Programma 2. Samen leven en ondersteunen

Toelichting per onderwerp

Terug naar navigatie - Programma 2. Samen leven en ondersteunen - Toelichting per onderwerp

1. Jeugdhulpvervoer (nadeel € 646.000)
De kosten voor jeugdhulpvervoer zijn gestegen. In het memo Overschrijding kosten jeugdhulpvervoer staat dat de kosten hoger uitvallen doordat meer jeugdigen gebruiken maken van jeugdhulpvervoer, de tarieven voor het vervoer zijn gestegen en er meer jeugdhulpvervoer wordt toegekend. Om meer grip te krijgen op het gebruik van jeugdhulpvervoer wordt het afwegingskader aangescherpt en is het mandaat voor het toekennen op grond van de hardheidsclausule hoger in de organisatie belegd. Mede door de gestegen tarieven is de verwachting dat de afwijking meerjarig is. Door de inzet van maatregelen moeten de kosten voor jeugdhulpvervoer op termijn dalen.

2. Vrij besteedbaar budget Jeugdhulp (voordeel € 127.000)
Medewerkers van Jeugd- en Gezinshulp kunnen gebruik maken van vrij besteedbaar budget om te doen wat nodig is voor gezinnen. Het gaat dan om de inzet van voorzieningen die niet kunnen worden ingezet vanuit de bestaande regelgeving, maar die wel behulpzaam kunnen zijn voor een gezin. De verwachting is dat er dit jaar minder budget nodig is dan is geraamd.

3. Jeugdgezondheidszorg (nadeel € 101.000)
Stichting Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West opent eind 2025 een consultatiebureau in de wijk Buytenwegh. Er zijn extra middelen nodig om de inrichting van de locatie te bekostigen. 

4. Specialistische jeugdhulp (nadeel € 450.000)
Op basis van de prognose is de verwachting dat de kosten voor de regionaal en landelijk ingekochte specialistische jeugdhulp dit jaar € 0,915 mln. hoger uitkomen dan begroot. Hoewel het aantal jeugdigen met specialistische jeugdhulp daalt, zien we dat de kosten nog stijgen als gevolg van hogere tarieven en langere/zwaardere jeugdhulptrajecten. We zien dit met name terug bij onderdelen ambulante jeugdhulp en dagbehandeling. In het memo Tweede monitor kosten jeugdhulp 2025 was dit beeld ook al zichtbaar en de stijging zet zich met name bij dagbehandeling door. Op andere onderdelen van de begroting verwachten we echter een kostendaling, bijvoorbeeld bij de Jeugd-GGZ. De verwachte kostenstijging van € 0,915 mln. wordt in 2025 deels gedrukt doordat de uiteindelijke kosten voor specialistische jeugdhulp over 2024 lager uitvallen dan verwacht (voordeel € 0,465 mln.). 

5. Noodopvang Oekraïne (budgettair neutraal) 
Zoetermeer heeft de taak om 425 ontheemden uit Oekraïne, op te vangen. De locatie Vaartdreef sluit per 1 september. Hiervoor is een nieuwe locatie gevonden aan de Boerhaavelaan. De verbouwingskosten voor het geschikt maken van deze locatie bedragen ca. € 0,5 mln. Hiervoor is van het rijk een even hoge transitievergoeding verkregen. De nieuwe locatie is groter dan de oude. De opvang stijgt hiermee van 369 naar 415. De taakstelling is daarmee nagenoeg ingevuld. Door de uitbreiding ontvangen we vanaf 1 september extra inkomsten van € 0,2 mln. Hier staan even hoge kosten tegenover.
Met ingang van 2025 moeten gemeenten voor de verstrekte leefgeldvergoeding een eigen bijdrage in rekening brengen. De eigen bijdrage bedraagt inclusief de verhoging per 1 oktober op jaarbasis ca. € 0,33 mln. De eigen bijdrage wordt in mindering gebracht op de vergoeding die het rijk verstrekt en is daarmee budgettair neutraal.

6. Vroegsignalering onbegrepen gedrag (budgettair neutraal) 
Eind 2024 is het project Lerend netwerk preventie gestart. Met het project wordt een lerend netwerk opgezet rondom mensen met onbegrepen gedrag die zich (nog) niet in een crisissituatie bevinden. Onbegrepen gedrag is de verzamelnaam voor gedrag van mensen dat door hen zelf en/of door hun omgeving als moeilijk hanteerbaar wordt ervaren. Hierbij wordt door de inzet van een wijkfunctionaris met name ingezet op preventieve maatregelen, het stimuleren van effectieve samenwerking en deskundigheidsbevordering. De raad is hierover geïnformeerd door middel van Raadsmemo 2024-172733 Start project ‘verbeteren vroegsignalering personen met onbegrepen gedrag’ d.d. 12 december 2024.

De kosten hebben betrekking op de looptijd 1 oktober 2024 tot eind 2027 en bedragen in totaal € 0,477 mln., waarvan € 0,382 mln. wordt gedekt door een subsidie van ZonMw en € 95.000 cofinanciering ten laste van de IZA-middelen 2025 van de gemeente.

De netto-lasten (na aftrek van de cofinanciering) bedragen voor de jaren 2025 tot en met 2027 respectievelijk € 65.000 , € 0,158 mln. en € 0,158 mln., totaal € 0,382 mln., te dekken door genoemde subsidie ZonMw.

7. Personeelskosten Wmo (formatie beleid en formatie uitvoering) (voordeel € 170.000)
In TB1 is een nadeel van € 1,1 mln. gemeld op de personele uitvoeringskosten Wmo. Deze heeft uitsluitend betrekking op de uitvoerende formatie Wmo. De prognose is recent geactualiseerd, waarbij ook de beleidsformatie Wmo is betrokken.

Voor het eerst in jaren worden Wmo-meldingen binnen de wettelijke termijn van acht weken afgehandeld. De druk op de uitvoering blijft echter onverminderd hoog, onder meer door het toenemende aantal meldingen en de toenemende complexiteit van aanvragen. Bovenop het in TB1 2025 gemelde tekort van € 1,1 mln. verwachten we nog een relatief beperkt nadeel van € 30.000. 

Voor de beleidsformatie wordt een voordeel verwacht van € 0,2 mln. in verband met vacatures en dergelijke. 

Ten opzichte van TB1 valt het nadeel personeelskosten Wmo per saldo 0,17 mln. lager uit. 

8. Wmo hulpmiddelen (voordeel € 540.000)
De Wmo hulpmiddelen, zoals een rolstoel of scootmobiel, worden ingezet om beperkingen in de zelfredzaamheid of participatie van een cliënt te verminderen. Vanaf 2024 verstrekken we minder dure voorzieningen. Deze lijn zet zich in 2025 door. Het voordeel bedraagt € 0,540 mln. 

9. Wmo woningaanpassingen (voordeel € 484.000)
De Wmo woningaanpassingen hebben het doel om de zelfredzaamheid van mensen met een hulpvraag of beperking te verbeteren door (langer) zelfstandig thuis te wonen. Het daadwerkelijk aantal aanvragen is moeilijk te voorspellen. Het budget is daarom gebaseerd op het gemiddelde van de werkelijke uitgaven van de afgelopen vijf jaar. Gelet op het aantal aanvragen wordt in 2025 een voordeel verwacht van € 0,484 mln. 

10. Wmo hulp bij het huishouden (voordeel € 541.000)
De huishoudelijke ondersteuning is de meest gebruikte voorziening binnen de Wmo. Er is nog steeds sprake van groei van het aantal aanvragen huishoudelijke ondersteuning, maar deze is gematigder dan begroot. Het voordeel bedraagt € 0,541 mln. 

11. Wmo ondersteuning thuis (voordeel € 530.000)
Het budget ondersteuning thuis is in 2025 met € 0,6 mln. verhoogd vanwege een forse toename van het aantal klanten begeleiding. In 2025 verwachten we ook nog een toename van het aantal klanten. De toename is lager dan begroot waardoor een voordeel ontstaat van € 0,53 mln. 

12. Wmo maaltijdvoorzieningen (nadeel € 215.000)
De maaltijdvoorziening omvat ondersteuning bij het bereiden en nuttigen van maaltijden aan kwetsbare inwoners die dit door hun beperking niet zelfstandig kunnen. Deze vorm van ondersteuning is tijdsintensief en relatief duur, waardoor de kosten daarmee snel oplopen. De aanbieder die deze dienst verzorgt voor de gemeente, berekent inmiddels hogere tarieven. Ook wordt er meer gebruik gemaakt van deze voorziening. Er ontstaat een nadeel van € 0,215 mln. 

13. Jong geleerd, groen gedaan. Conferentie en lespakket Greenteams duurzame voeding (budgettair neutraal)
Om motie 2506-54 'Jong geleerd, groen gedaan' uit te voeren wordt € 10.000 beschikbaar gesteld aan Greenteams Zoetermeer voor de organisatie van een conferentie en de ontwikkeling van een lespakket over duurzame voeding, gericht op bewustwording en gedragsverandering bij jongeren. Dekking vindt plaats ten laste van het Potje van de raad.

 

Financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 2. Samen leven en ondersteunen - Financiële afwijkingen

Bedragen x € 1.000

Nr. Doel-stelling Onderwerp

Lasten/
baten

Afwijking
TB2 '25

Voordeel/
Nadeel
Meerjarig/
Eenmalig
1 2.1

Jeugdhulpvervoer

Lasten

-646

Nadeel

Meerjarig
2 2.1

Vrij besteedbaar budget Jeugdhulp

Lasten

127

Voordeel

Eenmalig
3 2.1

Jeugdgezondheidszorg

Lasten

-101

Nadeel

Eenmalig
4 2.1

Specialistische jeugdhulp

Lasten

-450

Nadeel

Meerjarig

5

2.2

Noodopvang Oekraïne

Transitie- en normvergoeding Rijk 

Eigenbijdrage

Normvergoeding Leefgeld Rijk

Lasten

Baten

Baten

Baten

-700

700

330

-330

Nadeel

Voordeel

Voordeel

Nadeel

Eenmalig

Eenmalig

Eenmalig

Eenmalig

6

2.2

Vroegsignalering onbegrepen gedrag 

Lasten

Baten

-65

65

Nadeel

Voordeel

Meerjarig

Meerjarig

7 2.2 Personeelskosten Wmo Lasten 170 Voordeel Eenmalig
8 2.2 Wmo hulpmiddelen Lasten 540 Voordeel Meerjarig
9 2.2 Wmo woningaanpassingen Lasten 484 Voordeel Eenmalig
10 2.2 Wmo hulp bij het huishouden Lasten 541 Voordeel Meerjarig
11 2.2 Wmo ondersteuning thuis Lasten 530 Voordeel Meerjarig
12 2.2 Wmo maaltijdvoorzieningen Lasten -215 Nadeel Meerjarig
13 2.3

Jong geleerd, groen gedaan. Conferentie en lespakket Greenteams

Dekking programma 6, potje van de raad

Lasten

Lasten

-10

10

Nadeel

Voordeel

Eenmalig

Eenmalig

Saldo programma 2   980 Voordeel  

 

Technische begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Programma 2. Samen leven en ondersteunen - Technische begrotingswijzigingen
Nr. College/Raad Toelichting
1 Raad Vanuit het budget Frictiekosten hervorming specialistische Jeugdhulp wordt voor een tijdelijke periode dekking geboden voor de inzet van een P&O-adviseur. Omdat deze werkzaamheden onder Overzicht Overhead vallen, wordt het budget vanuit Programma 2 overgeheveld naar Overzicht Overhead. De hoogte van de overheveling bedraagt € 44.000 in 2025.