Bijlage 14 Monitoring evaluatie pilots

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Deze bijlage geeft een overzicht van alle recent afgeronde en lopende pilots die bij de gemeente lopen. De nadruk ligt op de evaluatie van deze pilots en, als van toepassing, de gevolgen van deze evaluatie.
Deze bijlage is een uitvloeisel van raadsmotie 21-0642, Oogst van de pilots en wordt twee keer per jaar geactualiseerd (en opgenomen in perspectiefnota en programmabegroting).

Buurtvervoer

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

Door de verschraling van het openbaar vervoer zijn niet alle locaties binnen Zoetermeer voor iedere groep lopend bereikbaar. Voor mensen die minder goed ter been zijn maar niet binnen de Wmo-regeling vallen, betekent dit dat zij geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer (OV) in de wijken als de halte iets verder weg ligt of naar winkelcentra, ziekenhuis of gewoon naar familie binnen Zoetermeer. Voor reizigers die gezond van lijf en lede zijn is dit wel mogelijk. Ondanks dat het wenselijk is op sommige locaties zoals Rokkeveen een robuuster netwerk van OV-haltes te hebben. Om vervoersarmoede/vereenzaming tegen te gaan, is het voorstel om als antwoord op het verschralende OV in de wijken via Buurtvervoer Zoetermeerders gelegenheid te bieden om gebruik te maken van het OV en bezoeken binnen de gemeentegrenzen. Buurtvervoer om op een laagdrempelige manier deze groep op gepaste wijze te vervoeren binnen Zoetermeer. 

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Doel/Beoogd resultaat
Doel, beoogd resultaat Realiseren pilot maatwerkvervoer en het daarmee opdoen van ervaring met het bieden van effectief, innovatief en betaalbaar maatwerkvervoer en tevens invulling geven aan afspraken in het coalitieakkoord. 

Data

Terug naar navigatie - Data
Startdatum 15 april 2024
Einddatum Nader te bepalen. Einddatum is afhankelijk van nog te maken keuzes over een aanbesteding en van voorwaarden voor subsidie vanuit de MRDH
Evaluatiemoment Nader te bepalen. Evaluatiedatum is afhankelijk van moment van daadwerkelijke realisatie van de pilot.

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

De pilot is nog niet in de realisatie fase. Op dit moment is dus nog niet te beoordelen of de beoogde doelen worden gehaald.

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

Gelet op de huidige status van het project kan hier nog geen antwoord op worden gegeven.
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? Gelet op de huidige status van het project kan hier nog geen antwoord op worden gegeven.
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? In de voorbereidingsfase in het project is tot op heden nog niet bestuurlijk gerapporteerd.

 

 

Flexwonen Ruimtebaan

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

Naar aanleiding van motie 1911-35: Flexwonen is onderzoek gedaan naar 4 potentiële locaties in Zoetermeer die kansen bieden voor het realiseren van flexibele woonconcepten. Het college heeft een
voorkeur uitgesproken om de locatie Ruimtebaan nader te verkennen. Het project Flexwonen Ruimtebaan behelst de realisatie van ca. 80 tijdelijke sociale huurwoningen voor spoedzoekers op het voormalig baggerdepot aan de Ruimtebaan. Hiervoor is de samenwerking gezocht met woningcorporatie Vidomes.

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Doel/Beoogd resultaat
Doel, beoogd resultaat De voorbereiding van de bouw van ca. 80 flexwoningen op de locatie Ruimtebaan, waarbij duidelijk is onder welke voorwaarden de flexwoningen ingepast kunnen worden, wie deze ontwikkelt, bouwt, verhuurt en beheert en welke financiële consequenties dit voor de gemeente heeft.

Data

Terug naar navigatie - Data
Startdatum  20 december 2021 (vaststelling projectopdracht door het college)
Einddatum 4de kwartaal 2024
Evaluatiemoment 2x per jaar in Rapportage Ruimtelijk Fysiek

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

Nog niet bekend. Het project bevindt zich in de uitwerkingsfase.

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

Nog niet bekend. Het project bevindt zich in de uitwerkingsfase.
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? Nog niet bekend. Het project bevindt zich in de uitwerkingsfase.
Hoe bestuurlijk gerapporteerd?

Besluitvorming over de haalbaarheidsfase heeft in oktober 2022 plaatsgevonden. Tevens wordt de raad twee maal per jaar geïnformeerd via de Rapportage Ruimtelijk Fysiek

 

 

Woonoverlast

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

Woonoverlast als gevolg van het gedrag van omwonenden kan hardnekkige vormen aannemen. In de meest extreme gevallen kan de overlast jarenlang aanhouden. Woonoverlast kent verschillende gradaties: van geluidsoverlast tot en met ernstige overlast waar zelfs de veiligheid en leefbaarheid in het geding komen. Aanhoudende woonoverlast kan het woongenot en het veiligheidsgevoel van bewoners ernstig aantasten. 
Om die reden is een speciale coördinator Woonoverlast aangesteld die de diverse gevallen van woonoverlast probeert op te lossen. Tevens is een apart meldpunt voor inwoners van de stad geopend. Via dit digitale meldpunt, ‘overlast van buren’ geheten, kunnen inwoners woonoverlast melden. 
Het college heeft in november 2023 de beleidsregel Terugdringen woonoverlast 2023 Zoetermeer vastgesteld. De praktische uitwerking van deze beleidsregel wordt betrokken bij de algehele evaluatie. 

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Doel/Beoogd resultaat
Doel, beoogd resultaat

Door integraal met ketenpartners samen te werken woonoverlast terugdringen of beëindigen, het woongenot van inwoners bevorderen én, als nodig, hulp en/of zorg bieden aan veroorzakers van woonoverlast en/of overlastmelders.

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

 

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

Dat wordt begin 2025 duidelijk.
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg?  
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? Tweemaal per jaar overleg met de burgemeester.

 

 

Dealbreakers

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

Dealbreakers is een pilot, gefinancierd door het ministerie van Justitie en Veiligheid, gericht op het voorkomen van jonge aanwas in de drugscriminaliteit. Het project is gestart in 2021. Het ministerie heeft opnieuw een financiele bijdrage toegekend voor maximaal € 200.000 waarmee het project kan worden voorgezet over de periode van 1 januari 2023 tot 31 december 2024.

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Doel/Beoogd resultaat
Doel, beoogd resultaat

Het doel van Dealbreakers Zoetermeer is te voorkomen dat jongeren in de ondermijnende criminaliteit terechtkomen. Het project is gericht op

1) het voorkomen van jonge aanwas in de criminaliteit,

2) het vervolgen en versterken van een moedertraining voor moeders die behoefte hebben aan concrete 'tools' om de eigen positie te versterken en hun veerkracht te vergroten in de omgang met hun problematische kind en

3) de financiering van de doorlopende leerlijn binnen het voortgezet onderwijs gericht op het informeren van jongeren over de gevaren en gevolgen van criminaliteit en hen weerbaarder te maken.

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

Dealbreakers is een Learning Community van het RIEC en diverse gemeenten in de regio. De gemeente Zoetermeer maakt deel uit van deze Community. De doelen die bij aanvang zijn gesteld zijn binnen de pilotperiode gefocused op schoolgerichte interventies (doorgaande leerlijn). De resultaten worden door het ministerie intensief geëvalueerd en gemonitord.

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

Omdat de subsidie na 2024 niet zal worden voortgezet zal vanaf 2025 gebruik worden gemaakt van de interventies die door het RIEC zijn ingekocht. De gemeente Zoetermeer, Veiligheid en Onderwijs, zal een verbindende rol spelen tussen Dealbreakers en het lokale onderwijs. 
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? De inzet voor Dealbreakers zal vanuit de reguliere capaciteit worden bekostigd. 
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? De burgemeester wordt regelmatig geïnformeerd over Dealbreakers als onderdeel van de aanpak Jeugd en ondermijning.

 

 

IPTA

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

De gemeente Zoetermeer neemt sinds 2018 deel aan de landelijke pilot Integrale Persoonsgerichte Toeleiding naar Arbeid (IPTA) van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Het betreft een coachingsmethodiek gericht op jongeren die dreigen af te glijden in criminaliteit. Binnen dit project is vanaf de start gekozen voor een domeinoverstijgende aanpak. Hierbij is expertise op het gebied van coaching gevonden binnen het Sociaal domein en De Binnenbaan. Aansturing van het project en afstemming met het ministerie zijn belegd bij Veiligheid. De aanpak zorgt indirect voor een veiligere samenleving, maar er worden ook veel kosten bespaard. De maatschappelijke baten zitten niet alleen in het voorkomen van criminaliteit, maar ook in het voorkomen van kosten die voortkomen uit vroegtijdig schoolverlaten, schuldenproblematiek en slachtofferschap. De methodiek dient als voorbeeld van een interventie waarin daadwerkelijk integraal wordt samengewerkt door professionals uit sociaal- en veiligheidsdomein.

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Doel/Beoogd resultaat
Doel, beoogd resultaat Middels intensieve coaching voorkomen dat jongeren (verder) afglijden in criminaliteit. Hiermee maatschappelijke kosten voorkomen die voortkomen uit bijvoorbeeld schooluitval, schulden en daderschap.

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

Ja, jaarlijks worden de levens van enkele tientallen risicojongeren gestabiliseerd waarmee (verder) afglijden in criminaliteit wordt voorkomen en wordt bespaard op maatschappelijke kosten. De pilot wordt intensief gemonitord en geëvalueerd door het ministerie van Justitie en Veiligheid, die eigenaar is van de pilot.

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

Nee
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? N.v.t.
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? De burgemeester wordt regelmatig geïnformeerd over IPTA als onderdeel van de jeugdaanpak.

 

 

Pilot Expertisepool en Onderwijs-behandelgroep

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

Kinderen die aangewezen zijn op ambulante jeugdhulpbegeleiding of behandeling om (weer) deel te kunnen nemen aan de lessen op school, krijgen soms korte of langere periode geen onderwijs. Dit is niet wenselijk. Een goede aansluiting tussen onderwijs en jeugdhulp is belangrijk om het leer- en ontwikkelproces van jonge kinderen zo min mogelijk te onderbreken. Daarom wordt een pilot gestart waarbij twee onderwijs-jeugdhulpvoorzieningen worden ingericht voor het primair onderwijs in Zoetermeer: een Expertisepool en een Onderwijs-behandelgroep. Een Expertisepool betreft een multidisciplinair team van jeugdhulpprofessionals en onderwijsdeskundigen, verbonden aan het speciaal basisonderwijs (SBO) en het speciaal onderwijs (SO). De Expertisepool wordt ook gekoppeld aan ZOJA (Zoetermeerse Onderwijs-Jeugdhulparrangementen), de observatiegroep/Time-out bedoeld voor leerlingen die dreigen uit te vallen uit het onderwijs.

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Doel/Beoogd resultaat
Doel, beoogd resultaat De onderwijsbehandelgroep is in oktober 2023 van start gegaan. Het bleek voor dit project niet haalbaar om deze groep vanuit collectieve middelen te financieren. De behandelonderwijsgroep wordt om deze reden vanuit de ZIN (individuele jeugdhulp) gelden bekostigd.
Expertisepool
-    Het aantal leerlingen dat individuele begeleiding ontvangt op de scholen waar jeugdhulpprofessionals aan zijn verbonden neemt af 
-    De tijd die zit tussen het besluit dat er (kortdurende) hulp nodig is en de daadwerkelijke start is maximaal 3 weken
-    Duur van de begeleiding wordt verkort van gemiddeld 24 naar 16 weken.
-    Samenwerking tussen school, ouder(s)/verzorger(s) en hulpverlening verbetert
-    De pedagogische vaardigheden van de leerkrachten en ondersteuners is vergroot

Data

Terug naar navigatie - Data
Startdatum Project expertisepool is gefaseerd gestart:
Cluster 4 onderwijs – Musketier sinds februari 2023 en is overgegaan in de expertisepool sinds januari 2024
Cluster 3 onderwijs – Keerkring start vanaf 25 augustus 2025
Einddatum Eind 2025
Evaluatiemoment 4e kwartaal 2024

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

Het is te vroeg om op basis van data een afname te zien van individuele begeleiding. Data is beschikbaar over schooljaren. De pilot is gestart in schooljaar 2022-2023, data van eerst volgende schooljaar (2023-2024) is nog niet volledig en is hierdoor niet realistisch. Dit zal beter zichtbaar zijn tijdens het evaluatiegesprek in Q4 2024, maar nog steeds te summier om op basis van data resultaten te meten.
Op basis van de evaluaties wordt inhoudelijk positieve ontwikkelingen ervaren. Zorg kan snel gestart worden en het werkt kwalitatief goed om jeugdhulp expertise dichtbij het schoolklimaat te hebben.
Het pedagogische klimaat van het onderwijs is verhoogd, dit uit zich in de situatie dat voorheen een leerling niet op de cluster 4 school kon blijven vanwege problematiek. Met de ondersteuning vanuit de expertisepool is dit in sommige gevallen wel haalbaar gebleken. 

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

De ontwikkelingen voor de aansluiting van onderwijs en jeugdhulp geven aanleiding om het bestaande beleid aan te passen. Deze aanpassing loopt op dit regionaal, vanuit de inkoop regio Haaglanden. Zoetermeer zal voor de eigen gemeente, binnen de regionale samenwerking, dit verder gaan vormgeven.
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg?

Indien de regionale ontwikkeling van het collectieve aanbod jeugdhulp gerealiseerd is, zal dit ertoe leiden dat het project zal stoppen en vanuit de regionale ontwikkeling verder vorm zal krijgen. De financiën zullen dan via de regionale inkoop verlopen.

Hoe bestuurlijk gerapporteerd?  -

 

 

Van groot naar beter

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

Naar aanleiding van motie Voorjaarsdebat
•    Een pilot te starten met het inzetten van verhuispremies. Ook verhuiskostenvergoeding onderzoeken (en pilot starten) bij doorstroming van ouderen is niet ongebruikelijk in gemeenteland. We onderzoeken of een pilot mogelijk is.
•    In samenwerking met de corporaties een pilot te starten met woonlastengewenning. In samenwerking met de woningcorporaties kunnen we een woonlastengewenningspilot onderzoeken. Voor de minder draagkrachtigen kan dat helpen, vooral bij verhuizen van huur naar huur. Bij koop kan er uit de overwaarde van de te achterlaten koopwoning een deel ook zelf betaald worden.

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Doel/Beoogd resultaat
Doel, beoogd resultaat Meer doorstroming van senioren uit grote eengezinswoningen naar een geschikt zorgtoegankelijk seniorenwoning of appartement, zodat gezinnen (met kinderen) weer meer mogelijkheden krijgen om een eengezinswoning te betrekken. 

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

 

Nog niet bekend

 

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

Nog niet bekend
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? Nog niet bekend
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? Nog niet bekend

 

 

Vindplaats verborgen schulden

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

In het project staat de rol van werkgevers als vindplaats van financiële problemen en schulden bij werknemers centraal. Doel is het verkrijgen van inzicht in de kennis- en informatiebehoefte van werkgevers en werknemers over financiële ondersteuning op de werkvloer. Dit doen we door voorlichting te geven aan werknemers en leidinggevenden om bewustwording over geldzorgen te creëren en informatie te delen over ondersteuningsmogelijkheden, waaronder het gemeentelijke aanbod. Werknemers die via werkgevers in beeld komen willen we snel schuldrust bieden door het opkopen van (kleine) schulden. Dit draagt bij aan het versterken van bestaanszekerheid. Het project is onderdeel van het Programma Sociale innovatie.

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Doel/Beoogd resultaat
Doel, beoogd resultaat Vroegsignalering van geldzorgen via werkgevers. Inzicht krijgen in de kennis- en informatiebehoefte bij 10 werkgevers over het gemeentelijke aanbod van schuldhulpverlening en armoedebestrijding (inkomensvoorzieningen), in het bijzonder de groep 'werkende armen'. Op een laagdrempelige wijze verzorgen van geldclinics/voorlichting (op maat en gedifferentieerd naar leidinggevenden, HR-professionals en werknemers) en communicatie over het gemeentelijke aanbod. 

Data

Terug naar navigatie - Data
Startdatum maart 2023
Einddatum Februari 2024
Evaluatiemoment Als afronding van dit gedeelte van de pilot is een evaluatie opgesteld en zijn de opbrengsten en lessen met de interne stakeholders besproken.

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

•    De uitvoeringsfase is succesvol afgerond. Er zijn voorlichtingssessies bij negen werkgevers gehouden en informatie verstrekt over het signaleren en aangaan van een gesprek over geldzorgen en het doorverwijzen naar (gemeentelijke) hulp. Drie werknemers zijn doorgeleid naar hulp. 
•    Over de opbrengsten en lessen zijn presentaties verzorgd bij een SEBO-bijeenkomst met ruim 30 werkgevers en een G40 ambtelijk overleg.

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

•    Uit de evaluatie komt de wens naar voren de pilot nog op grotere schaal uit te testen en een beter inzicht te verkrijgen over de (financiële) baten van het project. Ook vanuit werkgevers is er vraag naar nieuwe leersessies met managers over moeilijke thema’s rondom geld. 
•    Bij een positief besluit vanuit de betrokken wethouders volgt een plan voor het op grotere schaal uitvoeren van de pilot. 
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? In het eerste deel van de pilot is een beperkt deel van het beschikbare budget gebruikt. Hierover wordt in de P&C-cyclus gerapporteerd. Voor de uitvoering van het vervolg is voldoende budget beschikbaar.
Hoe bestuurlijk gerapporteerd?  Via Voortgangsrapportage aan de raad, via de projectrapportage Sociaal domein en de P&C-cyclus.

 

 

Innovatief wijkgericht en integraal ondersteuningsaanbod gericht op preventie

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

We willen vanuit het ondersteuningsaanbod van inZet in de wijk (passend binnen de kaders van wijkgericht werken en Zoetermeer 2040) verder innoveren in de vorm van wijkgerichte ondersteuningspakketten. Dit doen we op basis van de behoefte, bevolkingssamenstelling en verwachte ontwikkelingen in de wijken, om inwoners zo gerichter, preventiever en efficiënter te ondersteunen. Als resultaat streven we naar een afname van zwaardere zorg, en toename van de kwaliteit van leven van inwoners. inZet gaat deze ondersteuningspakketten in samenwerking met de gemeente ontwikkelen. De gesprekken hierover zijn opgestart en er zal gestart worden met opstellen van wijkscans in de 6 gebieden door de gemeente en inZet, op basis waarvan wijk- en vraaggericht, innovatief en preventief aanbod verder wordt ontwikkeld door inZet.
Dit project is onderdeel van het programma Sociale innovatie.

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Doel/Beoogd resultaat
Doel, beoogd resultaat Het huidige ondersteuningaanbod van inZet verder innoveren, resulterend in wijkgerichte ondersteuningspakketten, passend binnen de kaders van gebiedsgerichte ondersteuning en Zoetermeer 2040. 

Data

Terug naar navigatie - Data
Startdatum December 2022
Einddatum December 2024
Evaluatiemoment Tussenevaluatie september 2024 - eindevaluatie december 2024

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

Nog onbekend

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

Nog onbekend
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? Nog onbekend
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? Via voortgangsoverleg en de rapportage Sociaal Domein

 

 

Pilot schoolontbijt

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

De gemeente Zoetermeer is door een toezegging aan de Raad begin 2022 begonnen met de pilot schoolontbijt op basisschool IKC de Regenboog (Meerzicht) en IKC de Touwladder (Seghwaert). De pilot, die nog steeds dagelijkse praktijk is in de twee scholen, onderzocht of het praktisch mogelijk is om kinderen in het basisonderwijs een gratis ontbijt aan te bieden op school. Op beide scholen is het een succes gebleken. De verantwoordelijken binnen deze scholen hebben een door de gemeente samengesteld evaluatieformulier ingevuld. Dit deel van de pilot (het faciliteren van het ontbijt binnen de school) mag beschouwd worden als succesvol en afgerond: de gemeente Zoetermeer zal de subsidieverstrekking voor bovenstaande scholen verlengen met 3 jaar. Een ander deel van de pilot is het verzorgen van zgn. ontbijttassen. Deze tassen worden direct, via een organisatie die zorgt voor de uitgifte, aan de ouders gegeven. De scholen spelen hierin géén rol. Na het zomerreces zal er binnen de gemeente Zoetermeer verder onderzoek plaatsvinden of de gemeente Zoetemeer hierin een rol kan gaan spelen in de uitgifte van schooltassen. Zowel OPOZ als UNICOZ heeft aangegeven dat er binnen hun scholen hier animo voor zal zijn. Verwacht wordt dat voor het einde van kalenderjaar 2023 hier een antwoord op komt. Wat niet onvermeld mag blijven: Er is inmiddels ook via de landelijke politiek een optie voor scholen om zich in te schrijven voor het programma Schoolmaaltijden ism het Jeugdeducatiefonds en het Rode Kruis. Meerdere Zoetermeerse scholen hebben zich hiervoor opgegeven. 

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Doel/Beoogd resultaat

Het gratis schoolontbijt heeft als beoogde effecten dat kinderen hierdoor minder kans hebben op overgewicht, zich beter kunnen concentreren, betere cijfers halen en daardoor meer kansen krijgen op de arbeidsmarkt. Aan deze doelen heeft de  pilot zeker voldaan. Verder onderzoek naar de uitgifte van de ontbijttassen loopt nog. 

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

De pilot ontbijt op school is zeker een succes op de Regenboog en de Touwladder. Dit bleek uit de evaluatieformulieren. Er was meer rust in de groepen en het bevordert de concentratie van de kinderen.  

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

De driejarige pilot Schoolontbijt komt ten einde. De regeling met de Touwladder en de Regenboog verloopt goed en dat ronden we dit jaar af. De wens van de pilot was om meer basisscholen in Zoetermeer aan het lokale initiatief te verbinden. Echter werd het vergelijkbare, landelijk initiatief programma Schoolmaaltijden opgezet. Hierdoor is het gemeentelijk initiatief wat meer naar de achtergrond geraakt. Om tot een goede afronding van de gemeentelijke pilot te komen is de pilot aangepast naar de huidige situatie, waarin scholen eenmalig gebruik kunnen maken van een gift om eten/snacks te regelen. Ook zijn we in contact met een welzijnsorganisatie voor de kinderen uit gezinnen die een duurzamere oplossing nodig hebben.
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg?  
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? Via wethoudersoverleggen.

 

 

Stille studieruimtes

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Doel/Beoogd resultaat

Door de vergaderruimtes en horecagelegenheid van Gymworld in te zetten als stille studieruimte is er meer gelegenheid voor Zoetermeerse studenten om te kunnen studeren. De stille studieruimte is met name bedoeld voor studenten die thuis of op school niet de mogelijkheid hebben om in rust te studeren. In de voorgestelde ruimtes kunnen ongeveer 20 studenten tegelijkertijd gebruik maken van een stille studieruimte gedurende 16 uur per week. De ruimtes zullen op 2 vaste avonden in de week van 18:00 tot 22:00 en een dag in het weekend van 09:00 tot 17:00 beschikbaar worden gesteld.

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

De pilot is niet succesvol gebleken. Op basis van waarneming door de aanwezige beheerder binnen Gymworld werd er minimaal gebruik gemaakt van de beschikbare ruimten. Ook de wifi-login was minimaal met circa 48 apparaten in het afgelopen half jaar. Inmiddels zijn er meerdere andere plekken binnen de stad waar studie ruimten worden aangeboden door diverse partijen. 

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

Ja, gezien het geringe gebruik door studenten zullen we één van de twee beschikbare ruimten weer vrijgeven voor de verhuur zodat verenigingen of andere geïnteresseerden de ruimte weer kunnen huren. We willen de pilot in afgeslankte vorm, dus nog met één beschikbare ruimte laten doorlopen tot 31-12-2024.
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? Doordat er één ruimte wordt vrijgegeven zal er mogelijk weer sprake zijn van extra huurinkomsten bij Gymworld en kan de ruimte ook een uitvalbasis zijn voor de gemeente bij de huidige krapte aan vergaderruimten op het stadhuis. In plaats van externe aanhuur kan Gymworld ingezet worden zodat er kosten worden bespaard voor de organisatie. 
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? Er wordt een raadsmemo opgesteld. 

 

 

Jeugdhonk

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

Door een jeugdhonk te starten, waarbij de begeleiding in handen is van het jongerenwerk, ontstaat er een veilige omgeving waar alle jeugdigen uit de wijk kunnen komen en deelnemen. Binnen het jeugdhonk richt het jongerenwerk zich op 2 verschillende doelgroepen; jeugdigen van 12 tot 15 en jeugdigen van 15 tot 18. 
Op 3 dagen per week zal gedurende 9 maanden een jeugdhonk in pilot vorm kunnen plaatsvinden op de Cesar Franckrode. Op deze dagen zal de openstelling voor de beide leeftijdsgroepen zijn op verschillende tijdstippen. Voor de jongere doelgroep is dit het einde van de middag en de oudere doelgroep kan aan het begin van de avond deelnemen.

Er wordt tijdens de eerste periode gestart met een compleet programma. Hiervan is het doel om de jeugdigen enthousiast te maken en een vaste groep deelnemende jeugdigen te creëren. Na de start wordt aan de jeugdigen gevraagd of zij wensen hebben voor de komende tijd. Hierbij kan gedacht worden aan verschillende sportactiviteiten of culturele activiteiten. De jongerenwerkers zorgen samen met de sportclubs en culturele partners binnen de stad voor de invulling van de hierop volgende periode. 

Data

Terug naar navigatie - Data
Startdatum september 2023
Einddatum juni 2024
Evaluatiemoment december 2023, februari 2024, juni 2024

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

Evaluaties hebben plaatsgevonden in december 2023 en februari 2024.
De eerste uitkomsten van de pilot zijn positief, er is een redelijk vaste groep jongeren per avond. Met name de vrijdag is er een vaste kern van de oudere doelgroep. 
Voor de planning van activiteiten merken we op dat er vaak jongere kinderen binnenkomen bij de culturele activiteiten. Zaken als het weer en hoe laat de activiteit is, zijn bepalend voor het aantal deelnemers. Dit varieert van zeer weinig tot zeer veel. Bij één activiteit waren 3 jongeren aanwezig, bij een andere 80+. 
Voor de culturele activiteiten vinden jongeren het lastig om een concrete activiteit te benoemen. Hiermee gaan we de komende tijd meer stimuleren door meer op populaire activiteiten in te zetten, zoals dans.

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

Nog niet bekend
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? Nog niet bekend
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? De evaluatie van juni 2024 wordt uitgewerkt en verder gedeeld.

 

 

RIO (re-integratie officier)

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

De gemeente Zoetermeer neemt sinds september 2022 deel aan de landelijke pilot RIO (re-integratie officier) van het ministerie van Justitie en Veiligheid. De pilot is gericht op ex-detentie jongeren die een high impact crime (HIC) hebben begaan. Met middelen van het ministerie is een re-integratie officier aangesteld die extra op deze doelgroep inzet. Het project wordt daarnaast gebruikt om het nazorgproces, van binnen (Penitentiaire Inrichting) naar buiten (gemeente) te verbeteren. 

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Doel/Beoogd resultaat

Het project heeft de volgende doelen: 1) verlagen kans op strafrechtelijke recidive. 2) resocialisatie van ex-detentie jongeren. 3) doorontwikkelen van de gemeentelijke aanpak nazorg ex-gedetineerden

Data

Terug naar navigatie - Data
Startdatum 1 september 2022
Einddatum Onbekend. Huidige toekenning van het ministerie loopt tot 31 juli 2024.
Evaluatiemoment jaarlijks

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

De eerste ervaringen zijn positief. In 2023 zijn ongeveer 12 detentiejongeren begeleid, waarvan er 2 zijn gerecidiveerd. Van de overige jongeren is de situatie zodanig gestabiliseerd dat zij binnen de begeleidingsperiode op het rechte pad zijn gebleven. De pilot RIO wordt intensief gemonitord en geëvalueerd door het ministerie van J&V, die eigenaar is van de pilot.

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

Nee.
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? N.v.t.
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? De burgemeester wordt regelmatig geïnformeerd over RIO als onderdeel van de jeugdaanpak.