bedragen * €1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nieuw beleid | MJB 2025-2028 | ||||||
Prog | Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
2 | Verbetering inzet dienstverlening Zorg, berichtenverkeer | -29 | -61 | -61 | -61 | -61 | |
2 | Berichtenverkeer, dekking Wmo budget | 29 | 61 | 61 | 61 | 61 | |
3 | Programma Buitenruimte | -pm | -pm | -pm | |||
3 | Uitvoering klimaatadaptatiestrategie (meer schaduw in de wijken) | -133 | -133 | -133 | -133 | ||
4 | Evenementen | -80 | |||||
5 | Social hub (dekking via OAD) | -240 | |||||
7 | Seniorenmakelaar | -65 | -65 | -65 | -65 | -65 | |
2 | Seniorenmakelaar, dekking door afroming budget Wmo | 65 | 65 | 65 | 65 | 65 | |
7 | Integrale gebiedsvisie Van Doornenplantsoen-rand van Palenstein | -50 | -150 | ||||
7 | Bijdrage reserve Fonds 2040 | 50 | 150 | ||||
7 | Wet goed verhuurderschap (dekking via OAD) | -73 | |||||
7 | Subsidie woningbouwprojecten | -845 | -1.071 | ||||
7 | subsidie woningbouwprojecten, dekking provincie | 845 | 1.071 | ||||
7 | Senior planeconoom | -128 | -128 | -128 | -128 | ||
7 | Dekking senior planeconoom via inzet op projecten | 128 | 128 | 128 | 128 | ||
ovh | Uitbreiding formatie Directie | -40 | -239 | -239 | -239 | -239 | |
ovh | Dekking door verlaging externe inhuur | 40 | 239 | 239 | 239 | 239 | |
Totaal | -73 | -453 | -133 | -133 | -133 | ||
AAAAA | Formatie Jeugd en Gezinshulp acute acties en toekomstbestendige jeugdhulp | 999999 | 999999 | 999999 | 999999 | 999999 | AAAAAAAAAAAAAAA |
Bijlage 4. Totaaloverzicht financiële ontwikkelingen
Bestaand beleid
Terug naar navigatie - Bestaand beleidbedragen * €1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Financiële ontwikkelingen bestaand beleid | MJB 2025-2028 | ||||||
Prog | Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
1 | Reclame-inkomsten | 75 | 155 | 155 | 155 | 155 | |
1 | Reclame-inkomsten, bijdrage uitbater | -75 | |||||
1 | Oploop Nieuw Beschut Werk (ihkv de participatiewet) | -27 | -124 | -224 | -297 | -358 | |
1 | Opvang Oekraïnevluchtelingen ihkv de hotel- en accomm.reg. (HAR) | -69 | |||||
1 | Opvang Oekraïnevluchtelingen i.h.k.v. de HAR, bijdrage COA | 69 | |||||
1 | Vergoeding Lage Inkomens Voordeel (LIV) | 167 | 165 | ||||
1 | Gevolgen verhoogde asielinstroom voor uitvoering Wet Inburgering | -258 | -258 | ||||
1 | Uitgaven 2024 OKE-regeling en regeling WEB | -697 | |||||
1 | Aanp. geoormerkte rijksverg. 2024 OKE- regeling en regeling WEB | 697 | |||||
1 | Uitgaven 2024 Onderwijs | -1.409 | |||||
1 | Vooruitontvangen rijksbijdragen 2024 | 1.409 | |||||
1 | ESF prj Re-integratie en arbeidsinpassing AMR ZHC 2020-2022 | -248 | |||||
1 | Kwijtschelding OZB (onderuitputting) | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | |
1 | Kwijtschelding hondenbelasting (is vervallen) | 41 | 37 | 37 | 37 | 37 | |
1 | Uitbreiding formatie Leerplicht en RMC | -448 | -472 | -472 | -472 | -472 | |
1 | Voormalig 2BHome pand | -121 | |||||
2 | Aanpassing budget inZet | -1.674 | -1.165 | -462 | -555 | -555 | |
2 | Activiteiten Integraal Zorg Akkoord (IZA) | -6.725 | -6.725 | -6.725 | |||
2 | Specifieke uitkering Integraal Zorg Akkoord (IZA) | 6.725 | 6.725 | 6.725 | |||
2 | Noodopvang ontheemde Oekraïners | -pm | -pm | -pm | -pm | ||
2 | Formatie Jeugd en Gezinshulp acute acties en toekomstbestendige jeugdhulp | -489 | |||||
2 | POH - Jeugd | -86 | -86 | -86 | -86 | -86 | |
2 | Preventieve inzet Schoolmaatschappelijk werk | -41 | -80 | -80 | -80 | -80 | |
2 | Jeugdgezondheidszorg (JGZ) | -120 | -192 | -pm | -pm | -pm | |
2 | Jeugdgezondheidszorg (JGZ) | -64 | -64 | -64 | -64 | -64 | |
2 | Kinderopvang op sociaal medische indicaties | -133 | -133 | -133 | -133 | -133 | |
1 | Gedeeltelijke dekking soc. med. Indic. uit kinderovang (P1) | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | |
2 | Veilig Thuis | -36 | -36 | -36 | -36 | ||
2 | Specialistische jeugdhulp | -pm | -12.000 | -13.000 | -14.000 | -15.000 | |
2 | Specialistische jeugdhulp, taakstelling (2024) en besparingen | 3.000 | 7.000 | 8.000 | 9.000 | ||
2 | Specialistische jeugdhulp, frictiekosten | -500 | -500 | -500 | |||
2 | Toekomstbestendige uitvoering Jeugd en Gezinshulp (formatie) | -761 | -319 | -319 | -319 | ||
2 | Programmamanager Sociaal Innovatiefonds | -60 | -120 | ||||
2 | Dekking via project Positieve gezondheid en het huishouden | 180 | |||||
2 | Mutatie reserve Sociaal Innovatiefonds | -120 | 120 | ||||
3 | Gegevens- en informatiebeheer | -37 | -178 | -178 | -178 | -178 | |
3 | Stadsecologie | -100 | -105 | -105 | -105 | -105 | |
3 | Herfasering Coornherthove, indexering en VTA van 15 naar 20% | -107 | |||||
3 | Herfasering Coornherthove | 797 | -797 | ||||
3 | Voorziening tunnelbak, indexering naar priijspeil 2024 | -98 | |||||
3 | Assetmanagement openbare ruimte | -406 | -735 | -500 | -500 | -500 | |
3 | Bomenbeleid | -pm | -pm | -pm | -pm | ||
3 | Schoon is gewoon | -540 | -540 | ||||
3 | Schoon is gewoon, dekking Single Use Plastic-budget (SUP) | 540 | 540 | ||||
3 | Uitbreiding wagenpark | -7 | -14 | -14 | -14 | -14 | |
3 | Extra kosten vervoer en opvang van hulpbehoevende dieren | -pm | -pm | -pm | -pm | -pm | |
3 | Besteding duurzaamheidsfonds | -150 | -300 | -250 | |||
3 | Besteding duurzaamheidsfonds, dekking reserve | 150 | 300 | 250 | |||
4 | Leegstand Stadhuisplein | -415 | |||||
4 | Stadhuisplein 21 van P7 naar P4 | 209 | |||||
4 | Voormalig 2BHome pand | -19 | |||||
6 | Implementatie- en transitiekosten Omgevingswet | -160 | -245 | -50 | |||
6 | Verkiezingen | -238 | -18 | -238 | -71 | 537 | |
6 | Paspomaat vervallen | 20 | 20 | 20 | 20 | ||
6 | Pinautomaat | 7 | 7 | 7 | 7 | ||
6 | Kassasysteem | 35 | 35 | 35 | 35 | ||
6 | Programma externe dienstverlening | 20 | 20 | 20 | 20 | ||
6 | Licenties en onderhoud, telefoondiensten en internetverkeer (GIP) | 8 | 8 | 8 | 8 | ||
7 | Verkoop hoeve Voorweg 155 | 1.350 | |||||
7 | Kosten verkoop hoeve Voorweg 155 | -74 | |||||
7 | Afdracht HH van Rijnland uit verkoop hoeve Voorweg 155 | -190 | |||||
7 | Afschrijving hoeve Voorweg 155 | -410 | |||||
7 | Storting saldo verk Hoeve Voorweg aan Vrij inzetbare reserve | -676 | |||||
7 | Fac project Van Aalstlaan 42-370 (Du Meeflat) en Van Aalstpark | -100 | |||||
7 | Onttrekking Reserve FiPo | 50 | |||||
7 | Onttrekking Reserve Zoetermeer 2040 | 50 | |||||
7 | Palenstein Binnengebied deelplan D | -400 | |||||
7 | Onttrekking Reserve FiPo | 200 | |||||
7 | Onttrekking Reserve Zoetermeer 2040 | 200 | |||||
7 | Flexwoningen Ruimtebaan kapitaallasten | 68 | |||||
7 | Flexwoningen Ruimtebaan huuropbrengsten | -87 | |||||
7 | Flexwoningen Ruimtebaan beheer en onderhoud | -33 | -33 | -33 | -33 | ||
7 | Plintgebouw stationsgebied, onderhoud en kapitaallasten | 346 | 346 | ||||
7 | Metropolitane Fietsroute | 71 | 71 | 71 | |||
7 | Mobiliteitswerken | 74 | 95 | ||||
7 | 2e deel upgrade stadshart | 65 | 65 | ||||
7 | Benzineverkooppunten | -125 | -125 | -125 | -125 | -125 | |
7 | Lagere huurinkomsten Croesinckplein 24 | -268 | |||||
7 | Stadhuisplein 21 van P7 naar P4 | -209 | |||||
ovh | Personeelskosten financiële Administratie | -98 | -98 | -98 | -98 | -98 | |
ovh | Voorziening bovenwettelijk spaarverlof | -280 | -280 | -280 | -210 | -140 | |
ovh | Inzet projectcommunicatie | -240 | -240 | -240 | -240 | -240 | |
ovh | Personeelskosten Communicatie stad (stelpost) | -101 | -101 | -101 | -101 | -101 | |
ovh | Stadspagina | -31 | -35 | -39 | -39 | -39 | |
ovh | Gratificaties ambtsjubilea | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | |
ovh | Personele ontwikkelingen Concern Control | 50 | |||||
ovh | Uitbreiding Unit-coordinator JGH, zie P2 | -60 | 0 | -12 | -12 | -12 | |
ovh | Beëindigen stedenbanden | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |
ovh | Informatie en Automatisering, praktijkgericht begroten | 25 | 25 | ||||
ovh | Overheadkosten als gevolg van formatie-uitbreiding | -440 | -575 | -559 | -559 | -559 | |
OAD | Dividend Stedin en BNG | 705 | 705 | 705 | 705 | 705 | |
OAD | Effect BTW-analyse | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | |
OAD | Bezwaarschriften | -80 | |||||
OAD | Treasury | 2.500 | 2.000 | 1.000 | 0 | 0 | |
OAD | Taakmutaties (technisch) | 400 | 400 | 400 | 100 | 100 | |
OAD | Inzet reservering taakmutaties p2, p5, p6 en p7 | 297 | 549 | 114 | 64 | 64 | |
OAD | Reservering prijsstijging SD | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | |
OAD | Reservering Wmo (vergrijzing) dekking voor InZet, zie P2 | 620 | 838 | 462 | 555 | 555 | |
OAD | Loonstijging | -1.320 | -1.320 | -1.320 | -1.320 | -1.320 | |
OAD | Reservering veroudering van de stad | 400 | 800 | 1.200 | 1.600 | ||
OAD | Reservering prijsstijging vervangingsinvesteringen | 100 | 100 | 100 | 100 | ||
OAD | Dekking hogere kosten nieuw beschut | 27 | 124 | 224 | 297 | 358 | |
OAD | Waarderingssysteem | 6 | 6 | 6 | 6 | ||
Totaal | -1.294 | -10.088 | -6.752 | -7.549 | -5.971 | ||
AAAAA | Formatie Jeugd en Gezinshulp acute acties en toekomstbestendige jeugdhulp | 999999 | 999999 | 999999 | 999999 | 999999 | AAAAAAAAAAAAAAA |
Onvermijdelijke ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Onvermijdelijke ontwikkelingenbedragen * €1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Onvermijdelijke ontwikkelingen | MJB 2025-2028 | ||||||
Prog | Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
1 | Permanente huisvesting basisschool De Vijf Pilaren | -310 | |||||
1 | Zonwering scholencomplex Spitsbergen | -10 | -10 | -10 | |||
1 | Bijstandsuitkeringen (BUIG) | -1.600 | -4.248 | -4.248 | -4.248 | -4.248 | |
1 | Bijstandsuitkeringen (BUIG) | 2.700 | 5.348 | 5.348 | 5.348 | 5.348 | |
3 | Exploitatie bewaakte fietsenstallingen | -400 | -408 | -408 | -408 | -408 | |
3 | Nota onderhoud openbare ruimte 2025-2030 | -16 | -3 | 40 | -300 | -605 | |
3 | VTA, verhoging norm van 15% naar 20% | -555 | -537 | -542 | -548 | -553 | |
3 | Aanbesteding parkeerbeheer | 100 | 102 | 102 | 102 | 102 | |
3 | Implementatie gedragscode soortbescherming | -pm | -pm | -pm | -pm | ||
3 | Aanvullende prijsindex t.o.v. begroting | -2.000 | -2.100 | -2.100 | -2.100 | -2.100 | |
5 | Renovatie / verbouwing huisv team Handhaving (Brusselstraat) | -100 | -100 | -100 | -100 | ||
5 | Aanpassing/uitbreiding software Sigmax team Handhaving | -35 | -35 | -35 | -35 | ||
Totaal | -1.771 | -1.981 | -1.953 | -2.299 | -2.919 | ||
AAAAA | Formatie Jeugd en Gezinshulp acute acties en toekomstbestendige jeugdhulp | 999999 | 999999 | 999999 | 999999 | 999999 | AAAAAAAAAAAAAAA |
Overzicht voorstellen nieuw beleid, structureel wenselijk
Terug naar navigatie - Overzicht voorstellen nieuw beleid, structureel wenselijkDit onderdeel presenteert voorstellen voor nieuw beleid, die via de Programmabegroting 2024 – 2027 tijdelijk voor slechts twee jaar zijn toegekend, terwijl de voorstellen inhoudelijk wel structureel wenselijk zijn. Gezien de financiële situatie blijft slechts voor een paar jaar budget toegekend en dat betekent dat voor de onderstaande vijf onderwerpen vanaf 2026 geen budget meer beschikbaar is. De budgetten voor deze onderwerpen zijn dus niet verwerkt in de perspectiefnota.
bedragen * €1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Niet toegekend, wel gewenst structureel nieuw beleid | MJB 2025-2028 | ||||||
Prog | Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
3 | Buitengym, onderhoud | -15 | -15 | -15 | |||
3 | Borgen aansluiting openbare ruimte bij nieuwe projecten en ontw. | -91 | -95 | -191 | -191 | -191 | |
7 | Formatie Milieu en Duurzaamheid -functies 2,5 fte | -286 | -286 | -286 | |||
7 | Formatie Wonen 1 fte | -108 | -108 | -108 | |||
ovh | Continueren reiskostenregeling | -500 | -500 | -500 | |||
Totaal | -91 | -95 | -1.100 | -1.100 | -1.100 | ||
AAAAA | Formatie Jeugd en Gezinshulp acute acties en toekomstbestendige jeugdhulp | 999999 | 999999 | 999999 | 999999 | 999999 | AAAAAAAAAAAAAAA |
Toelichting
Programma 3
1 Buitengym, onderhoud
Via de Programmabegroting 2024-2027 is vanwege de voorziene financiële situatie slechts tot 2026 onderhoudsbudget toegekend voor de buitengym voorzieningen. Voor 2026 en verder is geen budget beschikbaar om de voorzieningen in stand te houden.
2 Borgen aansluiting openbare ruimte bij nieuwe projecten en ontwikkelingen
Om goed in te spelen op de maatschappelijke ontwikkelingen, projecten in de openbare ruimte en vragen vanuit de politiek, heeft uitbreiding van 1,66 fte in 2022 plaatsgevonden. Via de Programmabegroting 2024-2027 is het budget deels toegekend. De uitbreiding is nodig om onder andere klimaat, biodiversiteit, duurzaamheid en mobiliteit structureel te organiseren binnen het beheer en onderhoud van de openbare ruimte.
Programma 7
3 Formatie Milieu en Duurzaamheid
Milieukwaliteit en Duurzaamheid vormen een basis voor de woonaantrekkelijkheid van onze gemeente voor bestaande en nieuwe inwoners. Ze zijn daarmee belangrijk voor het kunnen realiseren van de ambities vanuit de Omgevingsvisie Zoetermeer 2040 en de kwalitatieve opgaven die daaruit voortvloeien. Daarnaast moet de gemeente de (toekomstige) wettelijke taken op dit terrein kunnen voorbereiden en uitvoeren. Ook is het noodzakelijk dat inwoners en ondernemers voldoende kunnen worden geadviseerd over deze onderwerpen en de kaders en regels die hiervoor (gaan) gelden. Het bestuur moet hierop voldoende kunnen worden geadviseerd. Dat kan nu onvoldoende. De aanvulling bedraagt 2,5 fte voor de volgende drie onderwerpen:
- bodem, water en ondergrond 1 fte;
- gezondheid: luchtkwaliteit, geluid, straling, externe veiligheid 0,5 fte;
- klimaatadaptatie & circulaire economie 1 fte.
De kosten voor 2,5 fte extra formatie bedragen € 286.000. Voor overhead komt hier nog een budget van € 92.500 bij.
4 Formatie wonen
De formatie voor wonen is niet toereikend om alle bestaande en nieuwe taken uit te voeren. Er is sprake van een toegenomen opgave ten opzichte van eerdere jaren, zoals:
- de opgave op het gebied van Wonen meer dan verdubbeld is (ten opzichte van de Woonvisie 2015);
- in het coalitieakkoord, de omgevingsvisie Zoetermeer 2040, de regionale Woonagenda Haaglanden en de recent met het rijk en provincie gesloten Woondeal (tot 2032) hoge ambities en ambitieuze afspraken zijn geformuleerd;
- de woningbouwproductie van 4.500 woningen omhoog moet naar ruim 10.000 woningen om het woningtekort in te lopen;
- er een toegenomen opgave is op het gebied van herstructurering om Zoetermeer toekomstbestendig en meer in balans te brengen;
- de opgave op het gebied van wonen met zorg en welzijn en de huisvestingstaak voor kwetsbare groepen (denk aan vluchtelingen, arbeidsmigranten, uitstroom uit instellingen e.d.) sterk toeneemt;
- door prijsstijgingen en energiearmoede er nieuwe afspraken nodig zijn vanwege de druk op de sociale huursector;
- een actuele Woonvisie met een Woonprogramma sinds vorig jaar verplicht is op grond van de gewijzigde Woningwet en
- een update van de Hoogbouwvisie nodig is voor meer differentiatie in de woonmilieus.
Met de extra formatie kunnen de taken op een goede manier uitgevoerd zonder dat er taken blijven liggen of doorschuiven in tijd. De extra inzet van 1 formatieplaats Wonen bedraagt € 108.000. Voor overhead komt hier nog een budget van € 37.000 bij.
Overhead
5 Continueren reiskostenregeling
Voor het nieuwe beleid voor de reiskostenvergoeding is structureel € 500.000 extra per jaar nodig. Gezien de financiële situatie is slechts voor jaarschijf 2024 en 2025 budget gevraagd via de Perspectiefnota 2024, terwijl de wens is om de reiskostenregeling ook na 2025 te continueren.
Coalitieakkoord Tijdelijke middelen 2022-2026
Terug naar navigatie - Coalitieakkoord Tijdelijke middelen 2022-2026Ter informatie presenteert de volgende tabel de onderwerpen uit het Coalitieakkoord 2022-2026 waarvoor destijds tijdelijk budget is toegekend. De toekenning van die budgetten loopt in 2025 dan wel in 2026 af. Het besluit over het al dan niet voortzetten van die taken en budgetten is aan een volgend bestuur.