Dienstverlening
Bij onze dienstverlening staat de klant voorop. We handelen correct en met begrip voor onze inwoners. We maken regels en kaders begrijpelijk door uitleg te geven en leveren maatwerk waar dat mogelijk is. Zeg wat je doet en doe wat je zegt is ons motto. En dat doen we zoveel mogelijk Direct Duidelijk.
We zorgen ervoor dat servicenormen worden gehaald, er korte wachttijden zijn en dat inwoners en ondernemers op een veilige manier digitaal zaken kunnen doen met de gemeente. Voor wie digitalisering lastig vindt of als het even niet lukt, staan onze deskundige medewerkers klaar om te helpen.
Omgevingswet
De Omgevingswet is op 1 januari 2024 in werking getreden. De transitiefase loopt tot en met 2031. De nadruk ligt op het omgevingsplan en het omgevingsprogramma. Voor de jaren 2025 en 2026 is nog aanvullend budget beschikbaar gesteld omdat Het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) naar verwachting pas in 2026 op het afgesproken basisdienstverleningsniveau is. Tot die tijd is extra ondersteuningscapaciteit beschikbaar om de indieners van aanvragen te begeleiden en te ondersteunen.
Participatie
De gemeente zet zich actief in om inwoners te betrekken bij plannen en projecten van de gemeente. Dit doen we onder andere door participatie dichtbij huis te organiseren, zoals straatgesprekken en de inzet van doemee.zoetermeer.nl. Het doel is dat inwoners zich maximaal uitgenodigd voelen om mee te denken en te praten over gemeentelijke plannen en projecten.
Ook in 2025 doen wij dit weer met Buurt- en Gebiedsvisies. De afgelopen jaren hebben we hiermee positieve ervaringen opgedaan. Met deze aanpak kunnen inwoners niet alleen participeren in specifieke projecten, maar ook bijdragen aan bredere ontwikkelingen in hun buurt. We organiseren participatiebijeenkomsten in de wijken zelf, dicht bij de inwoners. We gaan vaker de straat op om met mensen in gesprek te gaan, bijvoorbeeld in winkelcentra of tijdens wijkwandelingen.
In 2025 evalueren wij het burgerberaad, dat in 2024 werd georganiseerd om te komen tot kaders voor nieuw afvalbeleid. De ervaringen en resultaten van het burgerberaad worden meegenomen in de evaluatie van de kadernota Participatie en Participatieverordening. Deze evaluatie wordt in 2025 afgerond.
Speerpunten in 2025: Wat gaan we daarvoor doen?
- Ook in 2025 blijven we inzetten op het behalen van de servicenormen.
- We zetten ambassadeurs dienstverlening en direct duidelijk in de gehele organisatie in. Dienstverlening is van ons allemaal.
- We proberen het extra personeel dat nodig is voor de piek in het aantal aanvragen van reisdocumenten en dat in 2024 is geworven en opgeleid vast te houden. Er vindt daartoe een reorganisatie plaats, die zorgt voor de juiste bezetting, kwaliteiten en beloning voor de komende jaren.
- In 2025 meten we de waardering van de dienstverlening op een nieuwe manier. De meetpunten in de begroting zijn hierop aangepast. We breiden deze metingen verder uit in de organisatie.
- We evalueren het participatiebeleid met onder andere de ervaringen van de buurtvisies en het inwonersberaad en stellen nieuw beleid en een nieuwe participatieverordening op.