1. Personeelskosten overhead (voordeel € 250.000)
Het voordeel op de personele kosten wordt veroorzaakt door openstaande vacatureruimtes, die op dit moment nog niet ingevuld worden vanwege lopende reorganisaties.
2. Loonkosten directie (nadeel € 100.000)
Vanwege langdurige ziekte van enkele directieleden is tijdelijk een vervangend directielid aangesteld. Dit leidt tot een extra kostenpost van ongeveer € 0,10 mln.
3. Indirecte personeelskosten (voordeel € 50.000)
De opleidingskosten vallen lager uit dan begroot. Dit komt enerzijds doordat er momenteel meerdere vacatures openstaan, waardoor minder medewerkers beschikbaar zijn om deel te nemen aan trainingen. Anderzijds verwachten we voor dit jaar minder aanvragen voor opleidingen.
4. Voorziening Regeling Vervroegd Uittreden en overig (budgettair neutraal)
In de afgelopen maanden heeft een vijftal medewerkers, naast de reeds eerder aangemelde personen, aangegeven gebruik te willen maken van de RVU-regeling. Om deze verplichtingen tot en met 2027 te kunnen dekken, is een storting van € 0,30 mln. in de voorziening noodzakelijk. Daartegenover wordt binnen het product Personeel en Organisatie een voordeel van circa € 0,30 mln. verwacht, waardoor beide posten elkaar vrijwel volledig opheffen.
5. Voorziening pensioencompensatie voormalig zwembadmedewerkers (voordeel € 114.000)
Bij de overgang van zwembadmedewerkers naar het Zweminstituut (2015) is een Sociaal Plan overeengekomen met nettoloongarantie en pensioencompensatie. In de periode 2016-2025 is jaarlijks circa € 39.000 uitgekeerd. Met de slotuitkering van € 0,14 mln. in 2025 is het Sociaal Plan financieel afgesloten. Van de voorziening (€ 0,29 mln. begin 2025) valt na afronding circa € 0,11 mln. vrij.
6. Informatisering en Automatisering (voordeel € 475.000)
Voor de inzet van AI-toepassingen is eenmalig een half miljoen beschikbaar gesteld. Op dit moment worden twee toepassingen onderzocht en verder uitgewerkt. Het is niet de verwachting dat het budget dit jaar volledig wordt ingezet. Voor verdere onderzoeken en toepassingsmogelijkheden op AI gebied is het echter noodzakelijk het resterende budget volgend jaar beschikbaar te hebben. Daarom zal voor € 0,35 mln. een voorstel tot budgetoverheveling worden ingediend. Budgetoverhevelingen worden bij het bestemmen van het rekeningresultaat betrokken. In kader van de bezuinigingen is daarnaast het contract van een ICT toepassing beëindigd, wat dit jaar een voordeel oplevert van € 35.000. Verder is de verwachting dat het innovatiebudget niet volledig wordt ingezet waardoor een overschot ontstaat van circa € 90.000.
7. Vertraging vervanging financieel systeem (voordeel € 90.000)
In de begroting is rekening gehouden met de vervanging van het huidige financiële systeem. De implementatie is echter uitgesteld naar 2026, omdat er nog aanvullend onderzoek moet plaatsvinden naar de integratiemogelijkheden met bestaande systemen. Dit onderzoek is essentieel om risico’s bij de overstap te minimaliseren en een toekomstbestendige keuze te maken.
In 2025 wordt onderzocht wat het juiste startmoment is om de stap naar een nieuw financieel systeem te maken. Hiervoor is een project gestart in samenwerking met de afdeling Automatisering. Dit project valt samen met de aanschaf van een nieuw contract voor het financiële systeem.
8. Overheadbudget voor formatie-uitbreiding (voordeel € 600.000)
Bij het uitbreiden van de formatie wordt standaard een overheadbudget gereserveerd op een stelpost. Voor het jaar 2025 is nog € 0,94 mln. beschikbaar. Dit voordeel wordt verklaard doordat een deel van de uitgaven overheaduitgaven later worden gedaan dan gepland. Naar verwachting zal hiervan € 0,6 mln. niet worden benut.
In het licht van het aankomende financiële tekorten in de komende jaren zullen nieuwe aanvragen voor overheadkosten met terughoudendheid worden beoordeeld.
9. Afdelingsoverhead sociaal domein (nadeel € 600.000)
Het nadeel wordt voornamelijk veroorzaakt door een overschrijding van het loonbudget. Binnen het management is sprake van een hogere bezetting dan de formatie en vallen de kosten voor inhuur hoger uit. Daarnaast hebben organisatorische veranderingen, waaronder de herstructurering van het sociaal domein waarvoor een projectleider is aangesteld, geleid tot extra lasten. In totaal resulteert dit in een overschrijding van circa € 0,60 mln.
10. Afdelingsoverhead fysiek domein (nadeel € 290.000)
Het nadeel wordt grotendeels veroorzaakt door hogere kosten voor het MT en de ondersteuning van de afdeling Stedelijke Ontwikkeling. Dit komt door duurdere inhuur als gevolg van vacatures en zwangerschapsvervanging, het niet realiseren van de geplande bezuiniging op ondersteuning en de uitbreiding van het afdelingshoofd.
Daarnaast leidt het verbeterplan naar aanleiding van het bezoek van de Arbeidsinspectie in het kader van de Arbeidsomstandighedenwet, in het bijzonder het project Fysieke belasting stratenmakers, tot extra lasten. Om te voldoen aan de wettelijke vereisten is scholing van gemeentelijke medewerkers onderdeel van het maatregelpakket. De hiermee gemoeide kosten worden geraamd op circa € 50.000, waarvoor in de begroting geen dekking aanwezig is. In totaal resulteert dit in een nadeel van € 0,29 mln.
11. Middelen Verbeteren Stadhuis in Brede bestemmingsreserve
De uitvoeringswerkzaamheden voor het aanpassen & verbeteren van het Stadhuis gaan voornamelijk in 2026 plaatsvinden. De Raad heeft eerder besloten om de middelen die hiervoor in de begroting zijn opgenomen af te storten in de Brede bestemmingsreserve om ze t.z.t. aan te wenden voor de uitvoering van de werkzaamheden. In 2025 wordt een bedrag van € 3,3 mln. gestort in deze reserve.