* €1.000 | |||||||
Financiële ontwikkelingen bestaand beleid | MJB 2023-2026 | ||||||
Prog | Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
1 | Reclame-inkomsten | -384 | -pm | -pm | -pm | -pm | -pm |
1 | Collectieve ziektekostenverzekering | 100 | |||||
1 | Aanpassen hoogte geoormerkte rijksvergoedingen WEB en OKE-regelingen | -247 | |||||
1 | Aanpassen hoogte geoormerkte rijksvergoedingen WEB en OKE-regelingen | 247 | |||||
1 | Vooruitontvangen bedragen Onderwijs, kosten | -956 | |||||
1 | Vooruitontvangen bedragen Onderwijs | 956 | |||||
1 | Personeel Inkomen & Zekerheid, unitcoördinator | -94 | |||||
1 | Personeel Inkomen & Zekerheid, extra inhuur | -400 | -pm | ||||
1 | Formatieclaim I&Z (exclusief overhead) | -84 | -79 | -79 | -40 | -40 | -40 |
1 | Kadernota onderwijshuisvesting, aanpassing herbouwpercentages | -100 | -200 | -300 | -400 | ||
1 | Onderwijshuisvesting | -290 | -580 | ||||
2 | Huishoudelijke hulp | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 |
2 | Persoonsgebonden budget Wmo | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
2 | Reguliere uitvoering JGH | -270 | -540 | -540 | -270 | -270 | -270 |
2 | Reguliere uitvoering Wmo | -504 | -1.007 | -1.007 | -504 | -504 | -504 |
2 | Tijdelijke inhuur Wmo consulenten | -428 | |||||
2 | Verbeterplan Gercertificeerde Instellingen Jeugd | -242 | -242 | -242 | |||
3 | Parkeeropbrengsten Markt 10 | 150 | |||||
3 | Onderhoud kapitaalgoederen | -1.873 | -74 | -74 | -73 | -73 | -72 |
3 | NKG2023, vervanging t.l.v. exploitatie, kapitaallasten | -1.873 | -74 | -74 | -73 | -73 | |
3 | NKG2024, vervanging t.l.v. exploitatie | -485 | |||||
3 | Groot onderhoud Mandelabrug | -600 | |||||
3 | Juridische procedures | -40 | -80 | -80 | |||
3 | Rente en afschrijving laadvoorziening | -7 | -7 | -7 | -7 | -7 | |
3 | Rente en afschrijving inzamelvoertuigen | -46 | -46 | -46 | -46 | ||
3 | dekking rente en afschrijving uit afvalstoffenheffing | 7 | 53 | 53 | 53 | 53 | |
4 | Leefstijlinterventies | -135 | |||||
4 | Leefstijlinterventies, vooruit ontvangen specifieke uitkering | 135 | |||||
6 | Meerkosten verkiezingen | -150 | -150 | -150 | -150 | -150 | |
6 | Inkomsten bouwleges | -2.500 | 1.500 | ||||
6 | Wabo en toezicht | 200 | |||||
7 | Kapitaallasten 2e deel upgrade Stadshart | 64 | 64 | ||||
7 | Woonrijpmaken Engelandlaan | 145 | -145 | ||||
7 | Kapitaallasten ontsluitingsweg Nutricia | -9 | -9 | -9 | -9 | -9 | -9 |
OAD | Heffen en invorderiing | -110 | |||||
OAD | Bezwaarschriften | -65 | |||||
OAD | Opbrengst OZB | 1.350 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
OAD | Basisniveau belastingen | -196 | -381 | -381 | -381 | -381 | -381 |
OAD | Stelpost Wmo | 600 | |||||
OVH | Undercover onderzoek | -29 | |||||
OVH | Extra inhuur juridisch personeel | -150 | |||||
OVH | Hybride werken, gebouw en voorzieningen | -pm | -pm | -pm | -pm | -pm | -pm |
OVH | Hybride werken, thuiswerkmiddelen | -400 | -250 | -250 | -250 | -250 | -250 |
OVH | Overheadkosten als gevolg van formatieuitbreidingen | -1.011 | -1.001 | -699 | -699 | -699 | |
Totaal | -4.521 | -2.587 | -3.216 | -1.490 | -1.637 | -2.026 | |
Verschuiven van landelijk hoog specialistische jeugdhulp naar regionaal specialistische jeugdhulp abcdefghij | abcdefghijkl | abcdefghijkl | abcdefghijkl | abcdefghijkl | abcdefghijkl | abcdefghijkl |
Bijlage 5. Totaaloverzicht financiële ontwikkelingen
* €1.000 | |||||||
Financiële afwijkingen als gevolg van COVID-19 | MJB 2023-2026 | ||||||
Prog | Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
3 | Opbrengst parkeren | -800 | |||||
5 | Controle coronatoegangsbewijs | -200 | |||||
5 | Controle coronatoegangsbewijs, subsidie | 200 | |||||
5 | IPTA coach | -100 | |||||
6 | Gemeenteraadsverkiezingen | -320 | |||||
6 | Compensatie rijk extra kosten verkiezingen | 213 | |||||
OAD | Compensatie derving parkeeropbrengsten 2021 | 1.500 | |||||
Totaal | 493 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verschuiven van landelijk hoog specialistische jeugdhulp naar regionaal specialistische jeugdhulp abcdefghij | abcdefghijkl | abcdefghijkl | abcdefghijkl | abcdefghijkl | abcdefghijkl | abcdefghijkl |
* €1.000 | |||||||
Onvermijdelijke ontwikkelingen | MJB 2023-2026 | ||||||
Prog | Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
1 | Bijstandsgelden (BUIG), lasten | 3.800 | |||||
1 | Bijstandsgelden (BUIG), baten | -4.200 | |||||
1 | Aanpak energiearmoede | -5.500 | |||||
1 | Wet inburgering | -782 | |||||
1 | Wet inburgering, rijksbijdrage | 782 | |||||
1 | Beschut werk - Effect 'cao aan de slag' | -150 | -150 | -150 | -150 | -150 | |
1 | Bouwkostenstijging onderwijs | -40 | -80 | -120 | -160 | ||
1 | Afrekening subsidie SSVOZ | 688 | |||||
2 | Wmo woningaanpassingen | -100 | -100 | -100 | -100 | -100 | -100 |
2 | Huisvesting opvang asielzoekers | -pm | |||||
3 | Energielasten openbare verlichting | -120 | |||||
3 | Schade februari stormen | -150 | |||||
3 | Beheer en onderhoud bomen | -100 | -100 | -100 | -100 | -100 | -100 |
3 | Beheer en onderhoud openbare ruimte nieuwe woonwijken | -114 | -97 | -235 | -235 | -235 | -235 |
OAD | Beheer en onderhoud openbare ruimte nieuwe woonwijken, onttrekking RIF | 114 | 97 | 235 | 235 | 235 | 235 |
3 | Groot onderhoud overdekte fietsenstallingen Randstadrailhaltes | -150 | |||||
5 | FLO | 183 | 137 | 120 | 146 | 277 | 182 |
5 | Wet Kwaliteitsborging bouwen | -115 | -115 | -115 | -115 | -115 | |
6 | Inschrijvig briefadres | -pm | -pm | -pm | -pm | -pm | -pm |
6 | UItvoeringskosten Omgevingswet | 95 | 190 | 281 | 281 | 281 | |
6 | Leges Omgevingswet | -190 | -380 | -559 | -559 | -559 | |
6 | Kosten software Omgevingswet | -216 | -216 | -216 | -216 | ||
7 | Prijsstijging bouw en materiaalkosten projecten | -pm | -pm | -pm | -pm | -pm | |
OAD | Aanpak energiearmoede, rijksbijdrage | 5.500 | |||||
OAD | Algemene uitkering exclusief regeerakkoord | 4.697 | 5.184 | 5.254 | 6.174 | 7.730 | 7.730 |
OAD | Regeerakkoord, accres en herverdeeleffecten | 4.186 | 5.866 | 10.857 | 12.383 | 5.880 | 5.880 |
OAD | Regeerakkoord, opschorting opschalingskorting 2022/2025 | 1.960 | 2.800 | 3.745 | 4.725 | ||
OAD | Regeerakkoord, compensatie jeugd | In PB 2022 | 12.795 | 12.012 | 11.070 | 7.630 | 7.137 |
OAD | Regeerakkoord, overige posten | In onderzoek; in afwachting van nadere duiding rijk via maartbrief | |||||
OAD | Claims op accres regeerakkoord, veroudering stad groot onderhoud | -400 | |||||
OAD | Loon- en prijsontwikkeling | -1.860 | -2.770 | -3.380 | -3.990 | -4.490 | -4.490 |
OAD | Volumeontwikkeling en ontwikkeling incidentele posten | 1.235 | -536 | -58 | 168 | -1.449 | -1.376 |
OAD | Rentelasten | 250 | 600 | 600 | 600 | 400 | 200 |
OAD | Groei OZB/gemeentefonds vanwege woningbouwontwikkeling | 94 | 107 | 1.709 | 2.789 | 3.868 | 4.396 |
OAD | Toevoeging aan Reserve investeringsfonds | -47 | -53 | -662 | -926 | -1.262 | -1.250 |
OAD | Stelpost groei voorzieningen door netto toename inwoners | -47 | -53 | -1.046 | -1.863 | -2.606 | -3.146 |
OAD | Herijking gemeentefonds | -938 | -2.813 | -4.688 | -4.688 | -4.688 | |
OAD | Prijsontwikkeling maart 2022 | -2.000 | -1.000 | ||||
OAD | Compensatie invoering omgevingswet | 1.000 | |||||
OAD | Rijksvergoeding invoering Wet Kwaliteitsborging bouwen | 175 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 |
OAD | Huisvesting opvang asielzoekers, rjksvergoeding | pm | |||||
OVH | Autonome ontwikkeling informatievoorziening en ICT | -503 | -405 | -405 | -405 | -405 | |
OVH | Professionalisering en impuls werving en selectie | -160 | -336 | ||||
OVH | Reiskosten woon-werkverkeer | 100 | |||||
Totaal | 9.434 | 20.811 | 25.092 | 25.215 | 9.877 | 8.722 | |
Verschuiven van landelijk hoog specialistische jeugdhulp naar regionaal specialistische jeugdhulp abcdefghij+ | abcdefghijkl | abcdefghijkl | abcdefghijkl | abcdefghijkl | abcdefghijkl | abcdefghijkl |
* €1.000 | |||||||
Ombuigen en vernieuwen | MJB 2023-2026 | ||||||
Prog | Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
1 | Anders organiseren bewindvoering (maatregel 31) | -200 | -200 | -200 | -200 | -200 | -200 |
1 | Slimmere uitvoering participatiewet (maatregel 30) | -83 | |||||
2 | Onderwijs-jeugdhulp arrangement Speciaal (Basis) Onderwijs | -38 | |||||
2 | Toevoegen van GGZ expertise aan de zorgteams voor begeleiding op locatie | -335 | |||||
2 | Uitbreiding trajectbegeleiding Jongerenwerk | -72 | |||||
2 | Verschuiven van landelijk hoog specialistische jeugdhulp naar regionaal specialistische jeugdhulp | -14 | |||||
2 | Doorontwikkelen POH-jeugd en schoolmaatschappelijk werk | -112 | |||||
2 | Sturen op afname intensiteit bij jeugdhulpproducten | -711 | |||||
2 | Herinrichting Wmo en preventief jeugdbeleid (maatregel 98) | pm | |||||
OAD | Taakstelling OZB, maatregel afvalbeleidsplan niet haalbaar | -250 | -300 | -525 | -675 | ||
Totaal | -1.565 | -200 | -450 | -500 | -725 | -875 | |
Verschuiven van landelijk hoog specialistische jeugdhulp naar regionaal specialistische jeugdhulp abcdefghij | abcdefghijkl | abcdefghijkl | abcdefghijkl | abcdefghijkl | abcdefghijkl | abcdefghijkl |