1. Wonen
De gemeente heeft functionarissen in dienst voor de uitvoering van het gemeentelijke woonbeleid. Het budget hiervoor bedraagt € 0,4 mln. Door langdurige ziekte, een openstaande vacature en doordat een functionaris van wonen wordt ingezet voor de functie van woningbouwaanjager is extern personeel aangetrokken. Het extern personeel is duurder dan het eigen personeel. Dit veroorzaakt samen met de niet volledig voorziene cao-loonstijging een nadeel van € 0,1 mln. Hier tegenover staat een reservering opgenomen op OAD.
2. Wijkaanpak Buytenwegh
In het coalitieakkoord is voor de wijken voor Buytenwegh en Meerzicht gezamenlijk € 0,6 mln. gereserveerd. Daarvan is € 0,3 mln. euro beschikbaar voor de wijk Buytenwegh. Voor de wijk Buytenwegh is dezelfde inzet nodig die nu ook voor Meerzicht benodigd is. Die capaciteit is nog niet beschikbaar. Er is dan ook gekozen om op dit moment te wachten met het starten van het project Buytenwegh tot 2024. Om uitvoering te geven aan de motie 2026-26: Jeugdhonk in iedere wijk en naar verwachting ook uit de wijkanalyse gaat komen, gaat als een pilot een jeugdcentrum Buytenwegh neergezet worden. Voor 2023 wordt een voordeel van € 0,25 mln. tot € 0,3 mln. verwacht dat overgeheveld gaat worden naar 2024 voor de uitvoeringsfase van de wijkverkenning Buytenwegh. Tegenover het voordeel staat een even hoog nadeel onttrekking reserve Zoetermeer 2040 tegenover.
3. Sloopkosten pand van der Hagenstraat
Het afgebrande pand aan de van der Hagenstraat 7-9 is gesloopt. Het gemeentelijk perceel heeft voor nu nog geen nieuwe bestemming en zal voorlopig onbebouwd blijven. Omdat er nog geen nieuwe visie voor het Van Tuyllpark is en daarmee ook geen concrete plannen, kunnen de sloopkosten niet als projectinbreng geactiveerd worden. Voor de sloopkosten van geraamd € 0,1 mln. is geen budget.
4. Strategische Agenda Zoetermeer 2040/schaalsprong
De raad heeft met raadsbesluit 2022-000307 Beschikbaar stellen Schaalspronggelden (Strategische Agenda Zoetermeer 2040) 2022 en 2023 van 11 januari 2022 en herfasering vanuit voorgaande jaren verschillende budgetten beschikbaar gesteld. In 2023 is een voordelige afwijking van € 0,9 mln. ontstaan. Tegenover de lagere kosten staat een lagere onttrekking uit het RIF voor hetzelfde bedrag. De onderbesteding is als het volgt ontstaan:
Relatienetwerk/investeren in stad € 395.000 (Voordeel)
Voor Relatienetwerk/investeren in stad is inclusief herfasering een budget verstrekt van ca. € 0,6 mln. Het doel van dit budget is het opbouwen en onderhouden van het relatienetwerk voor de uitvoering van Zoetermeer 2040. In 2023 zullen nog niet alle doelstellingen worden gerealiseerd. De beoogde samenwerking met de Haagse Hogeschool zal in verband met Raadsbesluit Samenvoeging RIF en Fonds Zoetermeer 2040 2023-030416 van 26 juni 2023 door de raad zelf plaatsvinden. Het aantal externe bijeenkomsten om marktpartijen te interesseren (bijvoorbeeld een grootschalige bijeenkomst in de stad) zal vanwege de samenloop met het stadsfestival beperkt blijven of kleinschaliger plaatsvinden. In totaal levert het een voordeel op van € 0,4 mln.
Woningbouwprogrammering en bestemmingsplannen € 108.000 (Voordeel)
Voor woningbouwprogrammering en onderzoekskosten is € 0,6 mln. beschikbaar. De functie van de woningbouwaanjager is later ingevuld dan voorzien, namelijk in mei 2023. Het later invullen van deze functie en de daarmee samenhangende organisatie en onderzoekskosten leveren een voordeel op van € 0,05 mln. Voor bestemmingsplannen en overige onderzoeken is een voordeel ontstaan van € 0,06 mln. Dit is ontstaan omdat de uitgezette opdrachten voor bijvoorbeeld cultuurhistorische verkenningen in de wijken en het soortenmanagementplan (flora en fauna) niet of gedeeltelijk zijn uitgevoerd.
Gemeentelijke inzet versnelling 700 woningen/ Nieuwe Initiatieven € 389.000 (Voordeel)
Voor nieuwe initiatieven en woningbouwversnelling is inclusief herfasering een budget van ca. € 0,8 mln. beschikbaar. Met het raadsmemo van 20 december 2022 over de prioritering van projecten is aangegeven dat er niet voldoende capaciteit is om de huidige projecten in de haalbaarheidsfase, uitwerkingsfase en uitvoeringsfase uit te voeren en er slechts beperkt capaciteit beschikbaar is om nieuwe initiatieven op te pakken. Door niet alle initiatieven van start te laten gaan, ontstaat er meer rust in de hele organisatie en wordt er gefocust op de projecten die wel gestart zijn. Een strategie op langere termijn wordt gekeken naar verschillende manieren om het werken bij de gemeente aantrekkelijk(er) te maken en te behouden. Voor 2023 geeft dit een voordeel van € 0,4 mln.
5. Faciliterend project Oostergo
Met de woningcorporatie DGW is in 2022 een intentieovereenkomst gesloten in het kader van kostenverhaal voor de haalbaarheidsfase van het project Oostergo. Omdat de verhaalbare kosten op € 0,06 mln. waren gecalculeerd, is dit project door het college vastgesteld en zijn de kosten ten laste gebracht van het structurele budget voor faciliterende projecten (€ 1,4 mln.). De werkelijke kosten van de voor de haalbaarheidsfase bedragen € 0,1 mln. De communicatie richting bewoners heeft veel extra tijd gekost. Daarnaast is er een Woo-verzoek ingediend wat ook veel ambtelijke tijd heeft gevraagd en niet voorzien was. Tot slot heeft het planproces langer geduurd dan voorzien mede als gevolg van de opmerkingen van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit op de plannen. De nota Grondbeleid geeft aan dat de projecten waar de haalbaarheidsfase meer dan € 0,1 mln. kost, aan de raad moeten worden voorgelegd. Er is een eenmalig nadeel van € 0,04 mln.
6. Verkoop pand Dorpsstraat
Het pand aan de Dorpsstraat 12 is verkocht voor € 0,25 mln. (eenmalig voordeel). Dit pand is in 2008 door de gemeente aangekocht in verband met de toenmalige plannen van de 'Culturele As'. Deze plannen zijn niet doorgegaan en in 2016 is project beëindigd. Omdat het pand voor de plannen van het Centraal Park geen betekenis heeft, is het pand verkocht. Het pand is in de financiële administratie verantwoord als Materiële vaste activa. Door verkoop van het pand is dit onderdeel afgeschreven voor € 0,25 mln. (eenmalig nadeel).
7. Grondexploitatie Edisonpark
Het project Edisonpark betreft de ontwikkeling van 540 woningen dat in vier fasen wordt uitgevoerd. Naast het bouwen van woningen moet ook de Edisonstraat verlegd worden. Voor de plankosten is € 0,3 mln. beschikbaar. Hierop wordt een nadeel verwacht van € 0,1 mln. tot € 0,2 mln. veroorzaakt door vertraging in de planuitwerking. Door flinke bouwkostenstijgingen én een verminderde afname van woningen hebben wij nog niet kunnen taxeren en heeft de Ontwikkelcombinatie haar aanbod tot koop nog niet kunnen doen. Ook is er nog geen overeenstemming bereikt over het inrichtingsplan van de openbare ruimte. In het Meerjarenperspectief Grondexploitaties 2023 is al aangegeven dat er een herziene grondexploitatie aan de raad wordt voorgelegd. In het raadsvoorstel wordt een nieuwe berekening opgenomen van de verwachte kosten en baten vanaf 2023.
8. Bouwproject Eerste Stationsstraat
Het voornemen is om het voormalig Era gebouw aan de Eerste Stationsstraat 185 te slopen en nieuwe appartementen te realiseren. De afgelopen jaren is veel gesproken met de betrokken projectontwikkelaar en heeft participatie plaatsgevonden. Uit deze participatieronde kwam veel weerstand tegen het gepresenteerde bouwplan, dat overigens volledig voldeed aan het door de gemeenteraad vastgestelde kavelpaspoort. In de zomer zijn gesprekken gevoerd over een nieuw af te sluiten intentieovereenkomst met afspraken over de dekking van de al gemaakte en nog te maken plankosten tot 31 januari 2025. Dit heeft geleid tot een aanvulling op de eerder afgesloten intentieovereenkomst waarbij de projectontwikkelaar een extra bijdrage betaalt voor de verlenging van de haalbaarheidsfase. De in 2021 en 2022 gemaakte kosten worden hiermee echter niet geheel gedekt door de projectontwikkelaar. Er is een nadeel van € 0,2 mln.
9. Grondzaken
Voor niet-projectmatige werkzaamheden heeft Grondzaken een personeelsbudget van € 0,6 mln. Vanwege vacatures zijn er veelal juristen ingehuurd (nadeel € 0,2 mln.) en er is een trainee aangesteld (nadeel € 0,05 mln.). Het extern personeel is duurder dan het eigen personeel. Daarnaast zijn er dit jaar meer juridische casussen waar het vaste personeel veel uren voor maakt welke niet naar projecten kunnen worden doorbelast. Dit alles veroorzaakt samen met de niet volledige voorziene cao-loonstijging een nadeel van € 0,4 mln.
10. Gebied Denemarkenlaan
In de afgelopen jaren is het gebied Denemarkenlaan onderdeel geweest van de in 2018 vastgestelde versnellingsagenda. Daarvoor zijn in de jaren 2019 t/m 2021 kosten gemaakt tot een bedrag van € 0,09 mln. In de loop van 2021 is het project in het kader van de prioriteitsstelling van projecten stilgelegd. In 2022 is het gebied binnen het programma Binnenstad als prioriteit aangewezen en is het project opnieuw gestart. Omdat het kader van de versnellingsagenda afwijkend is van het nieuwe programma Binnenstad kunnen deze kosten niet meer ingebracht worden in een nieuw te vormen grondexploitatie. Daarom moeten deze geactiveerde kosten afgeschreven worden. Dit betekent een eenmalig nadeel van € 0,09 mln.
11. Onderzoek ontsluiting Rokkeveen en Langeland ziekenhuis met OV
Voor het onderzoek naar de ontsluiting van Rokkeveen en het Langeland ziekenhuis is voor 2023 en 2024 in beide jaren € 0,07 mln. beschikbaar gesteld. In 2023 is een eerste verkenning binnen de bestaande middelen uitgevoerd. Naar verwachting zal het extra budget niet worden uitgegeven. Dit geeft een voordeel van € 0,07 mln. Bij het bestemmen van het jaarrekening resultaat wordt, als dat mogelijk is, een voorstel tot budgetoverheveling gedaan.
12. Woonwagenhuisvesting
Voor de herinrichting van de buitenruimte van woonwagenlocaties is een budget van € 0,4 mln. beschikbaar. De uitvoering wordt naar verwachting in de 2e helft van 2023 afgerond. Op het budget wordt vanwege een gunstige aanbestedingen een voordeel behaald van € 0,1 mln. tot € 0,15 mln.
13. Verkeersveiligheid
Voor verkeersveiligheid is voor de collegeperiode € 0,15 mln. beschikbaar gesteld. Hierbij worden onveilige verkeerssituaties aangepakt. De omgeving van scholen wordt daarbij als eerste aangepakt. In 2023 wordt hiervoor een verkeersveiligheidsplan opgesteld. De kosten hiervan bedragen € 0,03 mln. tot € 0,05 mln. In het plan wordt onder andere een inventarisatie opgenomen van de verkeersonveilige situaties opgenomen. Na opstelling van het plan worden er gericht maatregelen getroffen. Dit geeft voor 2023 een voordeel van € 0,12 mln. Bij het bestemmen van het jaarrekening resultaat wordt, als dat mogelijk is, een voorstel tot budgetoverheveling gedaan.
14. Personeel
In de programmabegroting is een budget van in totaal € 14,2 mln. opgenomen voor de salarissen van het (vaste) personeel dat invulling geeft aan de inrichting van de stad. Door de aanwezigheid van een boventallige en vanwege ziekteverzuim, waardoor deze personeelskosten niet naar projecten konden worden doorbelast, treedt een nadeel op van € 0,3 mln. De boventalligheid zal met pensionering in de loop van 2025 beëindigen. In 2023 heeft er een hogere cao-stijging plaatsgevonden dan gedacht. Dit levert een nadeel op van € 0,2 mln. Het totale nadeel komt hiermee op € 0,5 mln.