Uitgaven

22,62%
€ -126.175
x €1.000
22,62% Complete

Inkomsten

12,24%
€ 67.013
x €1.000
12,24% Complete

Saldo

574,06%
€ -59.162
x €1.000

Programma 1 Onderwijs, economie en arbeidsparticipatie

Uitgaven

22,62%
€ -126.175
x €1.000
22,62% Complete

Inkomsten

12,24%
€ 67.013
x €1.000
12,24% Complete

Saldo

574,06%
€ -59.162
x €1.000

Maatschappelijk effect programma: Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect programma: Wat willen we bereiken?

Iedereen werkt, leert en/of doet naar vermogen mee

Terug naar navigatie - Iedereen werkt, leert en/of doet naar vermogen mee

Onderwijs
Het toekomstbeeld voor 2040 is dat iedere Zoetermeerder – ongeacht zijn of haar achtergrond en afkomst – kansen heeft om zich te blijven ontwikkelen. Niet alleen als kind, maar ook als jongere of volwassene. 
Om dit allemaal te realiseren, investeren we als gemeente in schoolgebouwen, vervullen we ruim onze verplichtingen voor bijvoorbeeld leerplicht en het toezicht op de kinderopvang, leggen we verbindingen, faciliteren, subsidiëren en maken we afspraken zoals in de Lokaal Educatieve Agenda. 
De ambities en samenwerkingsafspraken van de gemeente, de kinderopvang en het onderwijs zijn vastgelegd in de Lokaal Educatieve Agenda 2021-2030. Daarin werken we samen aan de ontwikkeling van: Zoetermeer 2040, gelijke kansen en een passende onderwijsplek. Per kalenderjaar wordt een uitvoeringsagenda opgesteld met activiteiten die bijdragen aan het realiseren van deze gezamenlijke ambities. 
In de uitvoeringsagenda voor 2025 staat onder andere dat we het bereik van doelgroepkinderen voor de voorschoolse educatie gaan verhogen met 5%. Daarnaast versterken we de verbinding tussen de ondersteuningsstructuur van het onderwijs en de zorgstructuur vanuit de gemeente (jeugdhulp, Wmo, participatie). En we brengen het aanbod voor peuters, kleuters, kinderen en jongeren voor een dekkend netwerk aan (preventieve) voorzieningen in kaart.

Werkgelegenheid
Met de Visie Zoetermeer 2040 en de Strategische Agenda sturen we gericht op factoren die belangrijk zijn voor een gezonde lokale economie in relatie tot de (toekomstige) ontwikkeling van de stad en de regio.
Het versterken van de campusontwikkeling op het Dutch Innovation Park is hierbij cruciaal, waarbij we ook de samenwerking met andere (regionale) campussen intensiveren. Lokale koplopers en innovatieve bedrijven dienen als inspirerend voorbeeld. We ondersteunen ondernemers bij het aanpassen van hun businessmodellen aan nieuwe (duurzame) technologieën en bij arbeidsmarktvraagstukken. Ook bieden we laagdrempelige toegang tot kennis over cybersecurity en cybercrime in het midden- en kleinbedrijf.
Voor een succesvolle invulling van de groeiambitie van Zoetermeer, sturen we op voldoende en passende ruimte voor werk in relatie tot de groei van het aantal huishoudens. Kwalitatief goede- en kwantitatief voldoende werklocaties voor kantoren, bedrijven en retail zijn belangrijk voor werkgelegenheid en innovatie. We stimuleren duurzaam en efficiënt gebruik van bestaande werklocaties en blijven samenwerken met lokale- en regionale partners om de economie te versterken.

Arbeidsparticipatie en bestaanszekerheid
De verwachtingen voor de economie en de arbeidsmarkt in 2025 zijn gunstig. Hoewel de werkloosheid iets zal stijgen, blijft deze volgens het Centraal Planbureau ook in 2025 historisch laag. De verwachting is dat de koopkracht van de groep bijstandsgerechtigden het hardst groeit in 2025. Mede als gevolg hiervan is de verwachting dat de armoede in 2025 iets afneemt. Het is mooi als cijfers een positieve trend laten zien. Toch hebben veel mensen nog steeds geen werk, zijn er kinderen uit arme gezinnen die op achterstand staan en zijn er mensen die vanwege allerlei redenen in de schulden terecht komen. Voor die mensen wil de gemeente ondersteuning bieden, zodat iedereen mee kan doen in de maatschappij en iedereen voldoende heeft om van te leven. De gemeente geeft hierbij dankbaar ruimte aan de waardevolle inzet en bijdrage van (vrijwilligers)organisaties om te helpen deze ambities waar te maken.

Speerpunten in 2025: Wat gaan we daarvoor doen?
Onderwijs
De focus voor het onderdeel ‘onderwijs’ komt in 2025 te liggen op:

  • het verder versterken van de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp;
  • het bevorderen van gelijke kansen in het onderwijs;
  • het flexibel maken van het nieuwkomersonderwijs;
  • uitvoering geven aan het nieuwe regionale programma voorkomen schoolverlaten in verbinding met de aanpak jeugdwerkloosheid en het domein zorg;
  • en verdere invulling geven aan de lokale en regionale doelen en samenwerking voor laaggeletterdheid.

Economie
De focus voor het onderdeel ‘economie’ komt in 2025 te liggen op :
Bevorderen van een beter ondernemersklimaat:

  • de basis op orde houden;
  • versterken van het brede MKB;
  • sterke rol in de regio;
  • versterken ecosysteem voor start- & scale-ups.

Bevorderen groei werkgelegenheid:

  • ruimte maken voor nieuwe banen op alle niveaus (brede werkgelegenheidsgroei);
  • beter benutten en verduurzamen van de huidige werklocaties (juiste functie op de juiste plek) met aandacht voor werk in de wijk.

Arbeidsparticipatie en bestaanszekerheid
Stimuleren duurzame arbeidsparticipatie door:

  • te starten met voorbereiding en invoering van de maatregelen uit de nieuwe Participatiewet In Balans inclusief meer aandacht voor de menselijke maat, vertrouwen in inwoners en vereenvoudiging van complexe regelgeving;
  • het Werkcentrum Zuid Holland Centraal te openen;
  • begeleiding, via De Binnenbaan, van mensen naar duurzaam werk o.a. door de inzet van loonkostensubsidies, beschut werk en de uitbreiding van de bedrijfsscholen;
  • statushouders al vanuit een COA-locatie te begeleiden naar werk.

Bestaanszekerheid bevorderen door:

  • het GeldPunt te borgen binnen het bredere netwerk van hulp, advies bij geldzorgen;
  • aan de slag te gaan met de implementatie van de landelijke bestuurlijke afspraken ‘Basisdienstverlening schuldhulpverlening’;
  • na het gesprek met uw raad verder te gaan met het onderzoek naar het bieden van ondersteuning op basis van besteedbaar inkomen;
  • de mogelijkheden voor verbreding van de Zoetermeerpas te onderzoeken.
  • een vervolg te geven aan de collectieve zorgverzekering voor minima;
  • ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid een plek te geven bij de ontwikkeling van beleid tot herstel en versterking van bestaanszekerheid.

Programma Sociale Innovatie
In 2025 wordt verder gewerkt aan de uitvoering van de projecten Sociale innovatie en opdrachten zoals in het programmaplan en rapportages zijn opgenomen. In 2025 worden vier projecten uitgevoerd, waarvan de verwachting is dat er twee worden afgerond. Voor nieuwe voorstellen, dan wel verdere uitbreiding van bestaande projecten die passen binnen de doelstellingen van het programma worden aparte voorstellen voorgelegd aan de raad, inclusief het financiële voorstel voor dekking van deze activiteiten.

Doelstellingen

Indicatoren, trendgrafieken en financiën

Doelstelling 1.1 Bijdragen aan maatwerk in spelen en leren

Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting:
Vanaf 2025 gaan wij werken met een nieuwe monitor. De nieuwe monitor geeft geen inzicht meer in het percentage behaalde leerwinst van VVE-kinderen met een onderwijsachterstand, maar maakt inzichtelijk of de gemiddelde ontwikkeling van de VVE-kinderen als groep past bij de leeftijd of niet. De streefwaarde kan pas worden bepaald na de nulmeting in 2025. De tabel en trendgrafiek is hierdoor voor 2025 komen te vervallen. 

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën
Bedragen x €1.000
Doelstelling Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Bijdragen aan maatwerk in spelen en leren (1.1) -12.292 -13.112 -14.096 -14.350 -14.605
Terug naar navigatie - Toelichting Financiën

Toelichting:
Het meeste van dit budget wordt gebruikt voor onderwijshuisvesting. Daarnaast worden o.a. de kosten voor leerlingenvervoer, kinderopvang, brede school, schoolbegeleiding en onderwijsachterstanden uit dit budget betaald.

Doelstelling 1.2 Beperken uitval in het onderwijs

Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting:
Het percentage vsv-ers schommelt de afgelopen jaren tussen de 2,2 en 2,8%. Een deel van de schommelingen gebeurt zonder dat wij daar invloed op hebben. Het gaat namelijk om jongeren boven de 18 jaar, die uiteindelijk zelf (mogen) beslissen of ze stoppen met school of niet. Daarnaast is de arbeidsmarkt van invloed op het percentage dat we realiseren. Als de arbeidsmarkt aantrekt, kiezen scholieren sneller voor een baan en maken dan de keus om van school te gaan zonder startkwalificatie. Als er weinig kansen zijn op werk, dan daalt het percentage. Onze inzet is en blijft om zoveel mogelijk scholieren met een startkwalificatie hun schooltijd te laten beëindigen.

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën
Bedragen x €1.000
Doelstelling Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Beperken uitval in het onderwijs (1.2) -2.507 -2.493 -2.493 -2.493 -2.493

Doelstelling 1.3 Bevorderen van een beter ondernemersklimaat

Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting:
De ondernemerspeiling vindt elke twee jaar plaats. De nulmeting dateert uit 2020. De afgelopen peiling laat een kleine daling zien in de waardering in de dienstverlening (6,2 in 2022 versus 6,5 in 2020). Eind 2024 vindt een nieuwe meting plaats. 
De verwachting is dat de waardering van de ondernemersdienstverlening licht stijgt door onder andere ondersteuning en advisering bij zonnepanelen op bedrijfsdaken, stimulering van ondernemersnetwerken in de stad en -collectieven op de Noordelijke bedrijventerreinen als ook het mede-initiëren van onderscheidende beeldbepalende events voor ondernemers, waaronder de Innovatieprijs Zoetermeer.

 

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën
Bedragen x €1.000
Doelstelling Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Bevorderen van een beter vestigings- en ondernemersklimaat (1.3) -1.802 -1.348 -1.205 -1.077 -1.077
Terug naar navigatie - Toelichting Financiën

Toelichting:
Het budget wordt o.a. ingezet voor onderzoek, (strategisch) beleid en maatregelen voor het versterken van het ondernemersklimaat. Daarnaast voor de verschillende samenwerkingen in de regio, zoals de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en Business Park Haaglanden. In het coalitieakkoord zijn voor 2024-2026 incidenteel middelen opgenomen voor het bevorderen van het vestigings- en ondernemersklimaat en een tweejaarlijkse Innovatieprijs (2025).

Doelstelling 1.4 Bevorderen groei werkgelegenheid

Toename aantal arbeidsplaatsen (PB 2025)

Terug naar navigatie - Toename aantal arbeidsplaatsen (PB 2025)

Omschrijving

Arbeidsplaatsen zijn arbeidsovereenkomsten van minimaal 1 uur per week. De toename betreft het aantal arbeidsplaatsen dat in het begrotingsjaar extra gerealiseerd wordt t.o.v. de stand van het voorafgaande jaar.

Bron: Regionale Arbeidsmarktprognose 2023-2024 Zuid-Holland Centraal (1 juni 2023)
Type 2023 2025 2026 2027 2028
Realisatie 684 - - - -
Begroting PB 2025 - 650 650 650 650
Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting:
De prognose blijft ongewijzigd, mede gelet op een verwachte lichte economische groei en vooralsnog aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt in Nederland.

 

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën
Bedragen x €1.000
Doelstelling Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Bevorderen groei werkgelegenheid (1.4) -373 -391 -391 -391 -391
Terug naar navigatie - Toelichting Financiën

Toelichting:
Het budget wordt o.a. ingezet voor monitoring leegstand kantorenvastgoed, aanpak beter benutten van bedrijventerreinen, ondersteuning bij oprichten ondernemerscollectieven en uitwerken actieplannen voor de noordelijke bedrijventerreinen.

Doelstelling 1.5 Stimuleren duurzame arbeidsparticipatie

% Arbeidsparticipatie (PB 2025)

Terug naar navigatie - % Arbeidsparticipatie (PB 2025)

Omschrijving

Het aandeel (= percentage) werkenden van de totale bevolking is de netto arbeidsparticipatie.
Alle 15- tot 75-jarigen in de bevolking worden meegeteld.
Bij het vaststellen van de arbeidsparticipatie wordt uitgegaan van een grens van 12 uur per week werken.

Bron: CBS
Type 2023 2025 2026 2027 2028
Realisatie 71,6% - - - -
Begroting PB 2025 - 73,0% 73,0% 73,0% 73,0%
Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting:
De netto arbeidsparticipatie lag met 71,6% in 2023 onder het landelijk gemiddelde van 73%. De ambitie voor de komende jaren is om op of boven het landelijk gemiddelde uit te komen. De gemeente heeft invloed op deze indicator door bijvoorbeeld de inzet op het gebied van arbeidstoeleiding, de ondersteuning van werkgevers en het stimuleren van de werkgelegenheid. Er zijn ook veel zaken van invloed op de arbeidsparticipatie waar de gemeente niet of nauwelijks invloed op heeft. Denk hierbij aan de demografische trend van vergrijzing: mensen worden gemiddeld ouder en hoe ouder mensen zijn hoe lager de arbeidsparticipatie. En verder maatregelen en trends zoals de ophoging van de AOW-leeftijd, de arbeidsparticipatie van vrouwen, de arbeidsmigratie, de groei van de bevolking en landelijke beleidsinterventies rond ouderschap. Al deze effecten maken de ontwikkeling van de arbeidsparticipatie in Zoetermeer onzeker. 

Uitstroom naar werk (PB 2025)

Terug naar navigatie - Uitstroom naar werk (PB 2025)

Omschrijving

Uitstroom uit de bijstand als gevolg van werk.

Bron: Suites4 SociaalDomein
Type 2023 2025 2026 2027 2028
Realisatie 209 - - - -
Begroting PB 2025 - 180 180 180 180
Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting:
De indicator zoals getoond in de tabel betreft de uitstroom naar werk vanuit de bijstand. De trendgrafiek laat de historie zien van deze indicator en voor de context is de totale instroom en uitstroom toegevoegd. Mensen vinden in de huidige krappe arbeidsmarkt makkelijker een (nieuwe) baan. De instroom in de bijstand is daarom relatief laag en de mensen die nu nog in de bijstand zitten ervaren vaak een grote afstand tot de arbeidsmarkt en stromen moeilijker uit. We verwachten dat de krapte nog jaren aanhoudt en daarom verwachten we dat de uitstroom uit de bijstand de komende jaren iets lager ligt dan in 2023. 

Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting:
Deze indicator is meer een kengetal dan een streefcijfer omdat het doel niet is dat mensen zoveel mogelijk parttime werken. Parttime werk is een middel om werkervaring en werkritme op te doen en daarmee de kans op volledige uitstroom – wat het hoofddoel is – groter te maken. We zetten in op meer uren werken zodat mensen volledig uit de uitkering stromen. De huidige krappe arbeidsmarkt helpt hierbij. Het aantal mensen dat een uitkering heeft naast een (parttime) baan daalt dan. De ambitie is tegelijk om meer mensen die nu geen baan hebben parttime aan het werk te krijgen. Per saldo verwachten we dat het aantal mensen dat parttime werkt min of meer gelijk blijft.

Uitstroom naar school (PB 2025)

Terug naar navigatie - Uitstroom naar school (PB 2025)

Omschrijving

Aantal jongeren dat vanuit een bijstandsuitkering weer uitstroomt naar school.

Bron: Suites4 SociaalDomein
Type 2023 2025 2026 2027 2028
Realisatie 15 - - - -
Begroting PB 2025 - 25 25 25 25
Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting:
Het betreft de uitstroom vanuit een bijstandsuitkering naar scholing. De inzet is erop gericht dat jongeren naar school gaan en een vak leren dat aansluit op de arbeidsmarkt. De realisatie is momenteel vrij laag en de verwachting is dat deze maar beperkt stijgt vanwege de beperkte instroom van jongeren in de bijstand. Deze indicator wordt beïnvloed door de krapte op de arbeidsmarkt: doordat mensen makkelijker de weg naar werk vinden kan ervoor gekozen worden om te gaan werken in plaats van naar school te gaan.

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën
Bedragen x €1.000
Doelstelling Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Stimuleren duurzame arbeidsparticipatie (1.5) -22.245 -20.827 -21.001 -21.074 -21.135
Terug naar navigatie - Toelichting Financiën

Toelichting:
Het budget wordt ingezet om werkzoekenden te laten participeren op de arbeidsmarkt, uitstroom naar school, sociale activering door middel van bijdragen aan de verbonden partij De Binnenbaan BV.

Doelstelling 1.6 Voorzien in noodzakelijke middelen van bestaan

Aantal bijstandsuitkeringen (PB 2025)

Terug naar navigatie - Aantal bijstandsuitkeringen (PB 2025)

Omschrijving

Aantal bijstandsuitkeringen levensonderhoud per 31-12 van het betreffende jaar.

Bron: Suites4 SociaalDomein
Type 2023 2025 2026 2027 2028
Realisatie 2.564 - - - -
Begroting PB 2025 - 2.600 2.600 2.600 2.600
Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting:
Het aantal bijstandsuitkeringen stijgt in 2024 weer iets na een aantal jaren te zijn gedaald. We verwachten dat het aantal bijstandsuitkeringen eind 2024 rond de 2600 ligt. Op basis van verwachten van het Centraal Planbureau verwachten we dat dit aantal in 2025 gelijk blijft.

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën
Bedragen x €1.000
Doelstelling Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Voorzien in noodzakelijke middelen van bestaan (1.6) -23.235 -20.990 -20.218 -19.405 -18.905
Terug naar navigatie - Toelichting Financiën

Toelichting:
Het budget wordt ingezet voor uitkeringen levensonderhoud (bijstand), armoedebeleid (inkomensondersteunende voorzieningen zoals bijzondere bijstand of de ZoetermeerPas, maar ook bijvoorbeeld ondersteuning van partners) en voor zaken als handhaving.

Uitsplitsing doelstelling 1.6

Terug naar navigatie - Uitsplitsing doelstelling 1.6
Bedragen x €1.000
uitsplitsing op sectorproduct Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
610.02.100 Bijzondere Bijstand Sociale Zaken
Lasten -1.905 -2.029 -1.987 -1.943 -1.943
Baten 994 1.320 1.320 1.320 1.320
Totaal 610.02.100 Bijzondere Bijstand Sociale Zaken -910 -709 -667 -623 -623
610.03.100 BUIG
Lasten -60.856 -58.835 -58.300 -57.530 -57.030
Baten 52.694 51.596 51.596 51.596 51.596
Totaal 610.03.100 BUIG -8.162 -7.238 -6.704 -5.934 -5.434
610.03.200 BBZ
Lasten -226 -230 -230 -230 -230
Baten 122 125 125 125 125
Totaal 610.03.200 BBZ -103 -105 -105 -105 -105
610.03.300 Bijzondere Bijstand
Lasten -10.220 -9.437 -9.344 -9.344 -9.344
Baten 571 794 794 794 794
Totaal 610.03.300 Bijzondere Bijstand -9.650 -8.643 -8.549 -8.549 -8.549
610.03.400 SHV
Lasten -5.312 -2.486 -2.385 -2.385 -2.385
Baten 2.692 0 0 0 0
Totaal 610.03.400 SHV -2.620 -2.486 -2.385 -2.385 -2.385
920.01.001 Kwijtschelding van OZB
Lasten -3 -3 -3 -3 -3
Totaal 920.01.001 Kwijtschelding van OZB -3 -3 -3 -3 -3
920.01.002 Kwijtschelding van hondenbelasting
Lasten 0 0 0 0 0
Totaal 920.01.002 Kwijtschelding van hondenbelasting 0 0 0 0 0
920.01.003 Kwijtschelding afvalstoffenheffing
Lasten -1.145 -1.093 -1.093 -1.093 -1.093
Totaal 920.01.003 Kwijtschelding afvalstoffenheffing -1.145 -1.093 -1.093 -1.093 -1.093
920.01.004 Beheer kwijtschelding
Lasten -163 -129 -129 -129 -129
Totaal 920.01.004 Beheer kwijtschelding -163 -129 -129 -129 -129
920.01.006 Kwijtschelding rioolrecht
Lasten -479 -583 -583 -583 -583
Totaal 920.01.006 Kwijtschelding rioolrecht -479 -583 -583 -583 -583

Aangenomen moties voorjaarsdebat

Terug naar navigatie - Aangenomen moties voorjaarsdebat

 

Motie nr: 2406-24
Werkenderwijs de taal leren 

Draagt het college op:
In navolging van Utrecht met relevante partners zoals (grote) werkgevers afspraken te maken over het sneller begeleiden van statushouders naar werk met leerwerktrajecten gecombineerd met taal en de raad hierover te informeren.

Stand van zaken:
We onderzoeken momenteel de Utrechtse aanpak en leggen dat naast onze eigen werkwijze. Uiterlijk in het 4e kwartaal 2024 informeren we de raad hoe uitvoering wordt gegeven aan de motie, het eventuele kostenplaatje en het verdere tijdpad.

Motie nr: 2406-56A
Ondersteuning aan diegene die het nodig hebben 

Draagt het college op:

  • Het huidige gemeentelijke beleid in het sociaal domein te toetsen aan het rapport van het SCP ‘Zien, horen en helpen’, in het bijzonder de aanbevelingen die erin staan;
  • Aanbevelingen die het bereik verhogen en geen extra investeringen vragen direct te implementeren;
  • De gemeenteraad voor het najaarsdebat 2024 te informeren over de uitkomsten. 

Stand van zaken:
Deze motie heeft veel overlap met (de uitkomsten van) het onderzoek naar besteedbaar inkomen. De aanbevelingen uit het rapport van het SCP sluiten goed aan bij de aanbevelingen die het Nibud doet en bij de input van onze inwoners in de stadsdialoog. Het voorstel is dus ook om de afdoening van deze motie mee te nemen in het raadsvoorstel bij het onderzoek besteedbaar inkomen.

 

Waar staat je gemeente indicatoren

Terug naar navigatie - Waar staat je gemeente indicatoren