Uitgaven

8,03%
€ -54.673
x €1.000
8,03% Complete

Inkomsten

0,04%
€ 247
x €1.000
0,04% Complete

Saldo

792,49%
€ -54.426
x €1.000

Overhead

Uitgaven

8,03%
€ -54.673
x €1.000
8,03% Complete

Inkomsten

0,04%
€ 247
x €1.000
0,04% Complete

Saldo

792,49%
€ -54.426
x €1.000

Algemene doelstelling

Terug naar navigatie - Algemene doelstelling


In het programma Overhead zijn de baten en lasten van de overhead van de gemeentelijke organisatie opgenomen. Dit omvat financiën en control, personeel en organisatie, informatievoorziening en automatisering, juridische aangelegenheden en bestuursondersteuning, facilitaire zaken en huisvesting, communicatie, concerncontrol en alle leidinggevenden met de bijbehorende ondersteuning. 

Toelichting:
Doel gehaald: Ja.
Toelichting: De gerealiseerde overheadlasten bedroegen in 2024 10% van de totale gerealiseerde lasten, wat overeenkomt met het percentage in 2023. 

Toelichting:
Doel gehaald: Ja.
Toelichting: Het percentage van de loonkosten dat is toe te schrijven aan overheadfuncties bedraagt 34%, wat in lijn is met voorgaande jaren.

Indicatoren Overhead

Terug naar navigatie - Indicatoren Overhead
Indicatoren Overhead Peiljaar Zoetermeer Grootteklasse 100.000 –300.000 Bron
Formatie: Fte per 1.000 inwoners 2024 9,9 g.n.b. Eigen gegevens uit formatieplan 2024 Eigen gegevens uit formatieplan 2023
Bezetting: Fte per 1.000 inwoners 2024 9,6 g.n.b. Eigen gegevens uit formatieplan 2024
Apparaatskosten: Kosten per inwoner 2024 € 1.143,47 g.n.b. Eigen jaarrekening 2024
Externe inhuur: Kosten als % van de totale loonsom + totale kosten inhuur externen 2024 19,0% g.n.b. Eigen jaarrekening 2024
Overhead: % van totale lasten 2024 10,1% g.n.b. Eigen jaarrekening 2024

Financiën op hoofdlijnen

Communicatie 
Het communicatiebudget hebben we besteed aan personele inzet voor interne en externe Communicatie(advisering), perswoordvoering, Direct Duidelijk en participatietrajecten. Door City Marketing verbeteren we de reputatie en vergroten we de naamsbekendheid van de gemeente Zoetermeer.

Concerncontrol
Concerncontrol voert de volgende taken uit:

  • De verbijzonderde interne controlefunctie
  • Het organiseren van de 213a onderzoeken, het vormgeven aan de rol van CISO (Chief Information Security Officer)
  • Het verder bouwen aan het management controlsysteem van de gemeente

Facilitaire zaken & Huisvesting 
De huisvestingskosten en de facilitaire dienstverlening vallen onder dit budget.

Financiën en Control
Financiën en Control is (mede)verantwoordelijk voor:

  • De financiële en fiscale advisering
  • Projectcontrol
  • Financiële administratie
  • Datagedreven werken
  • Kaderstelling en de P&C-cyclus

Informatievoorziening & Automatisering
Informatievoorziening & Automatisering is (mede)verantwoordelijk voor:

  • Automatisering, informatiebeheer en archivering
  • Functioneel beheer
  • Advisering op de informatievoorziening, projectmanagement
  • Het verzamelen, analyseren en ontsluiten van data

Daarnaast hebben we kosten gemaakt voor:

  • Aanschaf, onderhoud en beheer van de eigen IT-infrastructuur (systemen),
  • De afgenomen clouddiensten, connectiviteit, informatiebeveiliging
  • Digitale middelen zoals laptops, (mobiele) telefoons, etc.

 Juridische aangelegenheden & bestuursondersteuning
Juridische aangelegenheden & bestuursondersteuning voert de volgende taken uit:

  • Inkoop- & aanbesteding
  • Juridische ondersteuning
  • Ondersteuning bestuur en directie
  • Rechtsbescherming
  • Subsidiebureau
  • Onderzoek en statistiek
  • Lobby

Management & afdelingsondersteuning 
De directie, (lijn)management en secretariaten vallen onder dit budget.

Personeel & Organisatie 
Personeel en Organisatie heeft de volgende taken:

  • Personeelsbeheer & advies
  • (Salaris)administratie
  • Werving & selectie
  • Loopbaanontwikkeling 
  • Duurzame inzetbaarheid
  • Flankerend beleid