit 'het potje van de raad'

Stand van zaken:
Er wordt gezocht naar een extern bureau dat onafhankelijk de tekst van de toelichting beoordeelt en begrijpelijk maakt.