Toelichting op de balans

Activa

Vaste activa

Immateriële vaste activa

Terug naar navigatie - Immateriële vaste activa

Immateriële vaste activa zijn investeringen die niet tastbaar zijn. Door wijziging in het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) worden de voorbereidingskosten voor grondexploitaties vanaf 2016 geactiveerd als kosten van onderzoek en ontwikkeling. Na maximaal 5 jaar moeten de kosten hebben geleid tot een actuele grondexploitatie dan wel worden afgeboekt ten laste van het jaarresultaat. Het verloop hiervan in 2024 is als volgt:

Bedragen x € 1.000
Omschrijving Boekwaarde
01-01-2024
Inves-
teringen
Desinves-
teringen
Afschrij-
vingen
Bijdragen van derden Duurzame
waarde-
verminder.
Boekwaarde
31-12-2024
Kosten voor onderzoek en ontwikkeling 1.098 80       49 1.128
Waardecorrectie  -49            
TOTAAL 1.048 80       49 1.128

Materiële vaste activa

Terug naar navigatie - Materiële vaste activa

Materiële vaste activa zijn investeringen die een meerjarig nut hebben en in termijnen worden afgeschreven. Onderscheid wordt gemaakt tussen investeringen met een economisch nut en investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut. 
In de toelichting bij de reserves is vermeld uit welke bestemmingsreserves middelen zijn onttrokken voor de (gedeeltelijke) dekking van de afschrijvingen van geactiveerde investeringen.

Terug naar navigatie - Investeringen met een economisch nut

Investeringen met een economisch nut
Dit betreffen de gronden die in erfpacht uitgegeven zijn, waarvoor jaarlijks een canon in rekening wordt gebracht. Het verloop hiervan in 2024 is als volgt:

 Bedragen x € 1.000
Omschrijving Boekwaarde
01-01-2024
Inves-
teringen
Desinves-
teringen
Afschrij-
vingen
Bijdragen van derden Duurzame
waarde-
verminder.
Boekwaarde
31-12-2024
Gronden en terreinen 4.771           4.771
Terug naar navigatie - Overige investeringen met een economisch nut

Overige investeringen met een economisch nut
Investeringen met een economisch nut zijn investeringen die kunnen bijdragen aan het genereren van middelen en/of verhandelbaar zijn. Het verloop hiervan in 2024 is als volgt:

 Bedragen x € 1.000
Omschrijving Boekwaarde
01-01-2024
Correctie Inves-
teringen
Desinves-
teringen
Afschrij-
vingen
Bijdragen van derden Duurzame
waarde-
verminder.
Boekwaarde
31-12-2024
Gronden en terreinen 54.035   449         54.483
Woonruimten 750     410 5     335
Bedrijfsgebouwen 269.196   4.186 301 6.068 1.506 481 265.026
Grond-/weg-/water- bouwkundige werken 4.659   3.971   434 679   7.517
Vervoersmiddelen 751   330   108     973
Machines, apparaten en installaties 4.341   543   344 80   4.461
Overige materiële vaste activa 5.243 -411 1.076 139 661 3   5.106
Totaal 338.975 -411 10.556 850 7.621 2.267 481 337.901
Waardecorrectie bedrijfsgebouwen

-130

            -35
Waardecorrectie warme gronden

-8.634

            -8.079
TOTAAL 330.211 -411 10.556 850 7.621 2.267 481 329.788


Het actief investering Centraal Park (160) stond ten onrechte gepresenteerd als MVA economisch nut i.p.v. MVA maatschappelijk nut. In deze jaarrekening heeft herrubricering plaatsgevonden naar de juiste activa categorie.

Een 2-tal boekwaarden van investeringen m.b.t. ondergrondse containers (€ 0,251 mln.) zijn ten onrechte gerangschikt onder investeringen MVA economisch nut i.p.v. MVA economisch nut heffing. In deze jaarrekening heeft herrubricering plaatsgevonden naar de juiste activa categorie.

Het object Voorweg 155 is in maart 2024 verkocht waardoor er een desinvestering (€ 0,410 mln.) heeft plaatsgevonden.

De Raad heeft op 15 juli 2019 een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld met als intentie een traject in te zetten waarmee in 2020 een plan aan de Raad wordt voorgesteld om gemeentelijke accommodaties te verduurzamen. Het project is echter door personeelswisselingen volledig stil komen te liggen waarna het in 2024 met nieuw elan is opgepakt. 

De voorbereidingskosten t/m 2023 (€ 0,301 mln.) zijn echter niet bruikbaar voor de geactualiseerde businesscase. Hiervoor heeft een afboeking plaatsgevonden in 2024 welke als desinvestering is opgenomen.

De fietsenstalling wordt gesloopt ten behoeve van de ontwikkeling van Markt 10. Hiervoor is het nodig in deze jaarrekening een duurzame waardevermindering (0,481 mln.) als last te nemen. 

In het 2e tussenbericht 2024 is aangegeven dat het object Oosterheemplein 156 al in 2022 is afgestoten. Hierdoor dient in deze jaarrekening alsnog een desinvestering van de boekwaarde (€ 0,139 mln.) plaats te vinden.

De belangrijkste investeringen > € 0,5 mln. in 2024 waren:

 Bedragen x € 1.000
Omschrijving  
Aanpassingen Stadhuis t.b.v. UWV 2.357
Bouw nieuw zwembad 972
Inventaris nieuw zwembad 958
4 kunstgrasvelden 2023 10 jr (FC Zoetermeer) 908
4 kunstgrasvelden 2023 30 jr (FC Zoetermeer) 617
Nieuwbouw school VO van Doornenplantsoen 548

In 2024 waren er geen desinvesteringen > € 0,5 mln.

Terug naar navigatie - Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven

Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
Dit betreffen de boekwaarden van de begraafplaats (gronden, gebouwen en infrastructurele werken), de afvalinzameling (huisvuilauto’s, overige tractiemiddelen, mini- en ondergrondse containers) en de apparatuur voor het betaald parkeren. Het verloop hiervan in 2024 is als volgt:

 

 Bedragen x € 1.000
Omschrijving Boekwaarde
01-01-2024
Correctie Inves-
teringen
Desinves-
teringen
Afschrij-
vingen
Bijdragen van derden Duurzame
waarde-
verminder.
Boekwaarde
31-12-2024
Gronden en terreinen 1.683             1.683
Bedrijfsgebouwen 1.516       48     1.468
Grond-/weg-/water- bouwkundige werken 2.258       76     2.183
Vervoersmiddelen 1.685   723   213     2.195
Machines, apparaten en installaties 959   69   92     936
Overige materiële vaste activa 6.312 250 169   317     6.413
TOTAAL 14.414 250 961   746     14.879

Een 2-tal boekwaarden van investeringen m.b.t. ondergrondse containers (250) zijn ten onrechte gerangschikt onder investeringen MVA economisch nut i.p.v. MVA economisch nut heffing. In deze jaarrekening heeft herrubricering plaatsgevonden naar de juiste activa categorie.

 

Terug naar navigatie - Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut

Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut
Investeringen met een maatschappelijk nut betreffen de investeringen die worden gedaan in met name groen, wegen en kunstwerken. Het verloop hiervan in 2024 is als volgt:

 Bedragen x € 1.000
Omschrijving Boekwaarde
01-01-2024
Correctie Inves-
teringen
Desinves-
teringen
Afschrij-
vingen
Bijdragen van derden Duurzame
waarde-
verminder.
Boekwaarde
31-12-2024
Grond-/weg-/waterbouwkundige werken 46.247 160 12.877 5.049 1.030 754 0 52.452
  46.247 160 12.877 5.049 1.030 754   52.452

Het actief investering Centraal Park (160) stond ten onrechte gerangschikt als MVA economisch nut i.p.v. MVA maatschappelijk nut. In deze jaarrekening heeft herschikking plaatsgevonden naar de juiste activa categorie. 

De afgelopen jaren zijn plannen gemaakt m.b.t. de ontwikkeling van Entree. In juni 2023 is duidelijk geworden dat het ontwerpbestemmingsplan grondig moest worden herzien en dat de planologische procedure onder de nieuwe Omgevingswet een doorstart moest krijgen. Belangrijk gevolg hiervan was dat een groot deel van de gemaakte plannen opnieuw moest worden uitgewerkt om aan te sluiten op de nieuwe situatie. Bovendien werd besloten om meer woningen en minder kantoren te bouwen, wat ook invloed had op de eerder uitgevoerde onderzoeken, zoals bijvoorbeeld de verkeersstudies en de eerder doorlopen MER-procedure. De Raad is hier eerder uitgebreid over geïnformeerd en heeft o.a. de herprogrammering een besluit genomen. Omdat alleen kosten die direct bijdragen aan de ontwikkeling kunnen worden verhaald op de ontwikkelende partijen, en een aantal van die producten niet meer worden gebruikt voor de ontwikkeling onder de nieuwe kaders die 2023 aan het licht kwamen, kunnen de gemaakte kosten voor niet-herbruikbare producten niet worden verhaald op de grondeigenaren en maken ze geen onderdeel uit van de nieuwe anterieure overeenkomsten. In de jaarrekening 2023 vermeld dat bij de verdere uitwerking van het omgevingsprogramma zou worden onderzocht of dit risico zich daadwerkelijk zou voordoen. Aangezien het risico zich nu voordoet worden de kosten (5.049) bij de jaarrekening 2024 afgeboekt.

De belangrijkste investeringen > € 0,5 mln. in 2024 waren:

Bedragen x € 1.000
Omschrijving  
Aanleg Centraal Park 3.653
Entree Zoetermeer 3.147
Asfalt verharding 2024 2.532
Elementen verharding - vervanging 2024 2.298
Beschoeiingen en Natuurvriendelijke oevers 602

 

 
Terug naar navigatie - Kapitaalverstrekking aan deelnemingen

Kapitaalverstrekking aan deelnemingen
De kapitaalverstrekking aan deelnemingen betreft het volgende:

Omschrijving Aantal Aandeel Nominaal (€) Waarde (€)
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank) 3.510 0,0063% 2,50 8.775
De Binnenbaan 980 98% 100,00 98.000
Stedin (1) 18.518 4,45% 100,00 1.851.800
 TOTAAL       1.958.575

(1) De nominale waarde is € 1.851.800, de werkelijke waarde (gebaseerd op de historische kosten) is € 8.901.417.

Hiernaast bezit de gemeente nog de volgende aandelen die in de balans tegen € 0,00 zijn opgenomen:

Omschrijving Aantal Aandeel Nominaal (€) Waarde (€)
Stedin 116.280 2,04% 100 0
Dunea 373.309 9,33% 5 0
Terug naar navigatie - Overige langlopende geldleningen

Overige langlopende geldleningen
De overige langlopende geldleningen betreffen de volgende leningen:

Omschrijving

31-12-2024

31-12-2023
Startersleningen

2.075

2.410


In 2024 zijn via het Stimuleringsfonds Vereniging Nederlandse Gemeenten (SVn) geen startersleningen verstrekt. De starterslening is bij aanvang renteloos en aflossingsvrij. Bij voldoende financiële draagkracht wordt vanaf het vierde jaar door de SVn een marktconform rentepercentage gehanteerd gebaseerd op 15 jaar vast en aflossing op basis van annuïteiten. Naast de reguliere aflossingen van € 70.688 werden er in 2024 leningen vervroegd gedeeltelijk of geheel afgelost tot een bedrag van € 263.611.

Vlottende activa

Terug naar navigatie - Grond- en hulpstoffen

Grond- en hulpstoffen
De grond- en hulpstoffen bestaan uit:

Bedragen x € 1.000
Omschrijving 31-12-2024 31-12-2023
Onderdelenmagazijn autowerkplaats afd. Afvalinzameling 86 93
Voorraad dieselolie afd. Afvalinzameling 22 24
TOTAAL 108 117
Terug naar navigatie - Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie

Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie
Deze categorie betreft de lopende grondexploitaties. Het zijn de projecten waarvoor de raad de grondexploitatie voor de volledige looptijd heeft vastgesteld.


De grondexploitaties zijn herzien naar de situatie per ultimo 2024. Bij negatieve grondexploitaties is de Voorziening Nadelige complexen op de juiste hoogte gebracht. Dit deel van de voorziening is in de balans in mindering gebracht op de boekwaarde. In de gevallen dat de voorziening hoger is dan de boekwaarde per complex dan gebeurt dit tot de (netto) boekwaarde per complex nihil is. Het restant wordt in dat geval vermeld bij de Voorziening nadelige complexen grondbedrijf aan de passiva zijde. 
In het licht van de huidige marktomstandigheden zijn de materiële vastgoedwaarderingen belangrijke schattingsposten. Er bestaat een wezenlijk risico dat zich materiële aanpassingen kunnen voordoen in de waardering in het volgende boekjaar als gevolg van gewijzigde marktomstandigheden of onvoorziene omstandigheden.

Bedragen x € 1.000
Nr. Complex Boek-
waarde
31-12-23
Voor-
ziening
31-12-23
Balans-
waarde
31-12-23
Boek-
waarde
01-01-24
Investe-
ringen
Winstne-
ing/afsl.
compl. 
Inkom-
sten
Boek-
waarde
31-12-24
Voor-
ziening
31-12-24
Balans-
waarde
31-12-24
5 Dwarstocht -7.411 0 -7.411 -7.411 3.677 290 0 -3.444 0 -3.444
11 Lansinghage -1.355 0 -1.355 -1.355 59 1.558 -2.383 -2.121 0 -2.121
18 Oosterheem -1.857 0 -1.857 -1.857 3.376 1.945 -1.674 1.790 0 1.790
22 Gasfabriekterrein Delftsewallen 2.818 2.189 629 2.818 50 -2.100 -768 0 0 0
26 Centrum Oost/Cadenza 100 101 -1 100 103 0 0 203 203 0
32 Van Leeuwenhoeklaan 3.366 0 3.366 3.366 362 317 -5.375 -1.330 0 -1.330
37 Boerhaavelaan 884 217 667 884 2 0 0 886 189 697
42 Palenstein 16.508 16.508 0 16.508 1.688 0 0 18.196 18.196 0
46 van Aalstlaan 840 0 840 840 193 0 0 1.033 0 1.033
108 Voorweg Noord 2.507 0 2.507 2.507 27 0 0 2.534 0 2.534
130 Markt 10 1.507 0 1.507 1.507 202 0 0 1.709 1.709 0
131 Engelandlaan 140 -487 0 -487 -487 45 -38 -17 -497 0 -497
137 Edisonpark 4.364 0 4.364 4.364 875 -7 -634 4.598 0 4.598
   TOTAAL 21.784 19.015 2.769 21.784 10.659 1.965 -10.850 23.557 20.297 3.260


In onderstaand overzicht zijn de geraamde lasten en baten opgenomen van de bouwgronden in exploitatie en het geschatte eindresultaat. De inschattingen zijn gebaseerd op externe makelaarsrapporten en kostencalculaties van derden.

Bedragen x € 1.000
  Boekwaarde
31-12-2024
Lasten Baten Resultaat
TOTAAL grondexploitaties 23.557 52.506 58.166 17.897

Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar

Terug naar navigatie - Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar

De uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar bestaan uit: 

 Bedragen x € 1.000
Omschrijving 31-12-2024   31-12-2023
a. Vorderingen op openbare lichamen   2.777     914
b. Rekening-courantverhoudingen met niet-financiële instellingen   658     221
c. Rekening-courantverhoudingen met Rijk (schatkistbankieren)   155.623     135.067
d. Overige vorderingen:          
          Belastingvorderingen 7.774     8.289  
           Af: Voorziening dubieuze belastingdebiteuren -542     -570  
          Vorderingen bijstand 9.946     10.349  
           Af: Voorziening dubieuze bijstandsdebiteuren -6.962     -7.108  
          Overige vorderingen

3.657

    7.734  
          Af: Voorzieningen dubieuze debiteuren -19     -64  
          Totaal overige vorderingen   13.854     18.630
TOTAAL   172.912     154.832
Terug naar navigatie - Vorderingen op openbare lichamen, Rekening-courantverhoudingen met niet financiële instellingen en met het Rijk (Schatkistbankieren)

Vorderingen op openbare lichamen
De vorderingen op openbare lichamen bestaan uit vorderingen op de volgende openbare lichamen, waaronder gemeenten, gemeenschappelijke regelingen, het Rijk en overige openbare lichamen.

Rekening-courantverhoudingen met niet financiële instellingen
Dit betreft een rekening-courantverhouding met de stichting Stimuleringsfonds Nederlandse Gemeenten (SVn), waar de startersleningen worden geadministreerd. Via deze rekening-courant worden de kosten (beheervergoeding) en opbrengsten van de startersleningen verrekend.

Rekening-courantverhoudingen met het Rijk (Schatkistbankieren)
De wet Schatkistbankieren verplicht decentrale overheden om hun overtollige liquide middelen aan te houden in de schatkist van het Rijk. Het betreft middelen die decentrale overheden niet onmiddellijk nodig hebben voor de publieke taak. Tot een bepaald bedrag (drempelbedrag, gebaseerd op de begrotingsomvang) mogen de decentrale overheden overtollige middelen buiten de schatkist van het Rijk aanhouden.

Onderstaand een overzicht met de drempelbedragen per kwartaal. In geen van de kwartalen is sprake van een overschrijding van het drempelbedrag.

Bedragen x € 1.000
(1) Drempelbedrag 9.712 9.712 9.712 9.712
    kwartaal 1 kwartaal 2 kwartaal 3 kwartaal 4
(2) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 122 149 125 120
(3a) = (1) > (2) Ruimte onder het drempelbedrag
9.590 9.563 9.587 9.592
(3b) = (2) > (1) Overschrijding van het drempelbedrag        

In 2024 heeft de gemeente gebruik gemaakt van automatisch schatkistbankieren met een limiet van € 100.000 op de lopende BNG-rekening. Daarnaast heeft de gemeente een RABO-rekening (maximaal € 50.000) en kasgelden (maximaal € 10.000).

Terug naar navigatie - Overige vorderingen

Overige vorderingen
De overig vorderingen zijn verdeeld naar categorieën op basis van de aard van de vordering.

Belastingvorderingen
De openstaande vorderingen betreffen de belastingjaren 2016 tot en met 2024. Hiervan is € 0,5 mln. als dubieus aangemerkt. Voor dit bedrag is een voorziening dubieuze belastingdebiteuren getroffen, die in de balans is verrekend met de betreffende vorderingen.

Vorderingen bijstand
De openstaande vorderingen van € 9,9 mln hebben betrekking op vorderingen op (voormalige) bijstandscliënten. Er is vanuit het voorzichtigheidsbeginsel voor gekozen om rekening te houden met de mogelijkheid dat vorderingen niet of niet geheel zullen worden terugbetaald door de cliënten. Hiervoor is een voorziening dubieuze debiteuren in het leven geroepen. Hiervan is € 6,9 mln. als dubieus aangemerkt omdat bij de betreffende bijstandscliënten -gelet op de inkomenssituatie- de aflossing van verstrekte bedragen geen vanzelfsprekendheid is.

Voor dit bedrag is een voorziening dubieuze bijstandsdebiteuren getroffen, die in de balans is verrekend met de betreffende vorderingen. In 2024 heeft een aanwending i.v.m. gestelde debiteuren van in totaal € 1,078 mln. plaatsgevonden, waarvan € 502.789,63 buiten invorderingen en € 0,575 mln. kwijtscheldingen. Op grond van de debiteurenpositie per ultimo 2024 is € 1,073 mln aan de voorziening onttrokken.

Overige vorderingen
De openstaande vorderingen betreffen diverse overige debiteuren. Hiervan is € 0,02 mln als dubieus aangemerkt. Voor dit bedrag is een voorziening dubieuze debiteuren getroffen, die in de balans is verrekend met de betreffende vorderingen.
De grootste posten zijn:

 Bedragen x € 1.000
Omschrijvingen  
UWV - bijdrage werkzaamheden 1.518
Kostenverhaalbijdrage Voorweg 250
Moor export 183
Leges  120
Terug naar navigatie - De van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel

De van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel

 

Het verloop hiervan in 2024 is als volgt:

Uitkeringen van het Rijk Saldo
01-01-2024
Toevoegingen Ontvangen bedragen

Saldo 31-12-2024

Regeling specifieke uitkering stimulering sport   2.177 1.994 183
Specifieke uitkering Zoetermeer HIC-aanpak (High Impact Crimes)   80   80
         
Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne 785 8.888 8.933 740
Regeling specifieke uitkering gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek 2.640 2.801 2.640 2.801
Regeling specifieke uitkering gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek
  260   260
Kwijtsch vord gedupeerden TA 2023 112 120   232
Specifieke uitkering aan gemeenten voor de bekostiging van de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen van gedupeerden door de toeslagenaffaire - KOTA 354 19 293 80
SPUK IZA   7   7
Totaal 3.891 14.352 13.860 4.383
 
Uitkeringen van overige Nederlandse overheidslichamen
Saldo
01-01-2024
Toevoegingen Ontvangen
bedragen
Saldo
31-12-2024
Praktische fietslessen 23 29 23 29
School op Seef 11 20 11 20
verbeteren verkeersveiligheid schoolomgeving 92   92 0
Digitalisering vouchers 7   7 0
RMT   81   81
RRA   20   20
Regeling SPUK flexibele inzet woningbouw, vliegende brigade 95 185

202

78
Regeling SPUK flexibele inzet woningbouw, bestuurlijke tafel wonen   48 0 48
Meerjarige regeling SPUK flexibele inzet woningbouw, vliegende brigade   244 129 115
Meerjarige regeling SPUK flexibele inzet woningbouw, bestuurlijke tafel wonen   45 37 8
Tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie 2021-2027   112   112
Totaal 
228 784 501 511
Terug naar navigatie - Overige nog te ontvangen bedragen en vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen

Overige nog te ontvangen bedragen en vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen
De overige nog te ontvangen bedragen en vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen bestaan uit diverse posten van verschillende aard en omvang.

 

De grootste posten zijn als volgt:

Overige Nog Te Ontvangen 31-12-2024
NTO overig -winstuitkering GR Hoefweg

3.750

NTO SB met onderbouwing 830
VGB huur Watergeus 2024 824
NTO overig - Nto OZB Gebruik 2024 710
VPB reclameopbrengsten 2016 tm 2020 - 5242 584
   
Vooruitbetaalde bedragen 31-12-2024
van 63614810 - 29448 - VRH 5.904
I&A 20879 aanbesteding HCI 01-01-25 t/m 30-08-25 791
   

Onder de overige nog te ontvangen bedragen bevinden zich ook vorderingen in het kader van faciliterend grondbeleid. De notitie grondbeleid 2023 van de Commissie BBV hanteert een onderverdeling in vier categorieën.

In verreweg de meeste gevallen is er bij faciliterend grondbeleid sprake van een anterieure overeenkomst. Bij het ontbreken van een anterieure overeenkomst kan in een aantal gevallen uiteindelijk achteraf (na het vaststellen van het omgevingsplan) alsnog een posterieure overeenkomst worden gesloten.

1 Anterieure overeenkomst € 1,6 mln.
2 Omgevingsplan  € 0
3 Kostenverhaalbeschikking  € 0
4 Kostenverhaalbeschikking  € 0

Passiva

Vaste passiva

Terug naar navigatie - Reserves, Gerealiseerd resultaat

Reserves
In de jaarrekening (realisatie) zijn toevoegingen of onttrekkingen aan reserves slechts verantwoord als daarvoor bij de begroting of begrotingswijziging autorisatie door de raad is verleend en voor zover ook nodig en tot maximaal het daarvoor gebudgetteerde bedrag. Uitzondering hierop zijn de volgende resultaatbestemmingen, die in de jaarrekening zijn verantwoord ongeacht de hiervoor begrote bedragen:

  • Voor de Reserve egalisatie investeringen schoolgebouwen is een inflatiecorrectie toegepast om de betreffende reserve waardevast te houden. De hoogte van de inflatie wordt vastgesteld bij de begroting en de werkelijk storting is gebaseerd op de werkelijke stand van de reserve op 1-1 van het rekeningsjaar. Deze werkwijze is geautoriseerd op grond van het raadsbesluit bij de rentenota 2018 op 5 november 2018.
  • De (voorlopige) bestemming van het resultaat van het Grondbedrijf is in de jaarrekening voor 50% is verrekend met de Reserve Fonds Zoetermeer 2040 en voor 50% met de reserve versterking financiële positie Grondbedrijf. Dit is vanaf 2008 geautoriseerd op grond van raadsbesluit van 17 november 2008. In 2008 wordt in het raadsbesluit de Reserve Investeringsfonds 2030 genoemd. Deze is ultimo 2023 opgeheven en alle middelen zijn overgeheveld naar de Reserve Fonds Zoetemeer 2040. De raad heeft hierbij besloten om alle geraamde onttrekkingen, toevoegingen, verwachtingen en geoormerkte middelen op te nemen in de Reserve Fonds Zoetermeer 2040.
  • De over- of onderschrijding op de budgetten voor groot onderhoud bovengronds worden op basis van de Begrotingsraad op 11 november 2013 verrekend met de egalisatiereserve groot onderhoud bovengronds. 
  • Voorts wordt de reserve afgeroomd ten gunste van de vrij inzetbare reserve als deze uitstijgt boven het maximum van € 5 mln.
  • De afroming van de rente-egalisatiereserve boven de vastgestelde bovengrens ten gunste van de vrij inzetbare reserve. Deze generieke gedragslijn is door de raad vastgesteld op 5 november 2018 (rentenota 2018).
  • Bij verkoop van vastgoed worden incidentele verkoopresultaten (positief en negatief) in de vorm van een hogere / lagere verkoopopbrengst ten opzichte van de restant boekwaarde ten gunste of ten laste van de vrij inzetbare reserve gebracht. Dit is door de raad besloten op 27 juni 2016 (Perspectiefnota 2017 en gevolgen Gemeentefonds 2016).
  • Bij een beroep op specifieke voor het doel in leven geroepen bestemmingsreserves wordt het bedrag van de feitelijke onttrekking gelijkgetrokken aan de gemaakte kosten tot maximaal de raming van de kosten. Deze werkwijze is geautoriseerd op grond van het raadsbesluit bij de perspectiefnota 2020 op 1 juli 2019.
  • Bij een beroep op specifiek voor het doel in het leven geroepen bestemmingsreserve is het bedrag van de feitelijke onttrekking gelijk aan de gemaakte kosten tot maximaal de raming van de kosten. Deze beleidslijn maakt het mogelijk om bij lagere kosten dan geraamd ook een lagere aanwending van de reserve te kunnen verantwoorden volgens de nota reserves en voorzieningen.
  • Een positief resultaat van de jaarrekening 2024 dat ten gunste wordt gebracht van de Reserve Algemeen Dekkingsmiddel (Raadsbesluit Perspectiefnota 2025, dd. 24-6-2024)

Gerealiseerd resultaat
Het gerealiseerde resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening is afzonderlijk in de balans vermeld als onderdeel van het eigen vermogen.

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Toelichting reserves
Het verloop van de reserves in 2024 is als volgt:

Bedragen x € 1.000

A

Algemene reserves:
Saldo
01-01-2024 
Resultaat
bestemming
Toevoegingen  Onttrekkingen Verminderingen
i.v.m. dekking
afschrijving activa
Saldo
31-12-2024
1 Reserve verstrekking financiële positie grondbedrijf 7.186   1.925 4.867   4.244
 2 Reserve i.v.m. risico's grondbedrijf 950     369   581
 3 Vrij inzetbare reserve 69.417 10.401 123.004 18.094   184.728
  Totaal A. Algemene reserves 77.553 10.401 124.929 23.330   189.553
 

B

Bestemmingsreserves:
Saldo
01-01-2024 
Resultaat
bestemming
Toevoegingen  Onttrekkingen Verminderingen
i.v.m. dekking
afschrijving activa
Saldo
31-12-2024
1 Reserve Integraal veiligheidsbeleid 183         183
2 Reserve egalisatie investering schoolgebouwen 6.160   2.853 2.280   6.733
3 Reserve investeringsimpuls amateurverenigingen 311     10   301
4 Reserve beeldende kunst in de openbare ruimte 437   42 103   374
5 Egalisatiereserve groot onderhoud bovengronds 5.000         5.000
6 Reserve algemeen dekkingsmiddel 126.538     124.788   1.750
7 Brede bestemmingsreserve 7.816   184 588   7.412
8 Reserve dekking kapitaallasten 1.274   5.067     6.341
9 Rente-egalisatie reserve 4.194   705     4.900
10 Reserve EU-initiatieven 93         93
11 Reserve risico's programma Entree 5.460         5.460
12 Reserve fonds Zoetermeer 2040 114.893   13.013 15.633   111.883
13 Reserve Duurzaamheidsfonds Zoetermeer 2040 10.000   700 141   10.560
14 Sociaal innovatiefonds 2.605     810   1.795
15 Reserve Zoetermeer Noodfonds 1.808     436   1.372
  Totaal B. Bestemmingsreserves
286.772 0 22.564 144.789   164.547
 
  TOTAAL RESERVES 364.325 10.401 147.493 168.119   354.100

 

Terug naar navigatie - Exploitatieresultaat 2020

Exploitatieresultaat 2023
Het voordelig exploitatieresultaat van 2023 is op grond van het raadsbesluit van 17 juni 2024 (Resultatendebat) toegevoegd aan de vrij inzetbare reserve.
De definitieve resultaatbestemming heeft plaatsgevonden in de raad van 24 juni 2024 bij de behandeling van de Perspectiefnota 2025; deze is verwerkt in de toevoegingen en onttrekkingen bij de betreffende reserves.
Hierna volgt een toelichting van de aard en de reden van elke reserve en de mutaties daarin. De vermelde bedragen zijn x € 1.000.

Terug naar navigatie - A1. Reserve versterking financiële positie Grondbedrijf

A1. Reserve versterking financiële positie Grondbedrijf
Deze reserve dient om samen met de reserve in verband met risico’s Grondbedrijf te waarborgen dat het totaal van de risico’s binnen het Grondbedrijf afdoende kan worden gedekt. Deze reserve vormt het belangrijkste onderdeel van de weerstandscapaciteit van het Grondbedrijf waarbij de minimale en maximale omvang zijn bepaald op respectievelijk 1,0 en 1,2 keer de gekwantificeerde risico’s. Vooruitlopend op de definitieve resultaatbestemming wordt jaarlijks 50% van het resultaat van het Grondbedrijf aan deze reserve toegevoegd danwel onttrokken. De reserve wordt elk jaar herijkt op basis van een herziening van grondexploitaties.

Toevoegingen Bedrag
Tussentijdse winstneming van de winstgevende grondexploitaties en het resultaat grondbedrijf 2024 1.932
Verrekening nadelig resultaat faciliterend project Oostergo -8
TOTAAL TOEVOEGINGEN 1.924
 
Onttrekkingen Bedrag
 Afroming n.a.v. herziening grondexploitaties 4.674
Resultaat grondbedrijf 2024 193
TOTAAL ONTTREKKINGEN 4.867
Terug naar navigatie - A2. Reserve i.v.m. risico's Grondbedrijf

A2. Reserve i.v.m. risico's Grondbedrijf
Deze reserve dient ter beperking van het risico dat vanuit de winstgevende grondexploitaties te vroeg winst wordt genomen en maakt ook deel uit van de weerstandscapaciteit Grondbedrijf. Het risico heeft uitsluitend betrekking op de grondexploitaties waarvoor tussentijds winst is genomen. Deze reserve bedraagt op peildatum 2,5% van de nog te maken kosten en de nog te realiseren verkoopopbrengsten tot maximaal het bedrag van de gecumuleerde tussentijdse winstnemingen.

Onttrekkingen Bedrag
Vrijval vanwege de voortgang van de grondexploitaties Oosterheem en Dwarstocht 362
TOTAAL ONTTREKKINGEN 362
Terug naar navigatie - A3. Vrij inzetbare reserve

A3. Vrij inzetbare reserve
Deze reserve dient om reservemiddelen waarop geen verplichting rust in beeld te brengen. Hierdoor vervult deze reserve ook de functie van financiële buffer voor het opvangen van negatieve rekeningresultaten en risico’s. Als zodanig maakt deze reserve deel uit van het weerstandsvermogen zoals aangegeven in de nota weerstandsvermogen en risicomanagement van 14 december 2020. 

Toevoegingen Bedrag
Ambtelijke huisvesting en duurzaamheid 290
Netto verkoopopbrengst Hoeve Voorweg 676
Overheveling van de reserve Algemeen Dekkingsmiddel 122.038
TOTAAL TOEVOEGINGEN 123.004
 
Onttrekkingen Bedrag
Burgerberaad over afvalbeleid 194
Dekking resultaatbestemming vanuit 2022 690
Dekking incidenteel nieuw beleid 6.500
Aanwending ten gunste van het begrotingssaldo 5.000
Dekking Resultaatbestemming vanuit 2023 5.309
Terugdraaien aanwending t.g.v. begrotingssaldo voor klimaatakkoord = terugdraaien dekking resultaatbestemming 2022 -300
Overheveling naar de reserve Duurzaamheidsfonds Zoetermeer 2040 700
TOTAAL ONTTREKKINGEN 18.093
Terug naar navigatie - B2. Reserve egalisatie investering schoolgebouwen

B2. Reserve egalisatie investering schoolgebouwen
Deze reserve dient om pieken en dalen in de lasten van investeringen te egaliseren. Op deze wijze ontwikkelen de lasten zich in de jaren geleidelijk en minder schoksgewijs. Dit is noodzakelijk omdat de schoolgebouwen (vooral in het voortgezet onderwijs) in een relatief korte periode zijn neergezet en daarom ook de kosten van renovatie of herbouw in een korte periode op de gemeente af zullen komen.
In 2023 is het integraal huisvestingsplan primair onderwijs 2023-2027 vastgesteld. De daaruit voortvloeiende afschrijvingslasten bepalen mede de hoogte van deze reserve. 

Toevoegingen  
Storting volgens de meerjarenbegroting 2.329
Toevoeging waardeaanpassing prijsstijgingen  524
TOTAAL TOEVOEGINGEN 2.853
 
Onttrekkingen  
Onttrekking jaarlijkse afschrijvingslasten  2.280
TOTAAL ONTTREKKINGEN 2.280
Terug naar navigatie - B3. Reserve investeringsimpuls amateurverenigingen

B3. Reserve investeringsimpuls amateurverenigingen
Deze reserve dient ter dekking van subsidies op grond van de verordening investeringssubsidie en gemeentegarantie amateurverenigingen, die op 30 januari 2023 door de raad is vastgesteld.

Onttrekkingen Bedrag
Onttrekking reserve Investeringsimpuls Amateurverenigingen 10
TOTAAL ONTTREKKINGEN 10
Terug naar navigatie - B4. Reserve beeldende kunst in de openbare ruimte

B4. Reserve beeldende kunst in de openbare ruimte
Deze reserve dient om de kosten van het realiseren van beeldende kunst in de openbare ruimte te dekken. De reserve is ingesteld bij het raadsbesluit van 11 mei 2019, gelijktijdig met het opheffen van de reserve kunstopdrachten en de vaststelling van een geactualiseerde verordening "Percentageregeling beeldende kunst in de openbare ruimte".

Toevoegingen Bedrag
  42
TOTAAL ONTTREKKINGEN 42
 
Onttrekkingen Bedrag
Boeking reserve Beeldende Kunst in Openbare Ruimte 103
TOTAAL ONTTREKKINGEN 103
Terug naar navigatie - B5. Egalisatiereserve groot onderhoud bovengronds

B5. Egalisatiereserve groot onderhoud bovengronds
Deze reserve dient om wisselingen/pieken in feitelijke uitgaven door de jaren op te vangen. De reserve is in 2014 ingesteld bij de vaststelling van de begroting 2014 (op 11 november 2013). De hoogte van deze reserve is gemaximeerd op € 5 mln. Als de reserve boven dit bedrag uitkomt, wordt deze bij de jaarrekening afgeroomd ten gunste van de vrij inzetbare reserve. Over- of onderschrijding op de budgetten voor groot onderhoud worden verrekend met de reserve.

In 2024 is niet onttrokken en geen toevoegingen gedaan aan de Egalisatiereserve groot onderhoud bovengronds. Dit komt doordat het nadeel op groot onderhoud opgevangen kon worden op het totale voordeel in programma 3.

Terug naar navigatie - B6. Reserve algemeen dekkingsmiddel

B6. Reserve algemeen dekkingsmiddel
Deze reserve staat tegenover de activa op de balans en zorgt ervoor dat niet voor alle activa een lening hoeft worden aangetrokken. Dit zorgt voor lagere rentelasten in de exploitatie.

Onttrekkingen Bedrag

 Overheveling naar de Reserve Egalisatie Investeringen Schoolgebouwen

1.000
Overheveling naar de Vrij inzetbare reserve 25.000
Overheveling naar Reservefonds Zoetermeer 2040 1.750
Overheveling naar de Vrij inzetbare reserve 97.038
TOTAAL ONTTREKKINGEN 124.788
Terug naar navigatie - B7. Brede bestemmingsreserve

B7. Brede bestemmingsreserve
Deze reserve dient om expliciet door de raad aangegeven kosten te dekken. Deze reserve heeft een financieel-technisch karakter.

Toevoegingen Bedrag
Nutrihage 184
TOTAAL TOEVOEGINGEN 184
 
Onttrekkingen Bedrag
Wijkplan Palenstein 10
Klimaat 474
Nazorg grondexploitaties 104
TOTAAL ONTTREKKINGEN 588
Terug naar navigatie - B8. Reserve dekking kapitaallasten

B8. Reserve dekking kapitaallasten
De reserve dekking kapitaallasten wordt aangewend ter (gedeeltelijke) dekking van kapitaallasten en heeft zodoende een dempende werking op het begrotingssaldo. 

Toevoegingen  
Binnenstad Herinrichting Markt 10 5.067
TOTAAL TOEVOEGINGEN 5.067
Terug naar navigatie - B9. Rente-egalisatie reserve

B9. Rente-egalisatie reserve
Deze reserve dient om de effecten van een wijziging in rentedruk voor de exploitatie van de begroting op te vangen. Door de aanwezigheid van deze reserve zijn schommelingen in de marktrente niet van invloed op het rekeningresultaat. Bij raadsbesluit van 5 november 2018 (Rentenota 2018) is besloten tot de generieke gedragslijn om de reserve boven de bovengrens bij de jaarrekening af te romen ten gunste van de vrij inzetbare reserve. De bovengrens is bepaald op 1,5% van de financieringsbehoefte voor 4 jaar.

Toevoegingen Bedrag
Saldo rentelasten en baten naar egalisatiereserve 705
TOTAAL TOEVOEGINGEN 705
Terug naar navigatie - B10. Reserve EU-initiatieven

B10. Reserve EU-initiatieven
In 2004 is een zogeheten ‘Revolving Fund subsidieverwerving’ ingesteld. In 2006 is dit gewijzigd in de huidige reserve. De reserve wordt gevoed uit de netto-subsidieopbrengsten van EU-projecten (het surplus aan vrije subsidiemiddelen). Uit dit budget kan de incidentele inzet van vakinhoudelijke medewerkers aan subsidieverwervingsprojecten worden gedekt. De restrictie hierbij is, dat de netto inkomsten uit de betreffende subsidieprojecten jaarlijks worden toegevoegd aan het ‘Revolving fund’. Het plafond van de reserve is gesteld op een maximum van € 0,15 mln.

Terug naar navigatie - B11. Reserve risico's programma Entree

B11. Reserve risico's programma Entree
Met het raadsbesluit- geamendeerd raadsvoorstel voorstel Ruimtelijk kader en Investeringsbudget middengebied Entree is budget beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het programma Entree.
Voor deze risico’s is een inhoudelijke analyse opgesteld van het risico zelf en van de beheersmaatregelen. Na deze beheersmaatregelen blijft er met de kennis van dit moment, een rest-risico over. Hieraan is een bedrag verbonden van € 5,46 mln.

Terug naar navigatie - B12. Reserve fonds Zoetermeer 2040

B12. Reserve fonds Zoetermeer 2040
De reserve is op 28 juni 2021 ingesteld (raadsbesluit 06 37 69 47 55 - Afwegingskader Investeringsfonds op basis van Eneco-middelen). Op 26 juni 2023 is besloten om de eerder vastgestelde criteria te laten vervallen en deze te vervangen door een hoofdvraag naar wat de verwachte maatschappelijke bijdrage is die met het voorstel wordt bereikt. Dit is verdeeld in drie onderdelen:
a.    Bijdrage aan het keren van de mechanismen van Zoetermeer 2040
b.    Maatschappelijk nut in tijdsduur
c.    Maatschappelijk nut in bereik doelgroep.

Bijdrage aan het keren van de mechanismen van Zoetermeer 2040
Om over een langere termijn positieve maatschappelijke impact voor de stad te bereiken is het belangrijk om positief bij te dragen aan de mechanismen zoals die staan beschreven in de VisieZoetermeer 2040:
1. Concurrerende woonaantrekkelijkheid
2. Sociaaleconomische kracht
3. Samenhang beroepsbevolking en werkgelegenheid
4. Verschillen tussen wijken en buurten

Als absolute ondergrens voor voorstellen wordt het uitgangspunt gehanteerd dat een voorstel overtuigend moet bijdragen aan minimaal één -en bij voorkeur meerdere- van de vier mechanismen.

Afweging maatschappelijk nut in tijdsduur
Het verdient de voorkeur om de Eneco-gelden in te zetten voor zaken die – ook al betreft het een tijdelijke investering – een zo lang mogelijk effect voor de stad en haar inwoners hebben. Dit ‘tijdsduur criterium’ sluit aan bij de analyse van Zoetermeer 2040 waarin richtingen/plannen zijn gepresenteerd die een lange adem vergen. Als richtlijn wordt hierbij gehanteerd dat voorstellen minimaal drie jaar effect opleveren en dat dit effect uiterlijk binnen vijf jaar zichtbaar is.
Afweging maatschappelijk nut in bereik doelgroep
Het verdient de voorkeur dat het bereik van het voorstel zo groot mogelijk is. Het in beeld brengen en beargumenteren van de omvang en samenstelling van evenals het bereik en effect op- de doelgroep waarop een voorstel zich richt, wordt meegewogen in het afwegingproces. Hierbij is het uitgangspunt: hoe kleiner de groep begunstigden, hoe groter de positieve impact van een voorstel moet zijn om een investering te kunnen rechtvaardigen.

Toevoegingen Bedrag
Winstneming 137-Edisonpark -3
Verrekening nadelig resultaat Oostergo -8
Verrekening resultaat Grondbedrijf Algemeen -100
Reservering extra kosten groei aantal woningen 699
Winstneming 032-Van Leeuwenhoeklaan 158
Winstneming 005-Dwarstocht 145
Winstuitkering GR Hoefweg 3.966
Winstneming 018-Oosterheem 801
Afromen reserve FiPO tgv reserve Zoetermeer 2040 4.674
Overheveling van de Reserve  Algemeen  Dekkingsmiddel 1.750
Winstneming 011-Lansinghage  779
Winstneming 131-Engelandln 140 -19
Winstneming 018-Oosterheem deel 2 171
TOTAAL TOEVOEGINGEN 13.013
 
Onttrekkingen Bedrag
Onderzoekskosten woningbouwprogrammering en bestemmingsplannen 48
Gebiedsprogr. Meerzicht 752
Relatiebeheer 37
Kwaliteitsimpuls openbare ruimte 1.500
Bijdrage aan de exploitatie voor het beheer van de openbare ruimte 235
Voorbereiding woningbouw 95

Procesondersteuning en ondersteuning visie Zoetermeer 2040 en ontwikkeling ruimtelijke strategie

852
Strat werklocaties - Noordelijke bedrijven terreinen 70
Bijdrage Dutch Innovation Park 276

Gebiedsvisie Vernedepark en Paltelaan

182
Bijdrage nieuwe initiatieven 333
Bijdrage OV schaalsprong 31
Overheveling naar de Voorziening nadelige complexen voor nadelig resultaat Markt 10 4.265
Verrekening resultaat 830.73 Grondbedrijf Algemeen 192
Markt 10 Overheveling naar de Reserve Dekking Kapitaallasten 5.068
Subsidieregeling Maatschappelijke initiatieven 18
Bijdrage Gebiedsprogramma Binnenstad 669
Groene daken 80
Stationsgebied Entree en A12 54
Extra impuls handhaving 200
Woningbouw als aanjager 301
Wijkplan Buytenwegh 220
Voorbereidings kosten markt 10 62
Woonzorgvisie 93
TOTAAL ONTTREKKINGEN 15.633
Terug naar navigatie - B13. Reserve duurzaamheidsfonds Zoetermeer 2040

B13. Reserve duurzaamheidsfonds Zoetermeer 2040
De gemeenteraad heeft op 31 januari 2022 € 7,5 mln. beschikbaar gesteld voor de vorming van een duurzaamheidsfonds. De raad heeft op 5 juni 2023 hier € 2,5 mln. aan toe te voegen. Het fonds draagt bij aan het keren van de gesignaleerde negatieve mechanismen in Zoetermeer 2040 door een hierop gerichte realisatie van de ambities in het programma Duurzaam & Groen Zoetermeer in Transitievisie warmte en Lokale verkenning windenergie en zonnestroom. Het fonds is gericht op het creëren en ondersteunen van voorbeelden die knelpunten aanpakken en oplossen ten behoeve van het aanjagen van startende initiatieven.
De gelden in het fonds zijn op grond van het raadsbesluit van 5 juni 2023 verdeeld over drie bestedingscategorieën: Duurzame initiatieven, Eigenaar-bewoners en Gemeentelijk vastgoed. In dezelfde raadvergadering zijn ook criteria per bestedingscategorie vastgesteld.

Toevoegingen Bedrag
Storting klimaatgelden 2023/25 tlv reserve vrij inzetbaar cf besluitvorming perspectiefnota 2025 700
TOTAAL TOEVOEGINGEN 700
   
Onttrekkingen  
Onttrekking duurzaamheidsinitiatieven eigenaar-bewoners 140
TOTAAL ONTTREKKINGEN 140
Terug naar navigatie - B14. Sociaal innovatiefonds

B14. Sociaal innovatiefonds
Op 28 juni 2021 heeft de gemeenteraad het Raadsvoorstel “Afwegingskader Investeringsfonds op basis van Eneco-middelen” vastgesteld. Onderdeel van dit besluit is het instellen van een sociaal innovatiefonds, inclusief het afwegingskader waar aanvragen voor dit fonds aan moeten voldoen. In aanvulling op de criteria waar elke aanvraag aan moet voldoen zijn hierin ook specifieke criteria opgenomen voor het sociaal innovatiefonds: investeringen zijn gericht op het herstellen van de bestaanszekerheid, het bevorderen van positieve gezondheid, en het verbeteren van kansengelijkheid van Zoetermeerders, om te komen tot betere (gezondheids-) zorg en ondersteuning voor meer mensen met minder geld. Leidend criterium voor de aanvragen is de impact die daarmee gemaakt wordt, oftewel wat is de verwachte maatschappelijke bijdrage die met het voorstel wordt bereikt. In het raadsvoorstel zijn acht aanvragen opgenomen voor het investeringsfonds, voor het thema sociaal innovatiefonds. Het gaat om:

  1. Basisbanen
  2. Vindplaatsen verborgen schulden
  3. Onder de pannen
  4. Impact gedreven inzet voor jeugd & gezinnen
  5. Innovatief wijkgericht en integraal ondersteuningsaanbod gericht op preventie
  6. Positieve gezondheid en het huishouden
  7. Preventie in de praktijk
  8. Programmamanager sociaal innovatiefonds

Voor deze acht aanvragen is de inzet van middelen op basis van het sociaal innovatiefonds het fundament waarop nieuwe ontwikkelingen in gang kunnen worden gezet.

Onttrekkingen Bedrag
Verrekening reserve Sociaal Domein 181
Verrekening reserve Sociaal Domein 310
Bijdrage reserve Sociaal Domein 125
Verrekening reserve Sociaal Domein 138
Verrekening met reserve 17
Verrekening reserve Sociaal Domein 39
TOTAAL ONTTREKKINGEN 810
Terug naar navigatie - B15. Reserve Noodfonds

B15. Reserve Noodfonds
Op 13 januari 2023 is de gemeenteraad geïnformeerd over het energienoodfonds. Het noodfonds is om daar waar rijksregelingen tekortschieten en de nood hoog is ondersteuning te bieden. Het college wil in deze moeilijke situatie steun geven aan inwoners, maatschappelijke organisaties/verenigingen en aan ondernemers en bedrijven. Bij de toedeling van de middelen uit het Noodfonds heeft het college gekeken naar wat nodig is voor verschillende doelgroepen, aanvullend op rijksmaatregelen en naar wat de mogelijkheden zijn. Hiervoor wordt € 1 mln. gereserveerd ten behoeve van steun aan maatschappelijke organisaties met de Subsidieregeling Incidentele ondersteuning Energiecrisis, € 60.000 voor de uitvoeringskosten van deze subsidieregeling en € 0,2 mln. wordt gereserveerd voor een bijdrage aan de subsidieregeling ‘Stimulering energietransitie’. De resterende € 0,74 mln. wordt gereserveerd om, na de tussentijdse evaluatie van het Noodfonds, in te kunnen zetten waar blijkt dat aanvullende steun nodig is voor inwoners, maatschappelijke organisaties, verenigingen, ondernemers en bedrijven.

Onttrekkingen Bedrag
Onttrekking reserve Zoetermeers Noodfonds 203
Onttrekking reserve Zoetermeers Noodfonds 233
TOTAAL ONTTREKKINGEN 436

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen

Het verloop van de voorzieningen 2024 is als volgt:

Bedragen x € 1.000

A  Middelen van derden die specifiek besteed moeten worden,  m.u.v. de van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren: Saldo
01-01-2024
Toevoegingen Vrijval tgv de exploitatie Aanwendingen

Saldo
31-12-2024

1 Voorziening afkoopsommen onderhoud graven 478 73 42   509
2 Voorziening middelen derden riolering 410 35     445
3 Voorziening middelen derden afval 108 9     117
  Totaal A. Middelen van derden enz. 996 117 42 0 1.071
B Egalisatievoorzieningen:
Saldo
01-01-2024 
Toevoegingen Vrijval tgv de exploitatie Aanwendingen Saldo
31-12-2024
1 Voorz. onderhoud schoolgebouwen gemeente 1.332 113   728 717
 2 Voorziening groot onderhoud overige accommodaties 9.600 6.152   4.947 10.805
3 Voorziening riolering 27.236 5.429   2.165 30.500
4 Voorziening groot onderhoud verzamelcontainers 1.583 457   120 1.920
  Totaal B. Egalisatievoorzieningen 39.751 12.151

0

7.960 43.942
C Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's:
Saldo
01-01-2024
Toevoegingen Vrijval tgv de exploitatie Aanwendingen Saldo
31-12-2024
1 Voorziening wethouderspensioenen 5.027 1.181   177 6.030
2  Voorziening nadelige complexen Grondbedrijf 5.574 3.212 1.792   6.994
3  Voorziening pensioencomp. zwembadmedew. 331     39 293
4  Voorziening verplichtingen afgesloten grondexploitaties 427       427
5  Voorziening Nelson Mandela brug 307 49 55 57 244
6 Voorziening bovenwettelijk spaarverlof 349 288     638
7 Voorziening Jeugdhulp plus 499   499   0
8 Voorziening Tunnelbak Europaweg 1.150 98 1.248   0
9 Voorziening Regeling Vervroegd Uittreden 152 217   81 288
  Totaal C. Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's 13.817 5.045 3.594 354 14.914
   afrondingsverschil   -1    -1 -1
    54.564 17.312 3.636 8.314 59.926
Terug naar navigatie - A1. Voorziening afkoopsommen onderhoud graven

A1. Voorziening afkoopsommen onderhoud graven
Deze voorziening dient ter dekking van de kosten die de gemeente de komende jaren moet maken voor de aangegane verplichting om het onderhoud aan graven en bijbehorende omgeving te plegen en de graven te ruimen. De waarde aanpassing en de van derden ontvangen afkoopsommen voor onderhoud zijn aan de voorziening toegevoegd. Jaarlijks vindt er een ontrekking plaats ter dekking van het onderhoud.

Terug naar navigatie - A2. Voorziening middelen derden riolering

A2. Voorziening middelen derden riolering
De van burgers ontvangen bedragen uit de rioolheffing moeten ook besteed worden aan kosten van de riolering. Een resultaat op het rioolbudget (waarvan dat budget gedekt is uit de inkomsten uit rioolheffing) als gevolg van bijvoorbeeld niet uitgevoerd werk moet gestort worden in de voorziening, zodat deze middelen in de toekomst beschikbaar zijn voor het uitvoeren van deze werken. Een positief resultaat komt dus niet ten gunste van het rekeningresultaat.

In 2024 is er een nadeel ontstaan op de kosten die betrekking hebben op de rioolheffing waardoor geen storting in deze voorziening nodig was.

Terug naar navigatie - B1. Voorziening onderhoud schoolgebouwen gemeente

B1. Voorziening onderhoud schoolgebouwen gemeente
Het doel van deze voorziening is om de kosten voor groot onderhoud aan schoolgebouwen waarvoor de gemeente geheel of gedeeltelijk verantwoordelijk blijft (multifunctionele gebouwen met onder meer een onderwijsbestemming) te egaliseren. Daarmee worden sterke fluctuaties van uitgaven voor gebouwenonderhoud voorkomen. Omdat deze voorziening is gebaseerd op contante waarde wordt deze aangepast met inflatierente.
Aan de basis van deze voorziening ligt het beheerplan groot onderhoud schoolgebouwen en overige accommodaties. Na actualisatie van de beheerplannen groot onderhoud eind 2022 blijkt dat de voorziening van voldoende omvang is om de grootonderhoud kosten voor de komende 10 jaar op te kunnen opvangen. Uiterlijk om de vijf jaar wordt de voorziening herijkt voor de dan volgende periode van 10 jaar. 

Terug naar navigatie - B2. Voorziening groot onderhoud overige accommodaties

B2. Voorziening groot onderhoud overige accommodaties.
Het doel van deze voorziening is om de kosten voor groot onderhoud aan de gemeentelijke accommodaties te egaliseren. Daarmee worden sterke fluctuaties van uitgaven voor gebouwenonderhoud voorkomen. Omdat deze voorziening is gebaseerd op contante waarde wordt deze aangepast met inflatierente.
Aan de basis van deze voorziening ligt het beheerplan groot onderhoud schoolgebouwen en overige accommodaties. Na actualisatie van de beheerplannen groot onderhoud eind 2022 blijkt dat de voorziening van voldoende omvang is om de grootonderhoud kosten voor de komende 10 jaar op te kunnen opvangen. Uiterlijk om de vijf jaar wordt de voorziening herijkt voor de dan volgende periode van 10 jaar.

Terug naar navigatie - B3. Voorziening riolering

B3. Voorziening riolering
Het doel van deze voorziening is om de kosten van het groot onderhoud en vervanging van het rioolstelsel over de jaren te egaliseren. Daarmee worden fluctuaties van uitgaven voorkomen. De basis van deze voorziening is het gemeentelijke rioleringsplan dat is vastgesteld in de Nota Riolering 2023-2026

Terug naar navigatie - C1. Voorziening wethouderspensioenen

C1. Voorziening wethouderspensioenen
Op grond van de Wet Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) is een voorziening getroffen voor de pensioenverplichtingen aan wethouders. Jaarlijks worden de verplichtingen op basis van nieuwe actuariële berekeningen herijkt. Voor het bepalen van de hoogte van deze voorziening wordt de door het ministere van BZK voorgeschreven wettelijke overdrachtsrente gehanteerd. Eind 2024 is deze rente aangepast van 3,16% naar 2,325%.
Het kabinet heeft het voornemen gemeenten te verplichten (op zijn vroegst per 01-01-2028) de opgebouwde pensioenaanspraken van actieve, gewezen en gepensioneerde deelnemers onder te brengen bij het ABP.

Terug naar navigatie - C2. Voorziening nadelige complexen Grondbedrijf

C2. Voorziening nadelige complexen Grondbedrijf
Bij een negatief eindresultaat van een grondexploitatie dient direct een voorziening getroffen te worden ter grootte van het volledige verlies. De voorziening nadelige complexen is gewaardeerd op eindwaarde. De voorziening is in de balans in mindering gebracht op de boekwaarde van deze complexen (activazijde van de balans). In die gevallen waarbij de voorziening hoger is dan de boekwaarde per complex is dat gebeurd tot de (netto) boekwaarde per complex nihil is. Het restant blijft in de voorziening aan de passiefzijde van de balans. Dit laatste bestaat per ultimo 2024 uit:

Bedragen x € 1.000
Complex:  
Bouwgrond in exploitatie Bedrag
Palenstein 3.170
Centrum Oost/Cadenza 612
Markt 10 3.197
Oostergo 15
TOTAAL 6.994
Terug naar navigatie - C5. Voorziening Nelson Mandela brug

C5. Voorziening Nelson Mandela brug
Voor de totale lasten van het ontmantelen, het verstevigen, de noodbrug en het gebruikers gereedmaken moet in het jaar dat de onveiligheid van de brug is vastgesteld een voorziening worden gevormd (nagevraagd bij Commissie BBV). De bijkomende kosten zoals vervangend vervoer, wegafzettingen en verkeersregelaars zijn onderdeel van de te vormen voorziening. Deze voorziening is om deze reden gevormd. De voorziening is vanaf nu nog bedoelt voor de huur van de tijdelijke brug en de opslag van het civiele kunstwerk.

Terug naar navigatie - C6. Voorziening bovenwettelijk spaarverlof

C6. Voorziening bovenwettelijk spaarverlof
Medewerkers kunnen vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren sparen. Hiermee kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning en het gemeentelijke vitaliteitsbeleid. Bovenwettelijke vakantie-uren die worden gebruikt voor verlofsparen, verjaren niet.
Bij verlofsparen is er sprake van arbeidskostengerelateerde verplichtingen die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook onvoorspelbare afbouw kennen. 

Terug naar navigatie - C7. Voorziening Jeugdhulp plus

C7. Voorziening Jeugdhulp plus
Deze voorziening is om de risico’s op te vangen als gevolg van de landelijke ontwikkelingen om jeugdigen niet meer op te vangen via jeugdhulpplus (JHP), maar volgens de landelijke politieke wens deze jeugdigen op te vangen in kleinschalige voorzieningen. Het huidige vastgoed is ingericht op gesloten jeugdzorg, in combinatie met de dalende instroom JHP zorgt dit voor leegstand die niet wordt vergoed.

Terug naar navigatie - C8. Voorziening tunnelbak Europaweg (groot onderhoud)

C8. Voorziening tunnelbak Europaweg (groot onderhoud)
Na een calamiteit en uitgevoerde herstelwerkzaamheden zijn aaneenvolgend constructieve inspecties geweest. Uit deze inspecties is gebleken dat in 2025 extra groot onderhoud nodig is. Het doel van de voorziening is om de totale lasten die samenhangen aan de uitkomst van de inspectie te laten landen in het jaar dat het is geconstateerd. Dit is in dezelfde werkwijze gebeurt als de Voorziening Mandelabrug.

Terug naar navigatie - C9. Voorziening Regeling Vervroegd Uittreden

C9. Voorziening Regeling Vervroegd Uittreden
De voorziening is getroffen voor de financiële verplichtingen tegenover ex-medewerkers en de fiscus. Bij de RVU nemen medewerkers ontslag en volgt er een (maandelijkse) ontslagvergoeding die de ex-medewerker in staat stelt om te overbruggen tot aan de AOW-leeftijd. De hoogte van de voorziening voldoet om de verplichtingen te kunnen dekken tot aan de AOW-datum.

Terug naar navigatie - A. Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen

A. Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen
De onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen betreffen de volgende leningen:

Bedragen x € 1.000
Bank Looptijd 31-12-2024 31-12-2023
Bank voor Nederlandse Gemeenten 30 jaar (3 januari 1994 / 2024) 0 48
Bank voor Nederlandse Gemeenten 30 jaar (3 januari 1994 / 2024) 0 43
Bank voor Nederlandse Gemeenten 10 jaar (19 december 2017 / 2027) 10.000 10.000
Bank voor Nederlandse Gemeenten 5 jaar (20 juni 2019 / 2024) 0 20.000
Bank voor Nederlandse Gemeenten 10 jaar (6 december 2019 / 2029) 10.010 12.009
TOTAAL   20.010 42.100
Terug naar navigatie - B. Onderhandse leningen van buitenlandse instellingen

B. Onderhandse leningen van buitenlandse instellingen
De onderhandse leningen van buitenlandse instellingen betreffen de onderstaande lening(en). De totale rentelast in 2024 bedraagt afgerond € 0,4 mln. 

Bedragen x € 1.000
Bank Looptijd 31-12-2024 31-12-2023
AG Insurance 20 jaar (27 februari 2018 / 2038) 10.000 10.000
AG Insurance 20 jaar (27 februari 2018 / 2038) 10.000 10.000
TOTAAL   20.000 20.000
Terug naar navigatie - C. Waarborgsommen

C. Waarborgsommen
De waarborgsommen hebben vooral betrekking op verhuurde objecten en aangekochte gronden. Als de afspraken zijn nagekomen door de andere partij wordt de waarborgsom teruggestort.

Vlottende passiva

Terug naar navigatie - A. Overige kasgeldleningen, B. Banksaldi, C. Overige schulden

A. Overige kasgeldleningen
Saldo van de kasgeldleningen is € 0

B. Banksaldi
De banksaldi betreffen negatieve banksaldi bij de BNG

C. Overige schulden
De overige schulden bestaan uit een veelvoud van kortlopende schulden aan diverse crediteuren. De volgende posten zijn groter dan € 0,5 mln.:

Bedragen x € 1.000
Omschrijving:  
Loonheffing december 2024 7.539
Besteding SPUK IZA 24 737
SPUK IZA declaratie kosten t/m november 1.053
Decl. kosten 2024 projecten IZA Wassen 503
1eTm/Lansingpad 601
Kansrijke Start Nu niet zwanger 2024 805
Realisatie Centraal Park Termijn 6 946
Terug naar navigatie - A. Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen, met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume

A. Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen, met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
Deze post bestaat uit diverse posten van verschillende aard en omvang. De grootste posten zijn als volgt:

 Bedragen x € 1.000
Omschrijving:  
NTB - Spec. Jeugdhulp 2024 dd 1-1-25, 28-1-25 10.045
NTB - Gedeelt. Terugbet. VWS SPUK IZA 2023 5.185
NTB- posten 2024 afd Zorg JGH 2.711
NTB - 62460800 decl. IZA dec. 24 Den Haag 2.651
NTB - VT uitk ger 2024 1.068
NTB - SB met factuur 848
VGB - Optisport Exploitatiebijdrage De Watergeus 2 635
Terug naar navigatie - B. De van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren

B. De van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren
Het verloop hiervan in 2024 is als volgt:

Bedragen x € 1.000
Uitkeringen van het Rijk Saldo
01-01-2024 
Ontvangen
bedragen
Vrijgevallen
bedragen of
terug betalingen
Saldo
31-12-2024
Onderwijsachterstandenbeleid 2023-2026 (OAB) 5.242 331 2.355 3.218 
Volwasseneneducatie - WEB 408 1.816 1.771 453
Subsidieregeling sanering verkeerslawaai 31     31
Regeling regionale aanpak voortijdig schoolverlaten 2020-2024 - Aanval op uitval 11 122 129 4
Regeling regionale aanpak voortijdig schoolverlaten 2020-2024 - kwalificatieplicht 128 144 214 58
Rijksbijdrage actieplan wapens en jongeren 32     32
Specifieke uitkering versterking voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026 - Sport breed 53 90 138 5
Specifieke uitkering woningbouwimpuls 11.553 14.901   26.454
Tijdelijke regeling specifieke uitkering mobiliteitspakketten ten behoeve van woningbouw   11.739   11.739
specifieke uitkering woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur – Zoetermeer: binnenstad 10.960 11.290 224 22.026
specifieke uitkering woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur – Zoetermeer: binnenstad - Entree   11.745   11.745
Regeling specifieke uitkering inhalen COVID-19 gerelateerde onderwijsvertragingen - NPO 824   396 428
Regeling regionale aanpak voortijdig schoolverlaten 2020-2024 - RMC 32 80 110 2
Wet inburgering 2021_ gemeentedeel 2024 1.400 2.915 1.444 2.871
Onderwijsroute_ deel gemeente 2023 177 80 169 88
Rijksbijdrage arbeidstoeleiding PRO-VSO ZHC 204   204 0
Rijksbijdrage RIO-IPTA 163   163 0
Aanpak energiearmoede 2.112     2.112
Meerjarige regeling voor huisvesting aandachtsgroepen - RHA 1.186     1.186
Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid - CDOKE 1.173 2.427 1.632 1.968
Regeling houdende regels verstrekking specifieke uitkering aan gemeenten verduurzaming [...] van eigenaars, woonverenigingen en wooncoöperaties - LAI 1.138 2.236 2 3.372
Specifieke uitkering versterking voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026 - GALA 231   231 0
Dealbreakers 78   78 0
Tijdelijke regeling specifieke uitkering gebiedsbudget 5.567     5.567
Regeling specifieke uitkering startbouwimpuls 4.912     4.912
Regeling specifieke uitkering ventilatie in scholen - SUVIS 1.497   169 1.328
Specifieke uitkering Impuls Jongerencultuur 268 295 240 323
SUVIS maatregelen (scholen) 368   368 0
Specifieke uitkering versterking van de lokale integrale aanpak van radicalisering, extremisme en terrorisme 2023-2026 153 929 1.071 11
specifieke uitkering herstructurering volkshuisvesting - Zoetermeer   15.753   15.753
Specifieke uitkering ter voorkoming van jeugdcriminaliteit 2024   132   132
Beleidskader bijdrageregeling begeleiden van ex-gedetineerden voor wonen en werken   30   30
TOZO (correctie t.o.v. balans 31-12-2023) 1.721   468 1.253
Totaal 51.622  77.166 11.687  117.101
 
Uitkeringen van overige Nederlandse overheidslichamen
Saldo
01-01-2024
Ontvangen
bedragen
Vrijgevallen
bedragen of
terug betalingen
Saldo
31-12-2024
A12 corridor 31   31 0
Arbeidsmarkttoeleiding AMR ZHC 22-23   864   864
Bestuurlijke tafel wonen   349 298 51
Versterken en verbeteren Dutch Innovation Community 170   80 90
Prov ZH Engelandlaan (Haaglanden depot) 492 123   615
GR Bleizo / Bijdrage Vervoersknoop Bleizo 3.835   158 3.677
Tijdelijke impulsregeling KLIMAATADAPTATIE 2021–2027 (SiSa tussen medeoverheden) 390     390
Knelpuntenpot Sociale Huur 400     400
Knelpuntenpot inzake project "Roggeakker" 100 100   200
Palenstein vlek D 200     200
RSIV 2023 (Lokale Weerbaarheid Cybercrime) 108 442 294 256
Project subsidie 't SEGHEWAERT   200   200
Projectsubsidie SOORTENMANAGEMENTPLANNEN Zoetermeer 50   4 46
Regeling SPUK flexibele inzet woningbouw   56 34 22
Regeling SPUK flexibele inzet woningbouw   57   57
Meerjarige regeling specifieke uitkering flexibele inzet woningbouw   38   38
Meerjarige regeling specifieke uitkering flexibele inzet woningbouw   29   29
Woonvormen senioren project "Roggeakker" 184     184
“Lerend netwerk preventie Zoetermeer”   153   153
On Stage evenementen 4   4 0
Projectsubsidie Dwarstocht/Happy Days   80   80
Totaal 
5.964 2.491 903 7.552

Gewaarborgde geldleningen en garantstellingen buiten de balanstelling

Gewaarborgde geldleningen

Terug naar navigatie - Gewaarborgde geldleningen

De gemeente kan voor de uitoefening van de publieke taak garanties te verlenen. Dit maakt het voor instellingen mogelijk geldleningen aan te gaan en daarmee investeringen te doen, die zonder deze garantie niet mogelijk is. Het betreft investeringen in activiteiten die de gemeente maatschappelijk van belang acht, zonder hiervoor directe financiële middelen beschikbaar te stellen. Daarbij is de overtuiging dat deze activiteiten met publiek belang anders niet tot stand komen. Garanties (ook wel borgtocht genoemd) zijn een vorm van financiële steunverlening. De gemeente loopt mogelijk financieel risico als een beroep wordt gedaan op een garantstelling. Om dit risico te beperken, stelt de gemeente als eis dat er sprake is van een zekere borgstelling (onderpand). Centraal staat dan ook de financiering van vastgoed en duurzame kapitaalgoederen, De garanties zijn verdeeld in:

Garanties met primair risico 
Bij een primair risico (gemeentegarantie) wordt de gemeente als eerstvolgende door de geldverstrekker aangesproken als de instelling (geldnemer) niet kan voldoen aan haar betalingsverplichtingen. 

Garanties met secundair risico. 
Bij een secundair risico (garantstelling door achtervang) ligt het primaire risico bij een andere partij (bijvoorbeeld een waarborgfonds). De gemeente loopt hierbij een secundair risico: de garanties worden verstrekt door het waarborgfonds (primair) en de gemeente is achtervang.

De financiële risico’s van de verleende garanties zijn opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing, onderdeel risico’s concern.

Bedragen x € 1.000

 Geldnemer Doel van de geldlening Oorspronkelijk bedrag geldlening % waarvoor borg is verleend Restant geldlening
Primair risico: 31-12-2023 31-12-2024
Woningcorporaties Volkshuisvestingsopgave DEAB 136.280 100% 129.980 129.980
Zorgcentra / gezondheidsinstellingen Gemeentegarantie 26.093 100% 3.224 2.560
Sportverenigingen c.a. Gemeentegarantie 2.761 100% 505 2.441
Overige instellingen Gemeentegarantie 100 100% 63 58
Overige instellingen (glasnet) Gemeentegarantie 850 15% 303 219
Afronding          
TOTAAL PRIMAIR RISICO   166.084   134.075 135.258
 
Secundair risico:          
Woningcorporaties (WSW) Volkshuisvestingsopgave DEAB aandeel als schadegemeente 4.143.967 50% 761.139 813.804
Sportverenigingen (SWS) Vrijwaring SWS 365 50% 242 211
TOTAAL SECUNDAIR RISICO   4.144.332   761.381 814.015
 
TOTALEN:   4.310.416   895.456 949.273
Terug naar navigatie - Woningcorporaties

Woningcorporaties
Aan woningcorporaties zijn garantstellingen verstrekt voor het kunnen uitvoeren hun kerntaak zijnde: het leveren van Diensten van Algemeen en Economisch Belang (DAEB). Onder DAEB wordt verstaan: investeringen in zowel nieuwe en bestaande sociale huurwoningen als in de directe leefomgeving. DAEB-activiteiten komen ten goede aan de primaire doelgroep: mensen met een laag tot modaal inkomen. De verleende garantstellingen zijn onder te verdelen in twee soorten risico’s: 

Primair risico
Gemeentegaranties (€ 130 mln.)
Dit zijn garantstellingen op leningen voor woningbouwcomplexen die, zowel in het bezit als in exploitatie zijn bij een corporatie. De looptijd van deze garantstelling is tot: - uiterlijk het einde van de exploitatie van het woningbouwcomplex door de corporatie; - het moment dat de garantstelling kan worden omgezet naar het Waarborgfonds Sociale Woningbouw. In 2024 is het saldo van de garantstelling en het risico gelijk gebleven op € 129,98 mln. Dit uitwerking van dit financieel risico is opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. 

Secundair risico
Achtervang bij Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) (50 % * € 814 mln.) Het borgingstelsel van het WSW is een gelaagde zekerheidsstructuur bestaande uit twee buffers en een vangnet van achtervangers:

  • 1e buffer: Het risicovermogen van het WSW
  • 2e buffer: De zogenaamde obligo (-verplichting) van alle deelnemende corporaties aan het WS

Vangnet: renteloze geldleningen van achtervangers:
De renteloze geldleningen worden als volgt over de achtervangers verdeeld:

  • 50 % voor de Staat
  • 50 % voor de gemeenten met de nadere onderverdeling:
  • 25 % de schadegemeenten (gemeente waarin een corporatie actief is en waarvoor het WSW gebruik moet maken van het vangnet van achtervangers).
  • 25 % alle gemeenten die in de achtervang inclusief schadegemeente 

In mei 2024 is een nieuwe uniforme achtervang-overeenkomst afgesloten met het WSW die alle voorgaande overeenkomsten vervangt. Voor de verstrekte garantstellingen tot mei 2024 blijven de afspraken gehandhaafd tot het einde van de rentevaste periode of einde looptijd van de garantstelling. Door de nieuwe achtervang-overeenkomst is het in de tabel vermelde bedrag in de kolom “oorspronkelijke bedrag van de geldlening” hoger dan in de jaarrekening 2023. In de jaarrekening 2023 is alleen het bedrag opgenomen van verleende garanties aan corporaties die alleen aan de gemeente Zoetermeer waren gekoppeld. In de jaarrekening 2024 heeft het vermelde bedrag betrekking op alle verleende garanties van alle corporaties die in de gemeente Zoetermeer actief zijn.

In 2024 is het saldo van het door het WSW toegerekende Zoetermeers aandeel in de achtervang garantstellingen ten opzichte van 2023 toegenomen met € 52,764 mln. tot € 813,804 mln. De garantstelling is hoger geworden door:

  • De aflossing van leningen door; jaarlijkse aflossing, einde looptijd en einde rentevaste periode.
  • Het verlenen nieuwe garantstellingen voor herfinancieringen en nieuwe leningen.
  • De jaarlijkse aanpassing van de verdeelsleutel door het WSW van het garantstellingsaandeel van de gemeente (saldo leningen van alle corporaties die in de gemeente actief/ waarde van het DEAB bezit in de gemeente) dit is van toepassing voor corporaties die in meerdere gemeenten actief zijn..

Het financieel risico voor deze achtervang (50%, waarvan 25% voor het aandeel als schadegemeente en 25 % voor het aandeel in alle gemeenten) van € 813,804 mln. wordt miniem geacht.

Eigen woningen
De garanties voor eigen woningen (nationale hypotheek garantie) zijn niet in de tabel opgenomen omdat ultimo 2024 er geen primaire garantstellingen zijn en de secundaire garantstellingen zijn gevrijwaard door de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW). Voor de verleende garanties vanaf 2011 fungeert het Rijk als achtervang en is er geen financieel risico voor de gemeente.
Voor de nog lopende verleende gevrijwaarde garanties tot en met 2010 fungeert de gemeente als achtervang voor het WEW; Het financieel risico van deze achtervangpositie wordt nihil geacht.

Zorgcentra, gezondheidsinstellingen en sportverenigingen en overige instellingen
Er zijn leningen afgesloten door gezondheidsinstellingen, sportverenigingen en andere instellingen met een maatschappelijk nut, waarvoor de raad een garantie heeft verstrekt. De meeste garanties zijn van vóór 1996; in dat jaar heeft de raad besloten in beginsel geen garanties meer te verstrekken. Als onderdeel van de investeringsimpuls voor amateurverenigingen heeft de raad in november 2005 besloten om dit instrument in relatie tot deze verenigingen weer toe te passen. Met het verstrekken van een gemeentegarantie aan FC Zoetermeer is het saldo van het oorspronkelijke bedrag geldleningen aan sportverenigingen c.a. met € 1,975 mln. toegenomen. 

Toezicht op risico’s
De omvang en de risico’s van de garanties worden bewaakt en regulier via de geëigende instrumenten van de P&C-cyclus gerapporteerd aan de raad.
Specifiek voor garantstellingen zijn de financiële risico’s gemeentegaranties in beeld (zie de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing):

  • Geldleningen aan woningbouwcorporaties
  • Eigen woningen

Garantieaanspraken
Er zijn in 2024 geen garantieaanspraken.

Garantstellingen (bankgaranties)
Per ultimo 2024 waren bij de gemeente 26 bankgaranties met een totaalwaarde van afgerond € 29 mln. aanwezig. Het betreffen vooral garanties van aannemersbedrijven die de gemeente als financiële zekerheid vraagt bij de uitvoering van werken.

Toelichting niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen

Terug naar navigatie - Toelichtingen

Artikel 53 van het Besluit Begroting en Verantwoording verplicht gemeenten om in de toelichting op de balans inzicht te geven in de financiële verplichtingen waaraan de gemeente is verbonden, voor zover:

  • de verplichtingen financiële consequenties hebben voor toekomstige jaren en 
  •  deze verplichtingen niet zijn opgenomen in een balanspost. Voorbeelden daarvan zijn langlopende huurcontracten en leasecontracten. Het is niet de bedoeling dat in de toelichting een lange lijst van meerjarig aangegane verplichtingen wordt opgenomen. Het gaat alleen om verplichtingen die politiek-bestuurlijk en financieel gezien van belang zijn.d

De gemeente Zoetermeer hanteert een grens van € 500.000 welke de verplichting moet bedragen om te worden gezien als Niet uit de balans blijkende verplichting. Daarnaast dient te verplichting een looptijd te hebben van langer dan een jaar.

De bepaling van deze grens komt voort uit de overweging dat verplichtingen onder dit drempelbedrag geen materiële invloed hebben op de beslissingen van de gebruikers van de jaarrekening.
Door deze drempelwaarde te hanteren, wordt een balans gevonden tussen volledigheid en praktisch nut, waarbij alleen die verplichtingen worden gerapporteerd die een aanzienlijke impact kunnen hebben op de financiële positie en besluitvorming. Dit draagt bij aan een helder en relevant financieel overzicht, waarbij de gebruikers van de jaarrekening goed geïnformeerd kunnen blijven zonder overbodige details die het inzicht zouden kunnen vertroebelen.

Bedragen x € 1
Omschrijving verplichting Verplichting Verplichting Eind Einddatum
jaarlijks totaal jaar contract
Inzet POH-jeugd 641.000 1.923.000 2027 31-12-2027
Busvervoer schoolzwemmen 1.206.000 1.206.000 2025 31-08-2025
Receptie- en beveiliging 795.000 1.325.000 2026 31-08-2026
Schoonmaakonderhoud en glasbewassing perceel 4 1.268.000 1.268.000 2025 30-11-2025
Zelfredzaamheidsroute 517.000 2.541.000 2029 30-11-2029
Standaardprogrammatuur en dienstverlening 2.666.000 5.220.000 2026 16-12-2026
Beheer fietsenstallingen 887.000 6.209.000 2031 31-12-2031
Levering van gas 965.000 4.825.000 2029 31-12-2029
Onderhoud sportparken 616.000 616.000 2025 31-12-2025
Overslag, transport en verwerken huishoudelijk afval 4.515.000 4.515.000 2025 31-12-2025
Integraal onderhoud recreatiegebieden 898.000 1.047.000 2026 28-02-2026
Groot en dagelijks onderhoud sport- en speeltoestellen 998.000 2.245.500 2027 31-03-2027
Klein dagelijks onderhoud riolering en calamiteiten 854.000 1.921.500 2027 31-03-2027
Schoonmaak glasbewassing en sanitaire voorzieningen 696.000 1.798.000 2028 31-05-2028
Vervangen en onderhoud VRI installaties 603.000 854.000 2026 31-05-2026
Onderhoud elementenverharding 4.555.000 16.322.000 2028 28-07-2028
Leerlingen- en jeugdhulpvervoer 736.000 2.637.000 2028 31-07-2028
Kinderopvang sociaal medische indicatie, perceel 1 862.000 3.448.000 2028 31-12-2028
Integraal onderhoud Zoetermeer Zuid Oost perceel 1 Rokkeveen 1.436.000 3.111.000 2027 28-02-2027
Integraal onderhoud Zoetermeer Zuid Oost perceel 2 Oosterheem 1.227.000 2.658.000 2027 28-02-2027
Integraal onderhoud Zoetermeer - Hoofdwegen en Bedrijventerreinen 971.000 5.987.000 2031 28-02-2031
Integraal onderhoud Zoetermeer Midden Centrum - Stadshart 1.694.000 10.446.000 2031 28-02-2031
Integraal onderhoud Zoetermeer Midden Seghwaert - Noordhove 1.811.000 11.167.000 2031 28-02-2031
Relinen van het riool 1.786.000 5.358.000 2027 31-12-2027
Onderhoud Elektrotechnische en Werktuigbouwkundige elementen 768.000 5.376.000 2031 31-12-2031
Integraal onderhoud Zoetermeer West 2.227.000 7.052.000 2028 29-02-2028
MRDH regiotaxi Haaglanden 1.404.000 8.950.500 2031 15-05-2031
Hyper converged infrastructure en dienstverlening 850.000 2.975.000 2028 30-06-2028
Bouwkundig onderhoud 4.640.000 37.120.000 2032 31-12-2032
WMO hulpmiddelen PM PM
WMO huishoudelijke ondersteuning PM PM
Bomen & heesters PM PM
Levering speeltoestellen PM PM
Levering sporttoestellen PM PM
Inhuur personeel PM PM
Huurverplichtingen scholen PM PM
TOTAAL 43.092.000 160.121.500
Verplichting Verplichting Verplichting Verplichting