We hebben vier belangrijke onderwerpen in onze onderwijsvisie. De speerpunten voor 2025 en volgende jaren volgen hieronder per onderwerp.

1.  Stimuleren dat er een (onderwijs)aanbod op maat is, zodat ieder kind, iedere jongere en volwassene zich optimaal kan ontwikkelen in kwalitatief goede gebouwen.

  • De planvormingsfase voor de nieuwbouw van de dubbelstroomsschool in Seghwaert wordt afgerond en de daadwerkelijke bouw van deze school wordt voorbereid.
  • De planvormingsfase voor de bouw van een nieuw schoolgebouw voor gezamenlijke huisvesting van het speciaal onderwijs De Keerkring en speciaal basisonderwijs de Horizon wordt verder doorlopen, met als doel in 2026 de aanbesteding te starten voor de nieuwbouw. 
  • Voor de bouw van een nieuw schoolgebouw voor het Integraal kindcentrum Het Palet is het schoolbestuur Unicoz de bouwheer. Unicoz doet zelf de hele planvoorbereiding en aanbesteding. Voor de bouw van een nieuw schoolgebouw voor het voortgezet speciaal onderwijs De Keerkring is het schoolbestuur Resonans de bouwheer en doet de hele planvoorbereiding en aanbesteding voor deze nieuwbouw. De gemeente ondersteunt beide schoolbesturen hierin.

2.  Organiseren met partners, zoals het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs, dat kinderen gedurende hun ontwikkeling goed begeleid worden. Met name tijdens de overgangen naar en in het onderwijs krijgen kwetsbare leerlingen extra steun. De acties die hierbij horen zijn: 

  • Het beperken van ontwikkelingsachterstanden bij kinderen in de leeftijd van 2-12 jaar onder andere door een kwalitatief goed voorschools aanbod aan te (blijven) bieden aan de peuters in de stad. Aan de kinderen op de basisschool bieden wij schakelklassen, taalklassen en brede schoolactiviteiten aan. Daarnaast verhogen wij, samen met de partners in de stad, het bereik van de doelgroep voor voorschoolse educatie. Verder zetten we extra in op het verhogen van de ouderbetrokkenheid, het aanbieden van zomer- en vakantiescholen en het optimaliseren van het meten en het rapporteren van de behaalde resultaten. Dit kan uitgevoerd worden met de beschikbaar gestelde middelen o.a. van het rijk. 
  • De activiteiten van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) zoals vastgesteld in januari 2022, ronden we voor 1 juli 2025 af, omdat de tijdelijke regeling afloopt. De focus ligt in het schooljaar 2024-2025 op het aanpassen van schoolpleinen van het voortgezet onderwijs om buiten bewegen bij de oudere jeugd te stimuleren.
  • In 2025 breiden wij het nieuwkomersonderwijs, afhankelijk van de instroom van nieuwkomers in Zoetermeer, verder uit. Dit onderwijs is bedoeld voor Oekraïense kinderen en jongeren, statushouders en kinderen en jongeren uit de COA-locatie. 
  • Als onderdeel van het project ‘Integraal werken aan een gezonde stad’, bevorderen we gezonde kinderopvang door het inzetten van een projectleider gezonde voeding in de kinderopvang. Deze projectleider verhoogt de kennis over gezonde voeding op de kinderopvangvoorzieningen en in het verlengde ook in gezinnen in Zoetermeer door webinars, begeleiding en ondersteuning te geven aan organisaties in de stad. 
  • Het primair onderwijs start met een centrale aanmeldingsprocedure voor een betere spreiding en gelijke toelatingskansen. Vanuit de gemeente worden de ouders van driejarige kinderen aangeschreven om hen hierop te attenderen. Omdat de laatste jaren het aantal kinderen toeneemt dat nog niet schoolrijp is (bijvoorbeeld zindelijk zijn), ontwikkelen we samen met het onderwijs een communicatiestrategie om ouders te informeren wat een kind van vier jaar moet kunnen en hoe ze hier eventueel bij ondersteund kunnen worden.

3.   Een goede start op de arbeidsmarkt, maar er ook actief kunnen blijven, is belangrijk. Dit doen we door onderwijsinstellingen en ondernemers te ondersteunen om te komen tot een betere aansluiting tussen opleidingen en arbeidsmarkt.
We richten ons in lijn met Zoetermeer 2040 (hoofdlijn 4 en 5) in ieder geval op de kernsectoren ICT/IT, Bouw &Installatie, Zorg/(e-)Health en Logistiek  & Handel op de volgende kansen:

  • We versoepelen de overgangen (van kinderopvang tot HBO) naar de Zoetermeerse arbeidsmarkt. Dat bevordert de kans op werk en dat geeft meer bestaanszekerheid. Dit doen we door onder andere leerlingen en studenten kennis te laten maken met echte praktijkvraagstukken. Maar ook door meer opleidingen naar Zoetermeer toe te halen die passen bij de Zoetermeerse arbeidsvraag.
  • We versterken de samenwerking met het voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs en het bedrijfsleven en leggen de afspraken vast. We zijn gestart bij ICT/IT en Bouw & Installatie en bouwen uit naar de andere sterke economische kernsectoren. Hierbij zoeken we doorlopend naar een uitgebreid om- en bijscholingsaanbod, waardoor inwoners zich blijvend kunnen ontplooien.
  • Naast de bestaande locaties stimuleren we dat er steeds meer plekken in de stad komen, waar onderwijs, onderzoek, bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen samen komen tot innoveren en ontwikkelen. De Technische Praktijklocatie wordt bijvoorbeeld zo’n plek waar onderwijs, overheid en bedrijfsleven bij elkaar komen en waar wordt gewerkt aan (technische) educatie van jong tot oud. Een praktijkvoorbeeld van ‘een leven lang ontwikkelen’. Leerlingen uit het primair- en het voortgezet onderwijs krijgen les, maar ook technisch mbo-onderwijs wordt hier gegeven. En daarnaast volgen mensen om- en bijscholing, die van werk naar werk willen bewegen of al langer zonder werk zitten. 
  • Het Dutch Innovation Park (DIP) is op dit moment één van de meest vergevorderde campussamenwerkingen voor mbo- en hbo-onderwijs in de MRDH-regio. Het gebiedsprogramma draait in 2025 (en voorgaande jaren) op incidenteel geld uit de gemeentelijke begroting en verkregen subsidies van de MRDH (€ 0,3 mln.) en het ministerie van EZK (€ 2,1 mln.). De Haagse Hogeschool heeft voor € 1 mln. geïnvesteerd in het vernieuwen van de onderwijsruimten in de Dutch Innovation Factory (DIF). Mbo Rijnland verbindt zich steeds meer aan de DIF als onderwijslocatie voor projectonderwijs. De onderwijsinstellingen zijn in ieder geval tot 2026 actief verbonden aan de DIF. In 2025 richten we ons met het beschikbare geld samen met de onderwijspartners op vier onderdelen:
    1.   Het verstevigen van het IT-onderwijs (mbo en hbo).
    2.   Het uitbreiden en verstevigen van de IT Community en de verbindingen met het onderwijs en het bedrijfsleven.
    3.   Het verkennen van nieuwe subsidiestromen voor onderwijs en onderzoek na 2026.
    4.   Het nader verkennen van een startup ecosysteem, zodat startende ondernemers een netwerk vormen en elkaar kunnen inspireren.

4.    Iedere volwassen inwoner kan maximaal (naar vermogen) meedoen en beschikt over voldoende basisvaardigheden. 
Om zelfstandig en actief te kunnen deelnemen in onze samenleving is het nodig om een basis aan reken- en digitale vaardigheden te hebben en uiteraard een goede beheersing van de Nederlandse taal. Het vergroten van deze vaardigheden vindt plaats door de lokale aanpak laaggeletterdheid, waarbij focus ligt op: het betrekken van het maatschappelijk middenveld om meer laaggeletterden te bereiken, het ontwikkelen van een integrale verbinding binnen het Sociaal Domein en een passend en dekkend educatieaanbod in de stad. Daar zetten we ons met partners (zoals het Digi-Taalhuis) voor in. 
Daarnaast blijven we regionaal uitvoering geven aan de gezamenlijk opgestelde doelen om laaggeletterdheid in de regio Zuid-Holland Centraal te beperken. En gaan we aan de slag met het afstemmen en inventarisatie van het aanbod in elke gemeente, zodat samenwerken eenvoudiger wordt. Het educatieaanbod blijven we inzetten net als het verbeteren van de effectenmonitor. Hierdoor krijgen we meer inzicht in de impact van het educatieaanbod.