Programma 5. Veiligheid
Financiën
Terug naar navigatie - Financiën
Bedragen x € 1.000 | |||||||
TB1 | MJB 2026 - 2029 | Doorkijk MJB | |||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | |
1 Financiële ontwikkelingen bestaand beleid (leereffecten jaarrekening en TB1) (niet van toepassing) | |||||||
2 Onvermijdelijke ontwikkelingen (niet van toepassing | |||||||
3 Beleidswijzigingen/Nieuw beleid | |||||||
3.1 Zoetermeerse panden |
-190 |
-190 |
|||||
4 Bezuinigings- en dekkingsvoorstellen | |||||||
4.1 Verbonden partijen (maatregel 5, 27, 157, 167), Gemeenschappelijke regelingen: |
80 740 |
80 740 |
80 740 |
80 740 |
80 740 |
80 740 |
|
TOTAAL SALDO PROGRAMMA | 820 | 820 | 820 | 820 | 820 | 820 |
Toelichting financiën
Terug naar navigatie - Toelichting financiënFinanciële ontwikkelingen bestaand beleid (leereffecten jaarrekening en TB1)
Niet van toepasing.
Onvermijdelijke ontwikkelingen
Niet van toepasing.
Beleidswijzigingen/nieuw beleid
3.1 Zoetermeerse pandenbrigade
Waar de aanpak woonoverlast is geborgd in de kadernota 'Voor een veilig Zoetermeer' (2022-2026) is de aanpak van woonfraude nog onvoldoende uitgewerkt. Er is onvoldoende sprake van coördinatie van binnenkomende signalen en een integrale aanpak.
Woonfraude omvat diverse vormen van oneigenlijk gebruik van woningen, zoals illegale onderverhuur, adresfraude (het niet correct inschrijven in de Basisregistratie Personen), verkamering zonder de benodigde vergunning, of het verhuren van woningen onder misleidende omstandigheden. De complexiteit en urgentie van woonfraude vereisen een integrale aanpak. Woonfraudecasuïstiek raakt vaak andere vormen van fraude en criminaliteit, zoals adresfraude, uitkeringsfraude, belastingfraude, mensenhandel, illegale prostitutie, woonoverlast en ondermijning. Een effectieve aanpak vraagt daarom om een geïntegreerde en gecoördineerde werkwijze, waarbij de samenwerkingspartners hun instrumenten gezamenlijk inzetten.
Het doel van het oprichten van een Zoetermeerse pandenbrigade is het borgen van het juiste gebruik van woningen en panden en waarbij misstanden tijdig worden gesignaleerd en aangepakt en waarbij binnen de integrale aanpak zorg en veiligheid samenkomen. Voor de duur van twee jaar wordt als pilot een Zoetermeerse pandenbrigade opgericht. Dit is een doorontwikkeling van het bestaande team woonoverlast en wordt uitgebreid met twee functionarissen, te weten een inspecteur Bouw- en Woningtoezicht die zich dedicated gaat richten op woonoverlast en woonfraude en een extra casusregisseur woonoverlast. Hiermee kan breder ingezet worden op de problematiek van overlast en fraude in de bestaande woonomgeving. Hierdoor wordt ook een belangrijke bijdrage geleverd aan een prettig en veilig woon- en leefklimaat in Zoetermeer waardoor wordt bijgedragen aan de doelen van Zoetermeer 2040. Zonder pandenbrigade bestaat het risico op een waterbedeffect, omdat omliggende gemeenten wel deze aanpak hebben/opzetten.
De kosten voor 2026 en 2027 bedragen jaarlijks € 0,19 mln. en worden gedekt uit de in 2024 niet bestede tijdelijke middelen Team Handhaving (reserve Fonds Zoetermeer 2040).
Aanpassing effectindicatoren Veiligheidsbeleid
Op 11 april 2023 is het nieuwe veiligheidsbeleid, Voor een veilig Zoetermeer. Kadernota Veiligheidsbeleid 2023-2026 vastgesteld. Naar aanleiding hiervan zijn per speerpunt effectindicatoren opgesteld. De raad heeft op 27 januari 2025 de nieuwe effectindicatoren voor het veiligheidsbeleid vastgesteld:
Problematische jeugd(groepen)
1. Aantal succesvol afgesloten IPTA-trajecten
2. Afname politie- en justitiecontact van subjecten in de persoonsgerichte aanpak
Ondermijning
3. Aantal meldingen is groter dan of gelijk aan vorig jaar
4. Oplossingspercentage casussen boven de 20%
Extremisme en Maatschappelijk Ongenoegen
5. Aantal meldingen is groter dan of gelijk aan vorig jaar
6. Aantal afgeschaalde subjecten in de persoonsgerichte aanpak casuïstiek
Digitale criminaliteit
7. Afname misdrijfcijfers digitale criminaliteit
Zorg en veiligheid
8. Afname recidivecijfers van huiselijk geweld in de afgelopen vijf jaar
9. Afname registraties van overlast door personen met onbegrepen (verward) gedrag
De effectindicatoren zijn verwerkt in de doelenboom van programma 5 Veiligheid.
Bezuinigings- en dekkingsvoorstellen
4.1Verbonden partijen (maatregel 5, 27, 157, 167): Gemeenschappelijke regelingen ODH en VRH
Aan de gemeenschappelijke regelingen is gevraagd om voor 2026 een aangepaste begroting in te dienen. De financiële omvang hiervan moet 6,2% lager liggen dan in 2025.
Afwijkingen investeringen en voorzieningen
Terug naar navigatie - Afwijkingen investeringen en voorzieningenAfwijking geïnvesteerde activa/voorzieningen | |
Onderwerp | Toelichting onderwerp |
Technische begrotingswijzigingen
Terug naar navigatie - Technische begrotingswijzigingenTechnische begrotingswijzigingen | |
College/Raad | Toelichting |
Risico’s
Terug naar navigatie - Risico’sNiet van toepassing.