Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding


Deze paragraaf geeft een overzicht van de belangrijkste financiële risico’s voor de gemeente Zoetermeer. De beschikbare weerstandscapaciteit is de belangrijkste financiële buffer voor risico’s, waarvoor geen specifieke voorzieningen zijn getroffen. De omvang van deze risico’s en de aanwezige weerstandscapaciteit bepalen of de gemeente over voldoende weerstandsvermogen beschikt.

Kadernota Risicomanagement en weerstandsvermogen presenteert een toekomstbestendig kader voor het omgaan met risico’s. Het gaat om het effectief omgaan met de kansen en bedreigingen die de realisatie van doelstellingen kunnen beïnvloeden. Dus proactief in plaats van reactief handelen. Het accent ligt op het vroegtijdig opmerken en sturen in plaats van een focus op interne controle en verantwoorden achteraf. Dit stimuleert ook het vergroten van het voorspellend vermogen, zodat verrassingen worden geminimaliseerd. 
Er wordt gebruik gemaakt van de systematiek van risicoscore met kansklasse en gevolgklasse voor het kwalificeren, kwantificeren en analyseren van risico’s. Bij de kwalificaties van risico’s de volgende vijf kansklassen te onderscheiden:

Kansklasse Kanspercentage Actie Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst
1 Onwaarschijnlijk < 10% Geen risicobedrag opnemen Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst
2 Mogelijk 10 - 30% 20% van risico opnemen Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst
3 Aannemelijk 30 - 50% 40% van risico opnemen Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst
4 Waarschijnlijk 50 - 70% 60% van risico opnemen Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst
5 Bijna zeker >70% 100% van het bedrag: Een voorziening treffen of opnemen in calculatie Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst

In principe worden risico’s met een score van 1 niet of nauwelijks meegewogen, maar soms kan het toch belangrijk zijn deze separaat zichtbaar te maken. Bijvoorbeeld vanwege de financiële impact of politiek-bestuurlijke aandacht.
Bij de kwantificering van de risico’s de volgende vijf gevolgklassen te onderscheiden:

Gevolgklasse Omvang risico in € Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst
1 < € 100.000 Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst
2 € 100.000 – € 500.000 Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst
3 € 500.000 – € 1.250.000 Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst
4 € 1.250.000 – € 2.500.000 Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst
5 > € 2.500.000 Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst

Risico’s

Terug naar navigatie - Risico’s


Inschaling risicoscore

Risico’s worden geprioriteerd met behulp van een risicoscore. De risicoscore wordt bepaald door de kansklasse en de gevolgklasse te vermenigvuldigen. In de onderstaande tabel is zichtbaar gemaakt hoe de risicoscore wordt ingeschaald: zie de cellen in de laatste twee kolommen Bedrag en Kans. Risico’s in de groene vlakken worden als laagste ingeschaald. Deze risico’s zijn wel in beeld, maar vragen geen extra aandacht. Risico’s met een lage inschaling in geel worden toegelicht. De risico’s die hoog worden ingeschaald (oranje) vragen minimaal elk kwartaal extra aandacht van directie en management. 

De belangrijkste risico’s op peildatum eind 2024 staan hieronder.


Gewijzigde, nieuwe en afgevoerde risico’s

Ten opzichte van de in de Programmabegroting 2025-2028 gemelde risico’s zijn de volgende risico’s gewijzigd, nieuw of vervallen:

Financiële omvang risico’s
De financiële consequenties van deze risico’s zijn via een Monte Carlo berekening in NARIS in beeld gebracht. Er is een kansberekening gemaakt op de waarschijnlijkheid van het zich tegelijkertijd in het jaar voordoen van de risico’s en het bedrag wat daarmee gemoeid is. Er is een simulatie uitgevoerd waarbij 100.000 trekkingen plaatsvinden. Zoetermeer hanteert daarbij een betrouwbaarheidsmarge/statische zekerheid van 95%. Het reserveren van het totale bedrag aan ingeschatte risicogevolgen namelijk niet noodzakelijk. De kans dat alle onderkende risico’s zich tegelijkertijd in een jaar voordoen is niet erg waarschijnlijk. Bij het hanteren van een 100% betrouwbaarheidsmarge wordt er te veel geld gereserveerd in een algemene reserve dan nodig.
Het berekende risico van de algemene - en projectspecifieke risico’s bij grondzaken bedraagt afgerond € 3,9 mln. waarvoor weerstandscapaciteit wordt gevormd. Voor concern is het berekende risico € 0,6 mln.

Weerstandscapaciteit

Terug naar navigatie - Weerstandscapaciteit


De weerstandscapaciteit bestaat uit de financiële middelen en mogelijkheden om onverwachte, niet begrote kosten te kunnen dekken. Tot de weerstandscapaciteit voor incidentele risico’s worden de algemene reserves gerekend. In geval van tekortschietende algemene reserves kunnen ook de bestemmingsreserves worden aangewend. Dit betekent dan wel dat wordt afgezien van de realisatie van een bestemming of dat er zo snel mogelijk aanvullende dekkingsmaatregelen worden gezocht om de bestemmingsreserve weer beschikbaar te krijgen. De omvang van de bestemmingsreserves bedraagt eind 2024 € 165 mln.
De tabel laat zien hoe de weerstandscapaciteit is opgebouwd.

Bedragen * € 1 mln.
Omschrijving Rekening 2024 Rekening 2023 inclusief resultaat 2023 Rekening 2023 inclusief resultaat 2023 Rekening 2023 inclusief Rekening 2023 inclusief resultaat 2023
inclusief resultaat 2024
Weerstandscapaciteit exclusief grondzaken
Vrij inzetbare reserve
- stand reserve 31-12-2023 184,7
- mutaties 2024 en volgende jaren -64,9
Rekeningsresultaat 6,9
Totaal weerstandscapaciteit excl. grondzaken 126,7
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Weerstandscapaciteit grondzaken
Reserve versterking financiële positie grondzaken 4,2
Reserve risico's 0,6
Totaal weerstandscapaciteit grondzaken 4,8
Totale weerstandscapaciteit 131,5
inclusief resultaat inclusief resultaat

Weerstandsvermogen

Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen


De verhouding tussen de weerstandscapaciteit en de waarschijnlijke risico-omvang is gedefinieerd als de ratio voor het weerstandsvermogen. Als gewenste ratio voor het weerstandsvermogen wordt voor het concern exclusief grondzaken ‘voldoende’ gehanteerd. Het NAR hanteert hiervoor de bandbreedte van een ratio tussen 1.0 en 1.4. In Zoetermeer wordt de grenswaarde van 1.0 gehanteerd. 
Als ratio voor het weerstandsvermogen van grondzaken wordt eveneens ‘voldoende’ als toereikend gezien. Ook hier wordt de ondergrens van 1.0 als ratio gehanteerd. Als de ratio lager is dan 1.0 betekent dat dus dat er onvoldoende weerstandscapaciteit is. Anders gesteld: de risico-omvang vermenigvuldigd met de ratio bepaalt de benodigde weerstandscapaciteit. 
Bij de berekening en beoordeling van het weerstandsvermogen wordt onderscheid gemaakt tussen het concern (exclusief grondzaken) en grondzaken. In de tabel is weergegeven hoe het weerstandsvermogen van deze onderdelen is opgebouwd.

Bedragen * € 1 mln.
Omschrijving Rekening 2024 Rekening 2023 inclusief resultaat 2023 Rekening 2023 inclusief resultaat 2023 Rekening 2023 inclusief Rekening 2023 inclusief resultaat 2023
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX inclusief resultaat 2024
Weerstandsvermogen exclusief grondzaken
Totaal aan gekwantificeerde risico's 0,6
Norm voor niet gekwantificeerde risico's 20,6
Gewenst niveau in euro's tegen ratio 1,0 21,2
Weerstandscapaciteit excl. grondzaken 126,7
Overschot aan weerstandscapaciteit excl. grondzaken 105,5
Grondbedrijf
Totaal aan risico's grondzaken 3,9
Weerstandscapaciteit grondzaken 4,8
Overschot aan weerstandscap. grondzaken obv ratio 1.0 0,9
inclusief resultaat inclusief resultaat

Concern exclusief grondzaken
Uit het simulatiemodel met de risico’s van het concern exclusief grondzaken blijkt dat de omvang van de risico’s (met een zekerheid van 95%) uitkomt op € 0,6 mln. De omvang van de berekende risico’s wordt aangevuld met 4% (voor de niet te kwantificeren risico’s) van het begrotingstotaal (lasten) van de gewone dienst van de begroting, exclusief grondzaken. 

Gebleken is dat sommige risico’s moeilijk zijn te schatten. Daarbij is het wenselijk een zekere financiële buffer aan te houden. Tussen het bekend worden van budgettaire tegenvallers en het treffen van passende maatregelen kan enige tijd bestaan. Dit kan zich bijvoorbeeld voordoen bij de periodieke aanbesteding van onderhoud van de openbare ruimte. De beschikbare budgetten kunnen onvoldoende blijken. De budgettaire frictie die daardoor ontstaat, moet kunnen worden opgevangen.

De berekende norm voor de niet gekwantificeerde risico’s voor deze jaarrekening bedraagt € 20,6 mln. De totale risico-omvang wordt dus ingeschat op € 21,2 mln. De weerstandscapaciteit bedraagt € 126,7 mln. De ratio voor het weerstandsvermogen bedraagt afgerond 6,0 en voldoet daarmee ruim aan de norm. Tegelijkertijd past hierbij de volgende kanttekening. Om de begroting reëel en structureel in evenwicht te houden, heeft in 2024 een overheveling van de reserve Algemeen dekkingsmiddel naar de Vrij inzetbare plaatsgevonden. Hierbij is gebruik gemaakt van het zogenaamde 'surplus' in deze algemene reserve. Het surplus van de algemene reserve is dat deel dat niet nodig is voor het afdekken van risico's (weerstandscapaciteit). Hiervan kan de gemeente maximaal 10% inzetten voor het dekken van de structurele lasten. Met de voorwaarde dat de solvabiliteit groter of gelijk aan 20% is en blijft. In totaal was de overheveling € 122 mln. Vervolgens is eerst € 6,5 mln. onttrokken aan de Vrij inzetbare reserve ter dekking van het incidentele begrotingstekort en daarna € 5 mln. van het surplus aangewend ter dekking van het structurele begrotingstekort. Ook in de Programmabegroting 2025 is een beroep gedaan op het surplus.

Een en ander betekent dat we interen op ons eigen vermogen (=financiële buffer/spaarpot) vanwege de dekking van de begrotingstekorten in 2024 en 2025. Naar verwachting is voor 2026 opnieuw een onttrekking aan de reserve noodzakelijk voor een sluitende begroting.

Grondzaken
De omvang van de risico’s is volgens de simulatie van het NARIS € 3,9 mln. Grondzaken beschikt over een weerstandscapaciteit per 31 december 2024 van € 4,8 mln. Het weerstandsvermogen komt daarmee uit op 1,2 namelijk 4,8 (weerstandscapaciteit)/3,9 (risico-omvang).
Een tekort (ratio < 1,0) of overschot van de weerstandscapaciteit van grondzaken ten opzichte van het totaal van de risico’s kan leiden tot afroming of aanvulling van de weerstandscapaciteit. Als sprake is van een ratio > 1,2 wordt het overschot gestort in de reserve Fonds Zoetermeer 2040 (voormalig Reserve Investeringsfonds 2030). 

De ratio van 1,2 leidt dus niet tot een afroming in 2025.

Financiële kengetallen

Terug naar navigatie - Financiële kengetallen


Kengetallen zijn verplicht voorgeschreven en hebben voor de raad vooral een signaleringswaarde bij het beschouwen van de financiële positie van de gemeente. Eén afzonderlijk kengetal zegt niet zo veel en moet altijd in relatie met de andere kengetallen worden bezien. Vergelijkende cijfers zijn te vinden op de site Waarstaatjegemeente.nl (https://www.waarstaatjegemeente.nl/)

Financiële kengetallen
De eerste vier kengetallen staan in relatie met financiële risico’s met een lange termijn karakter, die een gemeente loopt. De laatste twee kengetallen geven aan in hoeverre ruimte in de exploitatie bestaat om de financiële lange termijn risico’s af te kunnen dekken.

Omschrijving Rekening Begroting Rekening
2023 2024 2024
1a Netto schuldquote -3,8% 28,5% -0,3% Netto schuldquote Netto schuldquote Netto schuldquote Netto schuldquote Netto schuldquote
1b Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen -4,3% 28,0% -0,7%
2 Solvabiliteitsratio 58,3% 57,1% 55,9%
3 Kengetal grondexploitatie 0,6% 5,8% 0,6%
4 Structurele exploitatie ruimte 0,3% 0,3% 0,0%
5 Belastingcapaciteit 111,8% 100,0% 103,5%
Brederderere Brederderere Brederderere

De netto schuldquotes geven inzicht in het niveau van de schuldenlast van de gemeente ten opzichte van de eigen middelen. Ze geven een indicatie van de mate, waarin de rentelasten op de exploitatie drukken. De schuldquotes vallen net als in voorgaande jaren aanzienlijk lager uit dan de begroting. Een van de oorzaken is dat het jaar 2024 afsluit met een positief rekeningsaldo. Verder is afgelost op enkele langlopende leningen. Er zijn geen nieuwe langlopende leningen aangetrokken vanwege de ruime liquiditeit. Dit leidt tot een verbeterde verhouding tussen schulden en financiële activa.

De solvabiliteitsratio is het eigen vermogen als percentage van het balanstotaal en geeft inzicht in de mate, waarin de gemeente in staat is aan haar verplichtingen te voldoen. De solvabiliteit is afgenomen maar nog steeds ruim voldoende. Het eigen vermogen is iets gedaald terwijl het balanstotaal groter is dan in 2023. Dat is vooral veroorzaakt door een hoger bedrag aan voorschotten van het rijk. 

Het kengetal grondexploitatie geeft weer hoe de waarde van de grond zich verhoudt tot de totale (geraamde) baten. De boekwaarde van de gronden moet worden terugverdiend bij verkoop.  Het kengetal is ten opzichte van 2023 gelijk gebleven. Het verschil met de begroting wordt veroorzaakt door latere verkoop van grond voor Oosterheem en Voorweg Noord. Het verloop van waarde van de grondexploitaties is te zien in de toelichting op de voorraden in de jaarrekening onder vlottende activa. 

De structurele exploitatieruimte is van belang om te beoordelen welke structurele ruimte de gemeente heeft om de eigen lasten te dragen of welke structurele stijging van de baten of daling van de lasten daarvoor nodig is. De exploitatieruimte is dit jaar afgerond 0. 

De belastingcapaciteit geeft inzicht hoe de belastingdruk van de gemeente zich verhoudt tot het landelijk gemiddelde. De belastingcapaciteit in 2024 ligt boven de 100%. Dit betekent dat de woonlasten in Zoetermeer hoger liggen dan het landelijk gemiddelde, zie ook paragraaf Lokale heffingen.

EMU-saldo

Terug naar navigatie - EMU-saldo


Het EMU-saldo is het saldo van inkomsten en uitgaven (met derden) van de gemeente op transactiebasis. Het EMU-saldo geeft aan of er in een bepaald jaar met reële transacties meer geld is uitgegeven dan er in dat jaar is binnengekomen, of dat er netto geld overgehouden is. Het EMU-saldo speelt een rol bij de afspraken die in Europees verband zijn gemaakt over het toegestane maximale tekort ervan op nationaal niveau om de overheidsfinanciën in de Eurozone robuust te houden. Er zijn landelijke afspraken gemaakt over het toegestane tekort voor gemeenten. De vertaling naar individuele gemeenten wordt elk jaar gepubliceerd in de septembercirculaire. Deze zogenaamde EMU-referentiewaarde is geen norm maar een indicatiewaarde. Een groter tekort is toegestaan als gemeenten gezamenlijk binnen de normen blijven. Zoals uit de tabel blijkt heeft Zoetermeer een negatief EMU-saldo over 2024. De gemeente heeft meer geld uitgegeven dan dat ze heeft ontvangen maar blijft binnen de referentiewaarde. De referentiewaarde voor 2024 is € -23.146.

Bedragen * € 1.000
Reële transacties Balans (Mutatie)
2023 2024 2024
Resultaat (voor bestemming) -3.777 -13.759 -13.759 Resultaat (voor bestemming) Resultaat (voor bestemming) Resultaat (voor bestemming) Resultaat (voor bestemming)
Mutatie (im)materiele vaste activa 396.690 403.018 6.328
Voorzieningen 54.565 59.926 5.361
Voorraden 2.886 3.368 482
Boekwinst bij verkoop
EMU-saldo -15.208
Brederderere Brederderere Brederderere