1. Voorziening dubieuze belastingdebiteuren (voordeel € 100.000)
Op basis van verwachte oninbare vorderingen is de dotatie aan de voorziening met € 0,1 mln. verlaagd.
2. Rente (nadeel € 450.000)
Bij het opstellen van de Programmabegroting 2025 (in 2024) gingen we uit van een gemiddelde (schatkist) rente van 2,5% in 2025. Naar verwachting is de werkelijke gemiddelde rente ca 2,15% in 2025. Hierdoor liggen de verwachte rentebaten ongeveer € 450.000 onder de begroting.
3. Het inzetten van middelen uit de algemene uitkering van het gemeentefonds voor taakmutaties (voordeel € 821.000)
Wanneer de gemeente extra middelen krijgt in de algemene uitkering van het gemeentefonds voor extra taken, wordt er een reservering op OAD gedaan. Wanneer duidelijk is wat de bijbehorende last voor uitvoering van deze taak is en waar dit plaatsvindt, valt de reservering op OAD vrij ten gunste van het betreffende programma.
Het gaat bij dit Tweede Tussenbericht om vrijval van de volgende gereserveerde middelen:
Aanpak laaggeletterdheid (P1, € 160.000),
Compensatie heffingskorting medewerkers werk-ontwikkelbedrijven (P1, € 261.000)
en uitvoeringskosten omgevingswet (P6, € 400.000)
4. meicirculaire (nadeel € 256.000)
De gevolgen van de meicirculaire zijn gemeld in het memo Raadsmemo Meicirculaire 2025 en worden in dit Tussenbericht financieel verwerkt.
5. Reservering voor prijsstijgingen (voordeel € 1.300.000)
Op verschillende programma's staan nadelen gemeld die veroorzaakt worden door prijsstijgingen. Hiermee was al rekening gehouden door een reservering op te nemen op OAD voor extra prijsstijgingen. De reservering valt in dit tussenbericht vrij als tegenhanger van de gemelde nadelen op de programma's.
6. Vrijval reservering taakmutaties (voordeel € 500.000)
Wanneer de gemeente extra middelen krijgt in de algemene uitkering van het gemeentefonds voor extra taken, wordt er een reservering op OAD gedaan. Een deel van deze reservering kan vrijvallen, doordat de reservering iets te hoog was.
7. Vrijval reservering groei van de stad, vergrijzing van de stad en veroudering van de stad (voordeel € 1.500.000)
Op OAD wordt rekening gehouden met extra lasten vanwege de groei van de stad en vanwege de vergrijzing van de stad door middel van een reservering. De extra lasten doen zich op dit moment nog niet zichtbaar voor. De verwachting is dat deze lasten de volgende jaren wel zullen optreden.
8. Organisatieontwikkeling/flankerend beleid (nadeel € 2.000.000)
Onze stad bevindt zich in een dynamische groeifase. De fysieke uitbreiding, toename van inwoners en intensivering van maatschappelijke opgaven vragen om een krachtige en wendbare gemeentelijke organisatie. Onze organisatie ontwikkelt zich in lijn met de veranderende context. We investeren in een toekomstbestendige structuur, versterken onze formatie en zetten in op een leiderschapsprogramma dat medewerkers stimuleert om eigenaarschap te nemen, samen te werken en richting te geven aan verandering. Deze ontwikkeling vraagt ook om reflectie: we houden onze organisatie tegen het licht, toetsen onze werkwijzen en processen, en passen deze aan waar nodig. Tegelijkertijd groeit de organisatie de komende jaren mee met de opgaven. We kijken kritisch naar capaciteit, competenties en samenstelling, zodat we als organisatie duurzaam kunnen bijdragen aan de ambities van de stad. Voor de komende periode vraagt dit extra investeringen waarvoor we voorstellen een bedrag van € 2 mln. te reserveren in de reserve organisatieontwikkeling/flankerend beleid.