Jongeren met een afgeronde beroepsopleiding hebben meer kans op een goede baan. Daarmee kunnen ze in hun eigen levensonderhoud voorzien. Via de aanpak van ongeoorloofd schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten dragen we er daarom aan bij dat zoveel mogelijk jongeren een startkwalificatie halen.
De gezamenlijke ambities van de gemeenten en regionale onderwijsinstellingen Haaglanden zijn vastgelegd in de regionale Voortijdig School Verlaten-agenda 2021-2024. In het nieuwe regionale programma Voorkomen Schoolverlaten 2025-2029 ligt de focus op het aansluiten van de domeinen zorg en arbeid. Voor jongeren waarbij terugkeren naar school geen optie is, zorgen we voor een vlotte start op de arbeidsmarkt. Daarbij richten we ons vooral op de jongeren in een kwetsbare positie. Dat zijn met name de jongeren uit het praktijkonderwijs, het voortgezet speciaal onderwijs en de entree-opleidingen (mbo 1). Voor hen is het ontwikkelen van leeromgevingen in de praktijk van groot belang, zodat ook zij kunnen deelnemen op hun eigen niveau en tempo. 
Omdat elk kind recht heeft op een passende (onderwijs)plek zetten ouders, scholen, leerplicht/RMC en zorgpartners (zoals het schoolmaatschappelijk werk) zich in 2025 hier samen voor in. Dat doen we door:

  • Het realiseren van onderwijs-jeugdhulparrangementen met het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs, zodat meer kinderen en jongeren in het onderwijs blijven en geen thuiszitter worden. Het preventief en vrij toegankelijk aanbod op gebied van zorg, vrije tijd en gezondheid wordt in een zo vroeg mogelijk stadium ingezet om onnodige jeugdhulp te voorkomen.
  • Het uitvoering geven aan de verscherpte afspraken met betrekking tot de verzuimaanpak. De focus ligt hierbij op aanwezigheid in plaats van afwezigheid en minder op het onderscheid tussen geoorloofd en ongeoorloofd verzuim. Dit is in lijn met de landelijke ontwikkelingen. 
  • Het ondersteuningsaanbod voor de studenten van het mbo inzichtelijk maken in 2025, zowel de schoolse ondersteuning als de ondersteuning van de gemeente (jeugdhulp, Wmo, participatie). Er zijn samenwerkingsafspraken gemaakt welke ondersteuning op locatie wordt geboden (‘Mbo als werkplaats’) en hoe de toegang tot de overige ondersteuning verloopt. We richten ons hierbij op een goede studieloopbaan, het voorkomen van armoede of schulden en een positieve gezondheid. 
  • Het stimuleren van een goede overstap naar de arbeidsmarkt door het organiseren van beroepenbeurzen On Stage en The Next Step, het bieden van ondersteuning bij het vinden van leerbanen en stages (Leerwerkmakelaar) en het bijdragen aan onderwijsprogramma’s als Sterk techniekonderwijs. Met het wetsvoorstel ‘Van school naar duurzaam werk’ komt er voor de mbo-instellingen een nieuwe taak en budget om ook gediplomeerde jongeren naar de arbeidsmarkt te begeleiden. De beoogde inwerkingtreding is medio augustus 2025. De aanpak voorkomen schoolverlaten en de aanpak jeugdwerkloosheid zullen door deze wet sterker vervlochten raken. Dit vraagt nauwere afstemming en samenwerking.