Bijlage 6. Monitoring evaluatie Pilots

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Deze bijlage geeft een overzicht van alle recent afgeronde en lopende pilots die bij de gemeente lopen. De nadruk ligt op de evaluatie van deze pilots en, indien van toepassing, de gevolgen van deze evaluatie.
Deze bijlage is een uitvloeisel van raadsmotie 21-0642, Oogst van de pilots en wordt twee keer per jaar geactualiseerd (en opgenomen in perspectiefnota en programmabegroting).

Flexwonen Ruimtebaan

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

Naar aanleiding van motie 1911-35: Flexwonen is onderzoek gedaan naar 4 potentiële locaties in Zoetermeer die kansen bieden voor het realiseren van flexibele woonconcepten. Het college heeft een voorkeur uitgesproken om de locatie Ruimtebaan nader te verkennen. Het project Flexwonen Ruimtebaan behelst de realisatie van ca. 80 tijdelijke sociale huurwoningen voor spoedzoekers op het voormalig baggerdepot aan de Ruimtebaan. Hiervoor is de samenwerking gezocht met woningcorporatie Vidomes.
In Q3 2024 is de omgevingsvergunning om te starten met de bouwwerkzaamheden afgegeven. Sinds november 2024 is er gestart met de bouw van de woningen. De eerste bewoners kunnen volgens verwachting eind Q3 2025 hun woning betrekken.

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Doel/Beoogd resultaat
Doel, beoogd resultaat De voorbereiding van de bouw van ca. 80 flexwoningen op de locatie Ruimtebaan, waarbij duidelijk is onder welke voorwaarden de flexwoningen ingepast kunnen worden, wie deze ontwikkelt, bouwt, verhuurt en beheert en welke financiële consequenties dit voor de gemeente heeft.

Data

Terug naar navigatie - Data
Startdatum  20 december 2021 (vaststelling projectopdracht door het college)
Einddatum 4de kwartaal 2025
Evaluatiemoment 2x per jaar in Rapportage Ruimtelijk Fysiek, eerstvolgende over het eerste halfjaar van 2025

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

Nog niet bekend. Het project bevindt zich in de uitvoeringsfase.

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

Nog niet bekend. Het project bevindt zich in de uitvoeringsfase.
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? Nog niet bekend. Het project bevindt zich in de uitvoeringsfase.
Hoe bestuurlijk gerapporteerd?

Besluitvorming over de haalbaarheidsfase heeft in oktober 2022 plaatsgevonden. Tevens wordt de raad twee maal per jaar geïnformeerd via de Rapportage Ruimtelijk Fysiek.

 

Woonoverlast

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

Woonoverlast als gevolg van het gedrag van omwonenden kan hardnekkige vormen aannemen. In de meest extreme gevallen kan de overlast jarenlang aanhouden. Woonoverlast kent verschillende gradaties: van geluidsoverlast tot en met ernstige overlast waar zelfs de veiligheid en leefbaarheid in het geding komen. Aanhoudende woonoverlast kan het woongenot en het veiligheidsgevoel van bewoners ernstig aantasten. 
Om die reden is een speciale coördinator Woonoverlast aangesteld die de diverse gevallen van woonoverlast probeert op te lossen. Tevens is een apart meldpunt voor inwoners van de stad geopend. Via dit digitale meldpunt, ‘overlast van buren’ geheten, kunnen inwoners woonoverlast melden. 

Het college heeft in november 2023 de beleidsregel Terugdringen woonoverlast 2023 Zoetermeer vastgesteld. De praktische uitwerking van deze beleidsregel wordt betrokken bij de algehele evaluatie. 

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Doel/Beoogd resultaat
Doel, beoogd resultaat Door integraal met ketenpartners samen te werken woonoverlast terugdringen of beëindigen, het woongenot van inwoners bevorderen én, indien nodig, hulp en/of zorg bieden aan veroorzakers van woonoverlast en/of overlastmelders.

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

 

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

Dat wordt in de tweede helft van 2025 duidelijk.
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg?  
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? Tweemaal per jaar overleg met de burgemeester.

 

 

Dealbreakers

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

Dealbreakers is een schoolgerichte pilot die tot doel heeft jonge aanwas in (drugs)criminaliteit te voorkomen. De aanpak is gestart in 2021 met (financiële) ondersteuning van het ministerie van Justitie en Veiligheid en het RIEC. De subsidie is over de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2024 verlengd met een bijdrage van € 200.000, waarmee diverse innovatieve interventies (zoals positieve voorbeeldrollen, trainingen voor onderwijzers en een online veiligheidsscan) in het Zoetermeerse onderwijs zijn uitgezet. De rijkssubsidie is na 2024 niet verlengd. De aanpak wordt regionaal voorgezet met interventies die door het RIEC zijn ingekocht, onder leiding van de netwerkregisseur schoolveiligheid. 

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Doel/Beoogd resultaat
Doel, beoogd resultaat

 

Met de pilot wordt beoogd om samen met de betrokken partners te komen tot een brede domeinoverstijgende preventieve aanpak om te voorkomen dat kwetsbare jeugdigen en jongvolwassenen in aanraking komen met criminaliteit of daarin verder doorgroeien.

 

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

Vanuit project Dealbreakers is ingezet op het voorkomen van jonge aanwas in criminaliteit middels kansrijke schoolgerichte interventies. Zo is ingezet op ondersteuning van onderwijzend personeel ('Preventieve Leerkracht'), creëren van inzicht in veiligheid en burgerschap op scholen ('Indicator'), positieve voorbeeldrollen ('Serdar Gozubuyuk' en 'MC Chaos') en moedertraining ('moeder is de sleutel'). De introductie van deze vaak innovatieve interventies heeft er toe geleid dat een belangrijk deel hiervan in de reguliere aanpak van scholen is opgenomen. Daarnaast is samen met RIEC Den Haag gewerkt aan het opbouwen van een doorgaande leerlijn binnen diverse Zoetermeerse scholen. De inzet van 'Escaperoom', welke gezamenlijk is ingekocht met de gemeente Leiden, is hiervan een voorbeeld.

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

Met ingang van 2025 wordt Dealbreakers voorgezet met interventies die door het RIEC zijn ingekocht. De gemeente Zoetermeer, Veiligheid en Onderwijs, zal een verbindende rol (blijven) spelen tussen Dealbreakers en het lokale onderwijs. 
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? De inzet voor Dealbreakers wordt vanaf 2025 vanuit de reguliere capaciteit (netwerkregisseur schoolveiligheid) bekostigd. 
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? De burgemeester en wethouder onderwijs zijn regelmatig tijdens het wethoudersoverleg over Dealbreakers geïnformeerd.

 

 

IPTA

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

De gemeente Zoetermeer neemt sinds 2018 deel aan de landelijke pilot Integrale Persoonsgerichte Toeleiding naar Arbeid (IPTA) van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Het betreft een coachingsmethodiek gericht op jongeren die dreigen af te glijden in criminaliteit. Binnen dit project is vanaf de start gekozen voor een domeinoverstijgende aanpak. Hierbij is expertise op het gebied van coaching gevonden binnen het Sociaal domein en De Binnenbaan. Aansturing van het project en afstemming met het ministerie zijn belegd bij Veiligheid. De aanpak zorgt indirect voor een veiligere samenleving, maar er worden ook veel kosten bespaard. De maatschappelijke baten zitten niet alleen in het voorkomen van criminaliteit, maar ook in het voorkomen van kosten die voortkomen uit vroegtijdig schoolverlaten, schuldenproblematiek en slachtofferschap. De methodiek dient als voorbeeld van een interventie waarin daadwerkelijk integraal wordt samengewerkt door professionals uit sociaal- en veiligheidsdomein.

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Doel/Beoogd resultaat
Doel, beoogd resultaat Middels intensieve coaching voorkomen dat jongeren (verder) afglijden in criminaliteit. Hiermee maatschappelijke kosten voorkomen die voortkomen uit bijvoorbeeld schooluitval, schulden en daderschap.

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

Ja, jaarlijks worden de levens van tientallen risicojongeren gestabiliseerd waarmee (verder) afglijden in criminaliteit wordt voorkomen en wordt bespaard op maatschappelijke kosten. De pilot wordt intensief gemonitord en geëvalueerd door het ministerie van Justitie en Veiligheid, die eigenaar is van de pilot.

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

Nee. Wel zal vanaf 2027 moeten worden bekeken op welke manier (en omvang) de pilot in de gemeente kan worden geborgd, aangezien de aanpak grotendeels met incidentele Rijksmiddelen wordt betaald.
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? Nog niet.
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? De burgemeester wordt regelmatig geïnformeerd over IPTA als onderdeel van de jeugdaanpak.

 

 

Vindplaats verborgen schulden

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

In het project staat de rol van werkgevers als vindplaats van financiële problemen en schulden bij werknemers centraal. Doel is het verkrijgen van inzicht in de kennis- en informatiebehoefte van werkgevers en werknemers over financiële ondersteuning op de werkvloer. Dit doen we door voorlichting te geven aan werknemers en leidinggevenden om bewustwording over geldzorgen te creëren en informatie te delen over ondersteuningsmogelijkheden, waaronder het gemeentelijke aanbod. Werknemers die via werkgevers in beeld komen willen we snel schuldrust bieden door het opkopen van (kleine) schulden. Dit draagt bij aan het versterken van bestaanszekerheid.
Het project is onderdeel van het Programma Sociale innovatie.

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Doel/Beoogd resultaat
Doel, beoogd resultaat Vroegsignalering van geldzorgen via werkgevers. Inzicht krijgen in de kennis- en informatiebehoefte bij 10 werkgevers over het gemeentelijke aanbod van schuldhulpverlening en armoedebestrijding (inkomensvoorzieningen), in het bijzonder de groep 'werkende armen'. Op een laagdrempelige wijze verzorgen van geldclinics/voorlichting (op maat en gedifferentieerd naar leidinggevenden, HR-professionals en werknemers) en communicatie over het gemeentelijke aanbod. 

Data

Terug naar navigatie - Data
Startdatum Maart 2023
Einddatum Q3 2025
Evaluatiemoment Als afronding van dit gedeelte van de pilot is een evaluatie opgesteld en zijn de opbrengsten en lessen met de interne stakeholders besproken.

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

  • De uitvoeringsfase is succesvol afgerond. Er zijn voorlichtingssessies bij negen werkgevers gehouden en informatie verstrekt over het signaleren en aangaan van een gesprek over geldzorgen en het doorverwijzen naar (gemeentelijke) hulp. Drie werknemers zijn doorgeleid naar hulp. 
  • Over de opbrengsten en lessen zijn presentaties verzorgd bij een SEBO-bijeenkomst met ruim 30 werkgevers en een G40 ambtelijk overleg.

Stand van zaken
Scopeverbreding

  • 10-15 extra werkgevers voor een groter bereik aan werkgevers en samenstelling werknemers (rekening houdend met het type sector/branche). 
  • Definitie van de juiste doelgroep werknemers voor de werkgeversaanpak. 
  • Een dienstverleningsaanbod voor werkgevers dat tegemoet aan de vraag van werkgevers. 
  • Een aanpak die voor de gemeente kosteffectief is.
  • Inzicht in effecten ten behoeve van verantwoording en doorontwikkeling van een aanpak.
    • Op welke manier wordt de netto-effectiviteit*  in kaart gebracht die optreedt als gevolg van een interventie vanuit het project? 
    • Welke schulden/problemen zijn met deze interventie verholpen of eventueel voorkomen (bijv. aanmaningen, loonbeslag, bronheffing CAK, ontslag, uitkeringen).
    • Welke problematische schulden kosten de gemeente het meeste geld? Is er een classificatie mogelijk te maken van de doelgroep?

*Om het netto-effect te bepalen moeten we weten wat er met een werknemer zou zijn gebeurd als deze niet aan via het project was bereikt. Dit nemen we per definitie niet waar. De centrale vraag is dan hoe we een overtuigende schatting hiervan kunnen maken.

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

  • Uit de evaluatie komt de wens naar voren de pilot nog op grotere schaal uit te testen en een beter inzicht te verkrijgen over de (financiële) baten van het project. Ook vanuit werkgevers is er vraag naar nieuwe leersessies met managers over moeilijke thema’s rondom geld.
  • Bij een positief besluit vanuit de betrokken wethouders volgt een plan voor het op grotere schaal uitvoeren van de pilot. 

Stand van zaken

  • De betrokken wethouders hebben besloten om het project in 2025 op grotere schaal toe te passen.
  • De projectaanpak voor het vervolg in 2025 is opgesteld en met betrokken wethouders vastgesteld.
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? In het eerste deel van de pilot is een beperkt deel van het beschikbare budget gebruikt. Hierover wordt in de P&C-cyclus gerapporteerd. Voor de uitvoering van het vervolg is voldoende budget beschikbaar.

Stand van zaken
Van de kostenraming is nog € 339.225 niet besteed. Voor het vervolg is een bedrag van € 160.000 geraamd.
Hoe bestuurlijk gerapporteerd?  Via Voortgangsrapportage aan de raad, via de projectrapportage Sociaal domein en de P&C-cyclus.
 

RIO (re-integratie officier)

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

De gemeente Zoetermeer neemt sinds september 2022 deel aan de landelijke pilot RIO (re-integratie officier) van het ministerie van Justitie en Veiligheid. De pilot is gericht op ex-detentie jongeren die een high impact crime (HIC) hebben begaan. Met middelen van het ministerie is een re-integratie officier aangesteld die extra op deze doelgroep inzet. Het project wordt daarnaast gebruikt om het nazorgproces, van binnen (Penitentiaire Inrichting) naar buiten (gemeente) te verbeteren. 

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Doel/Beoogd resultaat

Het project heeft de volgende doelen: 1) verlagen kans op strafrechtelijke recidive. 2) resocialisatie van ex-detentie jongeren. 3) doorontwikkelen van de gemeentelijke aanpak nazorg ex-gedetineerden

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

De eerste ervaringen zijn positief. In 2024 zijn ongeveer 14 (ex-) detentiejongeren begeleid. De resultaten zijn voor het Ministerie aanleiding geweest om een extra uitkering toe te kennen voor een tweede RIO in Zoetermeer. Daarnaast is de burgemeester gevraagd om als landelijk boegbeeld voor de aanpak op te treden. De pilot RIO wordt intensief gemonitord en geëvalueerd door het ministerie van J&V, die eigenaar is van de pilot.

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

Omdat de aanpak grotendeels met incidentele Rijksmiddelen wordt betaald moet op langere termijn worden bekeken of de pilot in de reguliere aanpak kan worden geborgd. Hiervoor wordt een plan van aanpak “Bureau Nazorg Zoetermeer” voorbereid.
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? Nog niet.
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? De burgemeester wordt regelmatig geinformeerd over RIO als onderdeel van de jeugdaanpak.
 

Expertisepool

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

Kinderen die aangewezen zijn op ambulante jeugdhulpbegeleiding of behandeling om (weer) deel te kunnen nemen aan de lessen op school, krijgen soms korte of langere periode geen onderwijs. Dit is niet wenselijk. Een goede aansluiting tussen onderwijs en jeugdhulp is belangrijk om het leer- en ontwikkelproces van jonge kinderen zo min mogelijk te onderbreken. Daarom wordt een pilot gestart waarbij twee onderwijs-jeugdhulpvoorzieningen worden ingericht voor het primair onderwijs in Zoetermeer: een Expertisepool en een Onderwijs-behandelgroep. Een Expertisepool betreft een multidisciplinair team van jeugdhulpprofessionals en onderwijsdeskundigen, verbonden aan het speciaal basisonderwijs (SBO) en het speciaal onderwijs (SO). De Expertisepool wordt ook gekoppeld aan ZOJA (Zoetermeerse Onderwijs-Jeugdhulparrangementen), de observatiegroep/Time-out bedoeld voor leerlingen die dreigen uit te vallen uit het onderwijs.
De onderwijsbehandelgroep bestaat uit een behandelgroep en onderwijsklas voor leerlingen tussen de 4-7 jaar, waarin in gezamenlijkheid wordt gewerkt aan terugkeer naar het onderwijs.

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Doel/Beoogd resultaat
Doel, beoogd resultaat De onderwijsbehandelgroep is in Q4 2023 gestart. Het bleek voor dit project niet haalbaar om deze groep vanuit collectieve middelen te financieren. De onderwijsbehandelgroep wordt om deze reden vanuit de ZIN (individuele jeugdhulp) gelden bekostigd. De onderwijsbehandelgroep, de Schatkist genaamd, is geen pilot, maar een vast aanbod binnen Zoetermeer.
Expertisepool
-    Instroom verlaging van leerlingen naar geïndiceerde individuele jeugdhulp
-    Minder thuiszitters
-    De tijd die zit tussen het besluit dat er (kortdurende) hulp nodig is en de daadwerkelijke start is maximaal 3 weken
-    Duur van de begeleiding wordt verkort van gemiddeld 24 naar 16 weken.
-    Samenwerking tussen school, ouder(s)/verzorger(s) en hulpverlening verbetert
-    De pedagogische vaardigheden van de leerkrachten en ondersteuners is vergroot

Data

Terug naar navigatie - Data
Startdatum Project expertisepool is gefaseerd gestart:
Cluster 4 onderwijs – Musketier gestart in Q1 2023 (en sinds begin 2024 bekostigd vanuit de expertisepool)
Cluster 3 onderwijs – Keerkring gestart in Q3 2024
SBO onderwijs – Q1 van 2025
Einddatum Eind 2025
Evaluatiemoment Q2 2025

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

Een lange adem is nodig om de zichtbare resultaten te zien. Samenwerking van jeugdhulp op het onderwijs kost tijd, vooral op data niveau om instroom verlaging terug te zien van geïndiceerde individuele jeugdhulp.
Op basis van de evaluaties wordt inhoudelijk positieve ontwikkelingen ervaren. Zorg kan snel gestart worden en het werkt kwalitatief goed om jeugdhulp expertise dichtbij het schoolklimaat te hebben. Hiermee wordt aangegeven dat er minder wordt aangemeld bij geïndiceerde jeugdhulp dan voor de komst van de expertisepool.
De schoolkwaliteit wordt verhoogd, onderwijs kan weer onderwijs geven, vanwege de komst van de jeugdhulpprofessional verbonden aan de school/klas.
Komende periode zal er wel dieper ingezoomd worden met de scholen en de betrokken jeugdhulpprofessionals met daarbij de focus op de gestelde resultaten om het aanbod nog passender vorm te geven.

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

Bestaand beleid hoeft niet aangepast te worden. De ontwikkelingen, passende binnen het jeugdhulp beleid, met een aantal regio gemeenten sluiten naadloos aan bij de ontwikkelingen van de expertisepool. Om jeugdhulp collectief in de school te kunnen gaan bekostigen i.p.v. individueel buiten de school. 
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? N.v.t.
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? De pilot expertisepool wordt meegenomen in de perspectiefnota en de jaarrekening.
 

Tuinrangers

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

Het project Tuinrangers is gestart om het vergroenen van tuinen te bevorderen en zo een bijdrage te leveren aan de leefomgeving en de natuur. Tuinrangers zijn vrijwilligers uit Zoetermeer, die worden opgeleid om inwoners gratis met praktische adviezen te helpen om hun tuin te vergroenen. In dit initiatief werkt Zoetermeer samen met Stichting Steenbreek en IVN. Zie het raadsmemo pilotproject Tuinrangers. 
Update februari 2025
Eind januari waren er 44 geïnteresseerden op de informatieavond. Half februari is de opleiding gestart voor 10 geselecteerde kandidaat-tuinrangers en deze duurt tot eind mei. De verdere planning is als volgt: vanaf begin juni gaan de tuinrangers advies geven in de tuinen van Zoetermeerders die een advies hebben aangevraagd. Advies aanvragen kan vanaf voorjaar 2025 en hiervoor wordt een communicatiecampagne opgezet. 

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Doel/Beoogd resultaat
Doel, beoogd resultaat Doel van dit drie jaar durende pilotproject is om het ontstenen en vergroenen van particuliere tuinen door inwoners te vergemakkelijken en te stimuleren. Hierbij wordt uitgegaan van in totaal rond de 600 te geven tuinadviezen in Zoetermeer.

Data

Terug naar navigatie - Data
Startdatum 27-08-2024
Einddatum 31-12-2027
Evaluatiemoment Aan het eind van het project, najaar 2027

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

N.v.t.

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

N.v.t.
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? N.v.t.
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? N.v.t.
 

Buurtvervoer

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

Door de verschraling van het openbaar vervoer zijn niet alle locaties binnen Zoetermeer voor iedere groep lopend bereikbaar. Voor mensen die minder goed ter been zijn maar niet binnen de Wmo-regeling vallen, betekent dit dat zij geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer (OV) in de wijken als de halte iets verder weg ligt of naar winkelcentra, ziekenhuis of gewoon naar familie binnen Zoetermeer. Voor reizigers die gezond van lijf en lede zijn is dit wel mogelijk. Ondanks dat het wenselijk is op sommige locaties zoals Rokkeveen een robuuster netwerk van OV-haltes te hebben. Om vervoersarmoede/vereenzaming tegen te gaan, is het voorstel om als antwoord op het verschralende OV in de wijken via Buurtvervoer Zoetermeerders gelegenheid te bieden om gebruik te maken van het OV en bezoeken binnen de gemeentegrenzen. Buurtvervoer om op een laagdrempelige manier deze groep op gepaste wijze te vervoeren binnen Zoetermeer. 

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Doel/Beoogd resultaat

Realiseren pilot maatwerkvervoer en het daarmee opdoen van ervaring met het bieden van effectief, innovatief en betaalbaar maatwerkvervoer en tevens invulling geven aan afspraken in het coalitieakkoord. 

Data

Terug naar navigatie - Data
Startdatum 15 april 2024
Einddatum Nader te bepalen. Einddatum is afhankelijk van nog te maken keuzes over de vorm van een aanbesteding en een daadwerkelijke aanbesteding.
Evaluatiemoment Nader te bepalen. Evaluatiedatum is afhankelijk van moment van daadwerkelijke realisatie van de pilot.

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

De pilot is nog niet in de realisatie fase. Op dit moment is dus nog niet te beoordelen of de beoogde doelen worden gehaald.

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

Gelet op de huidige status van het project kan hier nog geen antwoord op worden gegeven.
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? Gelet op de huidige status van het project kan hier nog geen antwoord op worden gegeven.
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? In de huidige voorbereidingsfase van het project is tot op heden nog niet bestuurlijk gerapporteerd.
 

Social hub

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

Het college heeft op 23 april 2024 het besluit genomen om de haalbaarheidsfase van het project Social Hub in Meerzicht te starten en ingestemd met het participatievoorstel om de jongeren uit de wijk te betrekken. Vanuit het rijk bestaat er het programma ‘Preventie met gezag’ dat voortkomt uit de brede preventieaanpak (georganiseerde en ondermijnende) jeugdcriminaliteit. Uit dit programma heeft de gemeente Zoetermeer subsidie toegewezen gekregen voor een pilot van 2 jaar (2024 -2025) om een Social Hub op te richten. De reeds toegewezen subsidie staat los van de recente uitnodiging voor een andere subsidieaanvraag van het Ministerie van Justitie en Veiligheid vanuit het landelijke programma ‘Preventie met gezag’. Tijdens dit project richten we in de wijk Meerzicht een locatie in waar jongeren uit de wijk hun vrije tijd kunnen doorbrengen en op een laagdrempelige manier zelf, of met lokale partners, activiteiten kunnen ondernemen. Wanneer nodig kunnen jongeren aansluiten bij bestaande initiatieven binnen de gemeente. Zo draagt de Social Hub bij aan de bestaande activiteiten in de wijk in plaats van elkaar te beconcurreren. In de Social Hub vinden jongeren een gemeenschap en een derde thuis, naast hun eerste thuis (familie) en tweede thuis (vrienden). Dit versterkt de veerkracht en weerbaarheid van jongeren. Het project Social Hub start met het onderzoeken van de haalbaarheid voor een plek voor en door jongeren.

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Doel/Beoogd resultaat

Een actieve Social Hub op een fysieke locatie in de wijk Meerzicht waar jongeren een thuisbasis en gemeenschap vinden. In de Social Hub ondernemen jongeren en lokale partners activiteiten die een positief perspectief bieden voor, door en met kwetsbare en risicovolle jongeren.

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

Nog niet bekend

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

Nog niet bekend
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? Nog niet bekend
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? Nog niet bekend
 

Van groot naar beter

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

De aanleiding van deze pilot is motie 2406-25 Voorjaarsdebat 2024, waarbij gevraagd is om:
•    Een pilot te starten met het inzetten van verhuispremies. Ook verhuiskostenvergoeding onderzoeken (en pilot starten) bij doorstroming van ouderen is niet ongebruikelijk in gemeenteland. We onderzoeken of een pilot mogelijk is.
•    In samenwerking met de corporaties een pilot te starten met woonlastengewenning. In samenwerking met de woningcorporaties kunnen we een woonlastengewenningspilot onderzoeken. Voor de minder draagkrachtigen kan dat helpen, vooral bij verhuizen van huur naar huur. Bij koop kan er uit de overwaarde van de te achterlaten koopwoning een deel ook zelf betaald worden.

Doel/Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Doel/Beoogd resultaat
Doel, beoogd resultaat Meer doorstroming van senioren uit grote eengezinswoningen naar een geschikt zorgtoegankelijk seniorenwoning of appartement, zodat gezinnen (met kinderen) weer meer mogelijkheden krijgen om een eengezinswoning te betrekken. 

Uitkomst evaluatie

Terug naar navigatie - Uitkomst evaluatie

Pilot succesvol?
Zijn de vooraf gestelde doelen/resultaten gehaald?

Nog niet bekend.

Geven de resultaten van de pilot aanleiding om het bestaande beleid aan te passen?

Nog niet bekend.
Leidt aanpassing van het beleid tot een financieel gevolg? Nog niet bekend.
Hoe bestuurlijk gerapporteerd? Nog niet bekend.