Uitgaven

8,4%
€ -57.216
x €1.000
8,4% Complete

Inkomsten

6,54%
€ 44.953
x €1.000
6,54% Complete

Saldo

178,56%
€ -12.263
x €1.000

Programma 7 Inrichting van de stad

Uitgaven

8,4%
€ -57.216
x €1.000
8,4% Complete

Inkomsten

6,54%
€ 44.953
x €1.000
6,54% Complete

Saldo

178,56%
€ -12.263
x €1.000

Afbeelding Doelenboom Programma 2

Algemene doelstelling: Dynamische, functionele en mooie stad

Terug naar navigatie - Algemene doelstelling: Dynamische, functionele en mooie stad


Zoetermeer: Een dynamische, functionele en mooie stad

We willen een aantrekkelijke stad zijn om in te wonen. Daarom zorgen we voor voldoende woningen die passen bij de behoeften van verschillende mensen. We bouwen nieuwe huizen in Entree, de binnenstad en andere plekken. Kwaliteit, duurzaamheid, bereikbaarheid en woonaantrekkelijkheid zijn belangrijk. Ook is er ruimte nodig voor groen, water, werk, cultuur en onderwijs. We werken aan een ruimtelijke strategie om deze ruimte goed te benutten.

Speerpunten 2024:

  1. Meer betaalbare en toekomstbestendige woningen: Door te focussen op betaalbare huur- en koopwoningen, wordt het voor meer mensen mogelijk om in Zoetermeer te wonen.
  2. Duurzaamheid: De nadruk op duurzaamheid zorgt voor energiezuinige woningen en een groenere leefomgeving.
  3. Verbeterde bereikbaarheid: Nieuwe verbindingen zoals de lightrail naar Rotterdam en snellere bus naar Leiden verbeteren de mobiliteit.
  4. Gezonde leefomgeving: Het omgevingsbeleid zorgt voor duidelijke richtlijnen die bijdragen aan een gezonde en veilige leefomgeving.
  5. Regionale samenwerking: Door samen te werken met andere gemeenten wordt de regio als geheel sterker en toekomstbestendiger.

Deze maatregelen dragen bij aan een aantrekkelijke, leefbare en duurzame stad voor iedereen. 

Doelstelling 7.1 Bevorderen passende woonruimte voor iedere Zoetermeerder

Terug naar navigatie - Doelstelling 7.1 Bevorderen passende woonruimte voor iedere Zoetermeerder


We streven naar een woningvoorraad die klaar is voor de toekomst en geschikt is voor elke doelgroep. Dit doen we door samen te werken met ontwikkelaars, bouwers, corporaties en zorgpartijen. Zo zorgen we ervoor dat iedereen een passende woning kan vinden, nu en in de toekomst. De volgende mijlpalen zijn in 2024 bereikt.

Nieuw Woonbeleid
In 2024 hebben we gewerkt aan het beleidsprogramma 'Woningbouw als Aanjager' en daarbij de volgende resultaten geboekt:

  • Het participatievoorstel is vastgesteld en er zijn verschillende participatiebijeenkomsten georganiseerd.
  • Het woningbehoefteonderzoek is afgerond.
  • De contourennotitie is vastgesteld en besproken in de gemeenteraad.
  • De voorbereiding van het Volkshuisvestingsprogramma is in volle gang. 

Toekomstbestendige woningvoorraad
In 2024 is er onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de bestaande woningen, de noodzaak voor verduurzaming en de mogelijkheden voor aanpassingen zoals levensloopgeschikt maken, woningsplitsen, optoppen, aanbouwen en uitplinten. Dit onderzoek heeft verschillende uitdagingen in de wijken aan het licht gebracht. De mogelijkheden om hierop te sturen zijn opgenomen in het nieuwe Volkshuisvestingsprogramma.

Actief sturen op het Woningbouwprogramma
Sinds de vaststelling van het Woningbouwprogramma in 2017 streven we naar een jaarlijkse woningbouwproductie van gemiddeld 700 woningen. Hoewel de prognose voor 2025 een daling laat zien, verwachten we dat het gemiddelde aantal woningen per jaar in de periode 2025-2029 rond de 780 zal liggen. Voor de periode 2025-2038 staan er in totaal 9.984 woningen gepland. Per medio 2025 geldt een nieuw woonbeleid waarin de uitgangspunten voor de sturing op het woningbouwprogramma voor de komende jaren zijn vastgelegd.

Formatie Wonen
Vanuit landelijk beleid en wet- en regelgeving komen er steeds meer taken op het beleidsterrein Wonen af. Ook de uitvoering van het Volkshuisvestingsprogramma brengt extra taken met zich mee. In het afgelopen jaar is de tijdelijke extra budgettaire ruimte gebruikt om een adviseur Wonen in te huren die ons heeft versterkt bij de werkzaamheden. Er wordt in kaart gebracht hoe de opgaven voor Wonen zich verhouden tot het beschikbare aantal fte's, met als doel dat de gemeente in 2025 en verder beschikt over een toekomstbestendig team Wonen.

Seniorenmakelaar
Dankzij de inzet van de seniorenmakelaar zijn 44 seniorenhuishoudens verhuisd naar een gelijkvloerse woning. Hierdoor zijn 44 grote sociale huurwoningen vrijgekomen voor gezinnen. Door de toenemende vraag naar de diensten van de seniorenmakelaar is in oktober 2024 een tweede seniorenmakelaar gestart.

Dakenaanpak
In 2024 is de ‘Aanpak multifunctionele daken Zoetermeer’ gestart om ongebruikte daken te benutten voor natuur, waterberging, energieopwekking en recreatie. Belangrijke resultaten zijn:

  • Een collectieve inkoopactie voor groene schuurdaken in Rokkeveen (ongeveer 25 daken vergroend).
  • Het Dakenfestival Binnenstad Zoetermeer om de bewustwording te vergroten.
  • Een aanpak voor het optoppen van wooncomplexen, met subsidie van de provincie.

Taakstelling voor huisvesting vergunninghouders
In 2024 bestond de taakstelling voor de eerste helft uit 121 personen en voor de tweede helft uit 123 personen.

  • De achterstand die was ontstaan door het niet behalen van de taakstelling in de tweede helft van 2023, is in 2024 ingehaald mede dankzij de inspanningen van de corporaties. 
  • In de eerste helft van 2024 is de wettelijke taakstelling gerealiseerd.
  • De taakstelling voor de tweede helft van 2024 is niet gehaald. Er resteert een taakstelling van 68 personen die in 2025 geplaatst moeten worden, naast de taakstelling voor 2025 zelf.
  • Om te voldoen aan de vraag van de tweede helft van 2024 en de toekomstige vraag, hebben de gemeente en corporaties gezamenlijk besloten om de samenwerking te versterken. De gemeente verkent nieuwe en al onderzochte mogelijkheden voor huisvesting. Er wordt onder meer gekeken naar een doorstroomlocatie voor meerdere doelgroepen, waaronder spoedzoekers.

Aanvragen urgentieverklaringen
In 2024 heeft de dienstverlening voor urgentieverklaringen opnieuw een andere inrichting gekregen. Dit komt doordat het capaciteitsgebrek binnen de gemeente is opgelost, waardoor het faciliteren van de Toetsingscommissie Urgentieverklaringen Zoetermeer (TUZ) beter verloopt. De samenwerking met een externe partij voor het uitvoeren van de intakes heeft ervoor gezorgd dat er minder formele urgentieaanvragen worden ingediend. Echter, wanneer er wel een aanvraag wordt ingediend, is deze vaak kansrijk. Tijdens de intake wordt namelijk al een advies gegeven, waardoor het aantal formele aanvragen is afgenomen. Aanvragers hoeven hierdoor niet meer een formele aanvraag te doen om te weten of hun aanvraag kans van slagen heeft.

In totaal zijn er in 2024 292 kans-adviesgesprekken gevoerd. Op basis hiervan zijn 54 aanvragen in behandeling genomen. Hiervan zijn er 21 afgewezen, 6 aanvragen waren eind 2024 nog in behandeling en er zijn geen aanvragen ingetrokken.

  2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023  2024
Soc/med incl. verlengingen  262 283 284 206 188 143 65 39*
Herstructureringsurgenties  230 270 189 11 0** 0** 0** 15*** 
Totaal  492 553 473 217 188 143 65 54
* Net als in 2023 zorgt een striktere toetsing op basis van de Huisvestingsverordening en de beleidsregel Urgentieverklaringen voor minder afgegeven urgenties. Dit is een direct gevolg van de woningnood, waardoor een strengere toets noodzakelijk is voor een eerlijke verdeling ten opzichte van de reguliere woningzoekenden.
** De herstructureringsurgentie wordt verleend aan bewoners in het actiegebied om woonruimte vrij te maken voor sloop of renovatie. Wanneer deze situatie niet van toepassing is, zoals in de periode 2021 tot en met 2023, wordt er geen urgentie toegekend.
*** In 2024 zijn er 15 urgenties verstrekt voor sloopwoningen van De Goede Woning, die gepland staan voor 2025.

Toelichting:
Doel gehaald: Nee.
Toelichting: In 2024 geven huishoudens hun woning gemiddeld een 7,8, de laagste waardering sinds 2014. Opvallend is het grote verschil tussen eigenaren en huurders van eengezinswoningen. Over het algemeen is er in Zoetermeer sprake van woningnood en onderhoudsachterstanden in sommige wijken. Een mogelijke verklaring voor de verschillen is dat kopers hun woning makkelijker kunnen aanpassen aan hun wensen dan huurders. 

 

Toelichting:
Doel gehaald: Nee. 
Toelichting: In 2024 was het plan om 422 woningen te bouwen, wat lager is dan de doelstelling van gemiddeld 700 woningen per jaar. Via de projecten zijn er uiteindelijk in dat jaar 376 woningen gerealiseerd. De overige 46 woningen zijn doorgeschoven naar 2025. Daarnaast zijn er via de reguliere vergunningprocedure 75 woningen aangevraagd en opgeleverd, waardoor het totaal aantal opgeleverde woningen in 2024 op 451 komt.

Motie 2105-15: Aan het jaarverslag een overzicht van de Zoetermeerse woningen toevoegen met een indeling in categorieƫn

Terug naar navigatie - Motie 2105-15: Aan het jaarverslag een overzicht van de Zoetermeerse woningen toevoegen met een indeling in categorieƫn


Bij de afdoening van Motie 2105-15 is voorgesteld om de beschikbare informatie over de woningvoorraad van Zoetermeer in categorieën te presenteren. Eind 2024 bestaat deze uit:

Koopwoningen  33.147 (57%)
Huurwoningen van corporaties  19.887 (34%)
Overige huurwoningen  4.996 (9%)
Totaal 58.030

Doelstelling 7.2 Bevorderen vernieuwende en gewenste functies voor stad en regio

Terug naar navigatie - Doelstelling 7.2 Bevorderen vernieuwende en gewenste functies voor stad en regio


Onze ambities vragen om een divers en hoogwaardig voorzieningenniveau. Dit betekent functies die inspelen op maatschappelijke behoeften of aanvullend zijn binnen de regio. Onderwijs, zorg, welzijn, cultuur en sport moeten van hoog niveau blijven en goed aansluiten bij de behoeften van de stad. We ontwikkelen niet altijd zelf initiatieven of projecten, maar faciliteren maatschappelijke ontwikkelingen zoveel mogelijk om kansen optimaal te benutten. De volgende mijlpalen zijn in 2024 bereikt.

 Programma Entree

  •  Er is gewerkt aan de doorstart van Entree onder de Omgevingswet. Belangrijke documenten zoals het Omgevingsprogramma en de Ontwikkelvisie zijn in concept afgerond.
  • De raad heeft in juli een herprogrammering van Entree vastgesteld, met een woonprogramma van 6.250 - 7.250 woningen.
  • De looptijd van de anterieure overeenkomsten met verschillende grondeigenaren is verlengd en in oktober is ook een addendum getekend met De Raad Bouw.
  • Het project Terra Nova is, met behulp van de inzet van de Startbouwimpuls (SBI-subsidie, in oktober gestart met een programma van 400 middenhuur woningen.
  • We hebben in maart en juni een voorkeursrecht gevestigd op bepaalde plots om meer regie te krijgen.
  • Er zijn gesprekken gevoerd over de nieuwe locatie van mboRijnland bij station Zoetermeer.
  • Vanaf juni is verder gewerkt aan de uitwerking van de varianten en de subsidiestrategie voor het Stationsgebied Zoetermeer.

Programma Binnenstad

  • De toekenning van de Woningbouwimpuls subsidie, naast de mobiliteitssubsidie, voor de versnelling van de woningbouw in de Binnenstad door het Rijk.
  • Het afronden van de mobiliteitsstrategie, inclusief analyse en onderzoeken. 
  • De vaststelling van het participatievoorstel beeldkwaliteitsplan Binnenstad, waardoor uitvoering kan beginnen.
  • Onderzoeken en plannen van aanpak voor inzicht in de ondergrondse infrastructuur, inclusief een masterplan riolering en een plan van aanpak voor de energietransitie.
  • De uitvoering van het plan van aanpak placemaking, met activiteiten zoals het gat in de Markt, Binnenstad netwerkbijeenkomsten en het grote zomer dakenfestival.
  •  De positieve afronding van de aanbesteding van het project Centraal Park, de start van de sloop van Engelandlaan 270 en Delfse wallen. Er zijn momenteel zes projecten in uitvoering, met communicatie en omgevingsmanagement centraal in de Binnenstad.
  • De afronding van de haalbaarheidsfase Markt 10 (2.0) en goedkeuring door de raad. De uitvoeringsfase is gestart met de voorbereiding voor de aanbesteding.

Wijkaanpak Meerzicht en Buytenwegh 

  • Het ontwikkelperspectief Meer voor Meerzicht 2035 is opgesteld en in december ter besluitvorming aan de raad aangeboden.
  • Een Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse is opgeleverd ter onderbouwing van het plan Meerzicht 2035.
  • Voor project 1 binnen de gebiedsontwikkeling Hart van Meerzicht is een intentieovereenkomst gesloten met de eigenaar.
  • Het project 'Preventie in de praktijk' is volop in uitvoering, met hulp aan de eerste bewoners en ongeveer twintig aangemelde casussen.
  • De wijkverkenning van Buytenwegh is uitgevoerd, waarbij 616 huishoudens zijn bereikt, wat ruim 10% van de huishoudens in de wijk vertegenwoordigt. Er zijn in totaal 230 huis-aan-huisgesprekken gevoerd en 370 onlinereacties ontvangen. Daarnaast hebben 1072 mensen de website van Samen Buytenwegh bezocht, waarvan 624 in het Nederlands, 174 in het Engels en 27 in het Arabisch. Als afsluiting van de inwonersconsultatie is er een inloopavond georganiseerd die goed werd bezocht, met iets meer dan 100 aanwezigen. De analyse van de inbreng van inwoners en andere onderzoeken over Buytenwegh is gestart in december en liep tot februari 2025.

Project Stationsgebied

  • Er is gewerkt aan de projectanalyse van het stationsgebied, wat leidde tot nieuwe inzichten in de samenhang met het woonprogramma in het Entreegebied.
  • Er is een inventarisatie gemaakt van verkregen subsidies en bijbehorende cofinanciering, wat resulteerde in een subsidiestrategie voor de financiering van de deelprojecten.
  • In samenwerking met OV-stakeholders zijn diverse inrichtingsvarianten voor het stationsgebied uitgewerkt, inclusief de positie van een busplatform en de integratie van de Nelson Mandelabrug.
  • In de tweede helft van 2024 heeft een ingenieursbureau onderzoek gedaan naar herstelwerkzaamheden voor de Nelson Mandelabrug, inclusief doorlooptijden en investeringskosten.

Doelstelling 7.3 Bevorderen kwaliteit van gebouwde omgeving en publieke ruimte

Terug naar navigatie - Doelstelling 7.3 Bevorderen kwaliteit van gebouwde omgeving en publieke ruimte


Kwaliteit speelt een cruciale rol bij elke ruimtelijke ontwikkeling en het aanpakken van onze uitdagingen. Een optimale mix van diversiteit, functionaliteit en kwaliteit kan alleen worden bereikt als nieuwe projecten uniek zijn en goed aansluiten bij hun omgeving. Onze uitdagingen beperken zich niet tot de gemeentegrens, maar zijn vaak regionaal of zelfs groter van aard. De volgende mijlpalen zijn in 2024 bereikt. 

Belangrijke stappen in ruimtelijke ordening in Nederland
In 2024 zijn er belangrijke stappen gezet op het gebied van ruimtelijke ordening in Nederland. Op 21 juni 2024 heeft het rijk het voorontwerp van de Nota Ruimte naar de Tweede Kamer gestuurd. Deze nieuwe Nota Ruimte biedt een langetermijnvisie op de ruimtelijke inrichting van Nederland en markeert een hernieuwde regie van het rijk in de ruimtelijke ordening. De Nota Ruimte doet uitspraken over woningbouw, landbouw, natuur, Defensie, waterveiligheid, het energienetwerk en de economie. Deze uitspraken zijn ook van toepassing op Zoetermeer. De samenwerking met provincies, gemeenten en waterschappen levert belangrijke bouwstenen voor de Nota Ruimte over de inpassing van de nationale opgaven op hun eigen grondgebied.

Provinciale koers van Zuid-Holland
De provincie Zuid-Holland heeft met het 'Ruimtelijk Voorstel' een nieuwe koers voor de verdeling van de ruimte in de provincie gepresenteerd. Dit voorstel, dat op 6 maart 2024 door Provinciale Staten is vastgesteld, dient als strategisch kader voor toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen en is in april 2024 aan het rijk aangeboden.

Samenwerking binnen de regio Haaglanden
Binnen de Haagse regio is de samenwerking verder versterkt met de publicatie van het document Ruimtelijke Puzzel — Handreiking Haagse Regio. Deze handreiking, die de sterke punten en uitdagingen van de regio beschrijft, is goed ontvangen en zal naar verwachting worden meegenomen bij het opstellen van de nieuwe Nota Ruimte. Dit document vormt tevens de basis voor verdere samenwerking in de regio, waarbij in 2025 gezamenlijk de grootste dilemma’s zullen worden uitgewerkt.

De regionale Bestuurlijke Tafel Wonen heeft als doel een beter functionerende regionale woningmarkt. Deze samenwerking richt zich onder andere op de woonruimteverdeling. Voor de toewijzing van huurwoningen onder de liberalisatiegrens, en in twee gemeenten voor toewijzing van middenhuurwoningen, voeren zij via de huisvestingsverordening eenzelfde beleid. De betrokken gemeenten zijn: Delft, 's-Gravenhage, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer. De gemeenten betrekken Sociale Verhuurders Haaglanden (SVH) en Samenwerkende Huurdersorganisatie Haaglanden (SHH) bij hun overleg. 

Extra formatie Milieu en duurzaamheid
Milieukwaliteit en duurzaamheid versterken de woonaantrekkelijkheid van de stad en zijn essentieel voor de ambities in de Omgevingsvisie Zoetermeer 2040. We moeten toekomstige wettelijke taken voorbereiden en uitvoeren, vooral met de komst van de Omgevingswet en de maatschappelijke discussie hierover.

Vanaf half 2024 is een aanvulling van 2,5 fte goedgekeurd: 1 fte voor Bodem, water en ondergrond, 0,5 fte voor Gezondheid: luchtkwaliteit, geluid, straling, externe veiligheid
en 1 fte voor Klimaatadaptatie & circulaire economie. Dankzij deze extra fte's konden we onze basistaken verrichten op het gebied van:

  • Beheer en bescherming van bodem, water en ondergrond
  • Monitoren en verbeteren van luchtkwaliteit, beheersen van geluidsoverlast, reguleren van straling en waarborgen van externe veiligheid
  • Bevorderen van klimaatadaptatie en verkennen van circulaire economie

Met deze extra capaciteit hebben we de kwaliteit van onze advisering en beleidsvorming verbeterd en zijn we beter voorbereid op toekomstige uitdagingen en wettelijke verplichtingen. De extra fte's blijven nodig om onze doelen te realiseren en te voldoen aan de groeiende eisen op het gebied van milieu en duurzaamheid.

Toelichting:
Doel gehaald: Nee.
Toelichting: Met een resultaat van 75% is het streefcijfer voor 2024 (76%) net niet gehaald. Deze meetfactor wordt tweejaarlijks gemeten. In 2022 was het resultaat ook 75%.

Doelstelling 7.4 Behouden goede bereikbaarheid en bevorderen verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Doelstelling 7.4 Behouden goede bereikbaarheid en bevorderen verkeersveiligheid


Bereikbaarheid, leefomgevingskwaliteit en verkeersveiligheid zijn belangrijke thema's. De komende jaren werken we aan duurzame oplossingen om de stad beter bereikbaar en veiliger te maken. We zorgen voor goede verbindingen met de regio en denken aan alle verkeersdeelnemers. De volgende mijlpalen zijn in 2024 bereikt. 

Regionale samenwerking
In 2024 hebben we intensief samengewerkt met diverse partners aan onze mobiliteitsopgaven, zoals de busverbinding Leiden-Zoetermeer en de OV- en fietsverbindingen Zoetermeer-Rotterdam. Onze partners zijn onder andere MRDH, Verstedelijkingsalliantie, NOVEX, MoVe, NS, Prorail en Bereik!

  • Binnen MRDH hebben we gewerkt aan de mobiliteitsvisie 2050, duurzame mobiliteit en verkeersveiligheid.
  • We hebben doorgewerkt aan de Metropolitane Fietsroute Zoetermeer-Rotterdam.
  • Zoetermeer neemt deel aan regionale overleggen van wegbeheerders, zoals Bereik!, om hinder voor reizigers te beperken door goede afstemming van wegwerkzaamheden en evenementen.
  • Via programma MOVE werken we samen met regionale partners aan de doorontwikkeling van lijn 400 (LeiZo). In 2024 is de verkenning afgerond en het voorkeursalternatief is een snelle busverbinding die in de toekomst wordt verlengd naar het Bioscience park in Leiden, station Zoetermeer en Lansingerland-Zoetermeer. De raad is geïnformeerd over het eindresultaat van de verkenning
  • De verkenning voor een toekomstbestendige Krakeling is gestart. Een breed onderzoek moet inzicht geven in de oorzaken en verbeteringen om de potentie van de Krakeling te benutten. Dit resulteert in verschillende voorkeursvarianten voor verdere uitwerking.

Mobiliteitsvisie
Mobiliteit is een cruciaal onderdeel van de Ruimtelijke Strategie 2040.

  • In 2024 hebben we gewerkt aan de Ruimtelijke Strategie op het gebied van mobiliteit. Belangrijke thema's hierbij waren de verdeling van mobiliteitsruimte, mobiliteitsnormen, verbetering van voet- en fietsnetwerken, en verlaging van snelheden.
  • Daarnaast hebben we gewerkt aan de vervanging van de Mobiliteitsvisie 2030. Door de komst van de Omgevingswet moet deze visie worden opgenomen in een thematisch omgevingsprogramma. 

Verkeersveiligheid
In 2024 hebben we de verkeersveiligheid op verschillende plekken verbeterd:

  • Bij de kruispunten Amerikaweg/Vorstiusrode, Aziëweg/Wallendreef en Oranjelaan/Dr. J.W. Paltelaan/Willem de Zwijgerlaan/Nassaulaan zijn traditionele verkeerslichten vervangen door slimme verkeerslichten. Voor fietsers zijn extra voorzieningen aangebracht zoals wachttijdvoorspellers en detectielussen.
  • Bij de drukke oversteek Willem Dreeslaan/Schipluidenpad zijn de verkeerslichten vervangen en is verwegdetectie voor fietsers toegevoegd, waardoor de wachttijd voor fietsers is verkort.
  • Het kruispunt Velddreef/Tochtpad is aangepast om het zicht op fietsers te verbeteren. De fietsoversteek is aangepast en bromfietsdrempels zijn korter en steiler gemaakt om de snelheid van (brom)fietsers te verlagen.

Rondom scholen wordt de verkeersveiligheid op verschillende manieren verbeterd:

  • Jaarlijks worden fietsverkeersexamens voor leerlingen uit groep 7 en 8 georganiseerd.
  • Met het project School op Seef leren basisschoolleerlingen zich veilig en verantwoord te gedragen in het verkeer.
  • Campagnes zoals "Wij gaan weer naar school", "Zet je licht aan", "Mono" en "BOB" helpen het aantal verkeersslachtoffers te verminderen.

Bereikbaarheid fiets

  • Metropolitane Fietsroute (MFR) Zoetermeer-Rotterdam: In 2024 is de hellingbaan bij Lansingerland door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) als "complex" aangemerkt. Hierdoor hebben we meer tijd gekregen om deze te realiseren. De overige delen van de MFR moeten in 2026 gereed zijn.
  • Beste grote fietsgemeente 2024: We zijn uitgeroepen tot beste grote fietsgemeente van 2024. Onze score is verbeterd van 3,81 in 2022 naar 4,02.
  • Rokkeveen en HagaZiekenhuis Zoetermeer: De onderzoeken naar de bereikbaarheid zijn in 2024 gestart en lopen door in 2025.

Monitoring parkeerdruk

  • We monitoren de parkeerdruk in de stad en sturen bij waar nodig. Bij projecten en reconstructies wordt parkeerdruk meegenomen om de leefbaarheid te verbeteren.
  • Voor het centrumgebied is een parkeerbalans opgesteld om de invloed van nieuwbouwprojecten op parkeren te berekenen en monitoren. Deze wordt regelmatig bijgewerkt om parkeerproblemen te voorkomen.
  • Het parkeerterrein bij winkelcentrum De Leyens is geoptimaliseerd en heringericht in 2024 op basis van een parkeeronderzoek.

Pilot buurtvervoer
In de eerste helft van 2024 hebben we samen met busvervoerder EBS een verzorgingsgebied voor de pilot bepaald en een programma van eisen opgesteld. We hebben ook met MRDH gesproken over subsidiëring. De pilot voldoet aan de beleidslijn Maatwerkvoer Mmmove!, maar deze loopt in 2025 af, waardoor de subsidieregeling stopt en ons tweejarige pilot nog niet kan starten. We onderzoeken ook andere opties om de bereikbaarheid te verbeteren, zoals samenwerking met de regiotaxi.

Nachtbus

  • Vanaf de nacht van 9 op 10 februari is de nachtbus (lijn 800) weer actief, uitgevoerd door een private vervoerder met beveiliging.
  • Vanaf de nacht van 26 op 27 april rijdt de nachtbus van HTM (N6) tussen Den Haag en Zoetermeer weer als onderdeel van de reguliere concessie.

Toelichting:
Doel gehaald: Nee.
Toelichting: Met een score van 6,7 hebben we het doel van 7,5 niet bereikt. Ondanks educatieve programma's en infrastructurele maatregelen zien we een stijgende lijn in het aantal verkeersslachtoffers binnen Zoetermeer.

Toelichting:
Doel gehaald: Ja. 
Toelichting: Met een score van 7,9 hebben we ons doel van 7,7 behaald. Zoetermeer staat bekend om zijn goede bereikbaarheid per auto. Deze meetfactor wordt tweejaarlijks uitgevraagd.

Toelichting:
Doel gehaald: Ja. 
Toelichting: Met een score van 8,3 hebben we ons doel van 8,1 behaald. Het fietsnetwerk binnen Zoetermeer wordt hoog gewaardeerd en we zijn in 2024 opnieuw uitgeroepen tot beste grote fietsstad. Deze meetfactor wordt tweejaarlijks uitgevraagd.

Waardering bereikbaarheid ov (Realisatie 2024)

Terug naar navigatie - Waardering bereikbaarheid ov (Realisatie 2024)

Het gemiddelde algemene rapportcijfer voor de bereikbaarheid per openbaar vervoer van bestemmingen binnen en buiten Zoetermeer door respondenten van de Stadspeiling (18+). Deze meetfactor wordt tweejaarlijks uitgevraagd.
Bron: Stadspeiling 

Type 2023 2024
Begroting 7,5 7,5
Realisatie 7,1

Toelichting:
Doel gehaald: Nee. 
Toelichting: Met een score van 7,1 hebben we ons doel van 7,5 niet gehaald. De gevolgen van de coronacrisis en de daaropvolgende personeelsproblemen binnen het openbaar vervoer zorgen ervoor dat het openbaar vervoer nog niet functioneert zoals voor de coronacrisis. Deze meetfactor wordt tweejaarlijks uitgevraagd.

Doelstelling 7.5 Overige

Terug naar navigatie - Doelstelling 7.5 Overige


In ons gemeentelijk vastgoed vinden we het belangrijk dat er activiteiten plaatsvinden die bijdragen aan onze doelen, zoals onderwijs, sport, sociale en culturele activiteiten, en ambtelijke huisvesting. Het is essentieel dat de gebouwen van goede kwaliteit zijn en goed verspreid over de stad. Bij langdurige leegstand worden gebouwen verkocht. Voor maatschappelijke huisvestingsvragen waarvoor geen passende ruimte beschikbaar is, worden nieuwe gebouwen ontwikkeld of aangetrokken. Verduurzaming en toegankelijkheid van de gebouwen zijn speerpunten.

De volgende mijlpalen zijn in 2024 bereikt:

  • Het nieuwe zwembad ‘de Watergeus’ is opgeleverd en in gebruik genomen.
  • In de Veur is gestart met het renoveren van het zwembad. De bouwkundige werkzaamheden zijn eind 2024 afgerond.
  • Vooruitlopend op de investeringsagenda sport zijn vier natuurgrasvelden bij de voetbalverenigingen vervangen door kunstgras.
  • In 2024 is er gewerkt aan de investeringsagenda Sport, welke aan het eind van het jaar is aangeleverd bij de gemeenteraad voor besluitvorming.

Toelichting:
Doel gehaald: Niet van toepassing. 
Toelichting: De waarderingscijfers voor Binnensport, Buitensport en Sociaal-cultureel worden niet meer apart gemeten. Dit komt door het lage aantal respondenten en de nieuwe methode van het klanttevredenheidsonderzoek. We voeren om de twee jaar een klanttevredenheidsonderzoek uit. Hierdoor zijn er geen gegevens beschikbaar over de realisatie in 2024.

Toelichting:
Doel gehaald: Niet van toepassing. 
Toelichting: De waarderingscijfers voor Binnensport, Buitensport en Sociaal-cultureel worden niet meer apart gemeten. Dit komt door het lage aantal respondenten en de nieuwe methode van het klanttevredenheidsonderzoek. We voeren om de twee jaar een klanttevredenheidsonderzoek uit. Hierdoor zijn er geen gegevens beschikbaar over de realisatie in 2024.

Doel gehaald: Niet van toepassing.
Toelichting: De waarderingscijfers voor Binnensport, Buitensport en Sociaal-cultureel worden niet meer apart gemeten. Dit komt door het lage aantal respondenten en de nieuwe methode van het klanttevredenheidsonderzoek. We voeren om de twee jaar een klanttevredenheidsonderzoek uit. Hierdoor zijn er geen gegevens beschikbaar over de realisatie in 2024. 

Financiën op hoofdlijnen

Doelstelling 7.1
De uitgaven voor wonen van ongeveer € 1,8 mln. werden met name ingezet voor de uitvoerings- en beleidstaken voor wonen (inclusief de Bestuurlijke Tafel Wonen Haaglanden en woonwagenhuisvesting). Hier staat een opbrengst van € 0,6 mln. (standplaatsenvergoeding, aandeel overige gemeenten Bestuurlijke Tafel Wonen en bijdrage woningcorporaties) tegenover. 

Doelstelling 7.2
De uitgegeven gelden voor vernieuwing hadden vooral betrekking op grondexploitaties (€ 26 mln. lasten en baten), uitgaven diverse gebiedsontwikkelingen zoals de Binnenstad € 1,1 mln. en de Strategische Agenda Zoetermeer 2040 (€ 2,8 mln.). In 2024 is € 5 mln. afgeboekt op de Entree. De inkomsten uit incidentele verkopen, huren en pachten bedragen € 3,3 mln. en daar tegenoverstaande kosten € 2,9 mln.

Doelstelling 7.3
De uitgaven voor ruimtelijke ordening van € 1,8 mln. werden voor het grootste deel gedaan voor de personele inzet op het gebied van welstand en ruimtelijke ordening. 

Doelstelling 7.4
De uitgaven voor verkeer van € 1,1 mln. zijn gedaan voor verkeer en de OV-schaalsprong.

Doelstelling 7.5
De overige uitgaven van € 3,6 mln. en € 1,2 mln. inkomsten betreffen met name de exploitatie van de commerciële panden van de vastgoedportefeuille en overhead.

Voor een verklaring van verschillen tussen begroting en rekening wordt verwezen naar hoofdstuk Jaarrekening/Toelichting op het overzicht van baten en lasten.